גוגל פלוס, מינוס [דעה]
ארבעה חודשים אחרי שהושקה, גוגל פלוס כבר לא באמת מאיימת על צוקרברג. הרשת החברתית של גוגל, ניסיון רביעי ואחרון
ארבעה חודשים בלבד חלפו מאז השיקה גוגל את הרשת החברתית החדשה שלה ובשבועות האחרונים נראה כי בדומה לבאזז שהיה סביבה, גם המשתמשים כבר לא ממש שם. תחילת דרכה של גוגל פלוס לא יכולה היתה להיות מבטיחה יותר: בתוך שבועיים בלבד נרשמו לרשת החברתית הצעירה למעלה מ-10 מיליון משתמשים, אתרי הטכנולוגיה לא הפסיקו להחמיא לה וכל פיצ'ר סתמי שנוסף הוביל לגל ידיעות חסרות פרופורציה מבחינת היקף הסיקור שניתן להם. היום, עוד בטרם חוגגת חצי שנה להיווסדה כוללת גוגל פלוס 40 מיליון משתמשים רשומים ומתאפיינת בעיקר בדממת אלחוט מטרידה בשונה ממתחרתה הותיקה שממשיכה להשתדרג ללא הפסקה.
יכול לישון בשקט
בריאיון שהעניק מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק לצ'ארלי רוז (Charlie Rose) ואשר שודר במלואו בארה"ב שבוע שעבר, טוען המנכ"ל הצעיר שגוגל, "מנסה לבנות את הגרסה הקטנה שלה לפייסבוק". המילים בהן בוחר צוקרברג, מלבד היותן מהולות בהתנשאות האופיינית לו, מעולם לא יכלו לתאר את המצב טוב יותר. גוגל פלוס החלה את דרכה כהעתק של מודל קיים אך בלתי שלם של פייסבוק ועל כן התקשתה למשוך אליה משתמשים שלא איתרו בה ערך מוסף וחיוני עבור שבירת השיוויון. לפני כשבועיים הוסיפה גוגל את הפן העסקי שנעדר עד עתה מהרשת החברתית שלה: Google + Pages, מעיין פרופילים עסקיים שגם פה לא מציעים כל צד ייחודי שלא ניתן היה לאתר כבר אצל המתחרה. הדרך שבה מתייחס צוקרברג במהלך הריאיון כולו לרשת החברתית של גוגל מבהירה כי רמת הכוננות של פייסבוק מפני התחרות הקשה שצפויה להגיעה מצידה של גוגל התפוגגה. צוקרברג מבין שהצמיחה של גוגל פלוס הואטה משמעותית וכי בדומה לנסיונותיה הקודמים של גוגל להציב תחרות לפייסבוק גם פה הניסיון עשוי בהחלט לעלות בתוהו.
תקופת החסד תמה
האמפטיה שרכשה הקהילה הטכנולוגית לגוגל פלוס החלה בשבועות האחרונים לפנות את מקומה לדברי הספד. דו"ח שפירסם לאחרונה מכון המחקר Chitika שמודד את הפעילות בגוגל פלוס מראשית דרכה, מלמד כי בחודש אוקטובר חלה ירידה תלולה במיוחד בפעילות המשתמשים, זאת על אף שגוגל שילבה את הרשת החברתית שלה בשירותים נוספים שמציעה, מהלך אגב שנמשך גם אל תוך החודש הנוכחי יחד עם האינטגרציה של יוטיוב אל הרשת החברתית שבוע שעבר.
"יתכן וענקית החיפוש איננה יודעת זאת עדיין, אבל ממבט מבחוץ זה כבר ברור שגוגל פלוס החלה בתהליך של גסיסה. היא תמשיך להתקיים שנה, אולי שנתיים, אבל בשלב כלשהו גוגל תאלץ לגאול אותה מייסוריה", כך בדברים שכתב Farhad Manjoo, עיתונאי אמריקאי מוערך בידיעה שפירסם לפני כשבוע. את גוגל פלוס מתאר מנג'ו ככרוניקה של מחדלים מצד ענקית החיפוש שעל אף ההשקה המאוחרת של הרשת החברתית, לא כללה בתחילת הדרך פרופילים עסקיים ושלל פיצ'רים אחרים שהפכו כבר לסטנדרט בפייסבוק.
לצד הנתונים הסטטיסטים של מכוני המחקר נראה שלא רק המשתמשים החדשים הם אלו שמתקשים לאתר עניין בגוגל פלוס אלא גם מייסדיה של גוגל. לארי פייג' וסרגיי ברין נצפו שם לאחרונה בחודשי הקיץ אך מאז נעלמו עד שבלוגרים טכנולוגיים בארה"ב החלו לפטפט מעט על הסוגייה והחזירו את נוכחותם הכפוייה אל הרשת. אריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר, פירסם את הסטטוס הראשון שלו בפלוס רק ביום פטירתו של סטיב ג'ובס, שלושה חודשים לאחר שהושקה הרשת החברתית.
כאן כדי להישאר
כשהיא חוצה את רף 800 מיליון המשתמשים הגיעה העת של גוגל להשלים עם העובדה שפייסבוק כאן כדי להישאר ושאולי כדאי לבחון כיצד ניתן לשתף איתה פעולה במקום לנסות ולהעמיד מולה מתחרים. בניגוד להשקה מוצלחת של שירות דואר אלקטרוני או דפדפן, הקמתה של רשת חברתית דורשת מאגר עצום של משתמשים כבר בתחילת הדרך, שכן אם אין למשתמשים את מי לשתף, אין כל הצדקה לקיומה של הרשת החברתית. כשמשתמשים מבינים שרמת החשיפה שהם זוכים לה בגוגל פלוס נמוכה מידי ביחס לפייסבוק הם נוטים לעזוב אותה בתום ההתנסות הראשונית ונכון לכעת גוגל לא מציעה להם שום סיבה טובה להישאר.
אחרי אינספור נסיונות ועל אף העובדה שגוגל הקדימה את פייסבוק בתחום הרשתות החברתיות יחד עם הקמתה של Orkut בינואר 2004, ישנם רגעים שכדאי אולי לדעת גם לוותר. פייסבוק כבר גדולה מידי וחזקה מידי וחלק גדול מענקיות הטכנולוגיה כמו אפל ומיקרוסופט כבר הרימו ידיים והחליטו להניח את הנשק ולפנות לשיתוף פעולה איתה. במידה והניסיון הנוכחי של גוגל ייכשל וגוגל פלוס לא תספק לבסוף את הסחורה, תהיה זו ככל הנראה הפעם האחרונה שענקית החיפוש תנסה את מזלה בתחום הרשתות החברתיות. במרחק של ארבעה חודשים בלבד מהשקתה של פלוס, העתיד כבר לא נראה מבטיח כפי שהיה נראה בתחילת דרכה ובכל זאת, עדיין מוקדם מידי להספיד אותה.
הכתבה פורסמה במעריב עסקים בתאריך 20.11.2011
וידאו: מתוך הריאיון של מארק צוקרברג ושריל סנדברג
ומה אתם חושבים, מה יעלה בגורלה של גוגל פלוס?
[poll id="20"]
הגב
15 תגובות על "גוגל פלוס, מינוס [דעה]"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
לגיא, המגיב הראשון, אני ממש שמח לקרוא שאתה נהנה לכתוב לעצמך בגוגל פלוס חחחח
יש לי מעל 1500 חברים בפייסבוק. שאלתי אותם מי מהם פעיל בגוגל פלוס.
התשובה היתה (כמה מפתיע) – 0 !! אפילו לא אחד!!!
אני חושב שלמאמר הזה צריך לתת את פרס "קוצר הרואי" או פרס "אי למידה מהיסטוריה". אני מניח שגם לפני 4 שנים כולם אמרו "פייסבוק? אבל כל המשתמשים במייספייס, אין להם שום סיכוי".
וגם "פייסבוק כבר גדולה מידי וחזקה מידי וחלק גדול מענקיות הטכנולוגיה כמו אפל ומיקרוסופט כבר הרימו ידיים והחליטו להניח את הנשק ולפנות לשיתוף פעולה איתה."
אפל שיתפה פעולה דוקא עם טוויטר, ומייקרוסופט לא קנתה את סקייפ בשביל ההפסדים שלה אלא גם בגלל שסקייפ היא בפועל רשת חברתית.
גוגל פלוס הזה זבל.
אם עד עכשיו אנשים לא מתחברים לזה ולא אוהבים את זה, אין סיכוי שבעתיד מישהו פתאום ייכנס לזה. לא משנה מה גוגל יעשו.
הדבר היחידי שגוגל יכולים לעשות על מנת שיכנסו לגוגל פלוס, זה לתגמל אנשים שנכנסים לשם. משהו בסגנון ה30 דולר לשעה.
אם גוגל ישלמו לי 30 דולר לשעה, אני אסכים להתחבר מדיי פעם. לא בגלל שכיף שם, אלא בגלל הכסף, כמובן הכסף….
לא לשכוח את החיפוש והדואר האלקטרוני של גוגל, יש להם מספיק משתמשים, המשתמשים זה לא בעייה. צריך רק לעניין את האנשים. הם בסך הכל צריכים לקנות LIKES מ FACEBOOK איזה שנתיים שלוש. יש להם תכסף לעשות את זה. פעם ראשונה שהפלטפורמה לא מספיקה, צריך להביא אנשים…
איל תיאר את זה בצורה נכונה. גם אם גוגל פלוס יאפשר טיסה לחלל בחינם והכל שם יהיה ממש מגניב אבל אנשים לא יכנסו לשם, זה לא שווה כלום.
כל עוד אנשים לא מעוניינים להכנס לרשת חברתית נוספת, לא משנה מה גוגל פלוס יעשו, אף אחד לא יתחבר לשם!!!
google+ the place I go when I just want to be alone
אכן לפלוס יש בעיה – אבל אני עדיין לא הייתי מספיד אותו. השאלה הגדולה היא כמה סבלנות יש לגוגל עם המוצר הזה, וכמה כסף היא מוכנה לשפוך עליו.
ימים יגידו
גוגל+ איננה עוד "מוצר" של גוגל כמו Buzz או wave – זוהי תשתית חברתית שהם לאט לאט מוסיפים לכל המוצרים שלהם.
"הגיעה העת של גוגל להשלים עם העובדה שפייסבוק כאן כדי להישאר ושאולי כדאי לבחון כיצד ניתן לשתף איתה פעולה במקום לנסות ולהעמיד מולה מתחרים…" – זהו ניתוח ילדותי ורדוד של המצב. לא נראה לי שמשהוא בגוגל חשב שגוגל+ תגרום לפייסבוק להעלם.
גוגל בונה תשתית של פתרונות כך שלא תצטרך להיות תלויה באפל (אייפון), פייסבוק (רשת חברתית) ומיקרוסופט (דפדפן). כיוון שהמהות הקיום של גוגל הוא ה-open web היא לא רוצה להיות תלויה ב"טובות" של אף אחת מהחברות הנ"ל ולכן היא חייבת דריסת רגל משמעותית בעולמות התוכן של המובייל והרשתות החברתיות מהם היא מקבלת את הסיגנלים שמשפרים את יכולות החיפוש ומיקוד הפרסומות.