עקרונות הפרזנטציה של ג’ובס / מדריך

אחת התכונות שדבקו לג’ובס כמנכ”ל חברת אפל היתה הדרך שבה ידע להעביר מצגות ולסחוף את הקהל בהתלהבות שלו עצמו. כך תוכלו גם אתם להעביר מצגות על פי אותם עקרונות

צילום: flickr, cc-by, acaben

הפוסט הזה נכתב במקור כחלק מבלוג חדש בנושא שיווק, מיתוג ואסטרטגיה למדיה חברתית המיועד לסטארט-אפים, עסקים וחברות קטנות. הבלוג החדש ייעלה רק לקראת סוף ספטמבר ונושא הפוסט היה נראה לי רלוונטי היום יותר מתמיד.

ביום חמישי האחרון הודיע סטיב ג’ובס כי הוא עוזב את תפקידו כמנכ”ל חברת אפל, מעט לאחר מכן הוכרז כי המנכ”ל החדש יהיה טים קוק, מי שמנהל בפועל את החברה בששת החודשים האחרונים מאז יציאתו של ג’ובס לחופשת מחלה.

נוכחותו של ג’ובס ותרומתו לעולם הטכנולוגי, לחדשנות ולניהול האסטרטגיה של החברה תורגש מיציע הדירקטוריון, אך תחסר בפרזנטציות המוצרים המפורסמות שלה. זהו אחד הנושאים המרכזיים בהם מתרכזות הכתבות שמספרות על פרישתו של ג’ובס. נדמה כי עיניי העולם לא מופנות ליכולות הניהוליות של טים קוק, אלא ליכולת שלו לסחוף אחריו קהל בזמן הצגות המוצרים, כמו שג’ובס עשה עד כה.

המצגות והשקות המוצרים של אפל תמיד נחשבו לאירוע גדול ומרשים, חלק גדול מכך נבע מיכולת ההצגה של סטיב ג’ובס שיכול היה לגרום לכל מוצר להישמע מדהים ומסקרן עוד לפני שחשף את המוצר עצמו.

רושם ראשוני כובש

פרזנטציות הן חלק חשוב בחיי כמעט כל יזם / עובד שכיר / בעל עסק. זו יכולה להיות פרזנטציה ללקוחות פוטנציאליים, למשקיעים, גיוס חסויות, למנהלי החברה או לחברי הדירקטוריון שלה, או למעשה כל פעם שעליכם להציג רעיון / מוצר / תוכנית חדשה במטרה להלהיב את הקהל שלכם.

לפני כחודש נתבקשתי להעביר הרצאה בנושא זה. כחלק מההכנות להרצאה יצא לי לקרוא כמה מאמרים ולראות כמה סרטונים שעוסקים בניתוח הפרזנטציות של סטיב ג’ובס שהיה הרבה מה ללמוד מהם.

וידאו: ג’ובס חושף לראשונה את מכשיר האייפון (2007)

עצות להגשת פרזנטציה על פי העקרונות המנחים את ג’ובס:

הכן את האווירה

כבר בתחילת הפרזנטציה חשוב לקבוע את האווירה והמסר המרכזי. דאג שהאווירה והמסר יהיו עקביים לאורך כל הפרזנטציה. הכינו משפט פתיחה שהוא פיץ’ בפני עצמו: “בוקר טוב לכולם, היום אני אציג לכם שיטת תשלום חדשה באינטרנט שתעזור לכם להגדיל את הרווחים שלכם”.
המסר הוא ברור, חיובי, קל לזכור אותו והוא מכין את הכיוון להמשך הפגישה.

בדוגמא של אפל: שימו לב כי כל אירוע, או כל כנס / הצגת מוצרים מתחילה מראש בהכרזה “על מה נדבר היום”. “היום נדבר על מערכת ההפעלה החדשה “ליון”, icloud והעתיד של ios 5″ אין משהו יותר ברור מזה.

ספקו את קווי המתאר

פתחו וסגרו כל חלק בפרזנטציה בצורה חדה ועם מעבר ברור. אם אתם עומדים לדבר על נושא מרכזי: “שיטת תשלום חדשה באינטרנט” ולפתוח תתי נושאים שונים: ההיסטוריה של תשלום באינטרנט, הטכנולוגיה של שיטת התשלום, יישום הטכנולוגיה וכדומה (תהיו ברורים בהפרדה בין הנושאים).

בתחילת הפרזנטציה דאגו להגיד מראש בראשי פרקים על מה תדברו, ובמהלך הפרזנטציה הקפידו להיות ברורים מתי אתם עוברים מנושא לנושא. פתחו וסגרו נושאים והקלו על המאזינים שלכם לעקוב אחריכם.

הראו התלהבות

אם אתם לא תתלהבו ממה שאתם מציגים – אף אחד לא יתלהב. הראו התלהבות בדיבור שלכם. הכניסו מילים חיובית, מילות השתהות. “חדשני”, “מהפכני”, “נהדר”, “אנחנו נלהבים מהמוצר הזה” “החלק הכי מעניין בפרויקט הזה ” (כאשר מגיעים לנקודה מרכזית לדוגמא). אנשים מושפעים מהאנרגיה והמטען של המילים שהם שומעים. השימוש הנכון שלכם במילים אלו מרומם את מצב הרוח של המאזינים שלכם ומשנה את הדרך בה הם חווים את הפרזנטציה גם אם הם לא מודעים לזה – אבל הם מרגישים את זה.

העניקו משמעות לסטטיסטיקה ולמספרים

לרוב כשמציגים סטטיסטיקות ומספרים בפרזנטציה המטרה היא להראות שיש מחקר ושיש לוגיקה מאחורי הפרויקט שאתם מציגים. מספרים נתפסים כמוחשיים ועובדתיים יותר ולרוב מעניקים תוקף לנושא עליו אתם מדברים. מה שמספרים לא עושים זה לחבר את הקהל רגשית למה שאתם מנסים להעביר.

הדוגמא הקלאסית היא של האייפוד:
160 ג’יגה =
40,000 שירים
200 שעות וידיאו
25,000 תמונות

בדוגמא אחרת:
25% ממשתמשי האינטרנט בישראל עושים קניות דרך האינטרנט
25% זה למעשה 83,000 איש בערך. מכאן אפשר לקחת את זה לתחום הרצוי, 83,000 איש זה יכול להיות 41,000 טלוויזיות שמכרתם און ליין – אם לדוגמא אתם מציגים לחברה שמוכרת טלוויזיות דרך הרשת (הפרטים והמספרים פה הם להמחשה בלבד כמובן).

הפכו את זה לויזואלי

העצה הזאת היא חלק מה-א’, ב’ של פרזנטציות. השתמשו במעט טקסטים והרבה תמונות. ציירו לקהל שלכם תמונה פשוטה בלי להמם אותם ביותר מדי פרטים. במצגת שלכם צריכים להופיע משפטי מפתח ורשימות נושאים במקרה המורחב. רוב המידע נועד להיות מועבר בעל פה ולא בכתב. המצגת נועדה להיות עוגן עבור הקהל שלכם ולא הסחת דעת מכם.

הפכו את הפרזנטציה להופעה

אל תהיו מונוטוניים. אל תעמדו במקום אחד אבל גם אל תפריעו לקהל שלכם. תהיו משעשעים. תמצאו גימיק קטן שיהיה שלכם בזמן הפרזנטציה. תזהו מה פועל על הקהל שלכם ומה לא – בעיקר, תפתחו סגנון אישי שאתם מרגישים שמתקשר עם הקהל. בצורת הדיבור, בצורת ההומור, בצורה בה אתם מגישים את התוכן שלכם. אל תעמדו ותקריאו מהשקופיות שלכם. תראו חיים, תשלהבו אותם בתזוזות שלכם ובגישה שלכם.

תעשו חזרות

הדבר הכי חשוב הוא להפגין בטחון בעצמכם ובטחון בתכנים שאתם רוצים להעביר. כדי להעביר את המסר כמו שצריך, כדי להיראות במיטבכם, כדי להיות מסוגלים להיות משעשעים ולתת לקהל תחושה של בטחון במה שאתם אומרים – אתם חייבים להיות מוכנים. לזכור את הדברים בעל פה, לבדוק מיליון פעם שהמצגת שלכם עובדת חלק. תזכרו את הטקסטים החשובים שלכם ותזכרו את המסרים שאתם רוצים להעביר. תעשו חזרות מול המראה, ואז מול החברים לעבודה עד שתוכלו לדקלם אותה מתוך שינה. זו רמת הביטחון העצמי שאתם צריכים עבור המצגת שלכם.

הדרך בה אתם מציגים את התוכן שלכם היא לעיתים חשובה אפילו יותר מהתוכן עצמו. אתם צריכים לעניין, לסחוף ולתת תחושת ביטחון לקהל שלכם. הקהל שלכם צריך להרגיש שהוא מבין אתכם, להרגיש שאתם יודעים על מה אתם מדברים ולהרגיש שאתם האנשים הנכונים למשימה.

רועי פוברצ'יק

רועי פוברצ'יק הוא יועץ לבניית קהילות סביב סטארטאפים ומותגים. רועי מתמחה בשימוש במדיה חברתית, Content marketing ו -inbound marketing להבאת ושימור משתמשים.. אפשר לעקוב אחריו גם בטוויטר roypovar@ או באתר http://roypovarchik.com

הגב

8 תגובות על "עקרונות הפרזנטציה של ג’ובס / מדריך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משה
Guest

כתבה נכונה ,
השיטה עובדת בשבילי ואפילו אני נהנה כמציג מתגובות הקהל.
כלל ברזל שלי – לא יותר מ 18 דפיות לכל הפרזנטציה
בהצלחה

אדי
Guest

היי רועי נראה שתימצתת את רוב העקרונות של גובס.
אני מניח שאתה מכיר את הספר
The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience
ספר מצויין שכמובן מרחיב ומוסיף על כול מה שנאמר פה.

רועי פוברצ'יק
Guest

היי אדי,
האמת היא שאני לא מכיר את הספר. מוכרים אותו בארץ או רק דרך האינטרנט?

אודי
Guest

ממליץ גם על שני הספרים מסדרת PresentationZen.

תודה על הפוסט !

אדי
Guest

בארץ אני מניח שמוכרים את הספר בהזמנה אישית אז עדיף מאמזון או בוקדיפוזיטורי
או כמובן שישנם גם עותקי EBOOK בתשלום ולא בתשלום (אם אתה מבין למה אני מתכוון…).

ארת
Guest

ממליץ לחפש ב youtube את המילים “Present Like Steve Jobs” ולבחור את הוידאו הראשון.

רון
Guest

פוסט מצוין, הארת לי את הנושא לקראת מצגת שאני עומד להעביר שבוע הבא.

רועי פוברצ'יק
Guest

היי רון,
אשמח אם תיצור איתי קשר בבקשה – roy@roypovarchik.com

wpDiscuz

תגיות לכתבה: