הפיתוחים הישראלים שישנו את תחום האופנה בקרוב

בשנים האחרונות מתהדק יותר ויותר החיבור בין אופנה וטכנולוגיה, והשבוע אף התקיים לראשונה בישראל כנס FashTech Stage במסגרתו הציגו סטארטאפים ישראלים והועברו הרצאות ופאנלים בתחום. לאלו מכם שלא היו, הנה סיכום קצר של האירוע ומספר נתונים מעניינים שנוגעים לכולנו

צילום: ניב קנטור

כ-60% מהישראלים קונים באינטרנט, ואם אתם קוראים של גיקטיים – כנראה שגם אתם חלק מהסטטיססטיקה. בארה״ב המצב די דומה ולפי דוח עדכני של big commerce כ-51% מהאמריקאים מעדיפים לקנות דרך האינטרנט, ומידי שנה תחום ה-ecommerce צומח ב-23%. כפי שניתן להבין מדובר ׳בתופעה׳ עולמית, כזו שגורמת לרשתות ומותגים, גם כאלה שמחזיקים במספר חברות בת ואינספור סניפים ברחבי העולם, לאבד את היתרון התחרותי שלהם לעומת השחקנים החדשים באינטרנט. יחד עם זאת, בפועל כ-35% מהמוצרים הנרכשים אונליין מוחזרים בסופו של דבר אל השולח, לרוב בשל מידה לא מתאימה.

כדי להתמודד עם הנתון הזה ועם הדרישה לפתרונות נוספים שיהפכו את הרכישה הבאה של כולנו למדויקת ומוצלחת יותר, תחום ה-Fash&Tech נולד וביחד איתו לא מעט סטארטאפים שעושים בדיוק את זה. השבוע התקיים לראשונה כנס FashTech Stage בישראל במסגרתו נערכו פאנלים והרצאות של מומחים בתחום וניתנה הזדמנות לסטארטאפים ישראלים הפועלים בנישה זו להציג את מרכולתם. הנה סיכום קצר של מה שהיה שם. 

שופינג אונליין משותף ומדידה וירטואלית אך מדויקת

על חלק מהסטארטאפים שהציגו יתכן שכבר שמעתם שכן כתבנו עליהם בעבר; אחד מהם הוא Twine, אשר פיתח מדפסת ודיו תואם המאפשרים יחד לצבוע כל חוט לבן סטנדרטי לכל צבע שרק תרצו, תוך כדי שמירה על הסביבה ועל הכיס; הסטארטאפ השני הוא Zeekit שגייס לפני כשנה 9 מיליון דולר לפיתוח טכנולוגית מדידת הבגדים הוירטואלית. בעזרת הטכנולוגיה צרכנים פוטנצייאליים יכולים למדוד באופן וירטואלי את הפריט בו הם מעוניינים לפני שהם לוחצים על כפתור הרכישה באתר או מודדים אותו בחנות; הסטארטאפ השלישי הוא Invertex המספק פלטפורמת מדידה המבוססת על סריקה המשלבת דיגיטציה תלת מימדית ולמידה עמוקה במטרה לספק פתרונות לחנויות פיזיות, למשתמשים בבית ולחנויות מקוונות.

מקור: Zeekit

סטארטאפים נוספים שהציגו היו WizeSize המאפשר קניית נעליים ברשת מכל המותגים תוך מציאת המידה הנכונה ביותר, Memomi המפתחים מראות דיגיטליות לחנויות אופנה, אופטיקה ואיפור ו-Fly.ai (לשעבר Co-Commerce) שמאפשר למשתמשים להזמין את חבריהם לסשן של שופינג אונליין משותף.

250 מיליון Stories משותפים באינסטגרם מידי יום

אחת ההרצאות שריתקה את הקהל הייתה זו של עומר גל, מנהל תחום ה-eCommerce בפייסבוק ישראל. גל הציג מספר נתונים סטטיסטיים מעניינים, שחלקם נוגעים לחברת הבת של פייסבוק, אינסטגרם, AKA גן העדן לחובבי אופנה מכל הסוגים. לדבריו, מידי יום מועלים לאינסטגרם כ-250 מיליון ״Stories״, וגם מותגי על כמו לואי ויטון וגוצ׳י למשל הבינו את כוחו של הפיצ׳ר הזה והחלו להשתמש בו באופן תדיר. במילים אחרות, אם בעבר כדי להיחשף לטרנדים חדשים בעולם האופנה היינו צריכים לעיין במגזינים או בשלטי חוצות, היום, כדי לדעת מה נחשב לטרנדי ו״לצעקה האחרונה״, מספיק להיכנס לאינסטגרם (לדברי גל, 1 מתוך 2 אנשים נכנס לאינסטגרם או פייסבוק במטרה לקבל השראה).

עומר גל, מנהל תחום ה-eCommerce בפייסבוק ישראל, צילום: ניב קנטור

למה צריך מעצב אופנה אם יש בינה מלאכותית?

אחד הפאנלים עסק בהשפעה של בינה מלאכותית על עולם האופנה, והוא נפתח בדיון על רצונה של אמזון לחזק את מעמדה בתחום באמצעות בינה מלאכותית; לפני כשבועיים פורסם כי חוקרים ב- Lab 126, מעבדת המחקר והפיתוח של אמזון, עובדים על מערכת למידה ממוחשבת שתאפשר לאתר טרנדים אופנתיים לפני שאלו הופכים להיות חרושים, ולהגיב בהתאם – על ידי ייצור פריטים כאלו בהקדם המיידי. הטכנולוגיה המדוברת עושה שימוש בכלי הנקרא GAN – generative adversarial network המורכב משתי רשתות עצביות עמוקות הפועלות במקביל כדי להפיק כמה שיותר מהר מידע מנתונים גולמיים. בצורה זו, אמזון תוכל לעקוב ולנטר אחר המתרחש ברשתות החברתיות השונות למשל – בדגש על אינסטגרם, על מנת ללמוד אילו טרנדים נחשבים לחמים כיום ולהציע אותם לרכישה בפלטפורמה.

נשאלת השאלה האם מעצבי אופנה וסטייליסטים צריכים לחשוש לגורלם; לטענת ארז קמינסקי, העומד בראש ה-Startup Initiative ב-Wolfram Research השימוש באלגוריתם שכזה יהיה פחות ליצירת טרנדים, אלא בעיקר כדי לסרוק אתרים ורשתות חברתיות מידי יום ולעקוב אחר הטרנדים החכמים. גם קואן ונדקביי, מנהל בכיר ומומחה טכנולוגיה ב-London&Partners הצטרף לדעה זו ואמר שבסופו של דבר מדובר בכלי עזר ליוצרים, ואת המילה האחרונה הם אלו שיגידו, ולא המחשב. שימוש נוסף בבינה מלאכותית הוא למשל לנתח אינסוף לוקים וללמוד איזה מהם מקבל הכי הרבה לייקים, וכך ללמוד על טרנדים.

צילום: ניב קנטור

ומה עם הכסף?

אם אתם יזמים בתחום או שוקלים להפוך לכאלו, כדאי שתדעו שגם משקיעים החלו לפזול לכיוון הזה; אחד מהם הוא אבנר סטפק, סגן יו”ר במיטב דש ולשעבר המנכ”ל שהסביר מדוע הוא החליט להשקיע בסטארטאפים בתחום. לדבריו, בעוד 10-20 שנה קניונים יהפכו לבתי קברות שיכילו בעיקר מרפאות, משרדים וחדרי כושר. כמו כן, גם שיטות השיווק של פעם – באנרים סטטיים לדוגמא, כבר לא עובדים. תחומים שמעניינים אותו הם לדוגמא כל הנושא של התאמה אישית, פלטפורמות שלומדות את הטעם האישי של המשתמשים באמצעות בינה מלאכותית ומציגות בפניהם תכנים שמתאימים רק עבורם. גם פיתוחים המאפשרים מדידה וירטואלית או כאלה שרוצם לשפר את חווית הקנייה תמיד רלוונטים.

פתוח להשקעות, אבנר סטפק. צילום: ניב קנטור

מי שעומד מאחורי אותו אירוע הם ״אנשים ומחשבים״ וארגון Fash&Tech שאף הקים לאחרונה מרכז חדשנות לסטארטאפים בתחום; “מרכז החדשנות Fash&Tech, מיועד לסטארטאפים טכנולוגיים המספקים פתרונות חדשניים לחברות אופנה וריטייל. המרכז קם מחזון שלנו לקדם טכנולוגיה ישראלית בתחום ולעזור ליזמים לפרוץ לשווקים בינלאומיים, בדגש על ארה”ב, מערב אירופה והמזרח. כיום יש לנו יותר מ-1,600 חברי קהילה פעילים שעושים עשרות שיתופי פעולה, חולקים ידע וקשרים אחד עם השני ורצינו שיהיה מקום אחד שישמש להם לבית”, הסבירה לגיקטיים אלה פוכט ה-COO, שהקימה את המיזם לצד יעל קוכמן, מנכ״ל החברה. אז אם עד היום לא היה לכם כל כך ברור מה הקשר בין אופנה לטכנולוגיה, נראה לנו שהצגנו כאן מספיק דוגמאות שמוכיחות שהשתיים הולכות יופי ביחד.

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

1 תגובה על "הפיתוחים הישראלים שישנו את תחום האופנה בקרוב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Hugh Jass
Guest

לא הזכירו פה את ווישי (wishi.me). סטארט-אפ ישראלי ממש מצליח שמאפשר לקבל סטיילינג און ליין מסטייליסטים מובילים בכל העולם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: