מה באמת הרג את מייספייס? / דעה

האם פייסבוק היא האשמה המרכזית לקריסתה של “MySpace”?, רועי פורבצ’יק מאמין שיש לה רק חלק קטן באחריות, את האשמה תולה בגורם אחר לחלוטין.

במאמר שפורסם לאחרונה ב”וול סטריט ג’ורנל” מדווחים כי ב- Myspace עומדים לפטר כ – 50% מהעובדים שלהם (לאחר שבקיץ האחרון פטרו כ – 30% אחוז).

הקיצוץ הנוסף הוא בעצם עוד ניסיון של מייספייס לקצץ בעלויות עקב הרווחים הנמוכים שהחברה מציגה לאחרונה בעקבות הטראפיק שהולך ויורד ועסקת שטחי הפרסום החדשה עם גוגל שנועדה להחליף את העסקה הקודמת (אשר התבססה על תשלומים מראש) אשר מתגלה כרווחית פחות.

MySpace שבעבר הייתה אחת הרשתות החברתיות המובילות איבדה בשנים האחרונות, בעקביות מרשימה, את כל הפאסון והכוח שיוחסו לה בעבר. מאתר ש”כל אחד חייב להיות בו” היא הפכה להיות “בית קברות לפרופילים”.

תחילת הסוף

ב – 2005 נרכשה MySpace ע”י news corp בסכום של 580 מיליון דולר ומאז הדרך למטה הייתה תלולה. הטענה הרווחת (שעולה גם במאמר) תולה את האשמות בהפיכתה של מייספייס ללא רלוונטית בהתפתחות המטאורית של פייסבוק. הטענה היא, כמובן, שחלק גדול מהתנועה הערה של מייספייס נדדה לטובת ה”לייקים” של צוקרברג. אי אפשר להוציא החוצה את פייסבוק מהמשוואה, אבל האם פייסבוק אשמה בקריסתה המתמשכת של מייספייס? בעיניי, התשובה היא לחלוטין לא.

בואו נחשוב שניה על מה הייתה המהות של מייספייס. לפני השדרוג המבולבל שלה באוקטובר האחרון, הרשת החברתית הזו הייתה מבוססת על שלושה סוגי פרופילים : 1. רגיל 2. מוזיקאי. 3. צלם /במאי.

בעוד מייספייס מעולם לא הייתה רשת בלוגים ענפה ופלטפורמת הבמאים שלה מעולם לא הייתה פופולארית מדי, עיקר כוחה ומיתוגה של מייספייס הייתה מושרשת ב”פרופיל המוזיקאי” שלה. מייספייס למעשה אספה את מרבית כוחה כפלטפורמה נוחה למוזיקאים להציג את המוזיקה שלהם ברשת וזה היה שורש המיתוג שלה.

האחריות של פייסבוק

ב – 2006 פייסבוק החלה לצבור פופולאריות במהרה והחלה לנגוס בקהל הקבוע של מייספייס. בבהלה אל מול הרשת החברתית החדשה החלו מחליטי ההחלטות במייספייס בסדרה של טעויות שפוררו את כוחו של המותג המנצח, לשעבר. מייספייס מעולם לא הייתה רשת חברתית במובן בו פייסבוק היא רשת חברתית. עמודי הפרופיל היו בעיקר פלאייר למוזיקאים עם אפשרות ל”תגובות” (אשר במהרה הפכו להיות קיר ספאם אחד גדול) ומערכת הודעות אישיות בין מחזיקי הפרופילים.

עם כניסתה של פייסבוק החלו במייספייס להוסיף כל מיני פיצ’רים שנראו בעיקר כחיקוי זול ולא מחדש לפיצ’רים הבסיסיים שהציגו בפייסבוק, תהליך שהחמיר עד כדי הוספת “סטטוסים” למעין פיד פנימי של כל משתמש מייספייס. שיא הבילבול הגיע באוקטובר האחרון כאשר עמודי המייספייס הפכו למעין פורטל למוזיקה וסרטים. זהו המסמר האחרון בארון הקבורה של מייספייס.

במקום להעמיק ולשלוט בנישה שלהם, מייספייס הפכה מרשת חברתית עצמאית, חזקה ומובילה בתחומה (רשת חברתית למוזיקה) למתחרה במקום השני אל מול רשת חברתית חדשה בנישה חדשה. ובמשך כשנתיים וחצי רק העמיקה את הפער והמרחק בינה לבין המקום הראשון כשטוויטר ויוטיוב דוחקים אותה למקום הרביעי.

האיום הלא נכון

בזמן שמייספייס היתה עסוקה בלאבד את עצמה בתחרות עיקשת ולא רלוונטית מול פייסבוק, צמחה לה פלטפורמה חדשה והשתלטה על הנישה המוזיקלית. בנדקמפ.

בנדקמפ, יחסית במהרה, הפכה להיות הבית החדש למוזיקאים ברשת, כאשר היא למעשה מציעה את הפי’צרים שהפכו את מייספייס למנצחת, רק עם העמקה וחידוד של החיבור בין הפלטפורמה עצמה למוזיקאים. היא הציעה למוזיקאים להעלות את המוזיקה שלהם, לתת אותה להורדה, לעצב את העמוד כרוחם ולהוסיף את כל המידע שהם צריכים, בתוספת פיצ’ר אחד ומרכזי בעולם המוזיקה – האפשרות למכור את האלבומים / שירים שלך (עד דגש על הפורמטים השונים).

אם מחליטי ההחלטות במייספייס היו מבינים כבר בהתחלה שהבסיס למותג שלהם הוא לא “אינטראקציה חברתית” אלא “רשת חברתית מפוקסת מוזיקה” הם היו מבינים שהם בכלל לא אמורים להתחרות בפייסבוק, אלא להיות המשלימה שלה.

לדוגמא: יוטיוב היא לא מתחרה של פייסבוק, אלא היא רשת חברתית מבוססת וידיאו, פליקר היא לא מתחרה של פייסבוק, אלא רשת חברתית מבוססת תמונות, (כמו שאינסטרגם היא לא מתחרה של פליקר, אבל זה נושא אחר). אגב, גם טוויטר היא לא מתחרה של פייסבוק.

בנדקמפ לעומת זאת – היא כן המתחרה של מייספייס. בבנדקמפ ידעו מראש מה מעמדה של פייסבוק ולא רק שלא ניסו להתחרות בה, אלא מראש הם מותגו כבית למוזיקאים ונתנו את האפשרות לאינגרציה נוחה עם פייסבוק (בהתחלה דרך כפתור ה – share ולאחרונה אפילו הוסיפו את כפתור ה”לייק” לעמודים שלהם).

השאננות שחיזקה את המתחרה האמיתית

בהינתן לכך שלהיות מקום שני לפייסבוק זה בכלל לא אופציה, כי מקום שני תמיד ישאר רחוק מאחורה, והעובדה שבנדקמפ ביססה את עצמה בחוזקה ובבטחון בנישה המקורית של מייספייס, מייספייס מוצאת את עצמה כרגע (במיוחד אחרי המיתוג מחדש הכושל שהם הציגו באוקטובר) כלא רלוונטית באמת.

אז מה בעצם הרג את מייספייס? הבנה לא נכונה של המותג והתפזרות למלחמה בחזיתות שהיא לא הייתה אמורה להילחם בהן מלכתחילה. האובססיה בלנסות ולעקוב אחרי טרנדים שלא היא עצמה קובעת שגרמו לה להזניח את הפיתוח של נקודת החוזק העיקרית שלה ולמעשה לסרבל את המערכת של עצמה ולוותר על כל זהות עצמאית אמיתית שהייתה לה קודם.

אולי אם מייספייס לא הייתה מבלה את זמנה בלהלחם בחזית הדמיונית מול פייסבוק, אולי היא הייתה מוצאת את הזמן להבין שבנדקמפ הוא האתר האמיתי שמאיים עליה כל הזמן הזה.

פורסם לראשונה בבלוג של רועי פוברצ’יק

רועי פוברצ'יק

רועי פוברצ'יק הוא יועץ לבניית קהילות סביב סטארטאפים ומותגים. רועי מתמחה בשימוש במדיה חברתית, Content marketing ו -inbound marketing להבאת ושימור משתמשים.. אפשר לעקוב אחריו גם בטוויטר roypovar@ או באתר http://roypovarchik.com

הגב

2 תגובות על "מה באמת הרג את מייספייס? / דעה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איתי תבור
Guest

צודק …
רק להוסיף אנקדוטה מתחום אחר , מייקרוסופט מכניסה עכשיו את וורדפרס , דרופל וג’ומלה לתוך מערכת הווב החדשה שלה כחלק מאפשרויות ההתקנה. וזאת לאחר שבמשך שנים הם התעלמו מכניסת הקוד הפתוח לשוק האינטרנט. כנעט בדקה ה90 הם הבינו שאם השרתים שלהם לא יתמכו במערכות CMS , הם לא יהיו קיימים בשוק ..

יעקב
Guest

באמת חבל על מיי ספייס הרבה אומנים גיליתי דרכם חבל רק שגם האומנים עצמם הפסיקו לעדכן את הפרופילים שלהם זה דבר שטרם לא מעט למקום שמיי ספייס הגיעה אליו היום

wpDiscuz

תגיות לכתבה: