מחשבות על מיקרוסופט קינקט (לשעבר “פרוייקט נאטאל”)

ההכרזה הרשמית של מיקרוסופט על טכנולוגיית הקינקט מעלה מספר שאלות בנוגע לנוחות הטכנולוגיה ועתידה. איך נרוץ בלי לרוץ ומי בכלל רוצה לקום מהספה? חגי יעקובסון מעלה תהיות

בתערוכת E3 הקודמת הציגה מיקרוסופט את “פרוייקט נאטאל” שאמור היה להיות השדרוג המשמעותי של קונסולת האקסבוקס 360 הכבר-לא-כל-כך-צעירה ולגרום למהפיכה בתפיסת הממשק אדם-מכונה – שימוש במצלמה מתוחכמת כדי לתרגם את התנועות של האדם לתוך המשחק, רעיון מבריק לכל הדעות מנקודת מבט שיווקית. השנה הטכנולוגיה הושקה רשמית תחת השם המסורבל קינקט (Kinect).

אחד מהדברים שיותר מרתיעים טכנופובים (אמהות, סבתות וכו’) זה המגע הראשוני עם הטכנולוגיה, רק תסתכלו על אמא שלכם מתבוננת שעות במכשיר הסלולרי ששודרג לה בכח כי כבר אין חלפים לבלטה שהיא מכירה, ואיך היא ביראת כבוד מקישה עם האצבע המורה תוך כדי רעד קל, אם ככה זה בטלפונים, שהם הפכו כבר לצורך קיומי, אז בקונסולות זה חמור פי כמה. מה שעשו האנשים במיקרוסופט הוא פראפרזה על המשפט הצבאי הידוע “אם יש בעיה אז אין בעיה” ופשוט סילקו את האלמנט המרתיע, הלא הוא הג’ויסטיק עם ריבוי הכפתורים שלו (2 בקרים אנלוגים, חצים, 4 כפתורים קדמיים, 2 טריגרים, 2 כפתורים עליונים, ועוד Start, select וה-X הגדול שבאמצע).

במקום זה קיבלנו מצלמה קטנה (מהצילומים נראית ברוחב של ג’ויסטיק) וחכמה שקולטת את תנועות הגוף שלך ושל שאר חברי המשפחה (43 נקודות בגוף לפי הפרסומים) ומתרגמת אותן לתנועות על המסך, לא עוד שרביטי קסם עם נונצ’קות אלא פשוט לזוז.

לזוז? מי רוצה לזוז?

לפי הדיווחים מאתרי הגאדג’טים השונים הודגמו כל מיני משחקי ספורט כמו מרוץ משוכות, הפלגה על ראפט המצריכה קפיצה, יוגה, ריקודים באולינג וכו’, שאני מהמר שאלו יהיו המשחקים שיהיו זמינים out of the box  עם הקונסולה. בנוסף הוצג מרוץ מכוניות עם האווטארים של האקסבוקס ודמו למשחק של מלחמת הכוכבים (עוד נחזור אליו), כל המשחקים הללו (וגם מה שהודגם עד כה בסרטונים שמסתובבים ברשת) הם משחקים שמשחקים בעמידה תוך כדי נפנוף, קפיצות (מי אמר תלונות מהשכנה מלמטה?) ועוד מיני פעילויות גופניות. זה אמנם נחמד למסיבות או סתם משחק עם המשפחה, אבל זה אוטומטית פוסל אוכלוסיה גדולה ומכובדת של אנשים אשר מחזיקים בקונסולה ורוכשים בה משחקים במיטב כספם – בטטות הכורסה.

כשאני מדבר על בטטות הכורסה אני לא דווקא מתכוון לבעלי מימדים גדולים אלא לקהל הגיימרים הבוגר שחוזר הביתה מהעבודה, משכיב את הילדים לישון והדבר שהוא צריך כדי לנקות את הראש זה Good ol’ fashion fragging. לבקש ממנו עכשיו להתחיל לקפץ ולנופף בידים בכדי לפצפץ פיקסלים שעד היום התפוצצו יפה מאוד עם הג’ויסטיק – לא נראה לי שזה יתפוס.

אתגר נוסף שנוצר פה הוא למפתחי המשחקים עצמם. האם לפתח משחקים שהם יהיו בלעדיים לקינקט או “חוצי בקרת שליטה”? לדוגמה, במשחק מלחמת הכוכבים שהוזכר מעלה משתמשים בידיים בכדי לשלוט בחרב האור או לבצע פעולות עם “הכח”, עכשיו הכל טוב ויפה על הנייר, אבל – איך אמורים להתקדם לעזאזל? אני בספק אם הבטטה (סליחה, גיימר) ידרש ללכת במקום בכדי להתקדם, הרי מדובר בשטח ענק. מה שדמות שנשלטת בג’ויסטיק רצה בקלילות בלחיצת כפתור דורש די מאמץ בשביל משחק רציף, אלא אם כן הדמות רצה אוטומטית ואז מוותרים על חלק גדול מהמשחקיות – חופש הפעולה להסתובב איפה שבא לך בתחומי העולם.

איך בפועל הממשק יתנהג – נחכה ונראה, בנוסף משחקי המרוץ השונים דורשים מהשחקן להושיט ידיים קדימה ולנהוג, על הנייר (או בסרטון) נראה סבבה, כמה כבר זה קשה להושיט ידיים קדימה ולהזיז אותם מדי פעם, הרי אנחנו עושים את זה כל הזמן כאשר אנו נוהגים ברכב – ופה טמונה הבעיה, ברכב הידיים נשענות על ההגה, כאשר אין הגה מה שמחזיק את הידיים באוויר זה כח נטו של השחקן, ובתור מי שתרגל יוגה באופן שוטף אני יכול להגיד לכם שלהחזיק את הידיים באותה תנוחה, גם אם בניעות קלות זה קשה מאוד, ובטווח הארוך גם לא בריא.

אז מה כן עושים עם זה

לאיזה משחקים זה כן יכול להתאים? ז’אנר שלדעתי יכול לעשות קאמבק רציני עם הממשק הזה הוא משחקי ההרפתקאות, להסתובב בחדרים, להרים חפצים ולעשות עליהם פעולות שונות, בשליפה מהראש אני חושב על ז’אנר הבריחה מהחדר הפופלרי כל כך במשחקי פלאש, אבל אני בטוח שאפשר לקחת את זה יחד עם יכולות זיהוי הדיבור (אה כן, יש גם מיקרופון שם) לכיוונים מעניינים בתחום.

נקודה נוספת שאיננה קשורה דווקא לחווית משחק היא השליטה באקסבוקס כבקר מדיה, בארה”ב לדוגמה לאקסבוקס יש ממשק ישיר לנטפליקס (והשמועות אומרות גם ממשק להולו), והאפשרות לשלוט בנגינת הסרט או בקפיצה בין קטעים באמצעות היד היא גימיק לא רע בכלל (לא עוד לחפש את השלט בחושך!).

לשאלה הגדולה – האם החוויה תהיה אכן שווה את 150 הדולרים שאומרים שהתוסף יעלה לקונסולות קיימות? התשובה היא, בדומה לשאר הטכנולוגיות המדהימות שצצות השכם וערב היא תלוי להיכן יצרני התוכן יקחו את היכולות הללו. האם הם ינסו להתאים את חויית המשחק המוכרת לנו לבקרה מונחים תנועות או שיצרו חויית משחק חדשה לגמרי – בשביל זה כמובן  נצטרך לחכות ולראות.

חגי יעקובסון

מגיל צעיר שובר דברים (ומשתדל להרכיבם מחדש מבלי להשאיר ברגים בחוץ) משחק במשחקי מחשב עוד מימי הויק-20 והסגה מסטר סיסטם, בימים אלו נראה חורש על האקסבוקס-360.

הגב

9 תגובות על "מחשבות על מיקרוסופט קינקט (לשעבר “פרוייקט נאטאל”)"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אילנה ברודו
Member

קל לראות שמיקרוסופט מסתמכת על ההצלחה של ה-Wii, הקונסולה הפופולרית בעולם, כהוכחה שבטטות הכורסה מוכנות גם לקום, אפילו ללכת לקנות Wii Fit. מצד שני, נשאלת השאלה מה יהיה גורלם של גיימרים בעלי מוגבלויות כמו נכים בכיסאות גלגלים. איך בדיוק הם אמורים לקפוץ עם הקיאק?

שחר
Guest

קצת ספורט לא יזיק לאף אחד
אבל הם היו צריכים לשלב חפצים כמו רובה או חרב
תגידו מה עדיף PS3 או XBOX360

אור בוטון
Member

האמת היא שכשמחפשים שימוש לקינקט, מאוד קל ומפתה לחשוב בעיקר על משחקי פעילות גופנית – אבל לפי דעתי זה ממש בזבוז של מערכת שיכולה גם לזהות הבעות פנים או להתמקד באצבעות בלבד ולא בהכרח לדרוש תנועה בכל הגוף. זה דבר שיכול לפתוח יכולות שעוד לא מומשו במחשב האישי ובהחלט לא בקונסולות. דוגמא קטנה: זוכרים את הממשק מהסרט דו״ח מיוחד? אז זהו, רק בלי כפפות. 

אור
Guest

אז זהו שכבר היו במקום הזה. מסתבר שהאדם הממוצע אינו מדויק מספיק (הכוונה היא לתנועות הקטנות) ויוצא שהמחשב בכלל לא מבין למה אתה מתכוון.
פועל יוצא הוא שזמן הלמידה/הסתגלות מזנק…

חגי יעקובסון
Guest
@אילנה – אז זהו, שהWii נמכר מעולה, אני מסכים אבל אני די מהר התיאשתי מכל הגימיקים של לנופף בג’ויסטיק ואגב, על פני הנונצ’ק יש שם כפתורים שזה בדיוק מה שרוצה הבטטה, המשחק שהכי אהבתי בWii היה סופר מריו גלקסי, שבו יש עבודת ג’ויסטיק מרובה ופחות ניפנופים באוויר. מה שכן אני בהחלט רואה את זה הופך ל”אמא תקני לי החדש” , כי הרי הגימיק של הWii הוא הבקרה, חוץ מזה הוא נינטנדו 64 בקופסה מהודרת, מספיק שהילד שקנו לו Wii לפני 3 שנים יראה את זה אצל חבר (במיוחד עם יש לו אקסבוקס במהדורה החדשה והנוצצת) וישליך את הWii שלו לטובת… Read more »
אלעד אברון
Member

לגבי משחק מלחמת הכוכבים, מהדמו נראה שההתקדמות תעשה על ידי השענות קדימה מה שיגרום לדמות לקפוץ קדימה ולהתקדם הלאה, כך שלמעשה המשחק יתנהל ב- ‘אזורים’ והשחקן יקפוץ מאזור לאזור. לא אופטימלי, אבל זה סוג של פתרון ביניים.
לדעתי בכלל אין מניעה לשלב – אם כבר עושים משחקים לגיימרים, מה מונע מהמפתחות לעשות משחק שבו השחקן מחזיק את השלט היד אבל בו זמנית גם זז?

איתי
Guest

אוו, אני רק מתחיל לחשוב על כאבי הגב…

חגי יעקובסון
Guest

@אלעד – אני לא הבנתי את זה מהדמו, בכל מקרה טים באקלי בCtrl+alt+del עשה קומיקס מצוין על זה
http://www.cad-comic.com/cad/20100616

שערים
Guest

רמת הדיוק האנושית לעולם לא תהיה זהה למחשב

wpDiscuz

תגיות לכתבה: