על בינה חברתית – Social Intelligence

כולנו יודעים שפייסבוק אוספת עלינו מידע בכל רגע נתון. בעצם לא רק פייסבוק… גם גוגל, אפל, מיקרוסופט, חברות האשראי, מצלמות הרשת שנמצאות בכל מקום. דוד קודיש חושב שהקשר בין בינה מלאכותית לשיווק צריך לעבור דרך עיניהם הבוחנות של המשתמשים

ה-Timeline החדש של פייסבוק (מקור:יח"צ)

אולי בגלל שהתרגלנו כבר, ואולי בגלל שאנחנו עדיין תמימים, ההוספה של ה- Open Graph בפייסבוק לפני כמה חודשים לא באמת גרמה לזעקה גדולה של פרטיות. ה- Open Graph היא אותו ממשק שפייסבוק מספקת למפתחים ע”מ להתממשק בצורה טובה יותר עם הדפים שלנו.

הוספה של לייקים מתוך אתרים חיצוניים, פרסום של מידע על הקיר שלנו כאשר אנחנו משחקים משחק כלשהו (בסגנון: “דוד קיבל 8123 נקודות במשחק כלשהו, האם אתה יכול לעבור אותו?”), ולאחרונה היכולת של ה- Ticker שמאפשרת לכל יישום או אתר לפרסם את הפעולה שאנחנו עושים בו (כגון: “דוד הקשיב לשיר הזה והזה”, “דוד בישל מתכון כזה וכזה”). הממשק החדש מאפשר לנו לשתף כל פיסת מידע בחיים שלנו – רשת חברתית לא?

מה יודעים עלינו?

מצד אחד זה נחמד. אנחנו מקשיבים לשיר מסויים דרך האתר המוזיקה של Spotify (שמאוד מחוברים לפייסבוק) וכל החברים שלנו מקבלים איזכור לזה בדף שלהם. רשימת השירים שהקשבנו לה, מפורסמת בפרופיל שלנו, כך שהחברים שלנו יוכלו ליהנות מהמוזיקה המדהימה שאנחנו שומעים. אנחנו יכולים גם לראות מה החברים המגניבים שלנו שומעים ולגלות מוזיקה חדשה. אתרים אחרים כגון אתרי סרטים, מתכונים, הנחות, קניות, ועוד יוכלו להשתמש במידע של מה שאנחנו עושים ולפרסם אותו והכל בשם השיתופיות, החברתיות, והאקסהביזיוניזים שהופך להיות יותר ויותר פופולרי.

בעוד שיש מידע שאני מניח שלא נרצה לחשוף (כגון איזה מכשירי חשמל חדשים ויקרים קניתי, או באיזה כרטיס אשראי השתמשתי), אנחנו מניחים שהמידע שאנחנו כן משתפים הוא בלתי מזיק. מה כבר אפשר ללמוד עלי אם אני מפרסם שאני צופה בסרט “בנים אינם בוכים”, שומע שירים של להקת WHAM, וקורא את “חסד מופלא”?

הדרך מבינה חברתית לתוכן שיווקי

הדוגמה למעלה אולי פשטנית מידי. בעזרת ה- Open Graph, כל אתר יכול לשתול כפתור תמים למראה (או אפילו לא לטרוח לשאול אותנו) שהתוצאה שלו תהיה פרסום לפרופיל שלנו ולחברים שלנו. כך לדוגמה באתר מתכונים, ישנו כפתור שאומר “I cooked this”, שמפרסם בדף שלי בפייסבוק משהו בסגנון “דוד הרגע בישל גדי בחלב אימו”. מכאן ועד לחגיגה של בינה עיסקית (Business Intelligence) הדרך קצרה.

לחברת MicroStrategy מספר מוצרים שמתלבשים על דף פייסבוק שאני מנהל ומסוגלים לעקוב אחרי האוהדים של הדף ולאסוף מידע רב עליהם. החל מנתונים דמוגרפיים, ועד כל הדפים שהם ביקרו בהם, מי החברים שלהם, שעות הגלישה שלהם בפייסבוק ואצלי בדף, איזה דפים הם אהבו, והעדפות השירים/סרטים/ספרים/תוכניות טלויזיה/ספורט/ועוד.

השם שניתן לסוג כזה של בינה, הוא בינה חברתית Social Intelligence. מכאן ועד הדרך להתאמה של תוכן שיווקי מכוון משתמש קצרה. פרסומות באתרים שונים, מיילים, טלפון מאיש שיווק שבמקרה מתקשר אלינו, אפליקציות שממליצים לנו, סרטון פרסומת שמוצמד לאיזה וידאו ביו-טיוב שאני צופה בו – כל אלה אינם מקריים. מישהו מפענח את ההעדפות שלנו, ומתאים את הפרסום שלו אלינו. כמובן שלתוכנות מסוג כזה אין שום ערך אם אנשים לא תורמים מידע על עצמם באופן שוטף, דבר שמסתבר שאנחנו עושים יותר ויותר – ובשמחה.

פייסבוק לא תמימה וצריך לזכור שהיא גם מרוויחה את כל הכסף שלה בדיוק מהתכונות האלו. מצד שני, היא מודעת לזה שיש אפשרויות לא מעטות לשימוש לרעה במנגנון שלה ופועלת כדי שברירות המחדל יהיו לטובת המשתמש הפעם – כלומר צריך להפעיל את האפשרות של שיתוף אוטומטי, ולא כמו בעבר שהיה צריך לבטל את האפשרות אם לא רציתי.

פייסבוק היא חלוצה בתחום השיתופיות והיא בהחלט מנסה לדחוק את גבולות השיתופיות לקצה (וכל פעם עוד קצת מעבר לזה). היא משתדלת לא להגזים, למרות שלפעמים (או בדרך כלל) זה בדיוק מה שקורה. לנו נשאר רק להיות מודעים למה אנחנו משתפים ומה לא – ומה האפשרויות העומדות לפנינו. ובעיקר – לא להיות תמימים.

פורסם לראשונה בבלוג Technologeek

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

4 תגובות על "על בינה חברתית – Social Intelligence"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אבי
Guest
אחלה של פוסט דוד, מעורר כמה נקודות למחשבה על עתיד השהות שלנו בפייסבוק וברשתות חברתיות דומות שכל מטרתן היא עשיית כסף על גבנו וע”י ניצול המידע שלנו שהיא דאגה לשדל אותנו לטפטף לה טיפין טיפין כל פעם בתירוץ אחר של הצגת פיצ’ר חדש או ע”י הצגת שאלה שנראת לכאורה תמימה למשתמש כמו “באיזה בית ספר למדת? מלא את השדה ע”מ שתוכל לאתר חברים מהשכבה” או “היכן אתה עובד?” או “איפה אתה גר” וכל מיני שאלות שבתכלס אם זר היה שואל אותך ברחוב בחיים לא היית עונה לו. אז פייסבוק הרגילה אותנו לאט לאט לנדב לה עוד ועוד מידע יקר ערך… Read more »
פראיירים?
Guest

דעת פראייר: אין לי בעיה לתת את הפרטים שלי לפייסבוק. אין לי בעיה עם השיתוף שלהם (אם לאיזשהו זר ברחוב היה אכפת- הייתי מספר לו איפה למדתי בשמחה), אין לי בעיה עם אנשים שמוסיפים פיצ’רים כי זה מגניב (רק אתמול סטיב ג’ובס נפטר וכבר אתה רוצה לקבור את הכיף איתו?) ובוודאי שאין לי בעיה להיחשף לפרסום שבאמת מעניין אותי- כי הוא יודע מי אני ומהם הדברים שאכפת לי מהם.
מאבק הכוחות בין מפרסמים לגולשים לא צריך לסוב סביב נושא הפרטיות- אלא על הפגיעה בחווית הצפייה, הפנייה לילדים ואולי (רק במצב רוח אידיאולוגי מאוד)- על “סחרור הצריכה” שנקלענו אליו..

אבי
Guest

מצחיק שאין לך בעיה למסור מידע אבל הגבת בצורה אנונימית כ”כ בלי שם, בלי מייל ובלי כלום, אבל זכותך :) בכל מקרה, מסור כמה מידע וכמה פרטים שרק בא לך חביבי, זו זכותך, במיוחד אם אתה מאמין שזה משפר את השירותים שאתה צורך, רק אל תבוא בטענות לאף שירות כשהמידע שנאסף עליך יגיע לגורמים פחות נחמדים או חלילה אף ישמש לרעתך.
ומה קשור סטיב ג’ובס ומה קשור “כיף”?!? בכל מקרה, גמר חתימה טובה ושנה טובה :)

ליאור
Guest

מאמר יפה..

היה נחמד אם היית מוסיף התייחסות ל Instant personalization של פייסבוק, שמאפשר לבעלי אתרים לדעת עליך הרבה מידע עוד לפני שלחצת על Fconnect ואישרת לספק את המידע.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: