המדריך השלם לשדר המתחיל: איך עושים פודקאסט? (חלק ג’)

כדי להצליח ולצבור קהל מאזינים רחב יש להשקיע את הזמן הנחוץ על מנת ללמוד את העקרונות הבסיסיים של הפקת תוכנית רדיו טובה. זה לא מסובך- הטכניקה קלה והציוד זול וזמין. רן לוי מדריך אותנו כיצד להקים פודקאסט איכותי כבר מהפרק הראשון, אפילו אם מעולם לא נגעתם במיקרופון. (חלק שלישי ואחרון)

זהו החלק האחרון בסדרת המדריך השלם לשדר הפודקאסט המתחיל. בחלק הראשון התמקדנו בהכנות המוקדמות הדרושות לשידור פודקאסט, בחלק השני סקרנו את הציוד הדרוש להקלטה איכותית ובפוסט זה נעבור על הפרטים שמרכיבים את השידור עצמו: עריכה, הפצה, פרסום והקמת אתר.

עריכת התוכנית:

עריכה היא העבודה שאחרי ההקלטה: השמטת הקטעים הלא מוצלחים, הוספת מוסיקה ואפקטים, סינון רעשים וכדומה. עריכה חשובה לא פחות מההקלטה. פודקאסט לא ערוך הוא נפט גולמי- העריכה היא הזיקוק שממצה ממנו את הדלק הסילוני. הנה כמה מהדברים שכדאי לבצע בעריכה:
*
חיתוך קטעים לא רצויים: אין שום סיבה שהמאזין ישמע הפרעות, שטויות שפלטת, פאשלות בשידור, מכונית שחלפה ברקע וכולי. את כל אלה רצוי לחתוך בעריכה. בנוסף, השתדל לאתר ולמחוק את כל רעשי-הקישור המיותרים, כמו ‘אממממ…’ ו-‘אהההה…’.
*
הוספת מוסיקה: (בפודקאסט שאינו מבוסס על מוסיקה, כמובן) דיבורים זה לא הכל. מדי פעם ניתן להוסיף קטע מוסיקלי קצר (עד 10 שניות) כדי לסמן הפרדה בין נושאים ומעבר לנושא חדש. למוסיקה יש חשיבות עליונה בפורמט של מגיש יחיד: היא שוברת את שגרת קולו של המגיש, ומכניסה ‘אווירה’- דרמטית, קצבית, תוססת, עצובה וכו’- בהתאם לתוכן המלל. יש לזכור שבכל מקרה, קולו של המגיש חייב להיות הדומיננטי והברור ביותר מבין כל קולות הרקע.
*
איזון עוצמת ההקלטה: עוצמת הדיבור חייבת להיות זהה עבור כל הדוברים. בעריכה ניתן לפצות- עד גבול מסוים- על מצבים שבהם מגיש אחד היה רחוק או קרוב מעט מהמיקרופון ביחס לשאר הדוברים. העזר בתוכנת Levelator כדי לאזן את עוצמות ההקלטה.
*
סינון רעשים: אפשר לנסות ולהעיף חלק מרעשי הרקע- רעש מאווררי המחשב, למשל- מההקלטה. אל תסמוך על זה. כל סינון, פרט למינורי והזעיר ביותר, פוגם גם באיכות ההקלטה עצמה. סינון חזק מדי עשוי להפוך את הדיבור המוקלט ל’מתכתי’ ומלאכותי. השתדל לפתור את כל בעיות הרעשים עוד בשלב ההקלטה. סינון רעשים עובד בצורה הטובה ביותר על רעש שנותר זהה ואחיד לכל אורך ההקלטה, ולא על רעש מקרי ופתאומי.

דוגמא מוצלחת:
Radio Lab, עם ג’אד אבומוראד ורוברט קרואוויץ’. ג’אד הוא אחד העורכים הטובים בעולם: להקשיב, ללמוד מה הוא עושה ולחקות.
תוכנת עריכה מומלצת:
Audacity– תוכנה חינמית, פשוטה ללימוד. עושה כל מה שפודקאסטר צריך ועוד קצת.

הפצת התוכנית:

קובץ הקול: הפורמט הנפוץ ביותר לקבצי פודקאסט הוא, כמובן, mp3. מכיוון שכל הנגנים בעולם תומכים בו, מומלץ להשתמש בו אלא אם ישנה סיבה טובה במיוחד לבחור דווקא בפורמט אחר.
גודל הקובץ תלוי באורך ההקלטה ובמידת הדחיסה. מכיוון שלרוב המאזינים יש, ככל הנראה, חיבור בפס רחב לגודל הקובץ אין השפעה ממשית על חווית המשתמש. השיקול היחיד כאן הוא מגבלת האחסון על השרת המאחסן את הקבצים. באתר icast המגבלה היא 100 מגהבייט. מידת הדחיסה תואמת לתוכן הפרק. דחיסה של 56 קילובייט לשניה מתאימה לדיבור בלבד. שילוב של מוסיקה בתוכנית ידרוש דחיסה של 96 קילובייט לשניה ומעלה. בחירה של ערך נמוך מדי תפגום באיכות הצליל בצורה מורגשת, ולכן רצוי להחמיר ולבחור ערך גבוה ככל האפשר.

מונו/סטריאו: דיבור יוקלט תמיד במונו. אם משולבת מוסיקה בתוכנית, רצוי שהקובץ הסופי יהיה בסטריאו וזאת על אף שקטעי הדיבור יהיו עדיין במונו. נפחם של קבצי סטריאו גדול פי שניים מזה של קבצי מונו.

תיוג הקובץ: ניתן להוסיף לקבצי mp3 תגיות כגון שם היוצר, שם היצירה, הערות וכו’. חשוב למלא שדות אלה מכיוון שנגני mp3 רבים מאפשרים למאזין לבחור את הפרק הרצוי לו על פי התגיות, במקום או בנוסף לשם הקובץ. ניתן גם להוסיף תמונה לקובץ! נצל זאת כדי להכניס את לוגו התוכנית, אשר יופיע על הצג בנגן.

פרסום:

הפרסום הטוב ביותר הוא, כמובן, פרסום מפה לאוזן (שיווק ויראלי). אם הפודקסט איכותי, כולם יספרו עליו לחבריהם.
כדי לזרז תהליכים, כדאי להרשם ל-itunes: התוכנה מבית אפל אשר מהווה מדריך כלל עולמי לפודקאסטים. בארץ, האתר icast מרכז פודקאסטים בעברית מכל הסוגים. הוספת התוכנית למדריך הפודקאסטים שיזמתי היא כנראה רעיון טוב.
ישנם עוד אתרים לועזיים המרכזים פודקאסטים, וחיפוש בגוגל יעלה את רובם. כדאי להרשם גם אצלם, אם כי יעילותם פחותה עבור הקהל הישראלי.

נצל את המדיה החברתית: פתח חשבונות בפייסבוק וטוויטר, ועדכן את מאזיניך בכל פעם שפרק חדש יוצא לאור. אפשר למאזינים להרשם לרשימת תפוצה, ועדכן אותם באופן יזום בכל פרק חדש. פתח פורום לתוכנית כדי לשמור על קשר רציף וקבוע עם המאזינים. הם יעלו רעיונות, יתקנו שגיאות ויציעו הצעות חשובות לשיפור. הקשב להם! משוב הוא הדרך היחידה שלך להשתפר. פרסם את התוכנית בפורומים הרלוונטיים לנושא, שם קרוב לוודאי נמצאים הגולשים שיתעניינו בה. אל תהיה ספאמר! בקש רשות ממנהל הפורום לפני הפרסום, כדי שלא להרגיז את הקוראים.

הקמת אתר בית המתאים לפודקאסט:

עיצוב אתרי אינטרנט הוא תחום מורכב הדורש מיומנות ועין אומנותית. כל העקרונות הרלוונטיים להקמת אתר מוצלח בכלל, תקפים גם עבור אתר בית לפודקאסט. בנוסף, על אתר המוקדש לפודקאסט להכיל את האלמנטים הבאים במקום בולט:

* קישור לפיד RSS  ופיד ל-Itunes: רוב המאזינים המתוחכמים נעזרים בתוכנות המאפשרות להם לקבל פרקים חדשים אל מחשביהם ברגע שיצאו לאור. פודקאסט ללא פיד (Feed) הוא לא פודקאסט- עדכון אוטומטי בדחיפה הוא חלק מהותי מהאופן שבו מאזינים צורכים פודקאסטים. כל שירותי אחסון הפודקאסטים, כמו icast הישראלי, כוללים פידים ל- RSS ו- itunes כחלק אינטגרלי מהשירות שהם מספקים.
* ארכיון התוכניות: המאזינים יכולים – ורוצים – להאזין לפרקים ישנים. אפשר להם גישה נוחה לכל התוכן שהפקת, מחולק לנושאים ו\או תאריכים רלוונטיים.
* תיאור מפורט, במלל, של תוכן כל פרק: (Show Notes) לתיאור שכזה שתי מטרות. הראשונה היא להציג בפני המאזין את תוכן הפרק לפני ההאזנה ולגרום לו לרצות להאזין לו: על כן התיאור צריך להיות מושך ומעניין מחד, ואינפורמטיבי מאידך. המגדילים אף מציינים את הנושאים שהועלו בכל פרק לפי נקודת הזמן בהקלטה. המטרה השניה היא הבאת מידע נוסף מעבר לזה שהועבר בשידור: קישורים רלוונטיים, קרדיט לאמנים שהמוסיקה שלהם הושמעה בתוכנית, תיקונים לטעויות שנאמרו בשידור וכו’. תיאור טוב גם מאפשר למנועי החיפוש למצוא את התוכן שלך.
* אפשרות להאזנה ישירות דרך האתר (Streaming) ולא רק בהורדה של הפרק אל המחשב, למי שמעוניין.

דוגמא מוצלחת: Security Now – דף תוכנית (כחלק מרשת Twit של ליאו לה-פורט) הכולל את כל מה שרלוונטי, ולא יותר. לכל פרק ישנו קישור אל תמליל מלא (!) של הנאמר בפודקאסט.

אנו מקווים כי נהניתם מהמדריך, וכי מצאתם אותו יעיל ומתאים.

המדריך השלם לשדר המתחיל פורסם במקור בבלוג “עושים היסטוריה” – פודקאסט דו-שבועי על מדע, טכנולוגיה והיסטוריה של רן לוי. להורדת המדריך המלא בפורמט PDF לחץ כאן.

Avatar

רן לוי

סופר מדע פופלארי, מהנדס אלקטרוניקה, נשוי ואב לשני ילדים מתוקים. מפיק ומגיש פודקאסטים משנת 2007. הפודקאסט 'עושים היסטוריה!', זכה (נכון לתחילת 2010) ליותר מ-120,000 האזנות והוא מדורג במקום השני בטבלת ההאזנות של icast.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: