הדבר הגדול הבא: איך מזהים באיזה טרנדים טכנולוגיים שווה להשקיע דווקא עכשיו?

האם אפשר לדעת מה יהיו התחומים הבאים שימשכו את כל המשקיעים והיזמים ולתפוס את ההזדמנות בזמן? בקצרה: כן, אבל תצטרכו לעשות כמה צעדים בשביל זה

 Nakhorn Yuangkratoke / EyeEm/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Nakhorn Yuangkratoke / EyeEm/ Getty Images Israel

מאת טל הרמלין, ראש המחלקה לפיתוח סקטורים טכנולוגיים בסטארט-אפ ניישן סנטרל

Autotech, Digital Health, Artificial Intelligence – כולם שמות של התחומים החמים ביותר של עולם ההייטק כיום, אלה המושכים את מרבית ההשקעות. אבל את זה אנחנו יודעים בדיעבד, וכעת אנחנו רק מקווים שנדע להשקיע או לפתח מוצר בתחום החם הבא. איך אפשר לדעת מה יהיה “התחום הבא” והאם משקיעים ויזמים בכלל יכולים לחזות זאת? התשובה לשאלה האחרונה היא כן, והתשובה לשאלה הראשונה כאן בהמשך.

לא רק סקטורים חדשים

הזדמנויות נוצרות לא רק בתחומים שזה עתה נולדו, אלא גם בסקטורים ותיקים שעולה בהם הצורך לחידושים טכנולוגיים. לא משנה איזה תחום מושך אתכם, הדבר הראשון שיש לעשות, בין אם מדובר ביזמים, מפתחים או משקיעים שנכנסים לתחום, הוא ללמוד אותו בצורה מעמיקה.

הרעיון הוא לנסות למצוא את המגזרים שיש בהם פוטנציאל גדול שאינו ממומש בפועל. הפער בין הפוטנציאל למצב הקיים, הלכה למעשה, יכול לנבוע מהרבה סיבות: דינמיקות פנים-ארגוניות, מספר החברות בתחום, כמות המשקיעים בו, מספר החברות בתחום שמצויות מחוץ לישראל והתמיכה הממשלתית. לפעמים, כל אחד מהפרמטרים מזין ותלוי באחר.

קיימים הרבה מדדים וכל אחד מהם נותן תמונת מצב פרטנית על אתגר או הזדמנות בתחום, אך לעיתים גם הקשר בין המדדים יכול להבהיר את התמונה. למשל, כמות החברות הפועלות בתחום הוא מדד חשוב, אבל לא רק במונחים של הרבה או קצת; אם בתקופה מסוימת נפתחו הרבה חברות בתחום, צריך לבדוק את המשמעות והסיבה – האם התחום הוא טרנד עולמי או אולי זו ייחודיות ספציפית שנוצרה בישראל?השאלות האלה מלמדות על מעורבות של חברות בינלאומיות ועל הצורך לפתח אסטרטגיות בינלאומיות בהמשך.

באשר לתחומים ותיקים וממוסדים, הרי שצריך לבחון אילו מהם אמצו את הטכנולוגיות החדשות שפותחו עם השנים, אילו מהם ייהנו משיפור משמעותי בשל התייעלות טכנולוגית ובאילו חלו שינויים גלובליים שיש להתגבר עליהם בעזרת כלים טכנולוגיים חדשים. ענף החקלאות הוא דוגמה מצוינת לתחום ותיק שחייב להתאים את עצמו לשינויים גלובליים ויש בו התעניינות לפתרונות מישראל, שנחשבת מומחית בו כבר עשרות שנים.

בחנו את המשקיעים בתחום

אבל תחומים חדשים או ותיקים חייבים גם הון כדי לצמוח ולגרוף אימפקט. כסף פנוי וכמות משקיעים הם  מדדים משמעותיים, לא רק כמותית. אחרי שמזהים סקטור שיש בו פוטנציאל לפיתוח כלכלי, חשוב לבצע בחינה איכותנית של סוג המשקיעים והתאמתם לצורכי הסטארטאפים הפועלים בו, בכל הקשור ליצירת ערך אסטרטגי וחיבור לשותפים בינלאומיים. בנוסף, צריך לשאול האם לכם, כשחקנים חדשים, יש מקום להשפיע על התחום, מהם האתגרים המשמעותיים בו והאם יש בו התערבות ממשלתית או שאולי אפשר לחשוף אותו לעוד הזדמנויות? לפעמים תחומים מסוימים זקוקים להנגשה ללקוחות אסטרטגיים בזירות בינלאומיות; באחרים יש צורך בהשקעה בפלטפורמות חדשניות ולפעמים צריך לבנות קהילה סביב תחום עולה חדש, כדי לסייע לו לצמוח ולהתחזק.

על השאלות האלה צריך לענות תשובות ברורות וכנות. לפעמים ההבנה שאין מה לתרום היא לא פחות חשובה, וגם המסקנות ששווקים דינמיים חצו את נקודת השיא שלהם או כשיש בשוק שחקנים עם יכולות דומות, יסייעו לכם להחליט לוותר ולעבור לדבר אחר, שכנראה יביא לכם יותר סיפוק.

 Mr.kitsadakron Pongha / EyeEm/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Mr.kitsadakron Pongha / EyeEm/ Getty Images Israel

אז מה צריך למצוא?

הבדיקות האלה לוקחות זמן, וכדי לגלות את התחום הבא כדאי להתחיל לבצע אותן כבר עכשיו. מה בדיוק אתם אמורים למצוא? הנה כמה סקטורים שממשיכים להתפתח בשנים האחרונות, ולמען האמת עדיין שווה להיכנס אליהם. כך או כך, הם יוכלו לתת לכם אינדיקציה לזיהוי תחום חם.

רפואה דיגיטלית: סקטור שהתפתח בצורה מעניינת בארבע השנים האחרונות, וכיום כבר פועלות בו מעל 450 חברות, עשרות קרנות ומשקיעים וישנה גם פעילות רחבה של חברות ומוסדות בינלאומיים. התחום הולך ומתבגר והמסה הקריטית של החברות הפועלות בו מייצבת אותו כאחד התחומים המעניינים כיום. בעבר התחום סבל מפער בשל פעילות משקיעים אסטרטגיים נמוכה, חולשה במעורבות ממשלתית וצורך בהנגשת הידע על ההזדמנויות והאתגרים בשוקי יעד ליוזמות חדשות. פעילות משולבת של מכלול שחקנים בתחום הובילה את התחום לצמיחה שהשחקנים בו נהנים ממנה כיום.

חקלאות מזון: שוק שכניסת הטכנולוגיות החדשות אליו היוותה סמן חיובי למשקיעים ולמפתחים. במקרה הזה למשקיעים שמגיעים מהתחום יש יתרון ברור, משום שהוא מכיר את הזירה המקומית בה הוא פועל. בנוסף, שוק החקלאות סבל מקושי אמיתי של החברות הצעירות לפרוץ לשווקים בינלאומיים ולבנות לעצמן תשתית ארגונית, שבאמצעותה יצליחו להתפתח שם. בשורה התחתונה, הטיפול בסקטור היה ממש כמו בחברת סטארטאפ: יצירת קהילה, משיכת יזמים מתחומים אחרים וחידוד היתרונות הטכנולוגיים בפני שחקנים בינלאומיים. היום כבר פועלות בו כ-500 חברות, ואף ניתן להרחיב את הכמות לכ-650 אם מחשיבים את תחום המזון.

תעשייה מתקדמת: בשפה המקצועית התחום נקרא Industry 4.0, והאינדיקטור החיובי לכניסה אליו הוא ההבנה שיש לו ממשקים עם ורטיקלים רבים שיכולים להשפיע על כולנו בעתיד. זהו תחום שבו לחברות הישראליות יש יתרון והכרה בינלאומית, אבל נדרשת בו הנגשה רחבה יותר של האתגרים. כמות החברות הפועלות בתחום צומחת כעת ב-20-25 אחוז בשנה. אם הקצב הזה יימשך ויגיע למסה קריטית, העומדת בדרך כלל על כ-450-500 חברות, בהחלט מדובר בתחום החם של השנים הקרובות.

הכתבה בחסות SNC

סטארט-אפ ניישן סנטרל הוא ארגון ישראלי לא ממשלתי וללא מטרות רווח המשמש כשער לעולם החדשנות הישראלי. הארגון ממנף את ההיכרות העמוקה שלו עם מגזר החדשנות הישראלי ומחבר בין אנשי עסקים מובילים, ממשלות וארגונים שאינם ממשלתיים מכל העולם, לאנשים ולטכנולוגיות הרלוונטיות ביותר המסוגלים לתת מענה לאתגרים העומדים בפניהם. לפרטים נוספים לחצו כאן.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: