Google Analytics: מעקב רכישות – Ecommerce (פרק ב’)

כיצד תקבלו תמונת מצב מעודכנת וסטטיסטיקות שונות הנוגעות לאתר או הבלוג שלכם? הפרק השני בסדרה מסביר כיצד ניתן לעקוב אחרי תהליכי רכישה באתר שלכם, מה עובד ומה לא?

באופן כללי ופשוט איך זה עובד?

על מנת שנתוני הרכישות יופיעו בגוגל אנליטיקס עלינו להעביר את הנתונים האלה לשרתי גוגל אנליטיקס. התהליך בו נשלחים הנתונים לשרתי גוגל אנליטיקס מתבצע כך:

  1. הגולש מבצע רכישה באתר – תהליך הרכישה עצמו יכול להתפרס על מספר דפים באתר ומספר פעולות שעל הגולש יהיה לבצע. למשל: הרשמה, אישור הרשמה, ביצוע התשלום וכ”ו.
  2. בסיום ביצוע הרכישה ישלח מהשרת בו בוצע רכישה לגולש קבלה או חשבונית המאשרת את ביצוע הרכישה. זהו דף קבלה/חשבונית או דף סיום הרכישה.
  3. למעשה עם תוספת קוד בדף הקבלה/החשבונית ישלחו הנתונים גם לשרתי גוגל אנליטיקס.

תהליך המעקב כפי שמופיע באתר של גוגל אנליטיקס

כפי שמופיע בתמונה, מקובל לרכז את נתוני הרכישה בדף קבלה או חשבונית ולהעביר אותם בעזרת פונקציות של גוגל אנליטיקס לשרתי גוגל אנליטיקס. פירוט הקוד ופעולות הנדרשות להעברת הנתונים תמצאו בהמשך.

איזה מידע נאסף על ידי גוגל אנליטיקס?

גוגל אנליטיקס אוספת שני סוגי נתונים הקשורים לרכישות: נתוני העסקה ונתוני הפריט/המוצר. בתוך נתוני העסקה נמצא נתונים כגון: מזהה העסקה, תשלום מס, מספר פריטים בעסקה וכ”ו. בתוך נתוני הפריט נמצא: מק”ט, תיאור מוצר, קטגוריית מוצר וכ”ו. בסופו של דבר כל הנתונים מצטברים בגוגל אנליטיקס. להלן רשימה מלאה של נתונים.

Transaction Data

  • Transaction ID: your internal transaction ID [required]
  • Affiliate or store name
  • Total
  • Tax
  • Shipping
  • City
  • State or region
  • Country

Item Data

  • Transaction ID: same as in transaction data [required]
  • SKU
  • Product name
  • Product category or product variation
  • Unit price [required]
  • Quantity [required]

על מנת לבצע מעקב רכישות באתר עלינו לעשות מספר פעולות:

  1. לציין בהגדרות הפרופיל שאנו רוצים לעשות מעקב רכישות ( Ecommerce )
    • ניכנס להגדרות הפרופיל


  • שימו לב על השורה המסומנת במלבן אדום. למעשה זהו השדה המגדיר האם המעקב אחר רכישות פעיל או כבוי. בוודאי NO – כבוי, YES – פעיל.
  • נלחץ על ה-Edit אשר מצויין בחץ האדום.

  • ונסמן את השדה


  1. להוסיף קוד נוסף לדף סיום רכישה, בדרך כלל מוסיפים את הקוד לדף “קבלה/חשבונית” בסיום ביצוע העיסקה.

אם אתם לא מתעסקים בקוד כלל, אלא יש לכם מתכנת שמטפל באתר, מומלץ בחום לפנות אליו על מנת שיטמיע את הקוד החסר.

בהחלט ניתן לשלוח לו הסבר זה. אני מציין בהמשך הכתוב מספר מקורות למתכנתים ובוני אתרים. לטעמי זה המידע הנדרש להוספת הקוד.

איך מגדירים נתונים ואיך מוסיפים את הקוד?

אני מביא כאן דוגמא מתוך הבלוג של גוגל אנליטיקס http://code.google.com/apis/analytics/docs/tracking/gaTrackingEcommerce.html

<html>
<head>
<title>Receipt for your clothing purchase from Acme Clothing</title>
<script type="text/javascript">

  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);
  _gaq.push(['_addTrans',
    '1234',           // order ID - required
    'Acme Clothing',  // affiliation or store name
    '11.99',          // total - required
    '1.29',           // tax
    '5',              // shipping
    'San Jose',       // city
    'California',     // state or province
    'USA'             // country
  ]);

   // add item might be called for every item in the shopping cart
   // where your ecommerce engine loops through each item in the cart and
   // prints out _addItem for each
  _gaq.push(['_addItem',
    '1234',           // order ID - required
    'DD44',           // SKU/code - required
    'T-Shirt',        // product name
    'Green Medium',   // category or variation
    '11.99',          // unit price - required
    '1'               // quantity - required
  ]);
  _gaq.push(['_trackTrans']); //submits transaction to the Analytics servers

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();

</script>
</head>
<body>

  Thank you for your order.  You will receive an email containing all your order details.

</body>
</html>

כפי שרואים אנו מגדירים 2 פונקציות. _addTrans ובה נתוני העסקה, ו-_addItem ובה נתוני המוצר וקוראים לפונקציה _trackTrans שמעבירה את הנתונים לשרתי גוגל אנליטיקס.

אם אתם מוכרים מוצר אחד, תוכלו בקלות ובמהירות להגדיר את הפרמטרים בדף קבלה שלכם אפילו באופן ידני.

 אבל אם יש לכם 1000 מוצרים או אם אתם מנהלים את תשלומים שלכם דרך חברה / אתר אחר, כאשר כל קבלה על עסקה היא למעשה יחודית ובדרך כלל מיוצרת על ידי מערכת הרכישה באופן אוטומטי. זה פשוט ידרוש קידוד נוסף על ידי המתכנת שלכם או נציג החברה המספק את שירותי הרכישה באינטרנט.

כל נתנוי הרכישה, כלומר המוצר הנרכש, המחיר שלו, כמות המוצרים שנרכשו וכ”ו, יופיעו או יווצרו בתוכנת התשלום של ספק שירותי התשלום שלכם, או במערכת התשלום שלכם באתר. בדרך כלל ידרש תכנות נוסף של קוד שידע לתפוס את הנתונים מתוך מערכת התשלום, להתאים אותם לנתוני גוגל אנליטיקס ולהעבירם לשרתים של גוגל אנליטיקס, כפי שהוסבר קודם לכן.

כמה הערות חשובות בנוגע למעקב רכישות

  • אם אינך מעוניין להעביר נתונים מסוימים לגוגל אנליטיקס אז לא להוסיף שום דבר בין המרכאות. שדות חובה מסומנים ( required ). והם מזהה עסקה, המחיר ליחידה של כל פריט ואת הכמות של כל פריט. כל השאר הוא אופציונלי.
  • אין להשתמש בפסיקים המפרידים בין אלפים או סימני זיהוי של מטבע. זהו שדה מספרי ויש להזין בו מספרים בלבד.
  • כל נתון שנשלח ל Google Analytics הופך לאלמנט של גוגל אנליטיקס, בדיוק כמו כל אלמנט אחר, נתוני מסע הפרסום, נתוני הדפדפן, וכו. לכן ניתן להישתמש בנתונים אלה כאילו היו נתונים רגילים של גוגל אנליטיקס.
  • שדה שותף או שם החנות אינו מופיע בדוחות של גוגל אנליטיקס, אך נקלט ונשמר במאגר הנתותונים. לכן אפשר להשתמש בו בפילטרים למשל.
  • כנ”ל לגבי הנתונים הגיאוגרפיים. היום גוגל אנליטיקס קובע זאת על ידי IP ונתוני גלישה, לעומת העבר כאשר נתון זה נלקח מתוך נתוני העסקה.

פרק זה לקוח מתוך הספר: “המדריך השימושי לגוגל אנליטיקס

(לפרק הראשון בסדרה)

נתן קריידרמן

מומחה גוגל אנליטיקס. כותב הבלוג analyzit.co.il וכותב הספר "המדריך השימושי לגוגל אנליטיקס"

הגב

1 תגובה על "Google Analytics: מעקב רכישות – Ecommerce (פרק ב’)"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שי
Guest

יופי של מאמר, למרות שהמערכת כבר יותר חדישה מה מצויין כאן, עדיין החשיבות של מעקב וניתוח ללא ספק מסייעת לבעל אתרי מכירות כיצד לשפר את האתר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל