Google Analytics: מדריך למשתמש (פרק א')

כיצד תקבלו תמונת מצב מעודכנת וסטטיסטיקות שונות הנוגעות לאתר או הבלוג שלכם? פרק ראשון המעניק הצצה לדרך שבה פועל Google Analytics

צילום: יח"צ

לפני שאנחנו צוללים לתוך המספרים, התפריטים והפונקציות של התוכנה כדאי שנבין איך היא עובדת, על מנת שנוכל לפתור תקלות ויותר מזה, על מנת שנוכל להכיר ולהבין את המגבלות של אופן המדידה על ידי גוגל אנליטיקס. ברגע שנכיר את המגבלות נוכל להתחשב בהן ולהבין את הנתונים שלנו נכון יותר.

אז איך גוגל אנליטיקס עובד?

את תהליך המעקב אפשר לחלק ל-4 שלבים:

1. הגולש נכנס אל האתר שלך, ואחד מדפי האתר שלך מועלים במחשב הגולש.

2. בקוד הדף שעולה מופעל קוד של גוגל אנליטיקס שהכנסת.

3. הקוד המופעל אוסף נתונים של הגולש ושולח אותם לשרתים של גוגל אנליטיקס.

4. הנתונים נשמרים בשרתים של גוגל אנליטיקס ומוצגים לך בתור גרפים ונתונים שבתוכנה.

מאיפה גוגל אנליטיקס אוסף את הנתונים?

נתונים נאספים משני מקורות:

1.Cookies (עוגיות) – מחרוזת של מספרים ואותיות המשומושת לאימות, למעקב ואגירת מידע אודות המשתמש באינטרנט (מתוך וויקיפדיה). עוגיות זו הדרך בה השרת מתקשר ומזהה גולשים ברשת האינטרנט.

2. HTTP Request – קריאה או בקשה לביצוע פעולה ברשת האינטרנט.

Cookies (עוגיות)

מדובר בקובץ טקסט קטן הנשלח הלוך ושוב בין השרת למחשב האישי בזמן ביצוע פעולות באינטרנט. ללא עוגיות לא היה מסוגל השרת להבדיל בין משתמשים שונים או אפילו להבדיל בין מספר כניסות לאותו הדף על ידי גולש אחד בביקורו באתר מסויים.

עוגיות צד א' – רוב התוכנות הסטטיסטיות, אם לא כולן, משתמשות ב-Cookies כאמצעי לאיסוף מידע על הגולש. ביניהם גם גוגל אנליטיקס. גוגל אנליטיקס משתמשת בעוגיות צד א' – משמעות הדבר היא שהעוגיות בהן משתמשת גוגל אנליטיקס נשלחות אך ורק אל השרת שמוגדר תחת הדומיין שלך ולא לשום שרת אחר. במילים אחרות, שימוש בעוגיות צד א' מבטיח לך רמת אבטחה גבוהה ושהמידע של האתר שלך לא עובר למתחרים, למשל.

דבר נוסף שחשוב להבין בנושא העוגיות הוא, שהשליטה על העוגיות עצמן נמצאת על מחשב המשתמש. ואכן אחוז גולשים מסוים מוחק את עוגיות ה-HTTP, מתקין את המחשב מחדש, עובר לדפדפן אחר וכ"ו. אבינש קאושיק, אם יורשה לי לצטט אותו כאן, מדבר על כ-2% סטייה בנתונים בגלל סיבה זו.

התוכנה לא יכולה לזהות אנשים. גוגל אנליטיקס, וכיום אף תוכנה סטטיסטית, לא מסוגלת באופן ודאי לזהות אדם שיושב מול המחשב, היא עושה את זה בעזרת שילוב נתוני המחשב שלו, נתוני המשתמש והדפדפן.

נתוני HTTP Request נאספים בתוך קובץ Log או בשמו המלא Server Log. זהו קובץ טקסט המכיל נתוני בקשות ( HTTP Request ) מהשרת. למעשה זהו יומן פעילות של השרת שהשרת עצמו יוצר.

תוכנת גוגל אנליטיקס מסננת עבורנו את הלוגים שאינם מזוהים כאנשים או שהפעילות שלהם לא תואמת לצורת פעילות אנושית. לכן תמיד נתוני גוגל אנליטיקס יהיו נמוכים מנתוני השרת שלכם. זה מה שאומרים בגוגל אניטיקס על כך:

"…אם אתה שם לב לפערי נתונים גדולים יותר מ 10%, סביר להניח שהסיבה היא בעיות התקנה. בעיות נפוצות כוללות שגיאות JavaScript, רידיירקטים (הפניות), דפים לא מתוייגים וזמני טעינה ארוכים מצד הלקוח."

קובץ Log מכיל נתונים כגון: שעת כניסה אל הדף, סוג דפדפן של הגולש, מערכת הפעלה של הגולש וכ"ו. הנה קובץ Log לדוגמא:

111.111.111.111 – – [08/Oct/2007:11:17:55 -0400] "GET / HTTP/1.1" 200 10801 "http://www.google.com/search?q=log+analyzer&ie=utf-8&oe=utf-8 &aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a" "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.2; en-US; rv:1.8.1.7) Gecko/20070914 Firefox/2.0.0.7"

אלה הם הנתונים הבסיסיים המועברים לגוגל אנליטיקס ממחשב הגולש.

מתוך כל הנתונים נבנה קובץ GIF והנתונים מועברים לשרתים של גוגל אנליטיקס. הנתונים המועברים מחולקים לשלוש קבוצות:

1. נתוני ה-Visitor: נתונים הקשורים לגולש מסויים. גולש מזוהה על ידי שילוב של נתוני העוגיה בדפדפן הגולש ונתוני הלוג.

2.נתוני ה-Session: נתונים הקשורים לביקור של הגולש באתר מסויים. למעשה לכל גולש שנכנס לאתר נפתח session וכאשר הגולש עוזב את האתר נתוני ה-session נמחקים.

3.נתוני ה-Hit: נתונים הקשורים לגלישה בדף מסוים באתר.

איך הנתונים הללו מוצגים לנו בגוגל אנליטיק?

הנתונים המוצגים לנו בגוגל אנליטיקס מחולקים לשתי משפחות עיקריות: Metrics & Dimensions שהם:

Metrics: נתונים או פרמטרים, כגון: זמן שהיה באתר, אחוז נטישה, אחוז גולשים חדשים וכ"ו. (מספרים).
Dimensions: ממדים או חתכי מידע על פי ממד. למשל: ביטויי מפתח, דף נחיתה, שם מסע הפרסום וכ"ו. (מילים)

בפשטות הייתי עושה את ההפרדה באופן הבא: Metrics הם נתונים מספריים, מייצגים כמות או אחוז. במדריך זה אקרא להם פרמטרים, ו-Dimensions אלה נתוני טקסטואלים, ומייצגים בדרך כלל חתכים של סוגי הגולשים וכדומה, במדריך זה אקרא להם ממדים.

בגוגל אנליטיקס יש כיום כ-165 פרמטרים וממדים, ואולי עד יום הוצאת המדריך יתווספו עוד כמה.

פרק זה לקוח מתוך הספר: "המדריך השימושי לגוגל אנליטיקס"

 

נתן קריידרמן

מומחה גוגל אנליטיקס. כותב הבלוג analyzit.co.il וכותב הספר "המדריך השימושי לגוגל אנליטיקס"

הגב

1 תגובה על "Google Analytics: מדריך למשתמש (פרק א')"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שלומית
Guest

המידע של גוגל אנליטיקס אכן נותן מידע חשוב לאתר

wpDiscuz

תגיות לכתבה: