בלוגרים אמריקאים יחויבו בגילוי נאות על-פי חוק. ומה איתנו?

ועדת המסחר הפדרלית בארצות הברית עדכנה היום את החוק להגנת הצרכן והוסיפה את הבלוגרים כחלק מגופים שיבחנו כעת תחת רגולציה בנושאי אמיתות הפרסום וגילוי נאות.

cash_blogועדת הסחר הפדרלית (FTC) של ארצות הברית הודיעה מוקדם יותר היום על שינוי החוק הפדרלי הנוגע לאמיתות הפרסום וחשיפת תמריצים שמקבלים הכותבים לצורך כתיבת כתבות. לראשונה בתולדות האינטרנט, הוכנסו המידע שכותבים הבלוגרים (User Genereated Content) והבלוגרים עצמם תחת רגולציה אשר מגדירה בבירור כי על כל בלוגר המקבל פיצוי כלשהו על-ידי יצרן, חברת פרסום או נותן שירות כלשהו לצורך סיקור של מוצר או שירות מסוים, יהיה חייב לציין זאת במסגרת המידע שהוא מפרסם. התקנות החדשות אינן מחליפות או משנות חוקים קיימים אלא מפרשות את החוקים הקיימים במטרה לסייע למפרסמים לעמוד בתנאי החוק תוך התייחסות ספציפית לעולם הבלוגים שלא היה קיים בעת כתיבת החוקים ב-1980.

החוק החדש לא מגדיר במדויק מה האופי של הגילוי הנאות שצריך להתפרסם, אך הוא כן מפרט על העונש שעלול לבוא על בלוגר שלא יעמוד בתקנות החדשות. לפי החוק החדש, כל בלוגר שיתפס מפרסם ביקורת או מידע לגבי מוצר או שירות חדש ומקבל פיצוי כלשהו ללא אזכור של הפיצוי בגוף המידע המפורסם, יקבל קנס בגובה של עד 11,000 דולר ואף עלול לעמוד למשפט אזרחי במידה ואזרחים שקראו את הביקורת סבלו מנזק כספי כלשהו כתוצאה מפרסום הביקורת (לדוגמה: רכשו מוצר בהשפעת הביקורת שהייתה מוטה לטובת המוצר כתוצאה מהפיצוי). חברי הועדה אישרו את התקנות בפה אחד ללא התנגדויות מיוחדות ואלו יכנסו לתוקף החל מה-1 בדצמבר השנה.

זוהי לא הפעם הראשונה שנושא חובת הגילוי הנאות עולה לכותרות שכן ועדת הסחר החלה לדון בו כבר בינואר 2007. למרות שחלק גדול מהקהילה סבר כי הרגולציה הקיימת בתחום יחד עם אכיפה נאותה של ה-FTC בכל הנוגע לחוקים הקיימים אמורים להרתיע בצורה מספקת בלוגרים שעלולים לגרום לנזק כזה או אחר. אף על פי כן, ועדת הסחר הגיע למסקנה שהחוקים הקיימים אינם עונים בצורה מספקת על מקרי הקצה הבעייתיים ולכן ראתה צורך לציין בנפרד סעיפים הנוגעים ל-User Generated Content. ראוי לציין שתחת ההגדרה של User Generated Content נופלים גם עדכונים ברשתות חברתיות ותגובות לפוסטים בבלוגים, מה שעלול לסבך את העניינים קצת יותר. כבר היום ידוע על מגוון רחב של חברות ברחבי העולם המעסיקות טוקבקיסטים בתשלום שאינם טורחים לציין זאת במסגרת התגובה, מה שעלול לחשוף את האחרונים ישירות לתביעות מצד הממשלה הפדרלית בארצות הברית. כמו כן, אם לוקחים בחשבון שירותי מיקרו-בלוגינג כגון טוויטר, לא ברור כיצד יוכל המשתמש להכניס גילוי נאות בתוך מגבלת ה-140 תווים.

ומה קורה אצלינו?

להזכירכם, לפני מספר חודשים עלה נושא הגילוי הנאות לדיון נרחב בבלוגספירה הישראלית לאחר שמספר קמפיינים במדיה הישראלית עשו שימוש בתעשיית הבלוגרים על-מנת לחשוף תכנים פרסומיים ללא גילוי שכזה. חשוב לציין שנושא חלוקת המתנות כחלק מקמפיינים פרסומיים היה קיים עוד הרבה לפני שהייתה קיימת בלוגספירה ואף על פי שחלק גדול מהעיתונאים אוהבים להתרברב בזה שהם לעולם לא קיבלו באופן ישיר או עקיף מתנה אשר תגרום להם לשנות את הביקורת שלהם על המוצר, אני עצמי הייתי עד לכמה פעמים בהם עיתונאים במערכות העיתונים הגדולים קיבלו טיולים לאתרים באירופה כולל כל התנאים (מלון חמישה כוכבים, מחלקה ראשונה, נהג צמוד ועוד) רק כדי לסקר תערוכה של חברה מסוימת. חלקם בחרו לציין זאת במהלך הכתבה וחלקם לא. חשוב לציין כי אף על פי שמשרד העיתונות הממשלתי רק שוקל כעת להתחיל ולספק תעודות עיתונאי ל”בלוגרים רציניים” (שזאת ההגדרה הפוליטית למי שמכיר מספיק אנשים בדרגים הנכונים), בלוגרים הם עיתונאים עם כל הפלוסים והמינוסים שמשתמע מכך. איש חכם פעם אמר: אם זה הולך כמו ברווז, נראה כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, רוב הסיכויים שזה אכן ברווז.

קשה להעריך מה תהיה ההשפעה של החוקים החדשים על המדיניות הישראלית בכל הנוגע לרגולציה על תכני הגולשים וההכרח בגילוי נאות, אך הבלוגספירה הישראלית כבר הוכיחה את עצמה לא פעם ביכולת להוקיע בלוגר כזה או אחר על כך שעשה מעשה אסור. אף על פי כן, כמו שציינה ועדת המסחר האמריקאית, לעיתים עלול הנזק לפרוץ מעבר לפגיעה במוניטין ועלול להגיע עד לנזקים פיננסיים לגולשים שהסתמכו על מידע מטעה ורכשו מוצרים מומלצים על סמך חוות דעת “קנויה מראש”. לפיכך, ההחלטה החדשה של ועדת הסחר צריכה להעלות את הנושא מחדש לדיון בכל מקום, כמו גם בישראל, על-מנת לאפשר מתן פתרון נאות לסוגיה המדוברת.

פוסטים נוספים:

דרושים: בלוגרים רציניים
על עוגיות ופגיעה בפרטיות
בלוגיק: נבחרי השבוע מהבלוגספירה הישראלית – ה-4 בספטמבר, 2009

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

2 Comments on "בלוגרים אמריקאים יחויבו בגילוי נאות על-פי חוק. ומה איתנו?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Sarit Amar
Guest

אני נגד רגולציה ברמה כזו בעולם התוכן הזה, ונראה לי שאני לא היחידה.

yanivf
Guest

אני לא יודע אם יש פה יותר מדי מקום לבעד ונגד. אני לא אומר שאני בעד, אבל בסופו של דבר, לטקסט ביקורתי מטעה ללא אזכור של הסיבה לגורם המטעה (להלן ה”שוחד”) עלול לגרום לנזק כלכלי לקוראים אותו. אני כן חושב שצריך לקבל החלטה כלשהי בנושא, לגבי האם זה לגיטימי לדרוש פיצוי כתוצאה מביקורת משוחדת על מוצר. גם אם כן וגם אם לא, חשוב שהנושא יהיה ברור כדי שהגולשים והקוראים ידעו לתת משקל מתאים לדברים שהם קוראים במקומות מסוימים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: