פייסבוק בדרך למטבע רשמי?

היא כבר אחרי השיא ואפילו רושמת ירידה בכמות המשתמשים. אחרי שהעמידה עצמה ראש בראש מול ענקיות המחשוב הותיקות, פייסבוק שואפת גם להשגת מטבע מקומי

צילום: יח"צ

פייסבוק בדרכם להשתלט על העולם (או לפחות זו המזימה שלהם) וזה לא דבר חדש לאף אחד. כל חברה שואפת לגדול וכאשר אתה כ”כ גדול ממילא, הדרך היחידה להמשיך ולגדול היא לקחת ביסים ענקיים יותר ויותר, או שאתה מתחיל לדרוך במקום (במקרה הטוב) ומסתכן בזה שיתפתח דג גדול יותר ממך. אז איך חברה ענקית כמו פייסבוק יכולה להמשיך ולגדול בסביבה של ענקים כמו גוגל, אפל, ואולי אפילו מיקרוסופט?

עברה את השיא

ראשית, וזה אולי מפתיע, אבל לראשונה מזה זמן רב פייסבוק מאבדת משתמשים. במהלך חודש מאי השנה, פייסבוק איבדה 6 מיליון משתמשים בארה”ב בלבד. באנגליה וקנדה מספר המשתמשים לא השתנה משמעותית בחודשים האחרונים ובשאר מקומות בעולם קצב גידול המשתמשים קטן. הסיבות לכך יכולות להיות שכל מי שרצה להיות בפייסבוק כבר הגיע, והחשש מחשיפת מידע פרטי שמרחיק אנשים רבים. כך או כך, פייסבוק צריכה משהו משמעותי בכדי לא להכנס לקפאון.

אם להסתכל טיפה אחורה (לחודשים האחרונים), מספר מהלכים של החברה זכו לביקורת נוקבות, כאשר העיקרית והאחרונה שבהן היא התיוג האוטומטי. פייסבוק לומדת על סמך התמונות שלנו ושל אנשים שתייגו אותנו איך אנחנו נראים, ומתייגת אותנו בשאר התמונות בהן היא משוכנעת שאנו גם מופיעים. כמובן שניתן לבטל את ההשתתפות שלנו, אבל בפייסבוק ברירת המחדל היא תמיד לחשוף אותנו לשירות החדש ורק בדיעבד לתת לנו את האפשרות לבטל אותו. מספר לא מבוטל של בתי משפט ברחבי העולם בודק כעת את החוקיות של המהלך ולא מן הנמנע שפייסבוק תאלץ לשנות מספר יישומים בהקשר הזה. בשנת 2010 ובשנת 2009 מהלכים שונים של החברה חשפו מידע אישי לחלוטין של משתמשים בפני מפרסמים, דבר שעורר גל של תלונות כלפי החברה.

אז מה בכל זאת נמצא בשרוול של פייסבוק

חיפוש:  פייסבוק וגוגל לא ממש מסתדרות בלשון המעטה (וזה אפילו משעשע). התחרות בין שתי החברות היא ראש בראש במספר חזיתות כשהעיקרית שבהן היא החיפוש. לגוגל יש אולי את האלגוריתמים אבל לפייסבוק יש את המיפוי החברתי. היכולת לדעת מה חברים שלי פירסמו בדף שלהם או מה הם מחפשים, יכולה להוסיף לא מעט לתוצאות החיפוש שלי. יותר מזה – בהתאם לידע הרב שנצבר בפייסבוק עלי, חברות הפרסום יכולות למקד את הפרסום שלהן ולהוציא אותו על האנשים הנכונים, דבר שבגוגל עושים פחות טוב.

דואר אלקטרוני: לפני כמה חודשים פייסבוק נכנסה לשוק המיילים בדיוק לשם אותה מטרה של תחום החיפוש. זמן שאדם קורא מיילים כאשר הדפדפן שלו פתוח על אתר מסויים הוא זמן יקר וארוך בדר”כ משמעותית מהזמן שאדם מבלה בדף אחר. פרסום שמוצג בזמן הזה, זוכה לחשיפה ארוכה וממוקדת יותר.

חנות אפליקציות: פייסבוק לא נלחמת רק בגוגל והמהלכים האחרונים שלה בתחום הזה (תחת השם פרוייקט ספרטן), מלחיצים מאוד את אפל. פייסבוק מקדמת מאוד חזק את היישומים שיעבדו תחת HTML5 ובכך ירוצו בתוך הדפדפן ולא כחלק ממערכת ההפעלה של אפל ואנדרואיד (וגם WP). הרעיון פשוט – יישומים שירוצו בתוך הדפדפן יוכלו להיות חלק מהחוויה של פייסבוק כך שלא יהיה צורך לצאת מפייסבוק כדי לשחק אותם. פייסבוק תיתן את היכולת להפוך כל משחק למשחק חברתי (ע”י שיתוף חברים, סטטוסים, נקודות משחק, שיאים, ועוד), ובתמורה תשלוט בשוק הפרסומות שיוצגו תוך כדי המשחק. כיום אפל וגוגל גוזרות את הקופון על כל הפרסום שמוצג בתוכנות החינמיות, ואפשר להבין את הלחץ שלהן מהמהלך הזה של פייסבוק.

המטבע הרשמי של פייסבוק

אולי הפרוייקט השאפתני מכולם הוא יצירת מטבע פייסבוקי רשמי. כבר היום פייסבוק מאפשרת ליישומים להשתמש במטבעות שנקראים Facebook Coins או Credits. ניתן לקבל מטבעות כאלה תוך כדי משחק, וניתן גם לקנות מטבעות שכאלה בכסף אמיתי. את המטבעות ניתן להעביר ממשחק למשחק ככה שכסף שנצבר במשחק אחד יכול לשמש אותך במשחק אחר. תוך כמה חודשים המטבע היחידי שיהיה בפייסבוק יהיה “דולר פייסבוקי”. התוכנית של פייסבוק היא לגזור קופון של 30% מכל רכישה של מטבע פייסבוקי מה שיכניס לקופתה לא מעט כסף נוסף. למעשה כבר היום פייסבוק היא סוג של בנק (הבנק היחיד שמכיר במטבע הפייסבוק) וכידוע, בעיסקי הבנקאות מרוויחים לא רע.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג הטכנולוגיה Technologeek

Avatar

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

1 תגובה על "פייסבוק בדרך למטבע רשמי?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
De-Panther
Guest

כבר בראשון ליולי אפליקציות מחויבות להשתמש רק במטבע של פייסבוק(לפחות אפליקציות של משחקים, לא בטוח לגבי אחרות)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: