האם פייסבוק כבר מעבר לשיא?

בפייסבוק עוד מעט יהיו 700 מיליון משתמשים, אבל משתמשים מהמדינות שאימצו את פייסבוק ראשונות אנשים מתחילים לנטוש. הגיע הזמן שפייסבוק תחזור לחדש, ולהציע למשתמשים יותר.

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

פייסבוק, הרשת החברתית הפופולרית בעולם, עומדת על סף חציית קו ה-700 מיליון משתמשים רשומים לשירות. עם 687 מיליון משתמשים רשומים בתחילת החודש, וקצב גידול שנע בין 11 ל-13 מיליון משתמשים חדשים בכל חודש, חציית הקו נראית קרובה מתמיד. אבל לא הכל ורוד בממלכה החברתית של צוקרברג, והנתונים לגבי ארצות-הברית וקנדה צריכים להדאיג אותו. מגמת נטישת פייסבוק במדינות הללו, שהיו הראשונות לאמץ את השירות, נמשכת ואף מתרחבת.

עוזבים את פייסבוק

מגמת הנטישה, בה ניתן להבחין כבר מזה מספר חודשים, מגלה כי משתמשים בארצות הברית וקנדה, שתי המדינות שהיו מהמאמצות הראשונות של השירות החברתי, בוחרים כעת, לאחר מספר שנים, לעבור הלאה ואף לסגור את החשבון שלהם. חשוב לציין כי לפי הנתונים שפורסמו בדו”ח האחרון של Inside Facebook, לא ניתן לדעת האם מדובר במחיקת החשבון לגמרי, או בסגירתו (שתי האפשרויות קיימות מתוך הממשק של ניהול החשבון של פייסבוק).

העובדה שלא מדובר בעניין רגעי, איזשהו סוג חריג סטטיסטי, יש בה מן המקום לדאגה עבור פייסבוק. האם מדובר במגמה שתימשך ותשפיע גם על משתמשים נוספים, אולי ממדינות נוספות? הכל תלוי בצוקרברג.

במהלך חמשת השנים האחרונות, פייסבוק הראתה לעולם שהיא יודעת להילחם על מקומה בחייהם של המשתמשים מול שירותים מתחרים. אחת הדוגמאות הבולטות היא התגובה של צוקרברג לעליית כוחה של טוויטר; בפייסבוק ראו שזו פונקציונאליות שהמשתמשים אוהבים, וייבאו אותה לתוך פייסבוק בצורה של ‘עדכוני סטטוס’. היום, אנחנו לוקחים את עדכוני הסטטוס ואת האפשרות לכתוב על הקיר אחד של השני כחלק בלתי-נפרד מפייסבוק.

בשונה מהלך הרוח הקרבי שאפיין את פייסבוק עד כה, נראה בחודשים האחרונים כי הרשת נהנית לנוח על זרי הדפנה. זאת, לאור העובדה שלא ראינו חידוש משמעותי מצידה של הרשת ומיוזמתה מזה זמן מה וגם אלו שכן ראינו, יצרו בעיקר התמקוממות מצד הגולשים (כגון עדכון התיוג תמונות). האם פייסבוק רק מגיבה להתפתחויות ברשת? ייתכן. אחד הדברים המידיים שצוקרברג יכול לעשות כדי לצמצם את מגמת הנטישה היא להפסיק לחכות לפיתוח הבא של המתחרים, ולהתחיל ליזום, לשנות ולעדכן את מה שהרשת החברתית שלו מציעה היום למשתמשים. אחרת, כפי שגם שאלו אחרים, מה ההבדל המהותי בין פייסבוק לבין מייספייס?

אין פרטיות

האם מה שמרגיז את המשתמשים הנוטשים של פייסבוק היא היחס המזלזל של פייסבוק לפרטיות של המשתמשים? מאוד ייתכן. לאחרונה נשמעו דברי ביקורת רבים נגד המדיניות של פייסבוק לגבי פרטיות, וספציפית לגבי היחס של צוקרברג לפרטיות המשתמשים. מיוחסות לצוקרברג התבטאויות שונות, לפיהם הוא קובע את הטון והמשתמשים יישרו קו עימו. בכל פעם שבפייסבוק משנים את הגדרות הפרטיות ומשתמשים ביותר מידע של המשתמשים (או פוגעים בפרטיות של המשתמשים), קם קול זעקה של המשתמשים, פייסבוק מבטל את האפשרות זמנית, ואז משיקה אותה בשקט מחדש, בתקווה שלא לעורר את המתנגדים.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

3 תגובות על "האם פייסבוק כבר מעבר לשיא?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אור
Guest

יכול להיות שפייסבוק באמת שאננית עכשיו, ואולי היא תתעשת. אבל בסופו של דבר גם סופה יגיע והמפלצת הבאה תבוא.

מה שלא ברור לי זו ההשוואה בין פייסבוק לטוויטר. בפייסבוק אתה כבול להיות מעודכן מאנשים שמוכנים להיות חברים שלך, בהנחה שהם מסכימים. בטוויטר אתה יכול לעקוב אחרי מי שאתה רוצה (בהנחה שהחשבון שלו לא נעול) ואתה יכול לבחור את מי שמעניין אותך, ולאו דווקא את מי שאתה מכיר בחיים. זה הבדל תהומי.

טל דלברי
Guest

לא הייתה השוואה לטוויטר, הוא פשוט ציין עובדה נכונה שהסטטוסים בפייסבוק הגיעו בתגובה לעליית טוויטר, שירות שאכן גזל חלק משמעותי מרמת השימוש בפייסבוק.

טל דלברי
Guest
כבר הרבה זמן שיש האטה בקצב הגדילה של פייסבוק, זה דבר טבעי שקורה כאשר מתקרבים לרוויה בשוק. לגבי קצב נטישת המשתמשים, קצת מוזר לי העניין הזה. כאשר שירות התייצב כבר והגיע אחוזי שימוש חסרי תקדים במדינות הללו מאוד קשה לאנשים לעזוב את השירות. גם אם מישהו חרד לפרטיות שלו (ואני פחות מאמין שזה המצב של רוב האנשים) קשה לי לראות כיצד הוא מתנתק מהתקשורת החברתית השותפת הזאת וחוזר אחורה לפלטפורמות תקשורת “פרימיטיביות”. הדבר הראשון שעלה לי לראש הוא שהנתונים לא מדוייקים. ל-Inside Facebook הרי אין מידע פנימי, הם מקבלים את המידע שלהם מסריקות וזחילות על Facebook. ייתכן מאוד שקיימת מגמה… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: