החל ממחר – פייסבוק גם במייל

לפייסבוק יותר מחצי מיליארד משתמשים אשר מעבירים את מירב זמנם מול הרשת החברתית, ונראה שההכרזה הבאה תנסה להשאיר אותם באתר אפילו יותר. לאחר שהשחקניות האחרות נכשלו בהקמת רשת חברתית, פייסבוק רוצה לחדור לשוק הנשלט על ידן.

גיל הירש, אחד המייסדים והמנכ”ל של חברת Face.com סיפר לנו בראיון כי שירות אינטרנטי שלא מחדש, שלא מוסיף פיצ’רים ולא מרחיב את סל היכולות שלו באופן שוטף, נדון לכשלון. במקרה המדובר, פייסבוק היא החברה האחרונה עליה ניתן להגיד שהיא לא עומדת בקצב. כמות השינויים שמכניסה החברה באתר הרשת החברתית הפופולארית בעולם היא ללא ספק אחד האלמנטים המרכזיים שמוסיף למשוך מאות אלפי משתמשים חדשים ביום לאתר (וזה, כמובן, בנוסף לחצי מיליארד המשתמשים שכבר קיימים בה).

בשבועות האחרונים הגבירה החברה את הקצב באופן משמעותי כאשר הוסיפה את האפשרות להקמת קבוצות, ושירותי מיקום המאפשרים לבצע צ’ק-אין ממקומות בהם אתם נמצאים, בדומה לשירותים הניתנים על-ידי היישומים Foursquare ו-Gowalla. לא עברו מספר שבועות מאז השקה ובשבוע שעבר שדרגה החברה את שירותי המיקום שלה עם התוספת של Facebook Deals, שירות המציע דילים מבוססי מיקום. אך כפי הנראה, כל אלו הם עדכונים קטנים לעומת ההכרזה הצפויה לנו השבוע.

הזמנה עם רמז

לפי ההזמנה שנשלחה לעיתונאים בסוף השבוע שעבר, ביום שני הקרוב תערוך פייסבוק מסיבת עיתונאים בשעה 10:00 בבוקר (8:00 בערב שעון ישראל) שבה אמורה לחשוף החברה חידושים נוספים באתר. בהזמנה שנשלחה לעיתונאים נראה בבירור האייקון של שירות ההודעות ומסגרת של מעטפה, מה שמהווה רמז כלשהו לתוכן ההכרזה. על ההזמנה למסיבת העיתונאים הקודמת, הופיע ציור של מכשיר סלולרי, מה שהוביל רבים מהעיתונאים לחשוב כי החברה מתכננת לחשוב מכשיר סלולרי ממותג – פייסבוקפון – אך אלו התבדו. לפי ההזמנה הנוכחית, רוב הניחושים הולכים לכיוון השקתו של שירות דואר אלקטרוני חדש המשתלב בשירותים הקיימים של הרשת החברתית.

לעומת האחרים, אתר Gigaom דווקא מחפש את ההכרזה על שיפור האפשרות של מסרים מידיים בסמארטפונים. שיחות מרובות משתתפים והאפשרות להטמיע את השירות באפליקציות השונות. אום מאליק מאמין כי התחרות האמיתית תתרחש גם בשוק ה-SMSים וה-MMSים בשנים הקרובות ועל פייסבוק להיות חלק ממשי ממנה.

ההזמנה לאירוע של פייסבוק - מה הניחוש שלכם?

פרויקט טיטאן יוצא לחופשי

למי שעקב מקרוב אחרי העדכונים האחרונים הנוגעים לפייסבוק, שם הקוד “פרויקט טיטאן” כבר מוכר למדי. מזה קרוב לשנה מסתובבות השמועות על-כך שפייסבוק עובדת על שירות הודעות מורחב אשר יאפשר להעביר מסרים גם לאנשים שאינם רשומים לרשת החברתית. מעבר לפרטים הבסיסיים הללו, שאר הדברים שידועים על “פרויקט טיטאן” הם בגדר שמועות וניחושים בלבד. אף על פי כן, מקורות יודעי דבר מסרו למערכת כי ביום שני הקרוב, החברה אכן מייעדת לחשוף את מה שהיה מוכר בעבר כטיטאן והוא יהיה קצת יותר מאשר שירות הודעות מורחב.

לפי הדיווחים האחרונים שקיבלנו, השירות החדש של פייסבוק יספק למשתמשים פתרון מקיף לשירות דואר האלקטרוני ויתחרה ראש בראש אל מול הפתרון המקביל של גוגל. בנוסף ל-Overall מלא לממשק המשתמש של שירות ההודעות, משתמשים בשירות החדש יקבלו כתובת דואר עם הסיומת של Facebook.com, גישה מרחוק לדואר באמצעות פרוטוקול POP3 ואף יהנו ממספר יכולות ניהול דוא”ל מתקדמות כגון יצירת תגיות וסדרי עדיפות באופן אוטומטי בהתבסס על רשימת אנשים הקשר שלכם והפעילות השוטפת שלכם ברשת החברתית.

FB.Com

עובדה נוספת התומכת בנושא היא החשיפה בסוף השבוע שעבר כי פייסבוק רכשה לאחרונה את הדומיין FB.com מארגון ה-Farm Bureau of America. פרטי הדומיין, אשר שימש בעבר כאתר רשות החוות האמריקנית, היו רשומים עד השבוע שעבר על-שם חברה לניהול דומיינים, אך אחד הגולשים חקר לעומק ומצא כי הבעלים החדש של הדומיין היא לא אחרת מאשר מיודעתנו פייסבוק. לאחר הגילוי, נפוצו השמועות לגבי השימוש של החברה בדומיין החדש, רובן ככולן מדברות על כך שהחברה תבחר להשתמש ב-FB.com כדומיין לניהול כתובות המייל של עובדי החברה, על-מנת להפרידם מכתובות הדוא”ל של המשתמשים הרגילים בשירות הדואר החדש.

נדרש והגיוני

מערכת ההודעות הנוכחית של החברה חסרה הרבה מאוד פונקציות טריויאליות כמו הוספת קבצים, שליחה לנמענים שאינם בתוך פייסבוק, העברת הודעה לנמען הלאה (Forward) וכמובן לוקה בעיקר ביכולת ניהול עלובה של התיבה. להפוך את המערכת הכושלת למערך דואר אלקטרוני מסודר הוא אכן אתגר שפייסבוק צריכה לעמוד בו כדי ללהוות איום משמעותי לשירותי הדואר האלקטרוני השונים באינטרנט, ובראשם ג’ימייל של גוגל.

לפייסבוק יותר מחצי מיליארד משתמשים אשר מעבירים את מירב זמנם מול הרשת החברתית, כנראה גם יותר מאשר מול שירותים כמו של גוגל או !Yahoo, ונראה שההכרזה הבאה תנסה להשאיר אותם באתר עוד. בעוד הנסיונות של גוגל וחברות אחרות להקים רשת חברתית משלהם שתשיק לשירותי הדואר האלקטרוני של החברה נכשלו עד היום, פייסבוק רוצה להפוך לשחקן מוביל גם בשוק זה. אפשר להסתכן ולומר שהחברה אינה מתעתדת ליצור תחרות רק מול שירותים כמו ג’ימייל, אלא פוזלת גם לתחרות מול ספקיות הדואר האלקטרוני האחרות כמו MSN ו-!Yahoo.

האם פייסבוק מתאימה להיות שירות הדואר האלקטרוני העיקרי?

עם כמות המשתמשים העצומה ברשת החברתית, אין ספק ששירות הודעות טוב נדרש לאתר, אך פלטפורמה שעוסקת במקביל במשחקים ובאפליקציות אחרות אשר מעבירות לנו את הזמן עם משפחה וחברים לא בטוח שתהיה האלטרנטיבה הטובה ביותר לשירות הדואר העיקרני שלנו. המכשול הגדול שעומד אל מול עינינו כמשתמשים הוא נושא ההפרדה בין החיים האישיים והעסקיים. פייסבוק יכולה להפוך להיות הדרך הנוחה לשלוח הודעות לקרובים אלינו, אך כשירות דואר עיקרי, המכשול הגדול הוא המוניטין של האתר כ-“שירות להעברת זמן”. בלי לזלזל בצורך ברשת החברתית ובעובדה שאנחנו כבר נמצאים שם ממילא, הדבר יקשה על החברה לדעתי למצב את הדומיין כשירות דואר אמיתי ורציני.

מצד שני, שילוב של הודעות הדואר בתוך הגרף החברתי וה-Newsfeed, יכול להיות אתגר מעניין שיוביל לצורת הסתכלות חדשה לחלוטין על התקשורת עם העולם שמחוץ למערכת המשתמשים הסגורה של פייסבוק. אם עד היום כובד המשקל בעבודה היומיומית שלנו נמצא בשירותי הדואר האלקטרוני, במידה ופייסבוק יעשו את העבודה כראוי, הוא עלול לעבור אל הרשת החברתית. לכולנו עדיין קשה לדמיין את זה, אך גם את כל המהפכות הגדולות היה קשה לדמיין לפני שהן קרו.

אנחנו נסקר עבורכם את האירוע ביום שני, (8:00 בערב שעון ישראל) ונעביר ב-Live Blogging את המתרחש. כל שעליכם לעשות הוא להכנס לאתר ולרפרש!

מורן בר ויניב פלדמן

מורן בר היא מנכ"ל Geektime ויניב פלדמן הוא העורך הראשי של האתר. שניהם הקימו יחד את Geektime (לשעבר Newsgeek) בשנת 2009.

הגב

4 תגובות על "החל ממחר – פייסבוק גם במייל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
sam
Guest
“במידה ופייסבוק יעשו את העבודה כראוי, הוא עלול לעבור אל הרשת החברתית. לכולנו עדיין קשה לדמיין את זה” וככה פייסבוק השיגה בעצם את החדירה המלאה (אם לא להגיד אונס מלא) אל הפרטות שלנו ותדע עליינו יותר מגוגל ויאהו ביחד. כמו שנאמר “אסור לשים את כל הביצים בסל אחד”, חשוב שאנשים רציניים ידעו להפריד בין הגופים שהם סומכים עלייהם ומפקידים בידייהם מידע כזה או אחר, אבל הפקדת כל המידע, חיים פרטיים, עסקיים, תחביבים, משפחה, חברים וכו’… ביידי גוף אחד זה אחד הדברים הכי מסוכנים שאדם יכול לעשות. מלבד זה שפייסבוק לוקחת את המידע על המשתמש, מעבדת אותו, לומדת אותו, חושבת איך… Read more »
אילן
Guest

לדעתי מהלך שגוי של פייסבוק שמנסים לחקות את גוגל ולנסות לקחת חלק בכל דבר.
פייסבוק עדיין לא רווחית וקשה לראות כיצד היא תהפוך לרווחית ללא מודל כלכלי מתאים.
התחושה שלי שפייסבוק תתקיים כל עוד מיקרוסופט תמשיך להזרים כספים ישירות או בעקיפין דרך שיתופי פעולה.

שי
Guest

איך אפשר לקבל הזמנה לכך?? מישהו יודע?

מורן בר
Admin
wpDiscuz

תגיות לכתבה: