מדוע סטארטאפ זקוק לאסטרטגיית מותג?

חמש סיבות שישכנעו אתכם לעבוד על אסטרטגיית מותג שתקפיץ את הסטארטאפ שלכם קדימה

הפוסט נכתב על ידי אלון שן, מנהל שיווק ופרוייקטים במשרד למיתוג ותקשורת שיווקית טיטאן.

approved, pd

approved, pd

אם תשאלו כל יזם או סטארטפיסט אם הוא היה רוצה מותג חזק, זכיר ומוכר, סביר להניח שהתשובה תהיה חיובית. כי בסופו של יום כולנו מביטים לעבר גוגל, אפל ופייסבוק ורוצים שגם לנו יהיה נכס אדיר שכזה ביד (וגם בחשבון הבנק). אולם, מעבר למסרים הויזואליים (הלוגו, הצבעים, הצורות הגרפיות) והוורבליים (הסלוגנים והמשפטים השיווקיים) יש, או אמורה לפחות להיות, הרבה מאוד חשיבה. אז למה סטארטאפ צריך אסטרטגיית מותג ומדוע התהליך הוא כה חיוני?

כדי שכולם יידעו מי אתם (כולל אתם)

אחת המטרות החשובות בתהליך אסטרטגיית מותג היא לגלות מי אתם בכלל. איינשטיין אמר שאם אתם לא מצליחים להסביר את הרעיון שלכם ב-5 מילים, כנראה שיש לכם רעיון גרוע. ובכן, המשפט של איינשטיין תקף גם לגבי התיאור של העשייה שלכם (תהיה זו חברה או מוצר).

בתהליך אסטרטגיית מותג, באמצעות מחקר מעמיק בחומרים של החברה וראיונות עם גורמי מפתח ושותפים, אנו מבינים לעומק את העשייה והפעילות. בעזרת התובנות ננסח משפט קצר וממוקד שמתאר ומבדל אותה. בעגה המקצועית משפט זה מכונה “המשפט המבדל” ויש לו חשיבות גדולה בהגדרת ה-DNA של החברה. בנוסף, על המשפט הזה נישען כשנגיע לשלב גיבוש המסרים הויזואליים והוורבליים בדרך למותג זכיר ומבודל.

כדי שתדעו מי המתחרים

אחד הכינויים הנפוצים לשוק העסקי הוא “זירה” וסביר להניח שלא פעם שמעתם את המונח “הזירה העסקית”. מקורה של המילה הולך אחורה עד ימי רומא העתיקה (בלטינית harena) שם שימשה לתיאור זירת הקרבות של הגלדיאטורים. בעולם העסקי, בניגוד לזירה הרומאית, לא יילחמו בכם אמנם עד זוב דם, אבל גם פה התחרות אכזרית ולצערנו רק החזקים והחכמים הם גם אלו שמצליחים לצמוח ולספור את הדולרים.

השלב הראשון בהתמודדות עם התחרות הזו היא בבחינת “הכר את האויב”. בתהליך אסטרטגי בוחנים את השוק שבו העסק שלכם נמצא, את המתחרים הפוטנציאליים ואת המאפיינים שלהם. בנוסף לזאת נוכל גם להבין עד כמה צפוף שוק המטרה אליו כיוונתם (בעגה המקצועית מכנים זאת “אוקיינוס אדום”) ואולי בכלל שווה לנו לשקול פנייה לשוק אחר, דליל ומרווח יותר. בשורה התחתונה, הבנת השוק והמתחרים תסייע לנו להבין טוב יותר גם את עצמכם ואת המטרות שלכם.

כדי שתדעו מי השותפים

לאחר שהבנו את השוק אליו אתם מכוונים ומול מי אתם עומדים, כדאי גם לשים לב לגורמים שונים שאינם בבחינת תחרות ישירה, אולם נמצאים בסביבה העסקית של החברה שלכם. אסטרטגיית מותג טובה לוקחת בחשבון את כל קהלי היעד, גם כאלו שאינם מתחרים. גורמים אלו עשויים בעתיד להיות שותפים עסקיים פוטנציאלים וכדאי לשים לב לכך. בנוסף, הגורמים בסביבה העסקית הם אלו שמעצבים אותה ומקנים לה את האופי הייחודי שלה ודרכם ניתן ללמוד לא מעט גם על המותג שלכם.

כדי שתהיו שם גם מחר

אם שמתם לב ואם לא, מותגים יכולים מדי פעם בפעם לעשות מתיחת פנים ללוגו, לשנות צבעים, סלוגנים וכדומה. אסטרטגיה באופן כללי, בניגוד למשל לטקטיקה, ידועה כמסמך הקובע עקרונות לטווח ארוך. ואכן, אסטרטגיית מותג לוקחת בחשבון טרנדים ומגמות בשוק ושינויים פוטנציאליים, ומגדירה כיצד על המותג להגיב על כל אלו. האסטרטגיה “תדאג”, בגבול היכולת כמובן, שתהיו רלוונטיים ועדכניים גם בעתיד, ולאור השינויים התכופים שמתרחשים בעידן הדיגיטלי, זהו עיקרון שלא יסולא בפז.

כדי שתהיו ייחודיים

אסטרטגית מותג לסטארטאפ שלכם תהפוך אותו לטוב יותר: הוא יהיה מותג ממוקד, עם ערכים מוגדרים וברורים, ויידע כיצד להתמודד עם התחרות ולנצל קשרים עסקיים פוטנציאליים. מעבר לכך, הוא יהיה דינאמי ויידע כיצד להגיב לשינויים – מינוריים ודרמטיים כאחד. כל אלו יהפכו אותו למותג לייחודי, וזוהי בעצם מטרת העל בבואנו לגבש אסטרטגיה. בעולם בו התחרות העסקית היא לא פחות מברוטלית, חייבים להיות שונים, ייחודיים וזכירים. ללא אסטרטגיית מותג מוקפדת אתם עלולים למצוא את עצמכם עם לוגו, סלוגנים, צבעים, אבל בלי מותג. ובעולם בו מותגים ומוצרים נשחקים מדי יום, ישנה חשיבות גדולה לכך שהלקוחות שלכם יידעו מי אתם, מה אתם ולמה כל כך כדאי להם לבחור דווקא בכם.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

10 תגובות על "מדוע סטארטאפ זקוק לאסטרטגיית מותג?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Gadi Elias
Guest

הכותב קצת התבלבל אסטרטגיה היא למעשה gameplan והדרך להשיג מטרות לטווח ארוך וטקטיקה היא האופן שבו מוציאים לפועל את האסטרטגיה בטווח הקצר

Gadi Elias
Guest

My bad there was no mixup

סתם אחד
Guest

מדהים. כתבה שלמה שבעצם לא אומרת כלום.

יעקב
Guest

נכון מאוד , נראה כמו שיכתוב זול של כתבה מליגה ז’ .

עובר אורח
Guest

כל פעם דוחפים פוסטרים או של גאי. או של משרד אחר שמנסה להפחיד ולהסביר שחייבים משרד פרסום…אם הייתם כל כך טובים וגדולים…לא הייתם מפמפמים ההפחדות, אסטרטגית שיווק של לכוזרים

עובר אורח
Guest

גאי = גאיה ( עוד משרד פרסום שמשתמש בהפחדות)

עינת
Guest

כמה טריקי זה, לכתוב על ייחודיות, באופן לא ייחודי. קורה. לומדים. תודה לך.

עו"ד יריב קדם
Guest

מאמר מאלף. רק חבל שלא לקחת בחשבון, שכדי לשמור על כל הדברים היפים הללו, אסטרטגיית המותג צריכה לכלול גן (1) בדיקה משפטית שהמותג לא קיים, ו- (2) רישום של המותג כסימן מסחר, כדי שאחרים לא ינכסו אותו לעצמם ע”י רישומו על שמם…

עדי זיו
Guest

איזה רוע בתגובות… לא רוצים, אל תקראו.
ולעניינו של דבר – אילו באמת הנקודות שבגינן ראוי שיהיה תהליך אסטרטגיה בחברה, כל חברה, במיוחד סטארטפים, שבטוחים שהם כבר יודעים הכול.
ולא, תהליך כזה לא צריך להעשות ע”י משרד פירסום, מנהל שיווק מוכשר ומיומן יכול לעשות את רוב העבודה לבד, או באמצעות כוח עזר נקודתי. בעניין הביטויים הגרפים למיתוג, יש מגוון אופציות מפרלנסרים צנועים ומוכשרים ועד חברות מיתוג ענק. תעבדו עם מי שנוח לכם. העיקר שהתקשורת השיווקית שלכם תהיה ממוקדת, איכותית ואפקטיבית.

ליאור וקנין
Guest

מאמר מקיף שנוגע בעקרונות של מיתוג עסקי נכון לסטארטאפ או כל מיזם אחר. סחטיין

wpDiscuz

תגיות לכתבה: