קמפיין לוחמני

תשדירי פרסומת יכולים לשמש כזירת קרב של ממש. בין יצירתיות לעויינות ולא מעט תחכום, קבלו כמה דוגמאות מנצחות

צילום: flickr, cc-by, .reid

הקמפיין הפרסומי הופך לעיתים קרובות לזירת התגוששות בין חברות בעולם הטכנולוגי. מעקיצה מרומזת לניסיון מכוון להיות הכל חוץ מפוליטקלי קורקט ועד לתקיפה ישירה במתחרות ניתן לאתר שם הכל.

על מנת לייצר באזז ועניין מתחרות גם חברות הפרסום האחראיות על הקמפיינים באמצעות יצירתיות מרשימה ודימיון פורה שהופך לעיתים את הקמפיין ליצירה בעלת מעמד עצמאי משלה.

מלחמה היא שלום

בשנת 1984 הציגה אפל את מחשב המקינטוש לעולם. הקמפיין הפרסומי שעלה אז נטל את הרומן המהפכני של ג’ורג’ אורוול במטרה להניח יסודות מקבילים בין עולם המחשוב שאפיין את אותה שנה לרומן הפולחני של אורוול שהציג משטר טוטאליטרי בחסות האח הגדול.

הפרסומת שהציגה אפל נטלה את המוטיבים הבסיסים של הספר והציגה קהל פרולים דבוקים למסך הטלסקרין ובו דיוקנו של האח הגדול. על תקן המושיע נמצאת אפל, שבפעם הראשונה צפויה להחריב את הטלסקרין ואת תעמולת האח הגדול לטובת התפכחות ההמון שיוכל לחשוב מעתה גם אחרת.

פרסומת 1984 של אפל הפכה ברבות השנים ליצירה עצמאית ומוכרת, שידורה בעת משחק הסופרבול באותה שנה העניק לה מעמד כמעט פולחני ורבים זוכרים אותה אך מתקשים להזכר מי שיחק ומי ניצח במשחק שהתקיים במהלכה.

כניסתה של אפל לשוק המחשוב באותן שנים היתה הימור מסוכן מידי. IBM שלטה ביד רמה ולא הותירה מקום לתחרות. אפל ניסתה לסמן את מתחרתה כמשטר טוטאליטרי שצריך להעביר מהעולם, אלא שבשנים לאחר מכן התקשתה לעמוד מול ענקית המחשוב האמריקאית ועמדה על סף פשיטת רגל בתחילת שנות ה-90.

וידאו: הפרסומת המיתולוגית של אפל (1984)

27 שנים לאחר מכן, אחרי שהשתלטה על תעשיית המוזיקה באמצעות האייפוד ואייטונז, ביצעה הפיכה בשוק הסלולר באמצעות האייפון והפכה ליצרנית המחשבים הגדולה ביותר בארה”ב, אפל היא הכל חוץ מהאנדרדוג של שנות ה-80. בשנת 2011 שולטת אפל בשוק מחשבי הלוח ומהלכיה בתחום המחשוב מכתיבים את הטון לאחרות. הביקורת הרבה כנגד מדיניות הגן הנעול שמנהיגה החברה הפכה אותה לדעת רבים לאח הגדול של שנות ה-2000.

ענקיות הסלולר שעד לפני ארבע שנים הגיבו באדישות לכניסתה של אפל לשוק הסלולר מצאו עצמן מתמודדות מול ענקית שמאיימת על המשך קיומן.

בשתי פרסומות חדשות של מוטורולה נוטלת החברה את הקמפיין הפרסומי של אפל מאמצע שנות ה-80 ומגייסת את הרומן של ג’ורג’ אורוול ששימש את אפל לפני שלושה עשורים כנגדה. הפעם אפל נמצאת על תקן האח הגדול ומוטורולה על תקן מהפכן החופש והחירות.

וידאו: פרסומת עבור מחשב הלוח של מוטורולה (Xoom) שצפוי להשקה בסוף החודש הקרוב

וידאו: פרסומת נוספת של מוטורולה, קמפיין פרסומי בחסות 1984

שתי חברות נוספות שנמצאות במהלך החודשים האחרונים במרכזו של קרב בזירה הפרסומית הן מפעילות הסלולר האמריקאיות. השקתו של מכשיר האייפון ב-2007 העניקה חוזה בלעדיות למפעילת הסלולר AT&T. כבר בשנה הראשונה לשיתוף הפעולה בין השתים גילתה AT&T כי ההימור שנטלה היה מבורך, מיליוני משתמשים הצטרפו לרשת והחברה נהנתה מביצי זהב שניתנו לה ולה בלבד.

אלא שבתחילת הדרך AT&T היתה עסוקה בלמכור את מכשירי האייפון מבלי שנערכה לגל ההמונים שיפקוד אותה. פריסתה של הרשת במדינה והעומס הרב שנוצר גרמו לאינספור תלונות בנוגע לאיכות השיחה ולהתנתקויות התכופות במהלכה באמצעות המכשיר.

השנה תם חוזה הבלעדיות ומכשיר האייפון הגיע למפעילת הסלולר הגדולה בארה”ב שהיא גם מתחרתה המשמעותית ביותר של AT&T. באופן טבעי למדי החלו שתי החברות להתנגח באמצעות קמפיינים פרסומיים כשהן מתמקדות בנקודות התורפה של המתחרה.

פרסומת חדשה שהעלתה Verizon לרגל השקת מכשיר האייפון ברשת עוקצת את AT&T בנקודה רגישה במיוחד.

וידאו: Verizon עוקצת את AT&T

אם חשבתם ש-AT&T תעמוד מנגד מבלי להשיב מלחמה – טעיתם. גם לורייזון נקודות תורפה והמרכזית שבהן היא ללא ספק תמיכתה ברשת CDMA הותיקה שלא מאפשרת לנהל שיחה ולגלוש באינטרנט במקביל. זאת בניגוד לרשת ה-GSM המאפיינת את AT&T ומאפשרת לשלב בין השניים.

וידאו: AT&T עוקצת את Verizon

אלו כמובן תשדירים נבחרים. על קמפיינים ארוכים ומוכרים יותר דוגמת Get a Mac שהובילה אפל נגד מיקרוסופט נעדיף בשלב זה לשמור בארכיון.

רועי לטקה

גיק טכנולוגי עם נגיעות של תפוח, עדיף שיגיע נגוס. חי נושם וצורך טכנולוגיה באופן אובססיבי אך מדוד. קרימינולוג בהשכלתו, לוחם בפשע ובממסד באופן סימולטני. חובב כתיבה וקריאה, ונהנה לבחון באופן מדוקדק כל דבר שניתן לפרק לגורמים, ממוצרי טכנולוגיה ועד נפש האדם.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: