הניטראליות בסלולר – צעד בכיוון הנכון

ועדת הכנסת הכריעה לטובת נטראליות רשת ושיחררה את הסים לחופשי. איך הצרכנים מרווחים מזה ואיך מפעילות הסלולר יתמודדו עם הגזרה?

flickr, cc-by, adelie33_Asako

אישור חובת ניטראליות הרשת בועדת הכנסת נחשבת לאחד הצעדים המשמעותיים ביותר עבור הצרכן. כחלק מהחוק החדש, נאסר על חברות הסלולר לחסום את הגישה לשירותים שונים באינטרנט.

כפי שחלקכם אולי יודעים, לפני כשנה חסמה סלקום עבור מנויה את שירותיה של Free Telecom, אשר סיפקה שירותי VoIP על-גבי חיבור אינטרנט סלולרי. חסימת שירותים על-גבי רשתות הסלולר היא בעיה מוכרת בעולם. במקרים רבים, בוחרות חברות הסלולר לחסום את הגישה לאתרי האינטרנט של ספקיות מתחרות וגם לשירותים שונים המתחרים בשירות שהן מספקות. אחת הדוגמאות לכך היא חסימת תוכנות כגון Skype, המאפשרת למשתמשים לבצע שיחות רגילות על-גבי חיבור DATA במקום לבצע את השיחות באמצעות שימוש ב”זמן האוויר” של ספקית הסלולר.

נוסף על חסימת השירותים הללו, החוק החדש מתערב ביכולת חברות הסלולר לבצע חסימה של תכונות שונות אשר מוטמעות כחלק אינטגרלי מהמכשירים. סעיף זה קיים על-מנת למנוע מקרים בהם ספקית הסלולר חוסמת יכולות מתקדמות כגון העברת קבצים באמצעות חיבור בלו-טות’ או רשתות אלחוטיות ומשבשות כל יכולת גישה באמצעות יכולות אלו – הכל כדי שנשתמש בערוצי התקשורת שספקיות הסלולר מציעות במקום בשירותים המובנים במכשירים.

הוציאו את הסים לחופשי

כרטיס סים הינו תעודת הזהות של מכשירי הסלולר הניידים. באמצעות הכרטיס ניתן להחליף מכשיר סלולר ולשמור את המספר ואת רשימת אנשי הקשר. גדולת הטכנולוגיה מתבססת על כך שהכרטיס מחפש ומתאים את עצמו לרשת הסלולר המקומית העובדת בשיטת שידור ספציפית (לרוב GSM) התואמת לכרטיס.

צילום: flickr, cc-by, 3Gstore.de, האייפון והחוק החדש: כיצד תנהג אפל?

כיום, הרוב הגדול של מכשירי הסלולר אשר נמכרים על-ידי המפעילות נעולים לשימוש באמצעות כרטיס סים של אותה המפעילה בלבד. כתוצאה מכך, משתמש המעוניין לבצע “נדידה” אל חברה סלולרית אחרת, או לחילופין להשתמש בכרטיס סים מקומי בעת נסיעה לחו”ל, נדרש לשלם סכום של 70 עד 100 ש”ח למפעילת הסלולר לצורך פתיחת המכשיר מנעילה ובמקרים מסוימים, כמו במכשיר האייפון, המפעילה כלל אינה מאפשרת לפתוח את הנעילה של המכשיר. הנעילות הללו גרמו עד היום להוצאות גבוהות ומיותרות בעת שהייה בחו”ל וחייבו את הצרכנים להשתמש בשירותי השיחות באמצעות חיוב חו”ל של ספקית הסלולר.

החוק החדש קובע בנוסף, כי החל מה-1 בינואר, יחול איסור על נעילת כרטיסי הסים למפעילת הסלולר שמוכרת את המכשיר ויחייב את כל המפעילות הסלולריות לנטרל את הנעילה ללא עלות.

לפי מקורות פנימיים באחת מספקיות הסלולר, החוק החדש אמנם מחייב את מפעילות הסלולר הישראליות לנהוג על פיו, אך חברות הסלולר כפופות גם להסכם מול חברת אפל, המאפשר להם (נכון לכתיבת שורות אלו) לבצע אקטיבציה למכשירים נעולים בלבד. במידה והאישור לא יתקבל עד תאריך היעד, יאלצו ספקיות הסלולר להפסיק את מכירת מכשירי האייפון באופן זמני או למצוא פשרה כלשהי עם משרד התקשורת, על-מנת לאפשר את מכירת המכשיר עם נעילת סים, כפי שנהוג היום.

מפעילות וירטואליות – הנה אנו באים

אחד מהזרזים המשמעותיים ביותר לקידום ההחלטה הנוכחית, הייתה הרצון של משרד התקשורת לקדם את פעילותן של המפעילות הוירטואליות. חסימת שירותים שונים על-גבי האינטרנט הסלולרי (דוגמת שירותי ה-VoIP) ונעילת ה-SIM היוו למעשה את שני החסמים המרכזיים לכניסתן של המפעילות הוירטואליות לשוק הסלולר. כעת, כשהמחסומים הללו אינם, העידן הוירטואלי בסלולר נראה קרוב מתמיד.

התייחסות משפטית / עו”ד יהונתן קלינגר

עד היום, משרד התקשורת ניסה בשורה של חוזרי מנכ”ל לקדם את נושא הנייטרליות מתוך הבנה שזו טובת הצרכן; אולם, כשם של FCC בארצות הברית לא בהכרח היתה הסמכות לאסור על ספקיות האינטרנט להתערב בתעבורה, כך גם מפעילות הסלולר לא בהכרח הסכימו עם פרשנות משרד התקשורת לחוק. אולם, שלל התיקונים לחוקים שמועברים במסגרת חוק ההסדרים בנוגע למפעילים וירטואליים, איסורי כבילה ונייטרליות טכנולוגית היו אמורים להוות משהו הגיוני בעולם בו ספקיות התקשורת הן רק צינורות טיפשים. אלא, שבישראל ספקיות התקשורת מנסות לשנות את מעמדן מצינורות לנושאות תוכן. לכן, ההחלטות שעברו בהצעת החוק דורשות הסתכלות צרכנית ולא הסתכלות טכנולוגית: המפעילים הוירטואליים והחקיקה הסובבת אותם הם דרך לטפל בכשל שוק.

סעיף הנייטרליות (סעיף 53א1 להצעת החוק) נועד להסביר את פרשנות משרד המשפטים לסעיף 29 לחוק התקשורת, שקובע גם הוא איסור של התערבות מפעיל. על פי הסעיף, ספקיות טלפוניה יהיו חייבות לאפשר לכל מתחרה שלהן לרכב על הרשת. לכך יש לא מעט השלכות, אולם העיקרית שבהן עשויה להיות עדכון המחיר. לאחרונה ראינו כי בכל פעם שחקיקה צרכנית מתקדמת, ספקיות התקשורת מעלות את התעריפים ומגלגלות אותה בכל מקרה על הצרכן.

לכן, אני בספק אם סעיף הנייטרליות אכן יעבוד כאן: לרוב למשתמשי הסלולר נח בגן הנעול של הספקיות והן מעדיפות אותו על האינטרנט הציבורי.

הכתבה פורסמה במוסף עסקים של עיתון מעריב (7.12.10)

Avatar

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

10 תגובות על "הניטראליות בסלולר – צעד בכיוון הנכון"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עומרי לוי
Guest

אין קשר בין נעילת הסים לחוזים של החברות מול חברת אפל.
אפל מוכרת במדינות רבות את המכשירים כסים פרי בהתאם לחוק המקומי. לחברה אין שום התנגדות למכור ללא נעילת סים, בהתאם לחוק המקומי.

אדיר
Guest

איזה שטות זה לטעון שהלקוחות מעדיפים את הגן הסגור, נו באמת

עומרי לוי
Guest

יניב,
אל תאמין לכל הספינים שחברות הסלולר עושים. אין שום מגבלה כזאת. לראייה הם פותחים תמורת תשלום לכל מי שחפץ בכך.

חיפוש עבודה
Guest

בהחלט צעד מבורך ! משרד התקשורת עושה לא מעט פעולות נבונות לאחרונה !

יעקב
Guest

האם זה גם יחייב את החברות המורשות שמשווקות את הפלאפונים כמו ברס עם סוני אריקסון ויורוקום עם נוקיה למכור את הסלולרי פתוח סים פרי ?

חן לבקוביץ
Guest

לא הבנתי את הקשר בין ניטראליות הרשת והמפעילים הווירטואליים. זה נראה לי קשור לסים-פרי בלבד.
המפעילים הסלולאריים יכולים להמשיך לספק תוכן גם בלי לכבול את הגולשים, הם פשוט צריכים לספק תוכן איכותי.

ליאור
Guest
יניב, אני חושב שאתה טועה. רוב לקוחות הסלולר נמצאים בתוך תוכנית עם התחייבות, של שנה במקרה הטוב, שמונה עשר חודשים במקרה ביניים, ושלוש שנים במקרה הגרוע. גם אם ספקיות הסלולר יעלו מחירים, לרוב הלקוחות שנמצאים בתוכנית זה לא ישנה, ולאחר סיום התוכנית הם יוכלו לקבל תוכנית חדשה, ואם התוכנית לא תראה להם הם יעברו מפעיל בקלות: הם ישארו עם אותו מכשיר, יחליפו לסים של החברה החדשה, ויניידו את המספר, אז המוטיבציה לתחרות נשמרת. הלקוחות ש”נוח להם”, כהגדרתך, הם לקוחות שאין להם מושג ירוק מהחיים שלהם, לא גולשים באינטרנט וכנראה משתמשים בטלפון לשיחות וסמסים בלבד. לאנשים שבאמת יודעים מה לעשות עם… Read more »
מה שתגיד
Guest

זה די ברור שיניב מיצג את חברות הסלולר

wpDiscuz

תגיות לכתבה: