ה-SEO יהרוג את מנוע החיפוש

החיפוש אחר תחליף למנוע החיפוש של גוגל, פתח דלת לסוגים שונים של פתרונות הצצים להם בשנים האחרונות כמו אתרי ויקי, אתרי שאלות ותשובות, מנועי חיפוש מתוחכמים ואתרים המיועדים לניהול ידע בתחומים ספציפיים. האם ה-SEO יהרוג את גוגל?

לפני שמתנפלים עלי בתגובות, אדגיש שהפוסט הבא נכתב מנקודת מבטה של משתמשת ותיקה במנוע החיפוש של גוגל שהפכה למתוסכלת ולא של מומחית SEO, או קידום אתרים, או כל שם אחר של המקצוע.

אין מה להיכנס לפאניקה, גוגל לא מת, ולא ימות כנראה בקרוב, אבל השימוש שלי בתיבת החיפוש של גוגל השתנה מקצה לקצה בשנים האחרונות ולמעשה, אפשר לומר שזמן השהיה שלי והצורך בגוגל כמנוע חיפוש ירד בצורה דרסטית ועבר לאתרים מסוג אחר ומסיבה מאוד מסוימת.

אחד השינויים הבולטים עם התפתחותו והעליה בפופולריות של מנוע החיפוש של גוגל, היה הכניסה של מקצוע חדש בעולם האינטרנט – קידום אתרים. אם בעבר תוכן איכותי, אמיתי ורלוונטי היה זה שהשפיע על תעדוף התוצאות במנוע החיפוש, היום אנחנו נתקלים בחברות אשר כל המהות שלהן באינטרנט היא להציף תוכן, שבדרך כלל אחרים כתבו בשבילם, כדי להעביר את המחפשים לאתרים שלהם ועל ידי כך לקדם גם את עסקיהם.

ההתערבות הבולטת של מקדמי האתרים, אשר השתלטו על התוכן המופיע במנוע החיפוש הצליחו להסית את המטרה האמיתית של מנוע החיפוש – למצוא מידע באינטרנט לאחרת, ופחות חשובה למשתמש הקצה – כסף.

למה אני לא מחפשת בגוגל

המשפט הזה הוא קצת פרובוקטיבי, אבל הוא מצביע על שינוי ממשי ואמיתי בהרגלי החיפוש. אם בעבר ניגשתי לגוגל לחפש כל מילה, משפט או ביטוי ואלו הובילו אותי כמעט בודאות לתוצאת החיפוש הרצויה בעמוד הראשון, היום אני ניגשת לחפש בגוגל רק אם אני יודעת בדיוק מה אני מחפשת.

אם אני צריכה למצוא מושג או תוכן שאני יודעת בודאות מהו, גוגל ידע להציף לי את המושג שחיפשתי בצורה טובה בדרך כלל, אבל אם אני צריכה לענות על שאלה, להרחיב על נושא מסויים, אשר נדרשות יותר ממילה או שתיים כדי לחפש אותו, מנוע החיפוש כבר לא יכול לתת לי את המידע הרלוונטי בעמודים הראשונים ואני מוקפת בתוכן מקודם של אתרים מסחריים שאין להם ולו קשר מקרי לבקשתי המקורית ממנוע החיפוש.

קידום אתרים על ידי מילוי דפים שלמים בתוכן אשר מפנה את הזחלנים (Crawlers) של מנועי החיפוש לתוכם אולי משיג את מטרת מקדם האתרים – שהתשלום בעבור שרותיו מכומת לפי מספר הכניסות שהגיעו לאתר בעקבות עבודתו, אך בודאי לא מקדם את איכות התוכן ברשת ואת הדרך בה מנוע החיפוש של גוגל עובד ועל כך אני מלינה.

cc-by-olarte.ollie. flicker

דרוש : מחפש עם נסיון

האבולוציה בשימוש שעבר עולם החיפוש היה המעבר מחיפוש של מילה אחת לחיפוש באמצעות הקשת משפטים שלמים. אם הסיבה לכך היתה בשל השגת תוצאות לא מדוייקות במנוע החיפוש או כי הרשת מוצפת במידע משוכפל רב שאינו בעל ערך ממשי, או אפילו בשל כמות המידע האינסופית שרשת האינטרנט מכילה בתוכה. ההשלכה המיידית שהמעבר גרם לה היתה סוג חדש של מיומנות שצריך לרכוש על מנת להצליח להשיג את התוצאות הרצויות במנוע החיפוש, ולא לזה ייחלנו. גם שרות Google instant (שעליו אחראיים הגוגלרים הישראלים), לא שינה באמת את כללי המשחק כפי שחשבנו, ולכן עדיין, השימוש המוגזם והפראי בכלי SEO משגשג.

התוצאה הישירה של השינויים הללו גרמו לחיפוש להיות קשה ומורכב מדי. היום, כדי להגיע לתוצאות, עלינו להיות “מחפשים מיומנים”, כאלו שיודעים להתעלם מתוצאות ואתרים המיועדים למשוך הקלקות, מטריקים שיווקיים, שלא נדבר על שיווק ממומן, ולהצליח להגיע למידע מהימן. וכשאני אומרת מהימן, אני לא מתכוונת לאתרים מסחריים אשר כותבים מידע רק כדי למלא את עצמם בתוכן שימשוך קוראים דרך תוצאות החיפוש ואולי כך ישיג לבעלי האתרים עוד לקוחות, אלא מקור המידע אמיתי שחיפשנו.

לא רוצה מנוע שמחפש, רוצה מנוע שמוצא

החיפוש אחר תחליף למנוע החיפוש של גוגל, פתח דלת לסוגים שונים ומגוונים של פתרונות שצצים להם בשנים האחרונות כמו אתרי ויקי, אתרי שאלות ותשובות, מנועי חיפוש מתוחכמים ואתרים המיועדים לניהול ידע בתחומים ספציפיים. אם המגמה בעבר היתה למצוא את התשובות בגוגל כמנוע שסורק את האינטרנט, נראה שהיום מתבצע מעבר לאתרים המקצועיים, הנישתיים, אשר יספקו את התשובות לשאלות האמיתיות בלי לנחש האם המידע נמצא באתר כדי לספק מספר כניסות או שהוא באמת מידע מהימן. ולא, מספר הקישורים מאתרים רלוונטיים מזמן לא דובר אמת בנוגע למהימנות התוכן (ועל כך יעידו הסכמי החלפות הקישורים שמציפים את הרשת).

האכזבה בקבלת תוצאות חיפוש אמיתיות הובילה אותי היישר אל המעגלים החברתיים שלי והאתרים המשתמשים בקהל הגולשים כדי לאמת תוכן או להעדיף תשובה  – על חברים שלי אני סומכת שיתנו לי את התשובה המדוייקת (מי אמר Quora) לעת עתה. מעניין מתי גם לשם יגיעו מומחי ה-SEO שבודאי הבחינו כי גוגל מוצף בתוכן מהאתרים הללו?

בסופו של דבר, מנוע החיפוש היה צריך להשאר תיבה פשוטה אשר תעזור למשתמשים להגיע למידע באינטרנט – מידע אמיתי, בעל ערך ממשי, שיענה ככל שניתן על החיפוש שהתבצע על ידי המשתמשים. אבל הפנטזיה הזו גוועת לאיטה – הכסף מניע את העולם, או לפחות את עולם החיפוש.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

7 תגובות על "ה-SEO יהרוג את מנוע החיפוש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שולה
Guest

כך או כך, כשאני בונה אתרי אינטרנט, אני לא מוכן להקשיב לצירוף SEO, גם אם הלקוח רוצה לשלם על כך.
כי אני לא מוכר מניפולציה, אלא אני מוכר אתרים עם תוכן אמיתי, ומי שרוצה מניפולציה, אני מעדיף להראות לו שתוכן שערוך כראוי, עם ערך אמיתי, הוא BY FAR הרבה יותר טוב ונכון מבחינת מנועי חיפוש, מבחינת קהל האנשים עצמם שמגיעים לעמודים שלך, ומבחינת היושרה האישית שלך כבנאדם.

אם מישהו מתעקש לעשות קומבינות, אני לא אעבוד איתו.

לא הבנתי האם פוסט שלך, מורן, הוא קידום ל-Quora…

אורן
Guest

שולה – כנראה את לא מבינה מה זה SEO בכלל.
זה לא מניפולציה או רמאות.

שולה
Guest

SEO מדבר על אופטימיזציה והנגשת האתר שלך לסטנדרטים כך שאנשים ומנועי חיפוש ימצאו אותו באופן מדוייק ונכון יותר.
עד כאן סבבה, אלא שרוב האנשים שמשתמשים בצירוף SEO מתכוונים למניפולציה וקידום האתר שלך מעבר למה שהתוכן הבסיסי שלו נותן לו.
כמו כן, ברור לי שאם כולם מרמים את גוגל והולכים צעד למעלה בתוצאות, אז האתר שלי הולך באופן פאסיבי צעד אחד למטה. אני לא מוכן לשחק בזה.

יוני כץ
Guest

מסכים עם אורן :)
למה אין פה לייק לתגובות ?

ניר
Guest

אחלה כתבה! צודקת בהחלט!!
לפי דעתי, נראה ב3 שנים הקרובות מהפך די גדול, שבו נראה את גוגל הולך ומתדרדר.
במידה ופייסבוק תשיק מנוע חיפוש מבוסס רשת חברתית, זהו סופה של גוגל שנתנה הכל “בחינם”.
מקור ההכנסה היחידי שלהם הוא הפרסומות (כאשר רוב הקליקים מתבצעים לאחר חיפוש במנוע החיפוש).
במידה ומנוע החיפוש שלהם ימשיך להתדרדר ולהציג תוצאות גרועות, המנוע של פייסבוק יגבור עליהם וזהו סופה של גוגל..

נהיה חכמים בעוד 3-5 שנים מהיום…

eli
Guest
הי מורן, אני מסכים עם כל מילה, והייתי רוצה להוסיף שתי בעיות האחת, תעשיית קידום האתרים הופכת כיום לביזנס יקר. הקמת אתר קטן עולה כמה אלפי שקלים לעומת קידום האתר שעולם לעיתים עשרות אלפי שקלים. אנשים קונים לינקים בסכומים מוטרפים והתוצאות שכל הזבל עולה למעלה והאתרים האיכותיים לא שם. אתרים חלולים ללא תוכן אבל עם לינקים מוצגים בתוצאות ראשונות. הבעיה השניה שבמסגרת המלחמה ברעים , גוגל פוגע בטובים, האתר שאני כותב בו http://www.gotravel.co.il אתר ללא כוונת רווח, עם חומר הכי מקצועי ומושקע לא מופיע כבר כמה חודשים באינדקס של גוגל כל מה שעשינו לא עוזר, אין לנו מושג מה צריך… Read more »
Dan
Guest

Hi,
QleeQ, winner of 3 competition in Israel, is solving the exact problem.
QleeQ, the Internet’s Intelligence Agency, is an open engine to provide in Natural Language a question or opinion and get the Internet’s common opinion about it.
Please read the blog before usage http://www.QleeQ.com/Blog.html.
No SEO, No PR and lobbyist, sensing the Entire Internet and much more.
Dan

wpDiscuz

תגיות לכתבה: