כך ננהג בעתיד? הצצה לפרוייקט רכבת הכבישים [וידאו]

הגעתם ל-90 קמ”ש? מצויין, זה בדיוק הזמן להוריד את הידיים מההגה ואת הרגליים מהדוושות ולעבור לקרוא עיתון או לגלוש במחשב הלוח שלכם. הצצה לפרוייקט תחבורה עתידני שנמצא בשלבי פיתוח אחרונים ומאפשר ליצור רכבת רכבים על הכביש

תמונה: צילומסך, פרוייקט SARTRE

מדברים הרבה על כיוונים עתידיים שונים לתחום התחבורה, החל מרכבים מעופפים ודרך רכבים אוטונומיים ללא נהג. האמת היא (לדעתי) ששני הדברים יקרו מתישהו כיוון שאין מגבלות טכנולוגיות נראות לעין לגבי רכבים ללא נהג, ורכבים מעופפים או מרחפים זה רק עניין של עוד כמה פיתוחים. פיתוחים אחרים נוגעים בדברים קצת פחות רדיקליים כמו רכבות ומכוניות שינועו על מסילות מגנטיות במהירויות גבוהות.

הכירו את פרוייקט SARTRE

פיתוח נוסף מעניין מגיע מכיוון האיחוד האירופאי בדמות פרוייקט של 3 שנים שעומד להסתיים באוגוסט. הפרוייקט (SARTRE) שמורכב מחברת וולוו וחברות שונות באירופה, מציע יישום של ‘רכבת מכוניות’ כדרך להורדת מספר תאונות הדרכים והורדת זיהום האויר. הרעיון פשוט: הרכב הראשון בשיירה יהיה נהוג בידי נהגים מקצועיים (אם תרצו נהג הרכבת). רכבים הנוסעים באותו כיוון יכולים לבקש להצטרף לשיירה, וברגע שהם מצורפים – השליטה על הרכב עוברת למחשב. להבדיל מהרכבים האוטונומיים, פה מחשב הרכב לא צריך לנווט ולדעת לקרוא את השילוט, אלא רק לעקוב אחרי הרכב שלפניו ולשמור ממנו מרחק קבוע. מערכות נוספות ברכב כגון רדאר ולייזר יעזרו לוודא שסכנה לא נשקפת לנהג. כאשר הנהג רוצה לעזוב את השיירה ולהמשיך בדרכו, הוא מנתק מגע עם השיירה וזו מצמצמת טווח וחוזרת למבנה צפוף יותר. מערכת תקשורת בין כלי הרכב תאפשר זרימת נתונים בין כלי הרכב והתראות על סכנות בדרך. להבדיל ממודל הרכב האוטונומי, שבו אולי אפילו אין נהג, כאן יש נהג. גם כאשר הרכב נמצא בשליטה של המחשב, הנהג עדיין נדרש להיות עירני במידה מספקת כדי להגיב במידת הצורך.

הפרוייקט בוחן את הגודל האופטימלי לשיירה (15) ואת המרחק המומלץ בין הרכבים (6 מטר) אבל בפיילוט שנערך בחודש האחרון לאורך כמעט 200 ק”מ בספרד, השיירות היו קטנות יותר ורחוקות יותר.

שאלות רבות עולות בהקשר של מודל הרכבת. מה קורה כאשר נהג הרכבת צריך לעצור? מה קורה אם הוא נרדם ונופל לתהום (לא עלינו) – האם שאר השיירה ממשיכה אחריו? מה קורה אם השיירה עוברת בצומת וחלק מהשיירה הצליחה לעבור וחלק לא? למרות שהנהג אמור להיות בשליטה, הסבירות לנהג שיירדם תוך כדי נסיעה שכזו גבוהה יותר.

עד שהטכנולוגיה הזו תגיע אלינו לארץ, אולי כבר תהיה רכבת אמיתית בדרך לאילת. מעבר לזה, אולי בכניסה לכביש 6 נוכל לחבור לרכבת רכבים ולהתעורר רעננים ביציאה ממנו.

וידאו: פרוייקט SARTRE בפעולה

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג הטכנולוגיה Technologeek.

 

דוד קודיש

דוד קודיש הוא מומחה מערכות מידע, IT, טכנולוגיה, ושימושי אינטרנט. נמצא בחזית הטכנולוגיה מעל ל- 15 שנה בתפקידי הנדסה וניהול בחברות הייטק.

הגב

1 תגובה על "כך ננהג בעתיד? הצצה לפרוייקט רכבת הכבישים [וידאו]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Dima Goldenberg
Guest

ומה קורה אם פרה עולה על הכביש?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: