מכוניות שנוהגות את עצמן – מדמיון למציאות

מכוניות שנוהגות את עצמן, דבר שנחשב עד לא מזמן למדע-בדיוני, הופכות יותר ויותר למציאות. באירופה סיימו לאחרונה את השנה ראשונה של ניסויים בנהיגה אוטומטית של רכבים ההופכים ל”שיירות כביש”.

אתגר הנהיגה של DARPA. מקור: Wikipedia

מכוניות שנוהגות את עצמן, דבר שנחשב עד לא מזמן למדע-בדיוני, הופכות יותר ויותר למציאות. לאחרונה דווח כי הארגון האירופאי SARTRE (ראשי תיבות של SAfe Road TRains for the Environment) סיים את שנת הפיתוח הראשונה, מתוך שלוש שנים מתוכננות, בפרויקט שלו לקידום הרעיון של שיירות רכבים ממוחשבים. הארגון שם לו למטרה לפתח אסטרטגיות וטכנולוגיות שיאפשרו לשיירות רכבים ממוחשבים לפעול על גבי האוטוסטרדות הרגילות, בצורה נוחה, בטוחה ויעילה יותר לסביבה.

שיירות רכבים ממוחשבים

שיירות הכביש שמפתח ה-SARTRE הן שיירות של מכוניות/משאיות הנעות על כביש מהיר, כשמחשבים הם אלה שנוהגים בכלי הרכב. באמצעות השליטה הממוחשבת על כלי הרכב ניתן לצמצם את המרחק שבין הרכבים לקטן מאוד, דבר המאפשר חסכון משמעותי בדלק לכל חברי השיירה (למעט הרכב הקדמי). החיסכון המצרפי של דלק מחברי השיירה מביא כפועל יוצא גם בחסכון בגזי פליטה ושומר כך על איכות הסביבה.

המכונית האוטונומית של גוגל

פרויקט זה שונה מפרויקטים דומים אחרים של מחשוב רכבים. לפני כחודש נחשף שגוגל מבצעת ניסויים מזה זמן מה לפתח מערכת שתוכל לנהוג במקומנו ברכבים הפרטיים. למעשה, כשחשפה גוגל את הפרויקט, מסתבר שהיא כבר צברה 140,000 מייל של נהיגה אוטונומית בכבישי ארצות הברית. הטכנולוגיה של גוגל מתמקדת בהחלפת הנהג, או מתן אפשרות לשחרר את הנהג מהנהיגה עצמה.

אתגר הנהיגה של DARPA

הצגנו בעבר את הפרויקט לנהיגה אוטונומית של רכבים חשמליים מאיטליה לסין. בשונה מאותו פרויקט, ישנו פרויקט ידוע יותר המוכשר בשם ה”אתגר הגדול של DARPA“. האתגר המדובר הוא בעצם תחרות נושאת פרסים לרכבים בעלי יכולת נהיגה אוטונומית. הרכבים מגיעים עם חיישנים ותכנות המאפשרים להם להתמודד עם מסלול בשטח פתוח או במרחב עירוני. הם צריכים להיות מסוגלים להתגבר על מכשולים ו”לקבל החלטות” בכל הסיטואציות שהם עשויים להיתקל בהן במהלך המרוץ, על מנת לסיים אותו – עניין שאינו מובן מאליו. לפני מספר שנים השתתפה באתגר גם משלחת ישראלית שמומנה על-ידי חברת אלביט מערכות. המשלחת הציגה באתגר אב-טיפוס של רכב אוטונומי שפותח באלביט בשם “אבידור”.

לאן מכאן

בעוד שרכבים שמחנים את עצמם כבר הפכו להיות חלק מהמציאות שלנו ורכבים אוטונומיים של גוגל כבר מסתובבים בכבישי ארצות הברית, הרי שהפרויקט של SARTRE מהווה נדבך נוסף חשוב בהתקדמות הטכנולוגיה של אוטונומיית הנהיגה. החסכון בדלק, בחסכון בפליטת גזי חממה ובעזרה לסביבה, שם את הפרויקט הזה בקדמת הבמה, לצד הפרויקטים המובילים האחרים, ויהיה מעניין לראות האם וכיצד הוא ייושם.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: