שירות בעננים: למה כדאי לבחור בפתרונות תוכנה כשירות

ליאור שיאון מספר על התהליך שעבר חברו בסטארט-אפ חדש במעבר בין תוכנה מסורתית לתוכנה כשירות בענן

[הערה: זהו אינו פוסט פירסומי לקלאריזן, אבל אני כן משתמש בחברה כדי לתת דוגמאות מסויימות, פשוט כי קל לי יותר]

בשיחה עם חבר שמקים בימים אלו את הסטארטאפ שלו, אחרי שנים של כהונה כסמנכ”ל מכירות בסטארטאפ מצליח אחר (יש לו כבר מימון לחברה החדשה, תודה), הוא הסביר לי בין השאר על מערך ה-IT של האירגון הקטן שלו. זוהי חברה בראשית דרכה, עם שני עובדים, 3 ספקים חיצוניים, 2 סטודנטים שעובדים מצרפת בתחומים שונים, וכמה חברים שעוזרים בכמה משימות שונות ומשונות. בלי הבנה טכנולוגית עמוקה אבל עם המון הגיון טוב ופרקטיות, הוא מוצא את עצמו לאט לאט עובר למערך ענן (cloud) ומשתמש בשירותי תוכנה כשירות (SaaS) – וענין אותי התהליך שהוא עבר והיתרונות שהוא מוצא ומגלה. אספר בכמה מילים את את הלקחים הראשוניים שלו, אבל אתחיל בהסבר קצר:

הענן ומה אפשר לנצל בו

הענן – Cloud – הוא האיזור הוירטואלי שיושב מחוץ לאירגונים, ומשתמש כמעין מחשב חיצוני. הרעיון מאחורי השם “ענן” הוא שלמעשה, למרות שהאירגון מתיחס למחשב החיצוני כדבר אחד, עומדים מאחוריו מחשבים רבים (חווה) וכוח חישובי רב, המאפשר בין השאר אבטחה, גיבויים ומהירות ביצועים בעלויות נמוכות בהרבה מאשר מחשב כזה היה עולה לאירגון – מהסיבה הפשוטה שענן משרת לקוחות רבים ומנצל זמנים שמחשב יחיד היה יושב ללא מעש (idle) באותו מחיר. ישנן מספר חברות שמשכירות עננים לחברות אחרות, וישנן חברות שבונות את הענן בעצמן.

שירותי תוכנה כשירות – SaaS – Software as a Service – הוא השם לשירותי תוכנה עצמם שמספקות חברות חיצוניות, לעיתים קרובות ע”י שימוש בענן, כשכל אירגון מקבל למעשה שירות מלא (IT, פיתוח, עידכונים, שירות וכו) במחיר חודשי ולא בהתקנה חד פעמית, וכך גם נחסך הצורך באנשים המכירים את הפרטים הטכניים של התוכנה. שירותים כאלה שכולנו מכירים הם gmail, לדוגמא – בעוד שבעבר כל הדואר ישב בתוכנה מקומית במחשב, עכשיו הדואר יושב בתוכנה שהיא שירות (gmail), שיושבת על הענן של גוגל.

החבר התחיל להקים את החברה, במימון עצמי בזמנו, עוד לפני זמן מה. כשהדברים התחילו להיות רציניים יותר, והוא היה זקוק לתשתיות, חשבנו אם כדאי להקים מערך דואר, לדוגמא, לשכור שירותי exchange, כולל רשיונות וכו, או לקחת Google Apps For Domain, שהם שירותי דואר מלא (די דומה לג’ימייל) לאתר (או חברה), שירותי מסמכים ועוד. בזמנו הדברים החשובים ביותר היו המחיר, יכולת התפעול (חיבור לנייד לדוגמא), המהירות והאמינות. אל מול הפחד מפני שירות לא מוכר, המחיר היה זה שניצח לבסוף, וכן היכולת לבדוק את השירות בצורה חינמית. Google Apps נבחר.

כשדברים התקדמו וכבר היתה התחלה של מכירה, קשרים ולקוחות, הגיע השלב השני. זה כבר היה קל יותר, הפחד היה קטן יותר, ו-Salesforce.com נבחר. זהו שירות כתוכנה לאנשי מכירות המנהל את כל המעגל של המכירה, אנשי קשר, וכו. הוא גם מתחבר בצורה אוטומטית לשירותי הדואר של גוגל שנבחרו מקודם, מאפשר חלוקת קשרים עסקים לתיבת הדואר וכו. הוא התחיל לנהל משימות פשוטות בתוך השירות הזה.

מעונן חלקית

כשהתחילו המשימות להיות מורכבות, תלויות, זמנים ופרויקטים, תמחורים וכדומה, החבר הלך למשהו מוכר: msproject, תוכנה שולחנית לניהול פרוייקטים (ז”א, מותקנת במחשב האישי) המנהלת את הזמנים והמשימות בצורה יפה מאוד. התוכנה נתנה את מה שהיא היתה צריכה, אבל כשמתרגלים ל-SaaS כבר קשה אחרת: לא היה לה חיבור ל-Salesforce ולא לגוגל, הוא לא יכל לשתף את הספקים הרבים שהוא עובד עימם בתוכניות ולא יכל לראות את ההתקדמות שלהם בקלות. לא היתה לו גישה למסמכים שהיו בגוגל, לא היתה לו דרך לשתף את שמות הלקוחות והפרוייקטים ל-Salesforce. הדרך היחידה שלו להבין מה קורה היה בשיחות רבות עם הספקים השונים, דבר שלקח זמן רב ומאמץ.

כשדיברנו הצעתי לו לנסות את קלאריזן. מעולם לא ראיתי כלי שיכול להתחבר בקלות כזו לצורך ברור כזה – יש לנו חיבור לעבודה salesforce ולמסמכים בגוגל, יש לנו אפשרות לתת חשיפה לפרוייקט לספקים, כולל שיתוף של אבני דרך ומשימות. כמובן שכל ניהול הפרוייקטים דומה לזה הנעשה ב-msproject, אבל היכולת שלנו להתחבר הלאה לשירותים נוספים, לחלוק מידע, וכן המחיר הזול יחסית לרשיונות של msproject, כל אלה יתרונות יחודיים של הענן, הקפיצו את הפתרון הזה כפיתרון אידיאלי למקרה שלו.

זהו לא פוסט מכירתי לקלאריזן – ולכן אני מפרט רק את היתרונות הברורים שיש לקלאריזן, ולא את כולם, באותו האופן שאנחנו התחברנו ישנן עוד חברות שעושות דברים דומים או אפילו זהים, אבל זהו כן פוסט שמנסה לתאר את היתרון המובנה, עוד לפני שהלכנו רחוק מדי, ליתרונות של הענן ושירותי תוכנה חיצוניים. אין פתרון מקומי שבכלל מאפשר דבר דומה, לא במחיר, לא בזמינות, ולא באפשרות לנסות, לבדוק, והידעיה אם השירות עובד או לא (לקלאריזן, ולרוב אם לא כל המתחרים בענף, ישנן הצעות של מספר ימים חינמיים בשירות לפני הקניה).

סיכום

אז מה היה לנו כאן? תוך זמן קצר הסטארטאפ קיבל הרבה מאוד יתרונות רק ע”י בחירה באלטרנטיבה “עננית”: מחיר התוכנה, מחיר אנשים השירות, הוא אינו צריך אנשי IT כלל, הוא מקבל אבטחה ברמות שקשה להגיע אליהן באירגון קטן, גיבויים ונפחים גדולים ואפשרות גישה מכל מקום – וחשוב ביותר: אפשרות חיבור מהירה וקלה בין השירותים, דבר שחוסך לו זמן עצום וטעויות רבות.

וזהו רק הצעד הראשון – משום שמכאן והלאה היתרונות המוצעים רק ממשיכים. אתן כמה דוגמאות לאפשרויות המשך שיש לחברה צעירה המתחילה להשתמש בפיתרון SaaS כזה לעבודה:

  • חיבור לשירותים נוספים – בהמשך, החברה תזדקק לשירותי חשבונאות מתקדמים. כשכל זמן העבודה, התימחורים וההוצאות יגיעו לתוכנת החשבונאות מקלאריזן, ונתוני המכירות יגיעו מsalesforce, החברה לא תזדקק לכפילות מידע, הזמן של הכנסת הנתונים יקטן והדיוק יעלה. כמו כן, החברה תוכל לקבל שירותים חיצוניים לכל דבר שתרצה – משום שכל ספק חיצוני כמו רואה חשבון או עובד מרחוק יכול פשוט להכנס לענן ולעדכן את המידע שצריך.
  • קבלת Added Value – ישנם סוגים שונים של יתרונות שרק תוכנת SaaS יכולה לספק. בקלאריזן לדוגמא, ישנה יכולת שיתוף של ספקים חיצוניים במשימות היום יומיות שלנו בחשיפה מאובטחת בדיוק לפי איך שאנחנו והספקים החיצוניים רוצים: אנחנו לא חושפים את כל המידע על הפרוייקט שלנו, ומצד שני, כשיש לנו תלות בספק חיצוני, אנחנו יכולים לבצע תלות על אבן דרך (milestone) בפרוייקט שלהם, ללא צורך לדעת או לראות את תת המשימות שמרכיבות את האבן דרך הזו. אם הם מקדימים או מאחרים, אנחנו יודעים את זה ומבינים מידית מה ההשפעה על האירגון שלנו, במיוחד אם הם נמצאים על הcritical path. אנחנו קוראים לזה sense and respond בקלאריזן – אבל יכולת השיתוף הזו אפשרית רק בתוכנות השוכנות בענן כלשהו.
  • הרחבת הגירסה – בגרסאות העתידיות של קלאריזן נאפשר אפליקציות חיצוניות שמוסיפות ערך נוסף בתוך ניהול העבודה, בצורה דומה למה שsalesforce עושים, או לgadgets שגוגל מציעים. בצורה כזו ניתן בקלות להרחיב אף יותר את היכולות של התוכנה שלך. עד כאן אין יתרון לענן – גם לתוכנות שולחניות יש הרחבות, אבל היכולת לבדוק הרחבה בקלות ובמהירות, להתקין ולהסיר בלי עזרה מיוחדת של איש מקצוע או איש IT, היא הכוח של הSaaS. אם בעבר הייתם זקוקים לאיש מקצוע שיגיע למשרד להתקין ולהכין, היום גם אתם יכולים לבצע את השינוי תוך דקות מספר.

האם החברה שלכם משתמשת בשירותי ענן? במה בחרתם, ומה היו הסיבות?

הפוסט המקורי פורסם בבלוג של ליאור שיאון

ליאור שיאון

ליאור שיאון, סמנכ"ל טכנולוגיות (CTO) ב-clarizen.com מערכת מבוססת ענן מהמתקדמות בניהול עבודה ופרוייקטים באינטרנט, חי ובועט יזמות, טכנולוגיה, קוד פתוח ושיווק ברשת. כותב את הבלוג "קיים משמע אני חושב" - להתרכז בלחיות, להתרכז בלחשוב. קצת על מחשבים, חיים, הומור ופילוסופיה.

הגב

8 תגובות על "שירות בעננים: למה כדאי לבחור בפתרונות תוכנה כשירות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
iTeacher
Guest

ומה בנושא אבטחת מידע ?

ליאור שיאון
Guest
iTeacher, זו שאלה חוזרת, וכתשובה אליה אני חייב להיות פרקטי, ולא עקרוני. כרקע, אני מפנה אותך לציוץ (טוויט) מהבוקר, וזו רק דוגמא: http://twitter.com/nitzanb/status/18974104635 העקרון אומר שכדאי לקחת אנשי אבטחת מידע, להגן על המחשבים שלך וכו וכו, אבל למעשה ברוב המקומות, האבטחה שאתה מקבל מאנשי הIT שלך הרבה יותר נמוכה מהאבטחה של שירותי הענן. הסיבה היא פשוטה: חברות שירותי הענן מחלקות את ההוצאה על אבטחת המידע בין כל הלקוחות, ובכך יכולות לקחת אנשי אבטחה מהשורה הראשונה, דבר שהרבה יותר קשה לחברות "קצה" לעשות, ושוב, הרעיון של חלוקת המשאבים עובד. כמובן שחברות ענן נפרצות פה ושם, זה תמיד יקרה, כמו שאתרים נפרצים… Read more »
אלון
Guest

1) איך עובדת התמיכה בעברית באתרים שצויינו בכתבה?

2) איזה תוכנת SAAS מתאימות לפעולות של הנהלת חשבונות / חשבוניות וכדומה (האם זה תקין? זה לא צריך להיות מאושר ע"י רשות המיסים או משהו כזה).

תודה.

אלון

אשבל
Guest

אשבל היצרנית של מערכת Priority מציעה היום, את תוכנת זום לעסקים (תוכנת הנהלת חשבונות לניהול ארגוני כולל) במודל אירוח, או בסלנג המקצועי "על ענן". המשמעות היא שאפשר להוריד מהראש את כל הטרדות והדאגות בנושא רכישה ותחזוקה של חומרה, מערכות הפעלה, בסיסי נתונים וכד', ואפשר ליהנות בשקט מפשטות ההפעלה ומהכלים המתקדמים שמציעה זום לעסקים לניהול העסק שלך.

ליאור שיאון
Guest

תלוי, ומה שיפה בכל הקונספט של העננים, גם משתנה. בקלאריזן יש תמיכה בעברית כשפה, אבל לא בימין לשמאל. בסיילספורס יוצאת תמיכה מלאה בעברית (אם לא יצאה כבר).

2. יש צורך בהתאמה לארץ. אני יודע שבחלק מהמקרים זה נעשה ובחלק לא.. לא ברור לי בדיוק איפה כן ואיפה לא – זו אכן בעיה מקומית שיש לנו חוקים כאלה אבל לא שוק גדול מספיק כדי שיהיה חשוב לחברות לעדכן את התוכנות שלהן כל הזמן.

אורנה
Guest

ליאור שלום,

אני מחפשת חברות שיכולות לפתח מערכת כמו המערכת של UCAN2. האם יש לך מושג אילו חברות יכולות להיות מתאימות או האם אתה יודע על חברות עם מוצר מדף כזה לרכישה?

אורנה
Guest

ליאור שלום,

אני מחפשת חברות שיכולות לפתח מערכת כמו המערכת של UCAN2. האם יש לך מושג אילו חברות יכולות להיות מתאימות או האם אתה יודע על חברות עם מוצר מדף כזה לרכישה?

ליאור שיאון
Guest

לא מכיר את המערכת שאת מדברת עליה, יש הרבה חברות בשוק שיכולות לפתח מערכת מיוחדת בשבילך או לקסטם מערכת קיימת לצרכים שלך. האתגר הוא למצא חברה טובה כזו, וזה ענין לפוסט שונה לגמרי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: