תופעת הרכב השיתופי: עובדים מתחילים לעשות נטוורקינג כבר בנסיעה לעבודה

הנסיעות השיתופיות צוברות תאוצה בקרב אנשי ההייטק והסטארטאפ, שמנסים לחסוך בהוצאות הרכב או לתרום לאיכות הסביבה, ועל הדרך שומעים על עבודות חדשות וסוגרים שיתופי פעולה

 UpperCut Images/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: UpperCut Images/ Getty Images Israel

מאת נטע מגן, פיתוח עסקי, Moovit

כאשר הנרי פורד, ששיכלל את הייצור ההמוני של המכוניות בשיטת הסרט הנע, טבע בתחילת המאה הקודמת את המונח “רכב לכל פועל” הוא כנראה לא תיאר לעצמו שכמעט 120 שנים לאחר מכן יהיו מעל מיליארד כלי רכב בעולם, ושכמעט כל אדם בארצות הברית יחזיק רכב משלו. אך מאז ימיו של פורד, ובעיקר במאה הנוכחית, העולם השתנה ונראה שבעתיד הקרוב צפוי להתקיים המצב ההפוך: רכב אחד לכמה פועלים.

קארפול, קארפולינג, נסיעות שיתופיות, שיתוף נסיעות – לא משנה איך קוראים לזה, אם עדיין לא שמעתם על התחבורה השיתופית, שבחודשים האחרונים עשתה עלייה לארץ אחרי שצברה תאוצה בעולם, הגיע הזמן להתעדכן. אנשי הייטק רבים, שנוהגים לבד למשרד והביתה הפכו את הנסיעות היומיות שלהם למשתלמות וחסכוניות בהרבה, לאחר שהצטרפו לקהילת הנהגים בשירותי הנסיעות השיתופיות השונים בארץ. חיסכון כספי על הוצאות הדלק, תרומה לאיכות הסביבה ואפילו נטוורקינג הם רק חלק מהיתרונות של הדרך החדשה והחכמה להגיע עם הרכב ממקום למקום.

שיתופיות מתוך בחירה

כמו הרבה בשורות אחרות, גם התחבורה השיתופית החלה בארה”ב. אי שם בימי מלחמת העולם השנייה תופעת שיתוף הנסיעות הייתה מחויבת המציאות בשל הקצבה שהונהגה למוצרים ושירותים שונים, ו-30 שנה לאחר מכן, בשנות ה-70, הנסיעות השיתופיות חזרו בגדול כפועל יוצא של משברי הנפט והדלק. בימינו השיתופיות היא כבר לא כורח המציאות, אלא נעשית מבחירה: לפי נתוני משרד התחבורה האמריקאי, בשנת 2009 10% מכל הנסיעות היומיומיות למקום העבודה שמחוץ לאזור המגורים הן נסיעות שיתופיות.

גם בישראל נסיעות שיתופיות מתחילות לצבור תאוצה. מה שהתחיל בתור התארגנות ספורדית בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק, קיבל בשנה האחרונה פן אחר ומוסדר יותר בצורת אפליקציות ושירותים אינטרנטיים המציעים דרך קלה ונוחה לארגן נסיעות שיתופיות. הרצון לצרף נוסעים ולנהוג ברכב מלא יכול לנבוע מחיסכון כספי – הנוסעים משתתפים עם הנהג בהוצאות הדלק; מהתחשבות בסביבה – לתרום להפחתת מספר הרכבים שעל הכביש; ומרצון להכיר אנשים חדשים באופן לא פורמלי.

 Jason Hawkes/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Jason Hawkes/ Getty Images Israel

“חלק מהנוסעים הפכו לחברים”

גורי גליקשטיין, מהנדס פיתוח ממודיעין, הצטרף לקהילת הנהגים באחת מאפליקציות הנסיעות השיתופיות שפועלות בישראל, מתוך מחשבה כי היא תהווה עבורו פלטפורמה נוחה ופשוטה לתיאום הנסיעות. עד מהרה הוא גילה כי הוא לא רק חוסך כסף על הוצאות הדלק, אלא גם יוצר קשרים חברתיים חדשים. “אני לא אוהב לנהוג לבד לעבודה ותמיד נחמד להכיר אנשים חדשים”, הוא אומר, “עד עכשיו יצא לי לקחת לא מעט נוסעים, חלק אפילו הפכו לקבועים והקשר איתם העמיק והפך ממש לחברי.

להיכרויות הללו יש יתרונות מעבר ליצירת קשרים ידידותיים, במיוחד בקרב נהגים ונוסעים שמגיעים מתחומי עיסוק דומים. נופר אוחנה, אנליסטית BI העובדת בחברה לייצור מדפסות תלת ממד, מספרת שהיא הצטרפה לשירות הנסיעות השיתופיות בגלל הרצון לתרום לאיכות הסביבה, אך עם הזמן דווקא אלמנט הנטוורקינג הפך למשמעותי עבורה. “לא רק שלנהוג עם עוד אנשים ברכב זה ממש כיף ומעביר את הנסיעה הרוטינית בצורה נחמדה בהרבה, שמתי לב שדרך השיחות עם החבר’ה שאני לוקחת איתי אני מתוודעת לחברות חדשות שכלל לא שמעתי עליהן קודם לכן”, היא מספרת, “מעניין לשמוע מה אנשים עושים בעבודה שלהם, ואני אפילו מכירה מישהי שהסיעה בחור שחיפש עבודה והיא הגישה את קורות החיים שלו למעסיקים שלה, ככה שהאופציות תמיד פתוחות”.

יותם זיו מתל אביב עובד כמוביל צוות בדיקות תוכנה, והחליט להצטרף כנהג באחת מאפליקציות הנסיעות השיתופיות בשל החיסכון הכספי. “אני מחזיק רכב ויש עליו כמובן הוצאות”, הוא אומר, “הנסיעות השיתופיות הופכות את כל העסק לחסכוני מאוד ומכסות לי את הוצאות הדלק. אני גם מרגיש שאני באמת עוזר לנוסעים להגיע בקלות רבה יותר למשרד או הביתה, אז התחושה שלי היא טובה פעמיים – גם חסכתי כסף וגם עזרתי לעוד אנשים”.

רק תגיעו בזמן

אז מה בעצם הופך נסיעה שיתופית למוצלחת? מסקר שערכה אחת החברות הגדולות לשירותי נסיעות שיתופיות בישראל עולה, כי הגורם הקריטי ביותר הוא העמידה בזמנים, הן מצד הנהג והן מצד הנוסע. 64% מהנהגים החברים בשירותי שיתוף הנסיעות ציינו גורם זה כגורם החשוב ביותר. “אנשים שמדייקים ומגיעים בזמן הם נוסעים שארצה לקחת איתי גם פעם נוספת”, אומר יותם. “אם הבנאדם גם נחמד ואוהב לפטפט זה יתרון גדול, אבל הכי חשוב שלא יאחר ויגיע לנסיעה בזמן”, מוסיף גורי. את דבריהם מחזקת נופר, שמעידה על עצמה כי מאז שהחלה לאסוף איתה נוסעים על הדרך היא מקפידה יותר על עמידה בזמנים וגם על נראות הרכב, “ביום שאני אוספת איתי טרמפיסט אני הרבה יותר מאורגנת, מקפידה לצאת בזמן מהבית ומהעבודה כדי לא לאחר לנסיעה ולתת לנוסע הרגשה וחוויה טובה”.

בישראל פועלים כיום מספר שירותים לנסיעות שיתופיות, אך לא קיימים נתונים רשמיים של משרד התחבורה לגבי הפילוח הסוציואקונומי, המגדרי או הגילי של המשתמשים בשירותי אלה. גורי, יותם ונופר מעידים כי רוב הנוסעים הם צעירים, בעיקר הייטקיסטים ומתחלקים באופן די שווה בין גברים לנשים.

אם נחזור לפורד עצמו ונסתמך על דבריו לפיהם “ההתלהבות מהווה את הבסיס לכל התקדמות”, נראה כי ההתלהבות המקומית והגלובלית משיתוף הנסיעות בהחלט מהווה בסיס איתן להתקדמות בתחום, כבר בעתיד הקרוב.

הכתבה בחסות Moovit Carpool

שירות הנסיעות השיתופיות של חברת Moovit. ועכשיו, חדש! "חבר מביא חבר" : נעזרים באפליקציית Moovit כדי לנוע ממקום למקום? היכנסו לאפליקציה, שתפו את הקוד האישי שלכם עם כמה שיותר חברים והזמינו אותם להצטרף כנהגים לשירות הנסיעות השיתופיות שלנו, Moovit Carpool.ברגע שחבר ישלים נסיעה ראשונה כנהג, אתם תקבלו 50 ש"ח לנסיעות שיתופיות והוא יקבל 50 ש"ח לחשבון הנהג שלו באפליקציה. נהגים – הורידו כעת את Moovit Carpool לנייד. נוסעים – הורידו כעת את Moovit לנייד

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה on "תופעת הרכב השיתופי: עובדים מתחילים לעשות נטוורקינג כבר בנסיעה לעבודה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יס רייט
Guest

שירות מעולה!! בחודש אני סוגר 300+ לכיוון אחד!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: