חברת Mobileye מונעת תאונות

החברה שפיתחה מערכות מסייעות נהיגה עוזרת לנהג להמנע ממצבים מסוכנים, ולהמנע מתאונה. העתיד כבר כאן?

הפוסט פורסם בחסות תחרות החדשנות של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. פרסמו גם אתם קישור לחידושים טכנולוגיים על ה-Wall של עמוד Microsoft ILDC ואולי תזכו בערכת קינקט.

חברת מובילאיי (Mobileye Vision Technologies) היא חברה המפתחת מערכות סיוע לנהג. החברה נוסדה בשנת 1999 על ידי פרופסור אמנון שעשוע ומר אבירם זיו. המערכות פרי פיתוחה מורכבות משילוב חכם של מצלמות ומוח המפענח את הנתונים עבור הנהג. כך יכול הנהג לקבל תמונת מצב על נתוני הדרך ולגבי הסכנות שבהן הוא עתיד להיתקל עם ימשיך בכיוון ובקצב נסיעתו הנוכחי, הישר אל לוח המחוונים שלו.

המערכות של מובילאיי מבוססות על ראיה מלאכותית. תמונת הכביש והמרחב מועברים לפענוח וניתוח, אשר מסוגלים לייצר עבור הנהג מערכת התראות שיאפשרו לו המשך נסיעה בטוחה, על אף הסכנות שבדרך, לו או להולכי הרגל.

מירושלים באהבה

את המחקר עושים אנשי החברה במרכז המחקר בירושלים, אשר בו מועסקים מעל 180 אנשי מחקר. בנוסף, לחברה שלוחות במספר מקומות ברחבי העולם, אשר מאפשרים לחברה להציע את מוצריה לקו הראשון של יצרניות הרכב העולמיות. למשל, מערכות החברה נבחרו זה מכבר על-ידי יצרניות הרכב ג’נרל מוטורס, BMW, ווולוו.

ראינו במגוון סרטי מדע-בדיוני מכוניות המסוגלות לנהוג את עצמן. החל ממכשירי עזר לניווט כמו בבלייד-ראנר, דרך אני-רובוט והאאודי של וויל סמית’. ראינו גם את המכונית של משפחת סופר-על, שבלחיצת כפתור המחשב שלה תופס פיקוד ומביא את המכונית ליעד המבוקש. בדרך לאותו עתיד שתארו סופרי המדע-בדיוני, נצטרך לפתח כמה טכנולוגיות שיאפשרו את העתיד בו המכונית תוכל לנהוג בעצמה.

כתבנו בעבר על תחרויות לבניית מכוניות המסוגלות לעבור מסלול מכשולים ולהתגבר על האתגרים של DARPA. בעוד אלה הציגו תצוגת יכולת מרשימה, והראו שמבחינת טכנולוגית אנחנו בכיוון הנכון, הרי שרוב הטכנולוגיות שלקחו חלק במכוניות של התחרויות של DARPA אינן כוללות מוצרים הזמינים היום לכולם, אלא פרי פיתוח של חברי כל צוות מתחרה, וממילא אינן מיועדות לשוק הרחב.

טכנולוגיה מסייעת

בשונה מהם, חברת מובילאיי לוקחת אותנו בדרך לאותו עתיד, ונראה שהמערכות שמציעה היום מובילאיי ממלאות צעד חשוב קדימה. המערכות של החברה מסוגלות כבר היום לתת אינדיקציה לנהג כאשר הוא סוטה מנתיב הנסיעה שלו, יודעות להעריך מרחקים בסביבת הרכב ולהזהיר מפני סכנות מתקרבות. גישה זו של נהיגה עם טכנולוגיות מסייעות מאפשרת לנהג למזער את הסיכוי לתאונה.

הטכנולוגיה שמאחורי חלק ממערכות מובילאיי זכתה להתעניינות גם מצד עמותת אור-ירוק, אשר מציינת באתר שלה את הטכנולוגיה לשמירת מרחק ושמירה על נתיב נסיעה.

הקטנת מספר התאונות

אחד היתרונות של החברה הוא שהיא לא רק מציעה ליצרני רכב את הטכנולוגיה שלה, אלא ניתן לרכוש ערכות המתאימות למגוון סוגי הרכבים הנעים היום בכביש. אמנם, המערכת לא תתאים לכלי רכב מעבר לגיל מסוים, אך היא יכולה לעזור ולהביא אותנו למצב בו מספר התאונות קטן, ואיתו גם מספר הנפגעים. במובן הזה היא מאוד דומה לחובת חגירת חגורת הבטיחות גם במושב האחורי שהוחל לקראת סוף שנות השמונים, והוחל בפועל על דגמים החל משנת 1987 ואילך, אז חוייבו היצרנים לצייד את המכוניות הנכנסות לישראל בחגורת בטיחות גם במושב האחורי.

שר התחבורה, ויתר הגורמים האחראים ומשפיעים על הבטיחות בדרכים ועל הטיפול בנפגעים בתאונות דרכים עשויים אפילו לראות בחובת טכנולוגיה שכזאת כצעד מניעתי, שעשוי לעלות סכום כסף נמוך משמעותית מעלות הטיפול הרפואי לאורך השנים בכל נפגעי תאונות הדרכים. מכאן, ניתן לראות את חשיבות הפיתוח של מערכות הגנה, התראה ובטיחות, כגון אלה של מובילאיי, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בפיתוח של חברה ישראלית.

הפוסט פורסם בחסות תחרות החדשנות של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. פרסמו גם אתם קישור לחידושים טכנולוגיים על ה-Wall של עמוד Microsoft ILDC ואולי תזכו בערכת קינקט.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: