מאס אפקט 3 – למה הסוף דווקא טוב [דעה]

גם אם לא טוב, הסוף הוא לפחות בסדר, ובכל מקרה לא באמת מצדיק את גלי המחאה שהחלו בעקבותיו. למה אני חושב שרוב הבעיות עם הסוף הן ניטפוקים, ואיזה בעיות הן אמיתיות?

אולי זה לא כל כך רע? (יח"צ)

קצת אחרי שמאס אפקט 3 הגיע לשוק התרחשה רעידת אדמה ברשת. שחקנים שסיימו את המשחק היו לא מרוצים מהסיום בלשון המעטה. פורומים התפוצצו בהודעות. עצומות נחתמו. בסופו של דבר המפתחת, Bioware, נשברה והודיעה שבקרוב יצאו סרטוני סיום מורחבים שיתקנו את המעוות. אני אישית ידעתי שהסיפור קיים, אבל לא התעדכנתי בו – עדיין לא סיימתי את המשחק בזמן שכל הסיפור התרחש. כשסיימתי את המשחק התעדכנתי, אבל לא כתבתי על הנושא – לא רציתי לעשות ספויילרים, ובנוסף חשבתי שכל מי שמתעניין בנושא כבר התעדכן. אלא שפעם בכמה זמן יוצא לי לנהל שוב שיחה או דיון בנושא הסיום, ולכן החלטתי שעכשיו, כשמספיק אנשים כבר סיימו את המשחק ויכולים להרשות לעצמם לקרוא את מה שיש לי לכתוב בנושא, זה זמן טוב להגיד מה דעתי. כמובן שהפוסט מלא בספויילרים למשחק – אם עדיין לא שיחקתם בו אבל יש לכם תכניות לעשות זאת בעתיד, עדיף שלא תמשיכו.

הפוסט הזה הוא ככל הנראה הפוסט המוצלח ביותר שבו נתקלתי עד כה שמסביר את הבעייתיות שבסיום. בסובלנות, בלי התלהמות ובצורה בהירה ומובנת. אבל סקירה של הבעיות שהועלו בפוסט מראה שבעצם רוב הבעיות לא אמיתיות או אפילו שגויות לחלוטין. עדיין ישנן כמה בעיות מהותיות, ויש גם תיאוריה מעניינת שפותרת את כל הבעיות אבל יוצרת בעיה חדשה.

מה קרה אחר כך?

תלונה נפוצה ובמידה מסויימת מוצדקת על הסיום היא שהוא קצר. אחרי שלושה משחקים של עשרות שעות כל אחד יש סצינת סיום של שתיים-שלוש דקות וזהו. אם אנחנו אכן מקבלים את הסיום כמו שהוא, אכן אפשר לראות כאן בעייתיות – הסוף מראה לנו מה קורה חמש דקות אחרי הבחירה האחרונה של שפארד, אבל הוא לא מראה לנו מה קורה חמש שנים או חמישה דורות אחר כך. איך כל הבחירות שעשינו לאורך הדרך השפיעו על גורלה של הגלקסיה? לבעיה הזאת יש שני פתרונות שונים.

בהנחה והסוף הוא אכן הסוף האמיתי, הגלקסיה חוזרת עכשיו לחשיכה של ימי הביניים. המסע בין מערכות נפסק לחלוטין וככל הנראה לא יחודש בעשרות אלפי השנים הקרובות. אבל במערכות שונות קיימות צורות חיים שונות, ובסופו של דבר הן ימצאו שוב את דרכן לכוכבים, אלא שזה יקרה בעוד כל כך הרבה זמן שלכל ההחלטות של שפארד פשוט לא תהיה השפעה בטווח ארוך כל כך. האפשרות השניה היא שהסוף הוא לא באמת הסוף, אבל לזה אתייחס מאוחר יותר.

זאת משמעות החיים?

עוד תלונה נפוצה היא שמהותם של ה-Reapers (בואו נקרא להם הקוצרים מעכשיו) מטופשת. המתלוננים מפשטים את הדברים למשפט “לא רצינו שהמכונות יהרגו אתכם, אז בנינו מכונות שיהרגו אתכם, כדי שהמכונות לא יהרגו אתכם”. כן, זה נשמע מאוד טיפשי, אבל זה לא מה שנאמר. מה שכן נאמר הוא שמי שיצר את הקוצרים ראה שבכל פעם שצורת חיים אורגנית מתפתחת מספיק היא יוצרת צורת חיים סינתטיות ובסופו של דבר הסינתטיים ישמידו את האורגניים. במהלך הסדרה אפילו ראינו דוגמא לכך – בתוך שנים ספורות מיצירתם, הגת’ הגיעו ליכולת להשמיד את יוצריהם, הקווריאנים. הם אמנם בחרו להשאיר אותם בחיים, אבל בחירות מסויימות שתעשו במשחק השלישי יכולות להוביל לכך שהגת’ ישמידו את הגזע הקווריאני, בסך הכל שלוש מאות שנה אחרי יצירתם, ולגמרי באשמת הקווריאנים.

האם כל כך קשה לקבל את הטענה שצורות חיים אורגניות נמצאות בדרך להשמדתן על ידי צורת חיים סינתטיות אחרי הסיפור הזה? לכן הומצא הפתרון – הקוצרים. הם לא משמידים את כל החיים בגלקסיה, אלא רק את אלה שהגיעו קרוב מספיק ליצירת חיים סינתטיים שאכן יובילו להשמדת כל החיים בגלקסיה, והם משמרים את אותם חיים בצורה של קוצרים נוספים. נכון, גזעים מסויימים מפסיקים להתקיים, אבל החיים האורגניים ממשיכים – מה שלא יקרה בלי הקוצרים.

יש בעלילה יותר חורים מבמסננת

כאן אנחנו מגיעים לטיעון שלפחות בחלקו הוא נכון. הסיום סותר דברים שקרו בעבר בעולם המשחק או שסתם יש בו חורים. לדוגמא, בסוף המשחק השני בסדרה שפארד מטיס אסטרואיד לתוך ממסר מסה ומשמיד אותו. בפיצוץ שנגרם מושמדים כל החיים במערכת בה נמצא הממסר. בסוף המשחק נראה שכל הממסרים מושמדים (למרות שבאופציית השליטה אני לא בטוח שזה אכן המצב) – זה אומר שגם כל החיים בגלקסיה אמורים להיות מושמדים.

בעיה אחרת היא סצינת הימלטות הנורמנדי – לפני חמש דקות היא הייתה ליד כדור הארץ, משתתפת במתקפה. עכשיו היא בורחת לבדה בחלל, רחוק מכדור הארץ, רחוק מספיק מהממסר כדי לא להימחק בפיצוץ. אולי ג’וקר בעצם התחיל לברוח קודם ולכן הוא כבר מספיק רחוק כשהפיצוץ מתרחש, אבל אם זה המצב, איך ייתכן שעל סיפון הנורמנדי נמצאת דמות שהתלוותה אל שפארד לכדור הארץ? זה לא קורה תמיד, אבל זה יכול לקרות, וזה קרה לי. אולי יש הסברים לחלק מהדברים, אבל אין ספק שהסיום כמו שהוא סובל מחורים משמעותיים בעלילה, וזאת בעיה קשה, אבל לא כזאת שמצדיקה את המחאה שקמה בעקבות הסיום.

זה לא מה ששפארד היה עושה

הטיעון הבא הוא מעניין מאוד, וכדאי לקרוא אותו בפוסט אליו קישרתי. באופן כללי הוא מעלה רעיונות ונושאים שעלו במהלך הסדרה, ואז טוען שהסיום פשוט מתעלם מהם. יש רק בעיה אחת בטענה הזאת – היא יוצאת מנקודת הנחה שהישות עמה משוחח שפארד לקראת סוף המשחק צודקת. ומה אם היא טועה? זה פשוט מאוד – אם היא טועה, גם הנקודה הזאת לא נכונה. אחד הרעיונות שמועלים במסגרת הנקודה הוא רעיון הסובלנות וההשתלבות של הגזעים השונים זה בזה. שפארד לכאורה מוותר על עמדותיו הליברליות בכך שהוא מחליט להשמיד את הקוצרים, או לשלוט בהם ובכך להעלים את רצונם החופשי, או ליצור סינתזה בין החיים האורגניים והסינתטיים, ובכך למעשה מעלים את כל מגוון החיים שהיה בגלקסיה ויוצר משהו שהוא אמנם חדש, אבל גם הומוגני לחלוטין וחסר כל מגוון.

מי שמעלה את הטענה הזאת שוכח ששפארד מעולם לא ניסה להסתדר עם הקוצרים. לאורך כל הדרך מטרתו הייתה לעצור אותם, ובמיוחד במשחק השלישי הוא מדבר על עצירה באמצעות השמדתם. אם כן, הבחירה בהשמדת הקוצרים היא ההחלטה הטבעית עבור שפארד, ואם הוא אכן יבצע אותה, הוא יבצע אותה מתוך אמונה שהישות עמה שוחח טועה (כי אם היא צודקת הוא חורץ את דינם של החיים האורגניים להשמדה בידי הסינתטיים), ולכן אין כאן כל התעלמות מהרעיונות שהועלו במהלך הסדרה והסיום תואם אותם לחלוטין. העובדה שרק בחירה בהשמדת הקוצרים גם מאפשרת לשפארד לשרוד מרמזת שזהו כנראה הפתרון ה”נכון”.

אין משמעות למה שעשיתי

זאת הנקודה החשובה ביותר, וכנראה גם השגויה ביותר. לא משנה מה עשינו במהלך המשחקים, הסיום נראה פחות או יותר אותו הדבר. הבחירה האחרונה משפיעה בעיקר על צבע הפיצוץ שמתרחש אחריה וגורלו של כדור הארץ (ובמידה ובחרנו בהשמדה – של שפארד) מוכרע על ידי כמות הכוחות שהבאנו לקרב וכמות הזמן שהשקענו במשחק הרשת. אם מתייחסים לסיום בתור שתי הדקות האחרונות של המשחק, הטענה הזאת אכן נכונה, אבל זאת הסתכלות לא נכונה על הדברים. הסרטון האחרון הוא לא הסיום. המשחק כולו הוא הסיום. מהרגע הראשון עד הרגע האחרון, המשחק הזה סיכום של כל הטרילוגיה, ולא רק של עצמו. לאורך כל הדרך המשחק מעוצב על ידי בחירות שעשינו בשני המשחקים הקודמים, ויש אפשרויות במשחק שאם תרצו לראותן, תצטרכו לחזור למשחק הראשון ולשחק אותו בצורה שונה. למשל – איך הייתה נראית המשימה להציל את מלכת הראכני אם היינו בוחרים להרוג אותה במשחק הראשון? ומה עם המשימה לחילוץ המועצה – מה היה קורה אם המועצה לא הייתה שורדת את מתקפת הקוצרים על המצודה בסיום המשחק הראשון? רוצים להשכין שלום בין הגת’ והקווריאנים? רק בחירות מסויימות במהלך משימות הנאמנות של טלי ושל ליגיון במהלך המשחק השני יאפשרו לכם לעשות זאת. רוצים שחווה, נקבת הקרוגן שאיפשרה את ריפוי הגנופאז’, תשרוד? זה תלוי במה שעשיתם במשימת הנאמנות של מורדין. אפשר להמשיך עוד ועוד, אבל אני חושב שהנקודה מובנת – לבחירות שלנו יש המון משמעות, פשוט צריך להסתכל על הדברים בצורה נכונה, וחבל שמי ששיחקו בכל הטרילוגיה (מי שהתחיל מהמשחק השלישי לא יעלה את כל התלונות הללו) לא רואים את הדברים בצורה הזאת.

ואולי לא היו הדברים מעולם

תיאוריה שהועלתה במקומות שונים היא שהסוף הוא לא באמת הסוף. מרגע שהקרן של Harbinger פוגעת בכוחות שום דבר לא אמיתי, אלא מדובר בניסיון של הקוצרים לבצע אינדוקטרינציה לשפארד. אם זה אכן המצב, זה יכול להסביר הרבה דברים, כמו החורים בעלילה, האקדח עם התחמושת הלא נגמרת שעושה יותר נזק מיריית שוטגאן פלזמה מטווח אפס, העובדה ששפארד פצוע במקום שבו ירה באנדרסון, השיחים שצומחים מסביב לתחתית הקרן שמשגרת את שפארד ואנדרסון למצודה שלא היו שם קודם אבל כן היו בחלומות של שפארד (שאגב, תמיד מתרחשים בקרבת הקוצרים. אולי גם הם חלק מהתהליך?).

למעשה, אם התיאוריה נכונה, היא פותרת את כל הבעיות, אבל יוצרת בעיה חדשה וחמורה לא פחות: המשמעות היא שקיבלנו משחק ללא סוף, ועכשיו אנחנו צריכים לחכות לסוף האמיתי, שלא בהכרח יהיה טוב יותר מהסוף הנוכחי. האם בביוור חשבו בשלב מסויים על התיאוריה הזאת? קשה לי להאמין שרעיון כזה לא עלה בשום שלב. האם הם אכן יבחרו בה כפתרון לבעיה במסגרת הסופים החדשים שישוחררו בעתיד? קשה לי להאמין, אבל אני אשמח אם זה יהיה המצב. אמנם אין לי בעיה מיוחדת עם הסוף כמו שהוא, אבל סוף שסותם את החורים שבסוף הנוכחי עדיף בהרבה. למי שעדיין לא מכיר את פרטי התיאוריה, מומלץ לראות את הסרטון הזה, שמסביר אותה בצורה מצויינת.

וידאו: Mass Effect 3 (אזהרה: כולל ספוליירים)

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: