למאדים בפחות מיומיים: ממציא קנדי מקדם את חלום המסע לחלל

טיסה אל הירח בקצת יותר משתי דקות ומסע לנוגה שאורכו יממה. במונטריאל מאמינים שהחלום עשוי להתגשם בקרוב בזכות רכבת עתידנית בעלת חמישים קרונות. האם בתחנת הרכבת במאדים יותרו עבודות בשבת?

מקור: Solar Express

מקור: Solar Express

מאת קריסטין טבלאנג, פורבס ישראל

מוקדם יותר השנה הגה שארל בומברדייה דרך שבה ניתן לנוע בין יבשות במהירות על קולית (מניו-יורק לדובאי ב-22 דקות, מישהו?). ואולם כעת הוא מתמקד במשהו גדול בהרבה. כשהוא דוחק עד לחלל את גבולות דמיונו, הממציא ממונטריאל חוזה את ״מערכת השמש אקספרס״ – רכבת עתידנית המיועדת לשינוע סחורה ונוסעים בין כוכבי הלכת ותחנות חלליות.

באמצעות שימוש בכוח הכבידה שסביב כוכבי לכת וירחים כמעין רוגטקה, קטר הרכבת החללית – אשר עוצב בשיתוף פעולה עם המעצב התעשייתי אוליביה פראלדי – ישאר בתנועה קבועה הדומה לזו של מעלית סקי, כאשר כלי רכב קטנים יותר ״ינעלו״ עליו במהלך הדרך.

עד 3000 קילומטרים לשנייה

הרכבת תורכב מסדרה של חמישים גלילים שיחוברו זה לזה כשרשרת, כאשר כל קפסולה כזו תחולק לארבעה מפרצי מטען שאותם יוכלו רובוטי תחזוקה להחליף תוך כדי טיסה. ״מעין ׳עיר חלל׳ גדולה תסתובב סביב הציר הארכי של המתקן, ובכך תיצור בתוכה כבידה מלאכותית, אשר תאפשר לאנשים החיים בה להלך בחופשיות במהלך חודשי המסע הארוכים״, מציין בומברדייה.

התצורה, הסוג והתפקיד של כל קרון ישתנו על פי הצורך, כאשר אזורי המנוחה ימצאו ככל הנראה בקרונות האמצעיים, בהם תהיה לכבידה תפקיד משמעותי פחות. המרכז יכיל גם אזור בעל כבידה אפס, בו יתבצעו ניסויים שונים, בעוד שאזורים חיצוניים בעלי כבידה נורמלית לאדם יספקו את שטחי הפעילות האנושית במרחבי קומפלקס העצום הזה.

השיגור ההתחלתי של רכב החלל יתבצע באמצעות מאיצים רקטיים, והוא ישתמש בדלק האגור בו על מנת לבצע את שינויי המסלול הנחוצים. מהירותו תשתנה בהתאם לגודלו ולייעודו, ותגיע עד ל-3000 קילומטרים לשנייה (כ-1% ממהירות האור).

מקור: Solar Express

מקור: Solar Express

״כשמדובר במסעות חלל, הרכיב היקר ביותר הוא שלבי התאוצה וההאטה״, מסביר הממציא. ״האנרגיה הנדרשת לשם כך היא עצומה, ואולם מרגע שהרכבת מגיעה למהירות השיוט שלה – צריכת האנרגיה הופכת למינימלית״.

רכב החלל, אשר יאובזר במגנים מחוזקים באזור הקדמי ובירכתיו, ילווה בצי של כלי תעופה קטנים ללא טייס, אשר יצוידו בטילים או בקרני לייזר שיוכלו ליירט מהדרך כל מטאוריד שיאיים להסיט את הרכבת ממסלולה.אנרגיה סולארית, שתשאב על ידי מערך קולטנים שימוקם לאורך נתיב הקטר, תנוצל לצורך תפעול תאורה ומכשירים, בעוד שמים עבור הנוסעים יאספו משביטים ומירחים. ״המים יוכלו לשמש גם ליצירת מימן וחומרי הנעה״, שיוכלו לשמש כחלופה לדלק, לדברי בומברדייה. גם במינרלים שבאסטרואידים שימצאו לאורך המסלול יוכל רכב החלל להשתמש.

ומה בנוגע למרחק המקסימלי שאליו תוכל הרכבת העתידנית להגיע? ״אין גבול״, מצהיר בומברדייה. הוא מעריך כי יעדה של חללית הרכבת הראשונה שעל סיפונה מטען ונוסעים יהיה הירח. המסע יארך כשבע שעות, במהירות האידיאלית של כ-15 קילומטרים לשנייה. ״הירח ישמש ככר שיגור לפרויקטים נוספים, משום שקל יותר להרכיב ולבנות רכבות מסוג זה בהיעדר כבידה״, מסביר הממציא הקנדי.

הקונספט מרתק, אך מזמין שאלות רבות, וודאי שלא יהיה ישים בעתיד הנראה לעין. ״מובן שישנם דברים רבים שיש לשקול״, מודה המעצב. ״מטרתנו העיקרית היא לתכנן מערכת לשינוע מינרלים, חומרים ובני אדם ממקום למקום ברחבי מערכת השמש. ׳מערכת השמש אקספרס׳ היא רעיון בסיסי, ואנו רוצים ללמוד כיצד נוכל לשפר אותו״.

זמני מסע מתוכננים על סיפון ״מערכת השמש אקספרס״ (בהנחת המרחק המקסימלי בין הגופים השמימיים ומהירות מירבית של 3000 קילומטרים לשנייה):

מכדור הארץ אל הירח (384,472.28 קילומטרים) – 2.13 דקות

מכדור הארץ אל השמש (152 מיליון קילומטרים) – 14.07 שעות

מכדור הארץ אל נוגה (261 מיליון קילומטרים) – 24.17 שעות

מכדור הארץ אל מאדים (401 מיליון קילומטרים) – 37.13 שעות

מכדור הארץ אל נפטון (4.7 מיליארד קילומטרים) – 18.13 ימים

הכתבה פורסמה במקור בפורבס ישראל

לקריאה נוספת:

לא אבדה תקוותנו: האם משחקי וידאו הופכים ילדים לחכמים יותר?

המגף הרועד: מדוע איטליה מועדת לרעשי אדמה הרסניים?

פורבס ישראל

הגב

12 Comments on "למאדים בפחות מיומיים: ממציא קנדי מקדם את חלום המסע לחלל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
דימה
Guest

הכל טוב ויפה עד שחושבים על זה ומבינים שכמות האנרגיה הנחוצה בשביל להתחיל את התהליך גדולה מכמות סך האנרגיה הנצרכה בכדור הארץ מתחילת המהפיכה התעשייתית. וכל ה”המצאה” הזאת הופכת לאגדת ילדים ולא מעבר לזה.

עמית
Guest

כ”כ הרבה אי דיוקים,
כתבה לא מוצלחת.

טמיר
Guest

נגיד והכל אפשרי ואכן הגענו ליעד…הדרך חזרה תיהיה בעייתית…

גנאדי
Guest

באמצעות שימוש בכוח הכבידה שסביב כוכבי לכת וירחים כמעין רוגטקה, קטר הרכבת החללית – אשר עוצב בשיתוף פעולה עם המעצב התעשייתי אוליביה פראלדי – ישאר בתנועה קבועה הדומה לזו של מעלית סקי, כאשר כלי רכב קטנים יותר ״ינעלו״ עליו במהלך הדרך.

איתי
Guest

בסדר

פספרטו
Guest

מה זה? מי זה? מה הוא מקבל כסף על הפנטזיות האלה? תל אביב- בת ים בפחות משעה בפקקים של הבוקר- קודם שיפתרו את זה…

אסף.ד
Guest

דרך מהיר להיפטר מחמתי

נתן
Guest

“האם בתחנת הרכבת במאדים יותרו עבודות בשבת?”.
תקשיב, אתה פשוט אדם אידיוט. תעבוד קצת על הערכים שלך, על החינוך שלך ועל ההשכלה שלך.
נותנים לך לנוח בשבת, ואתה מזלזל.. יהודי לתפארת!
דרך אגב, אתה הבנאדם הראשון שהגבתי לו על אמירה כלשהי, אז מזל טוב.
“סוף דבר הכל נשמע, את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם”.
תלמד מה משמעות המשפט שנאמר בסוף קהלת. בהצלחה!

גל ח
Guest

שמע, ההערה עם העבודות בשבת הייתה צינית. מדהים שבחרת להתייחס לזה וגם לקרוא לו ״אידיוט״ על הדרך.
ואתה מדבר עם ערכים ועל השכלה.

יוז\'יק בן קיפוד
Guest
יוז\'יק בן קיפוד

בומברדייה זו לא החברה שהקרונות שלה התלקחו ברכבת?
בכל מקרה, אם כבר פנטזיות אז אני מעדיף את האנטרפרייז – לפחות יש משכפל מזון והולודק.

דוד
Guest

המרחקים מכדור הארץ לכוכבים המצויינים אינם נכונים.

לאה
Guest

הצעד הראשון לכל חזון זה הדמיון. אם ניתן לדמיין את זה, בסוף גם יהיה אפשר לבצע.
המצעות ‘משוגעות’ לאותה תקופה שראו בספרי ילדים ומעשיות כבר נראו בנבכי העבר. (צוללת מישהו?)
יום אחד הכל יתאפשר, חבל להקטין ראש על דיבורים של דת ואי אפשרים שלכם…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: