אתם כבקר השליטה: קינקט / סקירה

לקחנו את בקר השליטה החדש של מיקרוסופט ופיזזנו מול כל משחק אפשרי. שווה או לא שווה?

צילום: יח"צ

קינקט, למי שלא מכיר, הוא בקר התנועה החדש של מיקרוסופט עבור קונסולת האקסבוקס 360. האמת היא שהמילה בקר לא לגמרי מתאימה כאן משום שבקרי השליטה האמיתיים במקרה זה הינם השחקנים עצמם. מדובר במצלמה תלת מימדית שממפה בצורה מדוייקת את מפרקי השחקנים ויודעת איפה בדיוק נמצא כל איבר בכל רגע נתון – עד פרקי כף היד. לא ברור אם יש לחומרה את היכולת למפות גם את האצבעות וכרגע אין אף משחק שתומך באפשרות כזאת, אם אכן קיימת.

גיימרים ותיקים בוודאי נזכרים בניסיון הכושל למדי של סוני ליצור משחקים שפועלים באמצעות מצלמה בלבד כמו מצלמת ה Eyetoy שהתחברה לפלייסטיישן 2. ההבדל הבולט בין הפלטפורמות הוא שהמשחקים של סוני התבססו על עיבוד תמונה דו מימדית, בזמן שקינקט מספק גם נתונים על עומקם של העצמים בתמונה ולכן מאפשר מעקב הרבה יותר מדוייק אחר הדמויות.

בכל הנוגע ליכולת הבקר לעקוב ולחקות את תנועות השחקנים, הקינקט מספק את הסחורה בצורה מצוינת. הדמויות על המסך יחקו במדוייק את התנועות שלכם בזמן המשחק – מלבד תנועות האצבעות. לא ברור אם למצלמה אין יכולת לעקוב אחרי אצבעות או שאף משחק עדיין לא יישם את היכולת הזאת, אבל לפחות בשלב זה, מעקב אחר אצבעות עדיין איננה אפשרית, כך שמי שחלם לנגן על גיטרה או פסנתר באוויר, יצטרך להמשיך לחלום בשלב זה.

כדאי לזכור שיכולות המעקב המצויינות הן בסך הכל יכולות מעקב. בשביל לדעת אם כדאי לקנות את המוצר צריך לדעת מה בדיוק עושים עם היכולות האלה ועד כמה המשחקים הקיימים מצליחים למצות את הפוטנציאל שבחומרה.

חשוב לזכור שלקינקט כמה יתרונות וחסרונות שבהם תתקלו בלי קשר למשחק שבו תשחקו. לא מדובר בעוד בקר תנועה שעוקב במקרה הטוב אחרי יד אחת שלכם ובמקרה הרע יודע לזהות מגוון מצומצם של תנועות שהבקר מבצע, אלא מדובר במערכת שעוקבת אחרי כל הגוף, לטוב ולרע – תוכלו לשחק עם שתי ידיים, שתי רגליים וראש ותוכלו לרוץ במקום ולקפוץ מבלי לחשוש שתשברו תוסף שרכשתם עליו אמורים לעמוד או מטלויזיה שבורה. שימו לב שאתם עדיין עלולים להיתקל בדברים או בשחקנים אחרים, כך שפציעות עדיין באות בחשבון.

חופש התנועה שמאפשר הקינקט הוא מאוד משחרר, אבל מצריך לא מעט מקום, למרות שרק שני אנשים יכולים לשחק בקינקט בו-זמנית. הנסיון מראה כי שחקן אחד צריך שטח ריק במרחק של קרוב לשני מטרים לפני המצלמה ומצדדיו ובשביל שני שחקנים המרחק מהטלויזיה צריך לגדול ועובר את שלושת המטרים, וגם מתרחב בהתאם לצדדים. זה אומר שבדירה הממוצעת כנראה תצטרכו להזיז את שולחן הקפה ואולי אפילו את הספות כדי להנות מהמשחק.

נתון נוסף שמהווה חסרון הוא עדשת המצלמה הצרה, נתון שמגדיל את השטח הנחוץ למשחק. מצד שני, היתרון שבעדשה הצרה הוא שמדובר בעדשה מרזה ותוכלו להנות מתמונות מחמיאות – עד כמה שתמונות של אנשים שקופצים בצורה בלתי מוסברת באמצע הסלון יכולות להיות כאלו. למרבה הצער, רזולוציית המצלמה נמוכה ואינה מאפשרת קבלת תמונות וסרטונים באיכות גבוהה.

צילום: יח"צ - רמת דיוק בעייתית במשחקי נהיגה

נהיגה נטולת הילוכים ודוושות

מההתרשמות שלנו, משחקי נהיגה וקינקט כנראה לא נועדו אחד לשני. אין הילוכים, או אפילו גז וברקס – רק הגה. התנועות העדינות שנחוצות בכדי לשלוט היטב במכונית לא ממש אפשריות כשלא מחזיקים הגה אמיתי והידיים לא זזות במעגל מדוייק. למרות שהמשחק אמור להיות היחיד שעובד גם בישיבה, לא ממש הצלחנו במשימה. בשנה הבאה אמורה לצאת גרסת קינקט של “פורזה”, משחק המירוצים שנחשב לטוב ביותר שיש ל-Xbox וכולנו מקוים שהשליטה תשתפר עד אז.

הצורך באביזר מוחשי במשחקי ספורט

משחקי הספורט היו אחד הצדדים החזקים של קונסולת בקרי התנועה המקורית – קונסולת ה-Wii של נינטנדו. דווקא בקינקט נתקלנו בביצוע פחות מוצלח, לפחות בכותר שנבדק – Kinect Sports. במשחק הכדורגל לא ניתן לשלוט בשחקנים, אלא רק להחליט לאן השחקן ימסור את הכדור אם אתם בקבוצה המתקיפה, ולנסות להיכנס לנתיב הכדור הנמסר כדי לבצע חטיפה אם אתם בקבוצה המגינה.
במשחק הכדורעף נראה היה שהתנועות לא נקראות כמו שצריך, אבל כנראה שמדובר במקרה זה בבעיה דווקא במשחק ולא בבקר, מכיוון שבמשחקים אחרים תנועות מורכבות הרבה יותר נקראו בקלות. במשחקי פינג פונג, איגרוף ובאולינג, אשר מקבילים למשחקי ה-Wii, חווית המשחק הרגישה פחותה מהחוויה המתקבלת באמצעות הקונסולה של נינטנדו בשל חסרונו של השלט.

צילום: flickr, cc-by, Craig Murphy - ככה אתם נראים מהצד כשאתם משחקים בקינקט

הפגנת יכולות הבקר: משחקי חברה

בנישת משחקי החברה אפשר למצוא משחקים שקצת קשה למצוא להם הגדרה אחרת. הדוגמא הבולטת ביותר היא דיסק המשחק שמגיע עם קינקט – Kinect Adventures. כמו בדיסק שמצורף לקונסולת ה- Wii, גם כאן יש חמישה משחקונים.
בניגוד ל-Wii, בו רוב האנשים משחקים בסופו של דבר רק בטניס, הקינקט בורך במשחקונים כיפיים ושונים למדי אחד מהשני. בכולם ניתן לשחק בשחקן אחד או בשניים, בשיתוף פעולה או אחד נגד השני.
בגזרת שיתוף הפעולה תוכלו להשיט סירה במורד נהר ולשלוט בה באמצעות תנועות הגוף, תוכלו לנסות לפוצץ בועות בחדר ללא כח משיכה, לנסות לסתום חורים במצפה תת ימי לפני שהוא מתמלא במים או שתוכלו להטיח כדורים בלבנים במשחק שעשוי להזכיר מעט משחקים ותיקים כמו פופקורן וארקנויד.

בפן התחרותי מצאנו משחקון בו תתבקשו לעמוד על קרונית ולהתחמק ממכשולים מולם הקרונית עוברת תוך כדי איסוף מטבעות. ככל שתתקדמו ברמת הקושי תיתקלו במכשולים רבים יותר והמטבעות יסודרו בצורות מוזרות מה שיגרום לכם להיראות כנראה כמו משתתפי “ראש בקיר”. המשחק גם מצלם אתכם ברגעים קשים במיוחד ונותן את האפשרות להעלות את התמונות לאתר אינטרנט מוגן בסיסמא. משם כבר תוכלו לקחת אותן ולהפיץ בפייסבוק כדי שכל חבריכם יוכלו לראות אתכם בסיטואציות המגוכחות.

ללמוד לרקוד ולהפעיל את כל הגוף

צילום: flickr, cc-by, popculturegeek.com

לא לעתים קרובות מוציא אולפן פיתוח משחק שמגדיר מחדש את הז’אנר אליו הוא משתייך. בחודש האחרון, אולפן בשם הרמוניקס עשה את זה, פעמיים. את השם הרמוניקס אתם אולי לא מכירים, אבל על המותג שהם המציאו בוודאי שמעתם – מדובר באולפן שמאחורי סדרת “גיטר הירו” ו”רוק בנד”.

עד היום משחקי הריקוד התבססו על שימוש במשטח ועליו מספר חצים כאשר השחקן צריך לדרוך על החצים המקבילים בשטיח ברגע הנכון כדי לרקוד לפי המוזיקה. זה פשוט מאוד בהתחלה, קשה מאוד לקראת הסוף ולא ממש דומה לריקוד – אפשר לשחק עם הידיים קשורות מאחורי הגב והצעדים שתבצעו אינם מומלצים לחיקוי במועדון בסוף השבוע. כעת החליטו בהרמוניקס להמציא מחדש את משחקי הריקוד והשיקו את Dance Central – משחק ריקוד שלא דומה לשום דבר שראיתם עד עכשיו.

ב DC הרעיון שונה לחלוטין – המשחק מכיל כמות גדולה של צעדי ריקוד בדרגות קושי שונות, ולכל שיר כוריאוגרפיה המורכבת מרצף של צעדים. בניגוד למשחקי ריקוד קודמים, לא מדובר במשחק שתפעילו ומיד תתחילו לרקוד – בשירים הראשונים תצטרכו ללמוד את הצעדים ואחרי מספר שירים תתחילו להיתקל שוב בצעדים שאתם כבר מכירים. גם צעדים חדשים יהיו פשוטים יותר ללימוד ככל שתתקדמו, כי תוכלו להבין למה מצפים מכם כבר מצפייה בסמל שמייצג את הצעד הנכון. אם אתם בעלי שתי רגליים שמאליות כמוני, כנראה שלא תהפכו לרקדנים בחסד, אבל בהחלט תשתפרו, תהנו ותפעילו את כל הגוף, לא רק את הרגליים.

לקנות או לא לקנות?

אחת הביקורות המרכזיות שנשמעו כלפי קינקט היא החוסר במשחקים בהם יורים אחד בשני, מדלגים בין פלטפורמות, מטיסים מטוסים וחלליות או מבצעים כל פעולה אחת שנהוגה במשחקי וידאו ומצריכה כפתורים או ג’ויסטיק. אלו פשוט לא קיימים עבור קינקט, ונראה שבצדק, בגלל המחסור בכפתורים. מה שהמבקרים שוכחים הוא שהמקרים בהם בקרי תנועה תרמו למשחקים מסוג זה הם ספורים. בקרי תנועה נועדו למשחקים קלילים, כפי שניתן להיווכח ממבט קצר בספריית המשחקים של Wii. למעשה, המחסור בכפתורים מהווה גם יתרון – תנו לילדים לשחק עם קינקט ותראו איך הם נהנים מהחוויה הפשוטה והאינטואיטיבית, בזמן שמשחקי Wii, אפילו הפשוטים מביניהם, עלולים לסבך אותם.

כדאי לזכור שכל קונסולה חדשה סובלת ממשחקים נחותים יחסית בתחילת דרכה, ולקינקט צריך להתייחס כקונסולה חדשה. ישנם לא מעט משחקים מאכזבים בין משחקי ההשקה, אבל קיימים גם כמה פנינים אמיתיות שמצדיקות לבדן את הרכישה.
אם החלטתם שאתם מעוניינים בקונסולה עם בקר תנועה, תזכרו: קינקט אינטואיטיבי יותר, מדוייק יותר, לא מצריך תוספים ומגיע עם חומרה חזקה בהרבה מה-Wii, שגם לא כובלת אתכם לבקר התנועה כשאתם רוצים לשחק במשחק פשוט.

אם נציב אל מול הקינקט את המתחרה Move של סוני – בקר התנועה של הפלייסטיישן 3, צריך לזכור שמדובר בסך הכל בשלט Wii משופר ולא במוצר מהפכני כמו הקינקט. בנוסף, רכישה של מספיק רכיבי Move כדי לשחק עם חבורה גדולה של אנשים תעלה הרבה מאוד כסף, ומחירה של הקונסולה הבסיסית הוא היקר ביותר בשוק. אם אתם עדיין לא מחוייבים לקונסולה מסויימת, קינקט בהחלט יכול להיות בחירה נכונה עבורכם.

הפוסט פורסם לראשונה בעיתון מעריב, מדור עסקים ביום א’ 12.12.2010

רוצים לזכות ב-Xbox 360 ובבקר קינקט? השתתפו והכריעו – מי הובילו את העולם הטכנולוגי בשנת 2010

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

4 תגובות על "אתם כבקר השליטה: קינקט / סקירה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלעד
Guest

הביקורת האמיתית היחידה לגבי קינקט זה העובדה שבאמת צריך לזוז ואי אפשר פשוט לזייף את זה (כמו ב WII שבאיזה שלב מגלים שלא באמת צריך לקום מהספה)… אני את הקינקט שלי כבר הזמנתי :)

איציק.
Guest

איך אפשר לכתוב מאמר שלם על קינקט בלי להתיחס אפילו פעם אחת לאפשרויות הגלומות בשימוש בקוד הפתוח\פרוץ שלו? אחרי כל כך הרבה הדגמות של אפשרויות מגניבות בשלל סרטונים שהופצו באינטרנט?

מורן בר
Guest

היי איציק, לשמחתנו כבר כתבנו על הנושא לא פעם ולא פעמיים ואולי היה ראוי הלכניס את הלינקים למאמר עצמו:

http://www.newsgeek.co.il/kinect-interface-new-uses/

http://www.newsgeek.co.il/kinect-left-open/

http://www.newsgeek.co.il/is-kinect-hacked-already/

צחי
Guest

שכחתם את הפיצ’ר הכי מגניב. כשמצלמים אותך, החברים מתגנבים מאחואיך ועושים פרצופים מצחיקים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: