האם פייסבוק בדרך לרכוש את Whatsapp?

דיווחים מעידים כי הרשת החברתית נמצאת במגעים על מנת לרכוש את פלטפורמת המסרים המיידיים הפופולארית, אך האם השתיים יוכלו לעבוד ביחד במודל עסקי משותף?

מקור: יח”צ, עיבוד תמונה

על פי דיווח שמגיע מאתר TechCrunch, חברת Whatsapp העומדת מאחורי אפליקציית המסרים המיידים הפופולארית למובייל, נמצאת במגעים עם פייסבוק בנוגע לרכישתה. על פי האתר, הדיווח מגיע ממקורבים לעניין זה, אך נכון לעכשיו אין עדיין פרטים נוספים כמו תנאי העסקה או הסכום אותו הציעה הרשת החברתית.

נראה כי רכישה זאת אינה מפתיעה במיוחד, שכן ל-Whatsapp יש טביעת רגל רחבה מאוד בפלטפורמה הסלולרית, והאפליקציה נמצאת בשימוש בלמעלה מ-250 ארצות, 750 ספקיות סלולריות ומציעה תמיכה רחבה במגוון פלטפורמות כגון iOS, אנדרואיד, בלאקברי, סימביאן ו-Windows Phone.

במידה ואכן מתקיימים מגעים בין החברות לקראת הבשלתה של עסקה, תוכל פייסבוק להמשיך לבסס את מעמדה במרחב הסלולרי, להשיג קהל משתמשים חדש וגדול במיוחד וכמובן להתבסס לא רק בתחום התמונות, אלא גם בתחום ההודעות והמסרים המיידיים בין המשתמשים.

בסיסי אך מוצלח

בסוף אוקטובר 2011 פרסמה Whatsapp הודעה בבלוג האישי שלה בה הכריזה כי הגיעה למצב בו דואגת להעביר כמיליארד הודעות מידי יום בין המשתמשים. החברה פירטה כי המשמעות היא שבכל שעה נשלחות 41,666,667 הודעות, בכל דקה נשלחות 694,444 ובכל שניה שולחים המשתמשים 11,574 הודעות. בעוד שמדובר על אבן דרך משמעותית עבור החברה, כבר למעלה משנה שלא פרסמה נתונים נוספים, ולא שיתפה את קהל המשתמשים במספרים הנוכחיים של הפלטפורמה שלה.

למעשה, כשחושבים על זה, מאז שנוסדה Whatsapp ב-2009 ועד היום נשארה האפליקציה בסיסית למדיי ומציעה למשתמשים אפשרות להעברת הודעות, תמונות וכדומה, בעוד שהמתחרות הרבות שקמו במהלך השנים העצימו ושיפרו את השירותים שלהן וכיום מציעות למשתמשים אפשרות לביצוע שיחות וידאו, שיחות פנימיות, אפשרות להוריד אפליקציות פנימיות וכמובן מציעות גם חיבור ישיר לרשתות החברתיות אליהן המשתמשים רשומים.

אך הייחוד של Whatsapp הוא בממשק הפנימי, שכן למרות שברוב הפלטפורמות מוצעת האפליקציה בתשלום, היא אינה כוללת מודעות או פרסומות בתוך האפליקציה – ומציעה עבודה “נקייה” לעומת מתחרותיה. למעשה, למרות התחרות הקשה, Whatsapp נמצאת במקום השני בחנות ה-App Store בקטגוריית האפליקציות בתשלום, והמחיר שלה עומד בסך הכל על 0.99 דולרים, פחות מארבעה שקלים.

הזדמנות או פשרה?

בפוסט שפורסם בבלוג הרשמי של Whatsapp ביוני האחרון הסבירה החברה מדוע אינה מעוניינת למכור מודעות ואף הוסיפה במספר משפטים קשים כגון “כשמוצר מערב פרסום, המשתמש הוא המוצר” ואף ציטוט מהסרט Fight Club המגנה את תעשיית הפרסום בכלליות. את הפוסט חתמה בכך שכשהמשתמשים שואלים אותה מדוע גובה כסף עבור השירות, היא פשוט שואלת אותם “האם שקלתם את המתחרים?”.

כתוצאה מכך עולה שאלה חשובה במיוחד – כיצד המודל העסקי של פייסבוק, הנכנסת בכל הכוח אל עולם הפרסום ורוצה להציג פרסומות גם למשתמשים הסלולריים, עתיד להשתלב עם המודל העסקי של Whatsapp? האם פייסבוק מתכננת לקחת את המשתמשים והטכנולוגיה שפיתחה Whatsapp ולהפריד אותה לחלוטין מהמודל הנוכחי שלה, או שפשוט רוצה להעצים את הפריסה שלה בתחום הסלולרי?

כבר כמעט שנה שלא שמענו יותר מידי מידע או נתונים חדשים על Whatsapp והישיגיה השונים, כך שייתכן כי הגיעה לשלב בו אין לה ברירה אלא להעזר בתמיכה חיצונית על מנת להמשיך ולהתקיים – ולשכוח את כל מה שהצהירה עליו לפני מספר חודשים. בשורה התחתונה, נכון לעכשיו אף אחת מהחברות לא הגיבה לנושא זה ולא שחררה הצהרות רשמיות אודות הרכישה, כך שיהיה עלינו להמתין ולראות כיצד, אם בכלל, עתידות השתיים לשתף פעולה. אנחנו בכל מקרה, מקווים כי מדובר בשמועות בלבד.

חן אידן

אוהבת גאדג’טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: