שיעור שמיני: אסטרטגיית השקעה וגיוס כספים

אמה בוטין, יזמת ויועצת לסטארט-אפים, משתפת פעולה עם ניוזגיק בסדרת שיעורים ליזם המתחיל. תמצית השיעור השמיני: מה צריך לדעת לקראת גיוס כספים

startupstadium

<<< לשיעור הקודם: הכנות להשקעה – חלק ב'

בשיעור זה אסקור את הטרמינולוגיה, הקונספט, ואסטרטגיות בסיסיות בגיוס כספים. הבנה של שלושת המרכיבים הללו הייתה לי לאחד השיעורים החשובים שעברתי.

הבנת תהליך ההשקעה

אם נמפה את תהליך הצמיחה המוצלח של חברה, נוכל למצוא לרוב שלושה שלבים עיקריים:

  1. הזריעה (Seed) – כשהרעיון מתחיל לקבל צורה.
  2. הצמיחה (Growth) – כשהחברה מתחילה להראות גדילה, לרוב במונחים של מספר משתמשים או רווחים ראשוניים.
  3. הנסיקה (Exponential) – השלב שבו החברה משיגה מאגר משתמשים משמעותי ו/או רווח משמעותי.

עלינו לקוות שתהליך ההשקעה יתקדם בצורה הזאת על מנת לוודא שאנחנו בנתיב הנכון.

הצורה הבסיסית הבאה, למרות שהיא יכולה להשתנות ממקרה למקרה, מוסכמת כקונספט של השקעה בתחום הטכנולוגיה:

1. בעיטת פתיחה – הדבר הבסיסי ביותר שאתם יכולים לעשות הוא פשוט לזרוע רעיון בקרב מעגל המשפחה והחברים. זריעת רעיון ההשקעה שלכם יגרום לכם לחשוב על ההשקעה ולהעמיק בקונספט על ידי שיחה ותחלופת רעיונות. ייתכן שכבר בשלב זה בו אתם זורקים את הרעיונות לאוויר, יגיעו גם סכומי הכסף הראשונים. כסף יכול להגיע בשלב זה או מהמייסדים עצמם, חבריהם וקרוביהם או אפילו מאנג'לים (משקיעים קטנים) שמעוניינם לקחת חלק כבר בשלב מוקדם זה של הפרוייקט.

2. השקעה ראשונית – מטרתה של השקעה זו היא להגיע לשלב הבטא, או שתאפשר את ההוכחה ההתחלתית של הקונספט עליו מבוסס הסטארטאפ שלכם. השקעות ראשוניות לרוב מגיעות מאנג'לים או סופר אנג'לים (משקיעים מקצועיים אשר עובדים עם הונם האישי או מנהלים קבוצה של משקיעים, בדרך כלל משקיעים סכום גדול יותר מאנג'לים). גם קרנות הון-סיכון מסויימות, אשר נמצאות בשלבים המתאימים בחייהן, יכולות להיות מקור טוב להשקעה בשלב זה.

3. צמיחת החברה – מטרתו של הסיבוב הראשון בגיוס ההון הינו להגדיל את החברה ולייצר עסק רציני, אמין ובר קיימא. כסף זה יגיע לרוב מחברות וקרנות. עסק אמין יהיה באופן טבעי עסק שהינו בעל משתמשים או רווח, אך כל חברה צריכה להציב יעדים ריאליסטים התואמים את סכומי ההשקעה שהתקבלו.

הסיבוב השני והשלישי מתוכננים כך שישיגו מספיק הון על מנת להגדיל את העסק באופן משמעותי ולהעבירו לשלב הבא. ישנם כאלו המבצעים גם סבב רביעי ויותר. בחברות מצליחות במיוחד שבהן אין צורך במימון חיצוני נוסף למען ניהולו של העסק, כמו כן ייתכן שסיבובי ההשקעה הבאים יגיעו רק בשלב שבו כבר יוערך שוויה של החברה.

כיצד נדע כמה כסף לגייס?

כדי להתחיל, חשוב להכין את האקסל מראש כדי שנוכל לראות את כל התמונה. גישה זו תניח בסיס טוב לתכנון וציפייה לקראת השלבים העתידיים שהחברה שלכם צפוייה לעבור. משקיעים מביני עניין ירצו לראות טבלאות אלו ולתקצב את כספם על פי שלבי ההתקדמות שלכם וזאת על מנת לצמצם את הסיכון שבהשקעתם – זאת ועוד, גם עבורכם יהיה קל יותר לדעת לאיזה משקיע כדאי לפנות ומאיזה להמנע.

סביר להניח שמשקיעים חוזרים יודעים מה מצא חן בעיניהם. חלק ישקיעו רק בשלב מוקדם בעוד אחרים יהיו מוכנים לסכן את עורם רק בשלב מאוחר יותר של המשחק. ואז נשאלת השאלה: כמה עליכם לגייס?

עקרונית: גייסו במידה הנחוצה על מנת שתוכלו להגיע לשלב הבא. כלל האצבע כאן הוא שהמימון שתקבלו מההשקעה יחזיק אותכם לכ-18 חודשים. הסיבה לכך היא שבשלביו הראשונים של הסטארטאפ, החברה צריכה לעבור שינוי מהותי אחת לשנה על מנת לעבור לשלב הבא שלה. החברה צריכה לעבור משלב של קונספט לשלב הבטא תוך שנה, מהבטא לצמיחה בתוך שנה נוספת. כיוון שלוקח כשישה חודשים לערך על מנת להשיג השקעה, עליכם לגייס הון שיהיה מסוגל להחזיק אתכם באוויר כ-18 חודשים.

אולם, הזמנים השתנו והשלבים מתקצרים ומגיעים היום מהר יותר. בעוד האסטרטגיה שתארתי מהפסקה הקודמת עודנה מחזיקה מים, המשקיעים כבר התרגלו לקצב שינוי מהיר יותר בשלבי ההתפתחות בענף. חברות בימים אלו יכולות להראות גידול עצום גם עם שיחרורה של גרסת הבטא.

אם כך, באופן כללי, עליכם לגייס בדיוק את הכסף הדרוש לכם על מנת לעבור כל שלב פלוס מרווחים של שישה חודשים בין סבב לסבב (הזמן הממוצע לתהליך גיוס). חשוב לדעת שמשקיעים חכמים יתעקשו לראות הוכחות על גדילת העסק שלכם וישקיעו באופן מדוד ובשלבים. כאן כדאי להבין שהכרחי למפות בנקודה די מוקדמת את השלב בו אתם נמצאים ואת השלב הבא אליו אתם שואפים להגיע.

כמה עצות מעשיות

  • פרקו אחד לאחד את השלבים שהחברה צריכה לעבור. הציבו לעצמכם מטרות, כמו, מה אתם מאמינים שניתן להשיג ובאיזו נקודה. זהו חלק בסיסי חשוב בתהליך הפיננסי. אם חישבתם לא נכון את השלבים ותאריכי היעד (מה שקורה לעיתים קרובות), אתם עלולים למצוא את עצמכם ללא אמצעים כשטרם הגעתם אל המטרה הנכספת. כשזה יקרה, תאלצו לגייס עוד כסף ולספר למשקיעים למה לא עמדתם ביעדים שהצבתם לעצמכם בדרככם אל הארץ המובטחת – וזה לא מקום נעים להיות בו.
  • אם יש לכם את הידע והכלים לעצב בעצמכם את התכנון הפיננסי – נפלא. אם לא, זה יהיה הזמן הטוב לשכור יועץ טוב. זה ישרת אתכם לטווח הארוך. אם אתם מציירים טבלאות ויוצאים מתוך נקודת ההנחה ש"האקסל סופג הכל" אז משהו השתבש. היזהרו! תוכנית עסקית ראוייה אינה רק עבור המשקיעים שלכם. היא מתוכננת בין השאר עבורכם על מנת שתבינו את העסק שלכם.
  • כלל חשוב – אתם תהיו מוכנים לפגישה עם שותף משקיע רק לאחר שתהיו מסוגלים לענות על השאלות הבאות: כמה אתם צריכים וכמה רחוק זה יקח אתכם.

בוא נדבר על ווליואציה

בהשקעות מוקדמות (שלב ה-Seed או אפילו שלב Pre-seed) הווליואציה שלכם בדרך כלל אינה חשובה. גם אם זה לא נשמע לכם נכון, יש היגיון מאחורי הדברים: ככלל אצבע, כל סיבוב השקעות מוקדם לוקח בערך 25% עד 35% מהחברה. המטרה היא לשמור על מכניזם נכון של איזון הכוח ויכולת קבלת החלטות; העיקרון הינו שימור קיומו של איזון מתמיד. לדוגמא: שלושה מייסדים מחזיקים יחד ב-100% מהחברה (33.33% כל אחד), אזי בהשקעה ראשונית נכונה, שותף משקיע יקבל כ-25% מהחברה, וכל אחד משאר השותפים ישאר עם 25% בלבד מהחברה. בשלב הבא, סבב גיוס ההון הראשון, משקיע כמו קרן השקעות למשל, יקבל לדוגמא, 30% מהחברה וישאיר את השותפים הנותרים עם 17.5% כל אחד. המייסדים עדיין נותרים יחד כ-52.5% מהחברה ומהווים את הרוב.

חיוני ביותר לשמור על איזון הכוחות מסיבות רבות, והנה כמה:

  • היזמים הינם ליבה ונשמתה של החברה ובעלי התשוקה, האינטואיציה, הידע והחזון הנכונים. אולם, עלולים להיות חסרי ניסיון בניהול חברה מתפתחת/ גדולה.
  • שותף משקיע, מביא ידע/ כישרון/ קשרים, אבל עלול למצוא את עצמו בקרבות רווי אמוציות על החלטותיה הפיננסיות של החברה.
  • לא בריא שבעלי המניות ישמשו גם כחברי הדירקטוריון וכשותפים בקבלת החלטות על מסלול התרחבותה של החברה, כיוון שאלו מקובעים בדעותיהם ונטולי ראייה כוללת של התמונה הרחבה יותר.
  • זו לא ההערכה הפיננסית של החברה שצריכה להניע אותך אלא יכולת השליטה בחברה בכלל ובתהליך קבלת ההחלטות בפרט – שני אלה צריכים להתרחש בתוך החברה עצמה ולא מחוצה לה.

לכל השיעורים שפורסמו עד כה במסגרת "יזמות בעולם האמיתי".

אמה בוטין

אמה בוטין, יזמית, מנטורית ומרצה ליזמות בבינתחומי, הרצליה. בעברה ייסדה את חברת Kryon Systems ומלווה בשנים האחרונות יזמים רבים בדרכם להקמת, ניהול ומכירת המיזמים שהקימו. בוטין היא גם מחברת רב המכר "על אהבה וכלכלה", המציג מנסיונה ומתייחס לעשרה שיעורים שלמדה כסטארטאפיסטית. למידע נוסף כנסו אל: http://www.emmabutin.com/ אתם מוזמנים גם לעקוב אחרי הפייסבוק של אמה בלינק המצורף

הגב

1 תגובה על "שיעור שמיני: אסטרטגיית השקעה וגיוס כספים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אריק
Guest

לטעמי אלו כלל לא הדגשים הנכונים.
השקעות אנג'ל שלב מוקדם, כאשר אין TRACTION, מגיעות באמצעות קשרים.
אפשר למחוק את כל הכתבה ובמקומה לשים כתבה שמסבירה כיצד יוצרים קשרים – כל הממבו ג'מבו הפיננסי יפתר מעצמו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: