תהליך ההתקנה: ההזדמנות המוחמצת הגדולה ביותר בעולם התוכנה

רבים מאיתנו לא מתייחסים לשלב המקדים לשימוש במוצר שלנו – תהליך ההתקנה. התוצאה: 35% מהתקנות התוכנה נכשלות וכאן בערך מסתיים הסיפור

shutterstock install

הפוסט נכתב על ידי שגיא בקשי, מנכ”ל פלטפורמת installCore בחברת ironSource

עובדה: 35% מהתקנות התוכנה נכשלות.

משמעותו של נתון מדהים זה, הוא שבאופן כללי, ולא משנה כמה אפליקציה מסוימת היא טובה, מעל לשליש מהמשתמשים שבחרו להשתמש בה… לא יכולים לעשות זאת. מערכת היחסים מפתח-משתמש מסתיימת לפני שניתן לה סיכוי להתחיל.

עם זאת, למרות החשיבות הברורה של תהליך ההתקנה, זה אחד המרכיבים הפחות מדוברים של פיתוח ושיווק תוכנה חדשה, ממנו מתעלמים לעתים קרובות למדי. מפתחים נוטים להתמקד ביצירת מוצר שייתן פתרון לבעיה אמיתית, או יספק ערך מוסף ממשי. זו התשוקה שלהם. מפתחים גם עשויים להשקיע זמן ומשאבים משמעותיים בשיווק יעיל של מוצריהם, כדי להגיע לאותו רגע קסום בו משתמש מחליט שהוא מעוניין במוצר. אולם, בדרך כלל המפתחים הללו לא שמים דגש משמעותי על ההיבטים הטכניים והלוגיסטיים של הפצה ופריסה מוצלחת של המוצר שלהם במכשירי משתמשים – וזאת בדיוק הבעיה.

בתור מישהו שמגיע מעולם התוכנה, אני יכול להעיד שהרעיון של לאבד מי שכמעט הפך למשתמש בגלל כשלים טכניים בתהליך ההתקנה, הוא רעיון מתסכל. חקרנו את השוק, ומצאנו שאף אחד מהכלים הזמינים לא יכול לאפשר לנו אפילו להתקרב ל-100% הצלחה בהתקנה – למעשה, האחוזים היו קרובים יותר ל-65%. גילינו התעלמות מגורמי מפתח במישור הטכני. גורמים שהיו יכולים לעזור לשפר את אחוזי ההצלחה בהתקנה באופן דרסטי. לדוגמה, להבין אילו מערכות הפעלה של משתמשים פוטנציאליים משפיעות על היכולת לבנות תוכנת התקנה שתעשה את העבודה בהצלחה. בעוד רוב המפתחים עשויים להתפתות להתייחס רק למערכות ההפעלה “החדשות והגדולות”, תוכנת התקנה בנויה היטב אמורה לעבור בדיקה בסביבה מחמירה שמדמה את אלפי התצורות הקיימות של מערכות ההפעלה השונות.

אינטרקציה ראשונית וחשובה עם המשתמש

מכשול משמעותי נוסף קשור לליקויים בממשק המשתמש של תוכנות ההתקנה הנפוצות. משתמשים לא מבינים את התהליך או, גרוע מכך, מאבדים עניין עקב חוויית התקנה מסורבלת שלא מערבת את המשתמש. מה שמסבך את הבעיה הזו, היא העובדה שתוכנות התקנה קיימות רבות מציעות גמישות מצומצמת בכל הקשור לתיכוּן ואופטימיזציה של תיכוּן.

מעבר להתייחסות לסוגיות הטכניות, התבוננו גם בתפקיד של תהליך ההתקנה במחזור החיים של מוצר. תהליך ההתקנה מייצג אינטראקציה חשובה עם המשתמש, וגם מספק הזדמנות לפיתוח וביסוס נוסף של זהות המותג.

אנו רוצים לאפשר למפתחים לשחק עם טקסטים, מיקומים, צבעים, גופנים וגרפיקה כדי לתכנן תוכנת התקנה שהיא לא רק מערבת את המשתמש, אלא גם מתאימה לזהות המותג של ספקי התוכנה. אם כן, מפתחים צריכים להיות מסוגלים לבדוק את שינויי הסגנון הללו במבחני A/B, כדי לראות אילו הם היעילים ביותר, בדיוק כפי שעושים עם כל קמפיין שיווק או נכס דיגיטלי.

ואין מדובר רק בשיפור תהליך ההתקנה, ההתקנה גם מעניקה למפתחים הזדמנות ייחודית להפקת רווחים מהמוצר באמצעות פרסום, מכירה נוספת (upselling) וקידום, מה שמגדיל את הערך של כל התקנה שמתבצעת בהצלחה.

ניתוח פעילות

היבט נוסף של תהליך ההתקנה ממנו מתעלמים לעתים קרובות – מקל משמעותית על שיפור של שיעור ההצלחה בהתקנה, מעורבות המשתמשים והתוצאות הכלליות. בדיוק כפי ש-Google Analytics מספק מידע על אופי התעבורה באתר ומשפך המכירות, ניתוח התקנות מספק תובנות על כל שלב של תהליך ההתקנה, בין היתר כדי לזהות בעיות שניתן לתקן ולעזור בתהליך קבלת ההחלטות.

עבור מפתחים רבים מדי תהליך ההתקנה הוא הזדמנות מוחמצת לצמיחת העסק שלהם. העניין הוא לא רק לשפר את תהליך ההתקנה, אם כי, אולי ניתן לומר שכל המאמץ שמשקיעים כדי לפתח את המוצר הטוב ביותר ולוודא שהוא מגיע לאנשים הנכונים הופך ללא רלוונטי אם התקנת המוצר נכשלת. כמובן, שיפור ההתקנה הוא חשוב, אך פלטפורמות כמו installCore מספקות שיעורי הצלחה טובים יותר בהתקנה ובתוך כך גם ממנפות את התהליך כדי לטייב את ההתקשרות עם המשתמש, למעורבות טובה יותר במותג וליצירת הכנסות.

ניתן לראות בתהליך ההתקנה לחיצת יד ראשונה במערכת היחסים שלכם עם משתמש חדש. תעשו כך שיהיה המשך ללחיצת היד הזו.

הפוסט פורסם לראשונה באתר Innovation Insights.

קרדיט תמונה: install bar via shutterstock

 

הכתבה בחסות Iron Source

איירון סורס הינה מובילה עולמית בתחום ההפצה הדיגיטלית, מציעה למפתחים פלטפורמה מקיפה של פתרונות טכנולוגיים Cross Platform לחשיפה דיגיטאלית, העברה, הפצה ומוניטיזציה- המקשרים בין מפתחי התוכנה והמשתמשים. חברה ישראלית שנוסדה ב 2010, עם משרד ראשי הממוקם בתל אביב ובעלת שלוחות בסאן פרנסיסקו, ניו יורק ובייג'ינג. בקרו אותנו באתר ובאתר הגיוס שלנו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

8 תגובות על "תהליך ההתקנה: ההזדמנות המוחמצת הגדולה ביותר בעולם התוכנה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
asd
Guest

הכי אהבתי את המשפט:

“משתמשים לא מבינים את התהליך או, גרוע מכך, מאבדים עניין עקב חוויית התקנה מסורבלת שלא מערבת את המשתמש.”

אתה בטח לא מדבר על כל ההתקנות האלו שלא מספרות למשתמש שהן מתקינות לו עוד 7 רוגלות על המחשב ולא נותנות לו להסיר כלום יותר לעולם, נכון?

נו באמת גיקטיים, לתת לאיירונסורס לכתוב על תהליך נכון של התקנת תוכנות זה כמו לתת לקים ג’ונג-און לדבר על חופש הביטוי וחירות האזרח.

shayozer
Guest

למרות שהייתי בתחום הזה, הרגת אותי עכשיו :) צודק

אורי
Guest

נו באמת, משתמש שבאמת ירצה את התוכנה יסתדר להתקין אותה גם בלי כל חווית ההתקנה.

שכחתם לציין שעל הדרך, אתם גם דוחפים למשתמש עוד טולבארים ועוד תוכנות זבל אחרות שהורסות לו את המחשב. מה אני אגיד לכם, חוויה מעולה.

סטארטאפיסט
Guest

תהליך ההתקנה הכי טובה בעולם: apt-get install
ואפשר גם: yum install ויש עוד כמה באותו סגנון

איש חכם
Guest

הפיתרון – גרסאות portable

trololo
Guest

“אינטראקציה ראשונית וחשובה עם המשתמש”.

לא מדובר על אותה חברה שעושה כסף על אנשים שהשימוש שלהם במחשב מסתכם ב”ללחוץ על Next, Next, Next, Finish” ?

עומרי
Guest

הנה חווית התקנה בשבילכם. קליק. וזהו.
כמו ב appsotre. כמו ב chrome apps. כמו yum (עם אלף אלפי הבדלות)
אנליטיקות – מסכים, ניטור – מסכים. אבל חוויה שהיא יותר מחוייה שקופה לחלוטין – זה מיותר.

Jako
Guest

35%?
נשמע לי מצוץ מהאצבע.

איפה הנתונים? מה המקור? מהי שיטת המחקר?

כאחד שמתקין לא מעט, אני מתקשה לזכור התקנה שנכשלה.
אולי אחת מתוך 50.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: