גוגל פלוס – מבט מבפנים

הצצה אל הרשת החברתית החדשה של גוגל. דומה, אבל שונה, ובהחלט מאתגר את ההגדרות שלנו לגבי המושג פרטיות. מוכנים לפגיעה בפרטיות שלכם בתמורה לרשת חברתית?

מקור: תמונת מסך מאתר החברה, עיבוד תמונה

הרשת החברתית החדשה מבית גוגל, גוגל פלוס, יצאה לדרך רק לפני כמה ימים, וזכתה להמון כותרות עם השקתה. בדומה לכל מוצר חדש של גוגל, הייפ שמסביב להשקה מביא יותר ויותר מכרים של כולנו אל תוך גוגל פלוס, כדי לראות על מה כל הבלאגן. נכנסו פנימה כדי לראות מה ממתין למי שמצטרף, וריכזנו עבורכם רשמים ראשונים.

רוצים לקבל הזמנה? ניוזגיק מסביר כיצד לקבל הזמנה לגוגל פלוס

ממשק המשתמש

בכל הקשור לעיצוב ממשק המשתמש, קל לראות שבגוגל בהחלט השקיעו הפעם. העיצוב נקי, פונקציונאלי, ומאפשר לכם לראות את כל הכפתורים לשיתוף תכנים ולשיתוף עם אנשים נוספים ממש בהישג יד, או בהישג הקלקה. בחירת הצבעים הדומיננטיים הייתה צפויה – הצבעים מהלוגו של גוגל, בתוספת דגש חזק על שחור כצבע הדומיננטי ביותר בממשק.

סרגל העבודה בחלקו העליון של הממשק, זלג מאז גם ליתר שירותי גוגל ואולי יצא לכם לראותו אותו בג’ימייל, גם אם טרם הצטרפתם לגוגל פלוס. בנוסף, שחור וכחול הם הצבעים הסטנדרטיים של הטקסטים בכל השירות, החל מהטקסטים שמופיעים בתוך העדכונים (המקבילה הגוגלית לסטטוסים) ועד לכותרות, שמות של אנשים וכפתורים המופיעים בכחול.

משהו כתב משהו שאהבתם, או צרף תמונה שלדעתכם שווה? תוכלו להשתמש בכפתור ה”+1″ (המקבילה הגוגלית ל-Like של פייסבוק) כדי לציין זאת. כפתור ה+1 יופיע תמיד בתחתית הידיעה ששותפה אתכם, לצד אפשרות להגיב או לעשות share לתוכן עצמו.

שלושה חלקים

החלוקה של החלון המרכזי תהיה דומה למי שרגיל לממשקים של רשתות חברתיות אחרות; החלון מתחלק לעמודה מרכזית אמצעית, ושתי עמודות תומכות משני צדיה. בצד אחד, ישנה עמודה הכוללת את הפרטים שלכם, עם אפשרויות לקיצורי דרך לאינטראקציה חברתית עם האנשים שאתם מכירים ונמצאים ברשימת הקשרים שלכם. העמודה השנייה כוללת את רשימת החברים ומיני-אייקון של התמונות שלהם, “המלצות” את מי כדאי לכם להזמין להצטרף אליכם לשירות, אפשרות לפתוח ב-“hangout” (שירות וידאו-צ’אט מרובה משתתפים), קישור לשירות גוגל פלוס דרך המובייל, וקישור נוסף בתחתית העמודה שיישאר צמוד אליכם גם אם תגלגלו את המסך למטה – הכפתור שיאפשר לכם לשלוח פידבק חזרה לגוגל.

מקור: תמונת מסך של כפתורי הניווט מתוך גוגל פלוס

בין העמודות, המהוות את החלון המרכזי, לבין סרגל הכלים השחור העליון, שיקשר אתכם לשאר שירותי גוגל, קיים עוד סרגל אפור, הכולל את כפתורי הניווט בתוך הרשת של גוגל פלוס. הכפתורים הם חזרה לעמוד הבית, קישור לדף התמונות שלכם, כפתור שיכניס אתכם לפרופיל שלכם, וכפתור הישר לעמוד ה-Circles, בו תוכלו לקטלג את המכרים שלכם לפי מעגלי היכרות.

היתרון הגדול של גוגל פלוס בשלב הזה מתברר מיד אחרי כמה רגעים של שוטטות בתוך הרשת החברתית, אז אתם מבינים מה בעצם חסר כאן – אין פרסומות. האם המצב ישאר ככה לנצח? כנראה שלא. אם גוגל פלוס תתפוס תאוצה, ותהפוך להיות אחד מהשירותים הדומיננטיים של גוגל, הם לא יוכלו להרשות לעצמם שלא למסחר אותה ולהכניס לתוכה פרסומות. אפילו בג’ימייל ראינו במהלך השנה האחרונה שינויים בפיזור וחלוקת הפרסומות בתוך הממשק, תוך שגוגל מקצה להן יותר ויותר משאבי מקום לצד, מעל ומתחת למיילים שלנו.

שאיפה ליותר

בגוגל רוצים שנביא עוד ועוד אנשים לשירות, ועדיף שיהיו אלה אנשים שאנחנו מקיימים איתם אינטראקציה תכופה. כך יוצא שתחת הרשימה של ה-“Suggestions” תוכלו לראות אנשים שאתם נוהגים לשלוח להם מיילים באופן תדיר. רשימת המלצות זו עדיפה על פני המלצות המייצר האלגוריתם של פייסבוק, לשם השוואה, אשר ממליץ על הוספת אנשי קשר שאנשים שאתם מכירים הוסיפו, ואולי גם אתם מכירים אותם, או שאולי למדו אתכם באותו מוסד לימודים. בהקשר הזה, קל לגלות שמה שחסר לפייסבוק זה מאגר הנתונים שיש לגוגל דרך ג’ימייל, לגבי מי האנשים שאנחנו בקשר הכי קרוב איתם.

קהל היעד הטבעי של גוגל פלוס כולל לא רק את משתמשי פייסבוק, אלא גם כאלה שהתאכזבו מפייסבוק, או כאלה שעדיין לא קפצו אל תוך הקלחת הלוהטת של הרשתות החברתיות (למרות שמהאחרונים כבר לא נשארו הרבה). אמנם, קל להשוות את גוגל פלוס לפייסבוק, ולראות אילו מאפיינים הועתקו, אילו מקוריים, ואילו חדשניים עד כדי כך שיגרמו לכם לשקול לדלג אל גוגל פלוס.

כרגע, כמו כל שירות בתחילת דרכו, השירות מתאפיין בעיקר בחוסר מידע. האינטראקציה שלכם מול חברים ברשת מתבססת על כך שיש שם מידע שאנשים כותבים בעדכוני סטטוס, או מתחלקים עם כולם בתמונות או באמירות, כך שתוכלו להתייחס. עיקר האתגר של גוגל בשבועות הקרובים יהיה לגרום לאנשים להישאר בתוך הרשת לאחר ההייפ הראשוני, ולגרום להם לרצות לשתף את מכריהם בתכנים דרך גוגל פלוס, ולא דרך פייסבוק או כל אמצעי אחר.

וידאו: הצגת גוגל+

פרטיות בערבון מוגבל

הפרטיות בגוגל פלוס היא בערבון מוגבל. אחרי שהצטרפתם, אחד הדברים הראשונים שכדאי לכם לעשות הוא להיכנס להגדרות החשבון שלכם, ולוודא שההגדרות מוצאות חן בעיניכם, ומקובלות עליכם. לצערנו, בשלב זה, אין יותר מידי אפשרויות מסועפות להגן על הפרטיות שלכם. כך יוצא, שברגע שהצטרפתם לרשת גוגל פלוס, הפרופיל שגוגל יצרה עבורכם הופך להיות זמין ברשת, לכל דכפין, כולל מנועי החיפוש. בין המידע שיישאר גלוי נמצא השם שלכם בחשבון (לא השם לפני סימן הכרוכית, אלא השם שהכנסת כשמו של בעל החשבון), ומיהם המכרים שלכם, הרשומים ברשימת אנשי הקשר שלכם בגוגל פלוס.

מי שירצה לשנות את השם הזה לשם גנרי יותר, כדי להגן על פרטיותו, יגלה עוד חסם שרצוי שגוגל תבטל מהר – גוגל קושרת את השם שלכם בפרופיל שהיא יצרה עבורכם אל השמות שלכם בכל השירותים שלה. כלומר, אם תשנו את השם בתוך גוגל פלוס, הוא ישתנה גם בתוך ג’ימייל. ראו לעניין זה את ההתייחסות של נטלי, אחת ממנהלות הקהילה בפורום המשוב של גוגל פלוס, שמדברת בדיוק על הסוגיה הזו:

מקור: תמונת מסך מאתר המשוב לגוגל פלוס

אם יש משהו שכדאי לגוגל לשנות, ומהר, בניסוי החברתי הגדול שהיא פצחה בו השבוע, זה יהיה להוסיף לנו אפשרות לחסום את הפרטים שלנו ואת השם שלנו ממנועי החיפוש ומגילוי ברשת. אני לא מכיר הרבה אנשים שיהיו מוכנים שכל אנשים הקשר שלהם יהיו חשופים לכל אחד, ולכל מנוע חיפוש. ביטול החשיפה האוטומטית המתקיימת כעת והוספת אפשרות להימנע ממנה בעתיד עשויים להיות אבני בוחן משמעותיים לגוגל פלוס, במיוחד לאור הרגישות שרואה הציבור הרחב בסוגיית הפרטיות ברשת, וברשתות החברתיות בפרט. בהקשר הזה, די מלהזכיר את כל המהומות שהיו בשנים האחרונות נגד פייסבוק בהקשר של פגיעה בפרטיות של משתמשיה.

לשנות את השם בגוגל פלוס ישנה את השם בכל מוצרי גוגל. צילומסך

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

14 תגובות על "גוגל פלוס – מבט מבפנים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גפן מלכי
Guest

לפייסבוק מאז תחילת Gmail היה אפשרות לייבא חברים ובמידה ואין להם פייסבוק ולהציע להם להצטרף. אתה לא מועדכנים קצת בפוסט.. אבל לא נורא..

גפן מלכי
Guest

וואו! החלק האחרון פשוט בול שיט! אפשר לשם את השם דרך דרך הפרופיל עצמו וזה משנה רק שמה..

טל דלברי
Guest

פה זה לא Ynet :) אפשר גם להתבטא בצורה יפה יותר

גפן מלכי
Guest

אפשר למחוק פרופיל או פשוט להגדיר שלא ישיג במנועי חיפוש (זה קיים)! (מצטער, לחצתי בטעות אנטר וזה שלח את התגובה

דויד
Guest

למה אין לכם באתר אפשרות לשתף דרך Google Plus
???

דויד
Guest

גפן צודק הרגע שיניתי ולא ניתן למצוא את הפרופיל שלי יותר במנועי חיפוש
נדב סליחה על הביקורת אבל אולי כדאי שתבדוק טוב טוב לפני שאתה מפרסם
דברים לא נכונים
עוד בסוף נחשוב שיש לך אינטרס…

משה
Guest
לדעתי, כל אחד פה “מתבלבל” קצת. 1) הכוונה ב”In order to use Google+, you need to have a public Google Profile visible to the world, which at a minimum includes the name you chose for the profile” היא שלא ניתן להחביא את הפרופיל שלך באופן דומה לפייסבוק. אבל, במידה ויש לך את המייל של הבן אדם, תוכל בהחלט לפנות אליו, אלא אם חסמו אותך ישירות. בכל מקרה, לא תהיה לך דרך “להסתיר” את הפרופיל שלך מהעולם. 2) מצד שני, גוגל מאפשרת לך להוריד את אופציית מציאת הפרופיל שלך דרך מנועי החיפוש, ע”י הדלקת האופציה המתאימה, ולכן השורה שנכתבה ע”י נדב… Read more »
אורן
Guest

משה צודק, בדיוק מה שרציתי להעיר.

השועל אש
Guest
“מוכנים לפגיעה בפרטיות?” אתה חייב בסרט. גוגל+ מחזיק בהגדרות פרטיות הטובות ביותר שראיתי. פייסבוק היא כלום לידו. בגוגל+ אפשר לשלוט על כל דבר קטן שאתה מפרסם, כל פיסת מידע קטנה בפרופיל שלך פשוט הכל ולבחור מי יראה ומי לא. והכל בדרך פשוטה ואינטואיטיבית ביותר. אנשים שפרטיות באמת באמת חשובה להם יעברו מפייסבוק לגוגל+ ולא להיפך ותיראה שהפרטיות זה מה שיביא את גוגל לפסגה ואפילו תפיל את פייסבוק. זה יקח זמן אבל זה יקרה אני בטוח. בעוד גוגל נלחמת בספאם, בבלגאן ובתוכן לא רצוי פייסבוק מעודדת את הספאם כדי שיהיה לה יותר כמות והקיר שלי יתעדכן יותר מהר. זה כמות מול… Read more »
משה
Guest

אז, כשהיה לנדב להוסיף כל מיני דברי captain obvious לתגובות כאן, הוא עשה את זה (“ברור לכולנו שגוגל יכולה לשנות את ההגדרות, את התנאים, ואת מדיניות הפרטיות שלה בכל רגע נתון.”, לא יכול להיות…). אבל כשיש התמודדות אמיתית עם העובדות, פתאום אין תגובה ויש התחמקות.
נו, שוין, כנראה שהאגו מעל העובדות למרות הכל.

דווקא לא כותב שם
Guest
דווקא לא כותב שם

נשמע מוזר שבשניה שאתה משנה את ההגדרות אי אפשר למצא במנועי חיפוש. בדרך כלל לוקח כמה ימים לעדכון.

כל אנשי גוגל נכנסים כדי להגן על הנסיון להתחרות בפייסבוק אחרי שהנסיון להתחרות במיקרוסופט נכשל.

מצלמות אבטחה בתל אביב
Guest
מצלמות אבטחה בתל אביב

הגוגל פלוס זה נחמד. רואים שהם נותנים פוש חזק. אבל עדין (וכבר הרבה מאוד זמן) זה די בית קברות. נצפה בהתפתחויות. איפהשהוא אני סומך על גוגל שימצאו את הצרכים האמיתיים ברשת החברתית שלהם

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל