החיפוש של גוגל רוצה להבין אתכם יותר טוב

ביום שישי האחרון רכשה גוגל את חברת Metaweb, המתחזקת בסיס נתונים סמנטי פתוח בשם Freebase. התכנית של גוגל היא ליישם את השימוש בבסיס נתונים זה בהצגת תוצאות החיפוש מדוייקות יותר, אך להמשיך לאפשר שימוש חופשי במשאב זה

ביום שישי האחרון רכשה גוגל בסכום לא ידוע את חברת Metaweb, סטארט-אפ שהוקם בשנת 2005 והמתחזק בסיס נתונים סמנטי פתוח של מושגי חיפוש ו-“דברים בעולם” בשם Freebase. התכנית של גוגל היא ליישם את השימוש בבסיס נתונים זה בהצגת תוצאות החיפוש מדוייקות יותר, אך להמשיך לאפשר שימוש חופשי במשאב זה.

חשוב לציין גם שמדובר ברכישה ה-15 של גוגל מתחילת השנה, מה שאומר שזו עשויה להיות שנת שיא לגוגל מבחינת רכישות ושזו תשבור את השיא של עצמה משנת 2007 בה רכשה 16 חברות סך הכל.

ברקודים לישויות

בסרטון ההסברה באתר Metaweb, מוצג בפשטות עיקרון בסיס הנתונים הסמנטי של החברה, שמתעתד לסייע לנו למצוא את מבוקשנו בקלות ובמהירות על ידי זיהוי המושג שאנחנו מחפשים בהקשר הנכון. למשל, אם תחפשו את המושג “ברקן”, בראש רשימת התוצאות תראו את יקבי ברקן. אם חיפשתם את הישוב ברקן, או חברת זרועות ברקן, תראו את אלו נמוך יותר בתוצאות למרות שככל הנראה, חיפשתם את הישוב ולא אחת החברות הפועלות עם שם דומה או זהה.

בבסיס הנתונים של מטהווב, לכל ישות (מה שגוגל מגדירים כ”דברים בעולם” – חפץ, מקום, מותג, אדם וכדומה) יש מעין קוד מזהה אליו מחוברים מושגי חיפוש, תמונות, סרטוני וידאו ועוד המקשרים לאותה ישות גם אם זו נקראת בשם שונה. כלומר, בעת חיפוש המושג “ברקן”, בתנאים אופטימאליים, יזהה מנוע החיפוש שככל הנראה תר המשתמש אחר הישוב הקרוי כך, ולא הישות הנקראת “יקבי ברקן”.

מטרה נוספת היא מתן תשובות מדוייקות יותר לשאלות המתשמשים. יותר קל, למשל, לענות על שאלה כמו “מתי נולד נפוליאון” מאשר על שאלה כמו “אילו דמויות היסטוריות נולדו בשנה שנולד נפוליאון” וכאן נכנס החיפוש הסמנטי שמנסה לזהות את כוונת המחפש על ידי ניתוח מושגי החיפוש. במצב אידיאלי, במקום לקבל רשימה של אתרים, תקבלו רשימה של אישים ודמויות החולקים את שנת לידתם עם זו של נפוליאון מה שיספק לכם תשובה בלי שתיאלצו לצאת בכלל מדף החיפוש.

מחפשים את העתיד

בהודעה בבלוג הרשמי של גוגל נכתב שבסיס הנתונים של מטהווב, הכולל נכון להיום מעל 12 מיליון ערכים של ישויות שונות, ישאר חופשי לשימוש עבור משתמשים ומפתחים, ויתרה מכך בגוגל מקווים להמשיך לפתח את בסיס הנתונים עם ערכים נוספים במטרה לשפר את חוויית החיפוש והאינטרנט כולה עבור מפתחים ומשתמשים כאחד.

אמנם, בחיפוש בעברית נושא החיפוש הסמנטי עודנו בחיתוליו, אך בסיס נתונים שכזה, אם ייושם נכון, יוכל לאפשר גם איתור של תוצאות בשפות שונות עבור מילת החיפוש שהקלדתם. למשל, אם נחזור לדוגמא הראשונה שלנו, המילה “ברקן” ו-“Barkan” יהיו מקושרות לאותה הישות. באמצעות שרות התרגום של גוגל, גם לקוחות פוטנציאליים שאינם דוברי עברית, יוכלו לקבל את המידע מהאתר בעברית בשפה הנוחה להם ובעצם מספר התוצאות המדוייקות עבורם יגדל פי כמה וכמה.

יש משהו מעט מדאיג במחשבה שמנוע החיפוש ידע יותר טוב מהמחפש את כוונתו, אך אין ספק שמדובר באופן פוטנציאלי בשיפור אדיר של מנוע החיפוש וחיסכון בזמן עבור אלו מאיתנו שאינם “מכירים” את גוגל, ופשוט רוצים לקבל תשובות פשוטות לשאלות מורכבות.

Avatar

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

הגב

2 תגובות על "החיפוש של גוגל רוצה להבין אתכם יותר טוב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אורח
Guest

מה אמור להיות מדאיג פה בדיוק?

אודי
Guest

אהבתי

wpDiscuz

תגיות לכתבה: