גוגל מאבדת את ההגמוניה שלה

גוגל מסמלת את האינטרנט הישן במידת מה. גוגל הביאה ומביאה סדר אל הכאוס במה שאנחנו קוראים לו אינטרנט. טוויטר לעומתה, מסמלת את האינטרנט החדש, האינטרנט החברתי, האינטרנט של השיחות. קיראו עוד

מעט מאד מיזמי אינטרנט שינו את איך שאנחנו חיים ואיך שאנחנו מתקשרים. הראשון שעולה לי בראש הוא אייסיקיו, שלאחריו הגיעו כל המסנג’רים למיניהם. אחרי אייסיקיו, כולם היו עוד מאותו דבר, שום דבר רציני מעבר לזה.

אחרי אייסיקיו הגיע גוגל ששינה את איך שאנחנו מחפשים מידע ברשת. יותר מכך, גוגל השטיח במידה רבה את העולם וקצרה היריעה מלכתוב את כל הדרכים בה גוגל, המנוע, השפיע על העולם. בין השאר אפשר לגעת בהמצאת מקצוע האופטימיזציה של אתרים למנועי חיפוש, פרסום תלוי חיפוש ועוד.

אפל גם היא שינתה את העולם כשהגיעה עם האייפוד שהגדיר את הדרך להקשיב למוזיקה (בגודל ובאיכות) ועם האייפון החלקלק שהוא המכשיר הסקסי ביותר בתבל דה פקטו ומגדיר את הסטנדרט של מסכי מגע לפחות היום ואולי גם לעתיד. יותר מכך, אפל פתחה את האייפון שלה כדי שמפתחים יוכלו להמציא אפליקציות. שוק חדש.

פייסבוק הצטרפה לחבורה המכובדת הזאת כשהמערכת התחילה להזרים נתונים על החברים שלך לדף הבית במקום שאתה תלך ותברר מה שלומם. פייסבוק גם פתחה את עולם הרשתות החברתיות למפתחים, כך שבזה גם יצרה כלכלה חדשה, כמו גוגל ואפל לפניה. פייסבוק כל כך השפיעה על בני אדם עד שאין נושא שיחה עם מכנה משותף רחב יותר בקרב צעירים (מצעירים עוללים בני עשרה עד צעירים בגיל הפנסיה). אין ספק שפייסבוק, צריכת המידע בו והיכולת לשתף, כמו גם הבנת החיבורים (דרגות ההפרדה) בין בני אדם תרמו רבות לקשרים חברתיים ועסקיים, שאין דרך להמעיט בערך של זה. השטחת העולם כבר אמרתי?

המצטרפת החדשה למשחק הזה היא טוויטר, אותו יישום שהתחיל כפרויקט צדדי לטלפונים סלולריים. עזבו את זה שגם טוויטר יצר שוק לאפליקציות שמתקשרות איתו, טוויטר שינה לגמרי את איך שאנשים מתקשרים עם העולם. 140 אותיות הוכיחו שאפשר גם אחרת, אבל לא בגודל התקשורת עסקינן  כי אם בדרך בה היא עוברת. אי אפשר לקרוא “השטחת העולם” לעצם זה שכל ציוץ שאני מוציא מהפה מגיע לכל מי שהחליט לעקוב אחריי. נכון יותר יהיה לקרוא לזה הקטנת העולם. אם השטחת העולם במובנה המקורי היא הורדת חסמים, אזי לצעוק מהבית שלי ולהגיע לכל מקום אשר מבקש להקשיב לי באותו רגע ממש, כמו הייתי ככר השוק של עצמי, היא לא פחות מהקטנת הכפר הגלובלי לרמת השכונה. ברוכים הבאים לשכונה הגלובלית.

twitter-google-facebook-icq-apple

לא מזמן טור קראתי של סטן שרודר במאשבל. השורה התחתונה בו, טוויטר חזק בהרבה מגוגל בכל הנוגע ללהבין מה קורה ממש עכשיו, עד כדי כך שללכת להסתכל בגוגל על תוצאות חיפוש, זה כמו לקרוא את העיתון של לפני חודשיים. כך לפחות מתאר שרודר את מה שהרגיש כשהלך לגוגל בעקבות שמועה על מחלתו של סטיבן הוקינג. הוא מספר שגוגל לא סיפק לו את התוצאות, אבל כשהלך לחפש בטוויטר, הופצץ במידע עדכני ובלינקים לאתרים העוקבים אחרי התפתחות מחלתו של הוקינג.

אותו הדבר קרא לי עם תחילת מבצע עופרת יצוקה. את החדשות על תחילת המבצע קיבלתי בכלל בטוויטר כשראיתי את כל חבריי משתמשים בסולמיות כדי לתאר את עזה ואת המצב שלנו (#gaza). בגוגל ניוז עוד היה לילה, וב- ynet, זה טוב רק בשביל הכותרות, כדי להכנס לעניינים, לא יותר מזה, בטח אם אתם אנשים שאוהבים לנקוט בפעולה ולהגיד את דעתכם.

אין ספק אם כך, שבשביל לדעת מה קורה ממש עכשיו, טוויטר הוא המקום להתעדכן בו, ולא גוגל. גוגל מסמלת את האינטרנט הישן במידת מה. גוגל הביאה ומביאה סדר אל הכאוס במה שאנחנו קוראים לו אינטרנט. טוויטר לעומתה, מסמלת את האינטרנט החדש, האינטרנט החברתי, האינטרנט של השיחות, של הווייב, של התגובה המיידית, של היכולת של אנשים לצעוק מלב ככר השוק שלהם ולהגיע לכל העולם עם לא יותר מציוץ. זו התגלמות חוסר המאמץ. במובן הזה, טוויטר גם חזקה יותר מפייסבוק, לא לחינם דובר רבות על כך שגוגל ופייסבוק רוצות לקנות את טוויטר, לא לחינם פייסבוק שינתה את מראה עמוד הבית שלה כך שידמה בצורה נואשת כל כך (ובצורה מוצלחת כל כך) לטוויטר. וכך לראשונה מאז המצאת גוגל, נסדקת ההגמוניה של מנוע החיפוש הזה ויותר מכך, אם גוגל היא מילה נרדפת לחיפוש, אז טוויטר כעת היא המילה הנרדפת ל”מה קורה עכשיו”.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

6 Comments on "גוגל מאבדת את ההגמוניה שלה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
רונן
Guest

קשקוש מוחלט.
לא ברור לי מה אתה רוצה לומר פרט ללכתוב עוד פוסט. מקווה שהפוסט הבא יהיה טוב יותר

GilaGideon
Guest
אוקיי- אז הנה התגובה.אתה בעצם סותר את עצמך בין הפסקאות. מחד אתה בא לומר שטווטר היא מחליפתה של גוגל ועולה עליה במיידיות העברת המידע וכו. מצד שני בסוף הפוסט אתה מגדיר במפורש את גוגל” כמילה נרדפת לחיפוש ו” טוויטר” מילה נרדפת ל”מה קורה עכשיו”.”הווה אומר , הן אינן שוות ביסודן כי הן מספקות צורך אחר.לכן אין מה להשוות בינהן: לגוגל אלך ע מנת לענות על צורך מסויים ולטוויטר לצורך אחר. . מן הסתם אלו הם מוצרים משלימים ולכן יש מקום למשל של רכישת טוויטר על ידי גוגל.אך מעבר לזה אני לא רואה בעיית הגמוניה.יש הטוענים שטוויטר הוא מנוע החיפוש הבא.… Read more »
Niv Calderon
Guest

היי גילה,
אני לא סותר את עצמי. לא אמרתי שטוויטר היא מחליפתה של גוגל, הרי זה יהיה מגוחך. מה שאני טוען, ואת רשאית לא להסכים הוא שקורה משהו להגמוניה של גוגל, זה הכל, היא נסדקת. מעצם זה שהדבר הראשון שאני הולך לעשות כשאני רוצה לבדוק חברה זה ללכת לטוויטר ולראות מה אומרים עליה, שונה בהכרח ממה שעשיתי עד לפני פחות משנה, וזה ללכת לגוגל.

אני חושב שהתשובה הזו די עונה על כל מה שאמרת :)
ותודה על התגובה המנומקת

GilaGideon
Guest

ניב
המאמר שלך גרם לי לבזבז עוד קצת זמן ברשת על מנת לראות נתונים מספריים בנושא וזה מה שיצא
http://gilagideon.co.il/?p=144
שבוע טוב
גילה

trackback

[…] פוסט אשר כתב ניב קלדרון על יחסי כוחות גוגל –טוויטר, החלטתי […]

דויד אזו
Guest

הכותב צודק, גוגל זה סוס מת.
הם לא מחדשים שום דבר. רק מנסים לחקות את האתרים החדשיים ללא הצלחה.
google wave, google buzz.. וכמובן google plus הכושל.
ברגע שפייסבוק או דומיו יקימו מנוע חיפוש איכותי, הלך על גוגל!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: