גוגל קפאין: מנוע חיפוש על אספרסו

מנוע החיפוש של גוגל, המוצר המרכזי של אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, עומד לקבל זריקת אנרגיה רצינית שמתעתדת להפוך את החיפוש להרבה יותר מעודכן, מיידי ומדוייק. מהו גוגל קפאין?

גוגל ידועה כחברה שלא קופאת על השמרים. במהלך שנות קיומה של החברה, הפתיעה גוגל עם פיתוחים ורעיונות בתחומים שונים ומשונים, אבל באותו זמן המוצר המרכזי של החברה – שירות החיפוש – תמיד נתפס כדבר שכמעט שלא השתנה חוץ ממספר עדכונים קוסמטים מדי פעם.

כמובן, דבר זה לא היה יכל להיות יותר רחוק מן האמת: עובדי החברה פועלים באופן יום יומי בשביל לשפר את טיב שירות החיפוש דרך אופטימיזציה של האלגוריתמים, מערכות האיחסון, ושאר הקשור בנושא. רוב השינויים לא היו מורגשים עבור המשתמש הממוצא. עד עכשיו.

פולי קפה

ברוכים הבאים לקפאין – התשובה הבלתי רשמית של גוגל בתחרות שלה מול מנוע החיפוש בינג מבית מיקרוסופט. “בלתי רשמית”, מכיוון שעובדי החברה שקדו על המנוע במשך חודשים ארוכים, אף לפני שמיקרוסופט הודיעו על השיפורים שהוכנסו למנוע החיפוש שלהם – אבל התיזמון בכל זאת לא היה יכול להיות יותר טוב.

קפאין הוא שם הקוד שגוגל העניקה למה שהוא למעשה שכתוב של מנוע החיפוש שלהם מלמטה. המנוע מתואר כמהיר, חכם, וגמיש יותר מהמנוע הנוכחי, ויותר ידידותי כלפי הרחבות שימוש – דבר שיאפשר שיפורים ואפליקציות אף יותר מתקדמות ומעניינות בעתיד.

כל זה טוב ויפה עבור צוות המתכנתים של החברה, אבל איך זה משפיע על המשתמשים? מסתבר שלטובה.

מהירות ותוצאות

כשגוגל אומרים שהמנוע מהיר יותר, הם לא רק מתכוונים למהירות החזרת התשובות (שאכן מופיעות יותר מהר – פי שתיים, למעשה), הם גם מתכוונים למהירות הקטלוג של אתרים ואירועים בזמן אמת.

אם עד כה רוב האתרים נאלצו להמתין עד כמספר ימים עד שהרובוט של גוגל מצא אותם או עדכן את תוכנם, עם קפאין אתרים יעודכנו כמעט בזמן אמת. כמו כן, המילה “אירועים” אינה פיגורטיבית: היכולת לסקר ולספק תוצאות חיפוש לגבי אירועים תוך כדי התרחשותם בזמן אמת היתה דבר שגוגל כיוונו אליו מאז הבחירות לנשיאות ארה”ב בשנת 2000, כאשר הם שמו לב שהרבה משתמשים חיפשו מידע על המתרחש באותו רגע – דבר שגוגל לא יכלו לספק באותו זמן מכיוון שהקטלוג שלהם עודכן רק פעם בחודש.

בשנת 2001 גוגל החלו לענות לדרישה על ידי שמירה וסיפוק עותקים של אתרי החדשות האמריקנים כגון CNN בזמן אסון מגדלי התאומים, דבר שהביא לבסוף ליצירת השירות Google News כפי שאנחנו מכירים אותו היום. מכך ניתן להסיק שקפאין הינו השלב הבא התהליך ארוך שהחל כבר לפני כעשור ועוד ימשיך להיות הטרנד גם אצלם ואצל המתחרים בעתיד הקרוב.

אופטימיזציה ללא אופטימיות

מה שכן, נראה שהולכים להיות מספר אנשים שלא ממש יהנו מהשינוי הקרב ובא: חברות שמתמחות ב-SEO – שירותי אופטימיזציה לקידום אתרים – כלומר, אותם אנשים שמשלמים להם בשביל לקדם אתרים בתוצאות של מנועי החיפוש.

לפי רמזים שניתן לאסוף מההרצאות וראיונות עם עובדי החברה על המנוע החדש, חלק מהשיפורים יכללו יכולות ניתוח משופרות לזיהוי תוכן שיוצר ופורסם באופן אוטומטי וקיטלוגו בעדיפות נמוכה מתוכן מקורי אשר יוצר על ידי בני אנוש באופן ידני.

התוצאה: תוצאות חיפוש מדויקות יותר למשתמש, ובעיה אמיתית בהתהוות לחברות האופטימיזציה אשר יאלצו לעבור מדחיפת תוכן על ידי אלגוריתמים לאפיקים אחרים, מקוריים יותר.

כבר עתה אנשי SEO זריזים שוקדים על ניתוח אופן החיפוש של המנוע החדש בתקווה למציאת נקודות תורפה, אך רוב הסיכויים הם שמדובר במאמץ חסר תועלת מכיוון שהמנוע שעדיין נמצא בגרסת הבטא יעבור שינויים רבים לפני הטמעתו כמנוע ברירת המחדל של החברה.

Avatar

אור בוטון

גיק וגיימר מהסוג הישן שזוכר ימים טובים יותר. תושב קבע בכפר הגלובלי של הרשת ואובססיבי לגבי טכנולוגיה, חדשנות ותרבות רשת. בעל חיבה בלתי מובנת למציאות מדומה וכל הקשור בכך.

הגב

3 תגובות על "גוגל קפאין: מנוע חיפוש על אספרסו"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ענת
Guest

האם ה”קפאין” אמור בסופו של יום להחליף את מנוע החיפוש “המסורתי” של גוגל, או כתוספת (כמו “גוגל סקולאר” ודומיו)?

פוליגרף
Guest

מדליק. מעניין מה יעשו בינג, יאהו ושאר המזדנבים? אם בכלל. . .

אגב, מבחינת קופירייטינג…קפאין לא מתלבש לי טוב בדיבור השוטף על גוגל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: