שילוב מדיה חברתית בתוצאות חיפוש – למה זה טוב בכלל?

מיקרוסופט הכריזה על שילוב תוצאות מפייסבוק וטוויטר במנוע החיפוש של בינג, במסגרת דף חיפוש חדש. החברה מהמרת על הרשתות החברתיות בכל הקשור לפופולאריות של תכנים ומידע ברשת ומקדמת את העדפות הגולשים והטרנדים הפופולאריים בהתאם. האם מדובר בנסיון נוסף להתמודד עם פופולאריות מנוע החיפוש של גוגל או מדובר בערך מוסף אמיתי למשתמשים?

מיקרוסופט הודיעה במסגרת כנס Search Marketing Expo שנערך בסיאטל אתמול על השקת דף “חיפוש חברתי” (Social search) – בו יוצגו תוצאות החיפוש בעדכונים ועמודים מהרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר. לדברי מיקרוסופט, כבר השבוע יוכלו משתמשים להכנס ל-bing.com/social ולחפש נושאים פופולארים. בתוצאות יוצג מעין סיכום של הנושא ורשימה של הקישורים הכי פופולאריים ברשתות החברתיות בנושא זה.

מתוך פייסבוק יוצג מידע הנמצא בדפי מעריצים (Fan Pages) וגם קובץ קישורים פופולאריים מדפי משתמשים. חשוב לציין שלא ייחשף מידע על המשתמשים שפרסמו את הקישורים או המידע, גם אם אלו בחרו לשתף את הפרופילים שלהם עם כולם אלא יוצג רק מספר האנשים ששיתפו קישור זה או אחר. מיקרוסופט הקפידה להבהיר כי לא תציג את הקשר בין המידע המוצג למשתמשים.

אם כל זה לא נשמע לכם ממש חדש, הסיבה היא שחברת גוגל מאפשרת לראות עדכונים מרשתות חברתיות בזמן אמת כבר מחודש פברואר, ויאהו הכריזה על שיתופי פעולה דומים, אך החידוש הבולט בהכרזה של מיקרוסופט נובע משתי סיבות עיקריות: הראשונה נעוצה בעובדה שלמיקרוסופט יש קשר הדוק יותר עם הרשת החברתית הגדולה בעולם פייסבוק, כבעלת מניות בחברה, וכמובן בעובדה שמנוע החיפוש הפנימי של פייסבוק מושתת על בינג. הסיבה השניה והחשובה היא שהחיפוש שיתבצע בדף החדש יהיה של פייסבוק ושל טוויטר במשותף ויספק מבט-על על הטרנדים בנושאי הדיון הבולטים והקישורים הפופולאריים ברשתות החברתיות.

את מי המידע הזה מעניין?

השאלה העולה מתוך ההשקה של הדף החדש היא מהו למעשה הערך המוסף האמיתי של חיפוש ברשתות חברתיות? האם שימוש במנועי החיפוש אינו מספיק? את התשובה לכך ניתן לקבל רק אם נבין את הרגלי הגלישה וחיפוש המידע של המשתמשים ומה הצרכים שלהם.

אני, כגולשת בפייסבוק וכצייצנית בטוויטר, מקבלת מידע חדש תוך דקות ברגע שהמעגלים החברתיים שלי מתחילים להציף אותו. מן הסתם שכל זה קורה הרבה לפני שהמידע קיים ומתפרסם באתרים או ניתן לאיתור במנועי החיפוש – זהו כוחה האמיתי של הרשת החברתית עבורי. אנשים אחרים, עם הרגלי גלישה וחיפוש שונים, שחלקם עדיין לא מאסו בפורטלים הגדולים ומעדיפים את ממשק ה-Web על פני יישומים יעודיים לרשתות החברתיות, ואלו הנכנסים לבדוק את הטרנדים החמים באתר של טוויטר – יוכלו לקבל כעת את המידע ביתר קלות באמצעות דף החיפוש הייעודי. הטרנדים יוצגו בהתאם לנושא החיפוש וניתן יהיה לקבל את המידע המבוקש מתוך תוצאות מנוע החיפוש ומתוך המידע שמשתמשים מרשתות חברתיות ליקטו.

Bing Social - ככה זה נראה (מקור:blog.seattlepi.com)

הדוגמא המעניינת שניתן לתת בהקשר הזה היא הורדות של טורנטים – אם עד עכשיו משתמשים ניטרו את טוויטר ואת מנועי החיפוש לחוד – כעת בהקשת השאילתה הנכונה, ניתן יהיה לקבל את התוצאות הרלוונטיות ביחד – גם את הקישורים שפורסמו ברשתות החברתיות ועדיין לא נסרקו על ידי הזחלנים של מנועי החיפוש, וגם את המידע שכבר קיים ונכנס לאינדקס.

העתיד של חיפוש ברשת, או יותר נכון עתיד זרימת המידע ברשת האינטרנט מושפע ומשתנה כל רגע עם כניסתן של אפליקציות ואפשרויות חדשות לאיתור והפצה של מידע. הרשתות החברתיות שינו את כללי המשחק בשנים האחרונות בכל הקשור לתעדוף של מידע והיום המשתמשים מסננים ומחליטים מה יעניין את המעגלים הסובבים אותם. הרעיון של שילוב התוצאות הפופולאריות מהרשתות החברתיות, ולא רק שילוב של תוצאות המופיעות בעמודי רשתות חברתיות, מגדיל את הכוח של תוכן גולשים ושל ההעדפות שלהם, וכל עוד דף החיפוש של בינג שמכינים לנו במיקרוסופט לא יישאר אסופה של קישורים זהים (כפי שקורה לא מעט במידע שמופץ ברשתות החברתיות), ייתכן שמדובר בצעד חשוב והכרחי להתפתחות רשת האינטרנט.

את הדמו שהוצג על ידי Yusuf Mehdi ממיקרוסופט תוכלו לראות בסרטון המצורף :

מה אתם חושבים? האם דף חיפוש המכיל תוצאות וקישורים מתוך הרשתות החברתיות יהווה ערך מוסף למשתמשים או שמדובר בעוד נסיון שווא של מיקרוסופט להתמודד עם הפופולאריות של המנוע המתחרה של גוגל? נשמח לשמוע את דעתכם.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: