שתף ברשת החברתית או צא מהאתר

אחד משירותיה של גוגל החל לדרוש מגולשים לשתף את התוכן ברשתות החברתיות, על מנת להמשיך ולצפות במידע. גוגל טוענת שמדובר בתקלה, אחרים סבורים שמדובר בניסוי כלים

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

שירות שמציעה גוגל למוציאים לאור ומפיקי תכנים מאפשר להם לחסום את הגלישה של המשתמשים באמצע צריכת התוכן במטרה להשיב על סקר. לאחרונה ובעקבות תקלה, החל השירות לדרוש מהמשתמשים לשתף את התוכן ברשת החברתית במטרה להמשיך ולצפות במידע. האם מדובר בניסוי כלים או בתקלה תמימה?

בתגובתה במספר באתרים שונים ברשת, טוענת גוגל, כי בקשת השירות לחייב את המשתמש לשתף כדי לקבל גישה להמשך התוכן, ללא כל אפשרות אחרת, היא תקלה ולא שירות בפני עצמו.

על אף תגובה זו ולאור הביקורת הרבה, יש הסבורים כי גוגל ניסתה לבחון כלי חדש שבשל הביקורת הוסר מיד לאחר שנוסף לשירות. היות ולגוגל יש את התשתית לייצר שירות שכזה, האם היא גם עשויה להפעיל אותו בעתיד הקרוב, והאם הוא בכלל רלוונטי או לגיטימי בעולם של היום?

הקיר שלכם בפייסבוק וה-Paywall

מוציאים לאור גדולים כמו ה-WSJ וה-NYT מתחבטים מזה זמן האם לחסום חלק מהתוכן שלהם עבור לקוחות משלמים ובוחנים כבר חודשים ארוכים אינספור נוסחאות הנוגעות לדרישת תשלום עבור תוכן מקורי. אחת הדרכים המוכרות יותר זכתה לכינוי “Paywall”, והובילה אחריה ביקורת רבה מצד המשתמשים, שהצביעו ברובם ברגליים בעקבות ניסיונות לחסום חלקי תוכן ולהציג פסקה אחת או שתיים לצד דרישת תשלום להמשך הקריאה.

למרות זאת, החסימה אינה אלא ניסיון של אותם מו”לים לשכתב מחדש את המודל העסקי שלהם, כך שיוכלו להרוויח יותר מהזירה האינטרנטית, או לפחות יותר ממה שהם מרוויחים היום. אל מול ניסיונות חסימה אלה קיימים, כמובן, דרכים מגוונות לעקוף את אותם מנגנוני חסימה, המאפשרים קריאה של הטקסטים המלאים מבלי לשלם את דמי המנוי, כפי שקרה למנגנוני DRM רבים.

כעת, נראה ששירות חדש שמציעה גוגל יאפשר לאותם מו”לים לקבל תגמול עקיף עבור התכנים שלהם. החברה מפעילה מנגנון אשר יכול לחסום את המשתמשים בשלב כלשהו של צריכת התוכן ולבקש מהם לענות על כמה שאלות סקר כדי לקבל גישה בחינם להמשך התוכן, או לשתף את התכנים שהם צורכים באותו הרגע ברשתות החברתיות.

שתף או צא

האולטימטום של המו”ל, לשתף את התוכן ברשת החברתית או לא לקבל גישה ליתר התוכן, עשוי להישמע מעט מופרז, אך הוא מעלה את הסוגיה של עד כמה לגיטימי לחלוב את המשתמשים כדי להוסיף הון לשורת הרווח הסופית. תומכי הגישה כמובן ידגישו את העובדה שאין כסף שעובר ידיים כך, בניגוד למודל של רכישת מנוי לאתר או פתרונות דומים אחרים. לעומתם, המתנגדים יצדדו כמובן בסוגיה של חסימת תכנים וסינונם כך שרק מי שמוכן לשתף את האפליקציה של אותו אתר עם פרטי החשבון שלו ברשתות החברתיות יוכל לצרוך את התוכן.

בעידן בו הנוכחות שלנו ברשתות החברתיות השונות רק הולכת וגוברת, האם זה עדיין לגיטימי שגורמים מסחריים יאלצו אתכם להשתמש ברשת החברתית כדי לקדם את האינטרסים שלהם? פייסבוק כבר הביעה דעתה במהלך השבועות האחרונים, כי היא מתנגדת, למשל, לפרקטיקה שהתפשטה בארצות הברית לדרוש בעת ריאיון עבודה ממועמדים את שם המשתמש והסיסמא שלהם לפייסבוק. ההתנגדות שלה באה פחות להגנת המשתמשים, אלא בעיקר להגן על עצמה; לפייסבוק חשוב ביותר שהמשתמשים בפייסבוק יהיו משתמשים אמיתיים, המשתמשים בשם האמיתי שלהם ובאים במגע עם חברים אמיתיים שלהם ולא עם אנשים שהם לא מכירים.

מה אתם חושבים – הייתם משתפים תוכן ברשת החברתית שלכם כדי לקבל גישה מלאה אליו ללא מגבלה?

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "שתף ברשת החברתית או צא מהאתר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Rachel Saadia
Guest

ברור שלא.. בגלל זה יש דברים שאני כותבת רק במעבד תמלילים… ברשתות החברתיות אני מפרסמת דברים מסויימים. כבר מזמן אין פרטיות.. ומי שמחפש אותה, האינטרנט כבר לא המקום שלו, אם כי… מוציאים לאור ותאגידים כאלה ואחרים גובים גם ככה הון על מרכולתם… מה גם שאפשר לפרסם ספר במהדורה אלקטרונית, מהדורה חינמית מקוצרת ומהדורה מלאה בתשלום….

wpDiscuz

תגיות לכתבה: