כיצד ממשק מוצלח הופך לרווח כספי?

ג’ראד ספול, מומחה עולמי בתחום חווית המשתמש והשמישות מביא דוגמאות להצלחות גדולות וכשלונות צורבים, וגם: מה ההבדל בין Register ו-Continue?

הפוסט נכתב על ידי ד”ר טליה לביא, ד”ר טליה פורת וד”ר אוהד ענבר נשיאי ארגון UXPA, ארגון ללא כוונות רווח עבור אנשי מקצוע העוסקים בחווית משתמש, שמישות והנדסת גורמי אנוש.

ג’ראד ספול

עולם האפליקציות גדל בקצב הולך וגובר וכעת מצפים לאיפיון ועיצוב של חוויות משתמש מדהימות על פני מגוון רחב של פלטפורמות וגדלי מסכים שונים. ההצפה הקיימת באפליקציות עבור מכשיר האייפד וההצלחה של עסקים מקוונים מהווים אינדיקציה שהעיצוב אכן חשוב ומשפיע.

מהם הגורמים לכך ולאן מתקדמים מכאן? ג’ראד ספול, אחד המומחים לחווית משתמש ושמישות המוערכים והבולטים ביותר כיום בעולם העסקים, מייסד חברת השימושיות המובילה User Interface Engineering, והמגיע לכנס UXPA שיערך בסוף החודש, מציג ארבעה כוחות מניעים, ומסביר כיצד כוחות השוק נעים מ-Features  ל-Experience וכיצד אנחנו יכולים לבדוק שהאתר או המערכת שלנו אכן עונים לדרישות הבסיסיות של משתמשים, וגם, משלבים רכיבים מהנים בעיצוב.

עוד 300 מיליון דולר

ג’ראד ספול בשיתוף עם קבוצת חוקרים גדולה בחברת  User Interface Engineering  עורך מחקרים רבים בתחומים מגוונים הקשורים לחווית המשתמש. אחד המחקרים המפורסמים ממחיש שלעיתים שינוי קטן של כפתור יכול להוביל לשינוי גדול בהצלחת האתר. במאמרו: The $300 Million Button מראה ספול ששינוי כפתור במהלך ה-Checkout מ-Register, בו המשתמשים מתבקשים להירשם לאתר, ל-Continue, עם הסבר קצר הוביל לגידול של 45% ברכישות שהסתכמו בתוספת של לא פחות מ-300 מיליון דולר בהכנסות.

החברה האמינה שהכנסת פרטי משתמש תקל על משתמשים חוזרים מאחר ולא יצטרכו להכניס שוב ושוב את הפרטים שלהם וכי למשתמשים חדשים לא יהיה אכפת מאחר ויהנו מזה בעתיד. אולם, המחקר גילה שמשתמשים חדשים לא היו מעוניינים במערכת יחסים עם האתר ולכן נמנעו מלהכניס את פרטיהם. משתמשים ותיקים נתקלו בבעיות אחרות כגון אי זכירת הפרטים שהכניסו (דואר אלקטרוני וסיסמא) אשר מנע מהם לבצע את הרכישה גם לאחר שכבר מילאו את כל עגלת הקניות.

במאמר נוסף יוצר ספול בידול חשוב בין ציפיות שלא מתגשמות לבין ציפיות שנכשלות. ספול מוכיח כי יצירת הבידול מאפשרת למאפיין חווית המשתמש למצוא את הפתרונות המתאימים והשונים עבור כל אחד מהמצבים והוא ממחיש זאת ע”י תאור שני מקרים.

הגבול שבין מינימליזם עיצובי לנוחות

המקרה הראשון מספר על מנהלת חשבונות נסערת שבזבזה יותר מ-20 דקות בחיפוש אחר דרך לציין קו תחתי כפול בדו”ח שיצרה. השימוש בקו תחתי כפול נעשה כאשר יש עמודה של מספרים, מחולקת למקטעים (כגון הכנסות והוצאות). מקובל להשתמש בקו תחתי אחד מעל לסכום הכולל של כל מקטע ובשני קווים לסכום הכולל, בתחתית. עם זאת, בשום מקום בגיליון האלקטרוני של גוגל, מנהלת החשבונות לא הצליחה למצוא פונקציה כזו, למרות שהיא קיימת בגיליונות אלקטרוניים, כמו Microsoft Excel, ו-Lotus 1-2-3. היות ומנהלת החשבונות לא יכלה לדמיין שהם וויתרו על דבר כל כך חשוב, היא המשיכה לחפש את הקו התחתי הכפול.

בנוסף לקו התחתי הכפול, היו תכונות נוספות שמנהלת החשבונות חיפשה ביישום. אחת חסרה לא הייתה עניין גדול, אך כאשר היא סיכמה את כל התכונות החסרות, זה הפך את העיצוב להרבה פחות נחשק. לכן, כשנשאלה על שביעות רצונה מהיישום, היא אמרה שהיא לא מרוצה, וזו הבעיה עם ציפיות שלא מתממשות.

במקרה השני מספר ספול על מספרה, שהדיסק הקשיח בשרת המשמש את המספרה לתכנון תורים, קרס. כל הנתונים של המספרה נעלמו וכאשר לקוחות נכנסו, אי אפשר היה לדעת מה שמם ולאיזה עניין הם קבעו תור. בעלת המספרה הייתה בטוחה כי המידע מגובה. הייתה לה ציפייה שספקית התוכנה משתמשת בכל אמצעי הזהירות הנדרשים כדי להבטיח שלא יתרחש אובדן נתונים כאשר משהו קטסטרופלי יקרה, אבל כל זה לא עזר, מבחינת המספרה התרחש פה אסון קטסטורפלי.

ספול מבחין בין אובדן הנתונים שהוא ציפייה שנכשלה, בעוד שהבעיה עם הגיליון האלקטרוני של גוגל והקו התחתון הכפול הייתה ציפייה שלא נענתה. למשתמשים וללקוחות לא אכפת מההבדל, אבל למעצבים זה חשוב, כי מחפשים אותם במקומות שונים.


הפוסט נכתב על ידי נשיאי ומארגני כנס UXPA


הכנס השנתי של UXPA  (לשעבר UPA) המתקיים בישראל זו השנה השביעית והוא האירוע המרכזי של אנשי חווית המשתמש  וכל מי שמתעניין בתחום. השנה הכנס יכלול יומיים של סדנאות והרצאות מרתקות בתחום חווית המשתמש בתאריכים 28-29.11.2012.

בנוסף, השנה יציג בכנס אחד מהמובילים בעולם בתחום, זו הזמנות חד פעמית לשמוע את Jared Spool, ועוד בארץ! הכנס מתאים למאפייני חווית משתמש, מעצבים גראפיים, מנהלי מוצר, מפתחים, אנשי QA, אנשי שיווק, וכל אחד אחר אשר מתעניין בתחום.

כאן נמצא אתר הכנס והרשמה לאירוע.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "כיצד ממשק מוצלח הופך לרווח כספי?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יובל
Guest

כתבה סתמית, לא עניתם על השאלה בכותרת, דוגמאות מוכרות שלא מלמדות דבר…

אודי
Guest

אכן, למי שהגיע לכתבה אחרי קריאת הכותרת, מהווה כתבה זו דוגמה ל”ציפייה שנכשלה”… או אולי בעצם “ציפייה שלא נענתה” … אההה, זה לא משנה. אני יוצא מהאתר …

סנדלר הולך יחף
Guest
סנדלר הולך יחף

הסנדלר הולך יחף. איזה אתר מכוער ולא שמיש ומבולגן יש לבעלי החברה. בכיתה ד הייתי עושה אתרים טובים יותר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: