פייסבוק וסלולר ישנו את עתיד הפרסום

הפרסום האינטראקטיבי יגיע לכ-55 מיליארד דולר בשנת 2014 (בארה”ב), על חשבון הפרסום המסורתי. האם פייסבוק, טוויטר והסלולר יכולים לעזור לשוק הפרסום המקומי לצמוח?

פייסבוק מובייל בנוקיה N97

פייסבוק מובייל בנוקיה N97

חברת המחקר האמריקאית פורסטר שיחררה לפני שבועיים את התחזית שלה לעתיד האינטראקטיב בארה”ב , אשר מתבססת על נתוני 2009 ומסיקה (כחלק מתהליך מחקר מובנה) חמש שנים קדימה, עד 2014. פרסום בתוצאות חיפוש עדיין מוביל בין אפיקי האינטראקטיב (מ-15 מיליארד דולר השנה ל-31 מיליארד ב-2014), אבל שימו לב לגידול הצפוי בשיווק מובייל (סלולרי) ושיווק במדיה חברתית – צמיחה של פי 3 ופי 4, בהתאמה. השורה התחתונה של התחזית היא כפולה:

  • התקציב הכולל של הפרסום בארה”ב יקטן
  • תקציבי האינטראקטיב יכפילו את עצמם ויגיעו לכ-55 מיליארד דולר, 21% מסה”כ הוצאות הפרסום

סקר אחר שערך אתר eMarketer בין כ-1,800 אנשי שיווק בארה”ב, בדק את מידת האפקטיביות של טקטיקות שונות במדיה חברתית לעומת יכולת המדידה שלהן. מניתוח הנתונים אפשר לראות כי מדיה חברתית אפקטיבית במיוחד בחיזוק שם המותג ושיפור תוצאות החיפוש – אך נתפסת כלא אפקטיבית בעידוד מכירות ויצירת לידים (leads), למרות שגם על זה אפשר להתווכח. כמו-כן, הטקטיקות האפקטיביות ביותר (קשרי בלוגרים ועיתונאים, קהילות מקוונות וקבוצות דיון) הן גם אלו שקשה יותר למדוד אותן בצורה מדוייקת, בחלק מהמקרים בשל איבוד אמון הציבור.

Forrester Interactive Advertising Forecast, 2009-2014

Forrester Interactive Advertising Forecast, 2009-2014

עכשיו תשאלו את עצמכם איך ייתכן שתקציבי הפרסום הכוללים יורדים בעוד האינטראקטיב עולה? גם בזה הכלכלה אשמה. המשבר הכלכלי הנוכחי דחף חברות להוריד קמפיינים יקרים ולחפש רעיונות חדשים לפרסום: הרשתות החברתיות והסלולר. מהלכי פרסום דיגיטליים עולים פחות מאשר קמפיין טלוויזיה, מקבלים יותר חשיפה (בגלל השיתוף וההפצה הויראלית) ומציגים ערך גבוה יותר. “ברייק הזהב” – אאוט, קמפיינים דיגיטליים – אין.

אבל עם כל הכבוד לברק אובמה, אנחנו עדיין לא מדווחים לבית הלבן ותעשיית הפרסום בישראל מתנהגת קצת אחרת. מנתוני יפעת בקרת פרסום, סך תקציב הפרסום התכווץ רק ב-6% בחציון הראשון של 2009 (לעומת התקופה המקבילה של 2008), והפך לריכוזי יותר – 6 משרדי פרסום שולטים בכ-65% מעוגת הפרסום. למרות שלא מצאתי נתונים לגבי תקציבי אינטראקטיב, לדעתי המגמה דומה גם בישראל – כלומר העברת תקציבי פרסום לרשת ולמובייל על חשבון קמפיינים מסורתיים ויקרים יותר. בימים של משבר כלכלי, הכסף מדבר ובמקרה של פרסום במובייל וברשתות חברתיות – הוא מדבר יותר ועולה פחות מאשר טלוויזיה. קחו לדוגמא שני מהלכי שיווק דיגיטליים, על הראשון רק שמעתי וקראתי, בשני השתתפתי:

סלקום השיקה את מגודלים, תוכנית ריאליטי מקוונת, בה הצופים הם העורכים המחליטים אילו מטלות המשתתפים יבצעו, אילו אביזרים ייכנסו למשחק וכמובן איזה משתתף “יגדל” הכי הרבה וינצח במשחק. סלקום, לוגיה (חטיבת התוכן שלה) ומקאן-דיגיטל הרימו אתר מושקע ביותר, הכולל שכבות תצוגה, אפשרויות שיתוף ומידע רב על התוכנית והמשתתפים. אמנם הפרסום של התוכנית כלל טיזרים במדיה המסורתית, אבל רוב הכסף הושקע בדיגיטל.

הנוקיה N97 הופיע בהרבה מאוד שורות סטטוסים בפייסבוק וטוויטר בשבועיים האחרונים, ואת התודות שלכם תפנו ליורוקום-נוקיה והקמפיין N97Unboxing -בו השתתפו כ-25 בלוגרים מובילים במשחק “החבילה עוברת”. ליאור לוין ועמית כהן-ברזין זכו במכשירי נוקיה N97 חדשים והמשתתפים האחרים קיבלו נוקיה N97 לתקופת התנסות.

שני המהלכים האלה הם רק מהשבועיים האחרונים אבל בהחלט מעידים על הפוטנציאל הקיים בתחום. אני מעריך שבשנה הקרובה נראה יותר מהלכי פרסום דיגיטליים (אינטראקטיביים), על חשבון הפרסום המסורתי. יהיה מעניין לראות איזה מהלך שיווקי דיגיטלי בנק דיסקונט ו-013Netvision ירקחו לקראת ההופעות הצפויות של ליאונרד כהן ומדונה, במהלך חודש ספטמבר.

דביר רזניק

מנהל שיווק, בלוגר, בעל חיבה עזה לשיווק דיגיטלי, מדיה חברתית וכלים לשיתוף וניהול ידע. מאמין שהמובייל משנה את העולם. דירקטור שיווק בסטארט-אפ Onavo. בוגר תואר שני במנע"ס, בן 32 מקרית אונו.

הגב

1 תגובה on "פייסבוק וסלולר ישנו את עתיד הפרסום"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
trackback

[…] פייסבוק וסלולר ישנו את עתיד הפרסום טוויטר הפעילה שירות URL Filtering מי המותג המוביל במדיה חברתית? מתויג כ: Google, IBM, Microsoft, טכנולוגיה, מותג blog comments powered by Disqus var disqus_url = ‘http://www.newsgeek.co.il/whats-the-google-brand-worth/ ‘; var disqus_container_id = ‘disqus_thread’; var facebookXdReceiverPath = ‘http://www.newsgeek.co.il/wp-content/plugins/disqus-comment-system/xd_receiver.htm’; var DsqLocal = { ‘trackbacks’: [ ], ‘trackback_url’: ‘http://www.newsgeek.co.il/whats-the-google-brand-worth/trackback/’ }; […]

wpDiscuz

תגיות לכתבה: