שיווק דיגיטלי זה כאן
המדיה החברתית עושה את דרכה ללב תעשיית הפרסום והשיווק ומשנה את תעשיית החדשות בימים אלו. דביר רזניק סוקר חלק ממהלכי השיווק הטובים המתרחשים באירופה ובישראל. כן, גם בישראל.
עד השבוע האחרון היינו רגילים לשמוע על מדיה חברתית בהקשרים של חברות צריכה וחברות היי-טק, המשתמשות בשירותים כערוץ משלים למאמצי הפרסום והשיווק של החברה. משבוע שעבר אנו עדים לשינוי שמדיה חברתית מחוללת דווקא בתחום מסורתי יותר – החדשות. בעוד שרשתות חדשות מסורתיות כדוגמת CNN, Fox News, CBS ואחרות מתקשות להשיג חומרים מהימנים על המתרחש באירן, טוויטר, פייסבוק, פליקר ויו-טיוב מהווים את צינור החדשות היחיד לאירועים המתרחשים שם. אם אתם רוצים לקרוא עוד על המהפיכה החדשותית אני ממליץ לכם לקרוא את גל מור ועוד פעם גל מור. אם אתם גם בטוויטר (ואני מניח שכן) – תראו את תמיכתכם באירן.
עם זאת, הפעילות הענפה ביותר במדיה חברתית ושיווק דיגיטלי עדיין באה מכיוון חברות הצריכה וחברות ההיי-טק – והנה מספר דוגמאות מהגוש האירופאי וגם כמה מפיסת האדמה הקטנה שלנו [גילוי נאות – הפוסט להלן מבוסס בחלקו על הפוסט האנגלי שלי]. הגוגל רידר אצלי עובד שעות נוספות בתקופה האחרונה ואני באמת משתדל לקרוא את כל הפידים שתייגתי כחשובים (יש לי שלוש קטגוריות: חשוב, רגיל וסופ”ש), והפיד של ביזנס-וויק נמצא כמובן בקטגוריה הראשונה. קרי קאפל כתבה פוסט מעניין המסקר חמישה מהלכי שיווק דיגיטליים נטו – קאדבורי, וודאפון, יוניליוור, נסטלה ו-וולקסוואגן – אשר מינפו את האינטרנט והרשתות החברתיות למהלכי קד”מ, חיזוק המותג והשקת מוצרים חדשים.
קאדבורי יצאו במהלך מבריק לדעתי של מינוף הקהילה לטובת המותג ויצרו את Operation Goo – משחק מקוון לקידום החטיף החדש – Twisted. המשחק מזמין גולשים לחפש אחר רמזים שמפוזרים בערים גדולות באמצעות CIA – Cadbury Intelligence Agents. אבל החלק הנסתר של המשחק (אותו אפשר למצוא רק ב”תנאים והגבלות“) מיועד ל”סוכני-על” – 10 אנשים אשר נבחרו ע”י קאדבורי, קיבלו מצלמות פליפ ומטיילים ברחבי הממלכה הבריטית – מצלמים סרטונים סביב החטיף, תמונות של אנשים עם החטיף ויוצרים משימות לטובת הסוכנים הרגילים. “סוכן-העל” שיעשה הכי הרבה “רעש” סביב התוכן שלו יזכה ב-20 אלף ליש”ט (בערך 33,000 דולר או 120 אלף שקל). סכום מכובד עבור 8 שבועות של קד”מ לשוקולד.
וולקסוואגן החליטו לרתום את הכוח של טוויטר לטובתם ויצרו באנר מאוד פשוט: אמור לנו מי אתה ואנחנו נגיד לך איזו מכונית הכי מתאימה לך – על סמך ניתוח ההודעות שלך בשירות המיקרו-בלוגים. מהלך פשוט, חכם וויראלי, המאפשר לכולם (גם כאלה שאינם בעלי חשבון בטוויטר) למצוא את “הרכב המתאים להם ביותר”. אם מישהו רואה אותי בוולקסוואגן בורה TDI, תבינו למה.
וודאפון הלכו יד ביד עם חברת דל, ויצרו משחק מקוון שמזמין את הגולשים לעקוב אחר LiveGuy, דמות אמיתית אשר סיירה ב-12 ערים בממלכה הבריטית. לייב-גאי השאיר רמזים לגבי מיקומו בבלוג, טוויטר, פליקר ורשתות אחרות, כאשר הגולש שיצליח למצוא את לייב-גאי הכי הרבה – יזכה בנטבוק של דל, הכולל מודם סלולרי, של וודאפון כמובן.
התחום של פרסום באמצעות מדיה חברתית מתחיל לתפוס גם בישראל והעדות הראשונה לכל היא רשימת העסקים והארגונים בטוויטר, השואפת לרכז במקום אחד את כל הארגונים והעסקים בעלי חשבון טוויטר פעיל – מעין מדריך מקוון לאנטרפרייז 2.0. מספר התגובות שקיבלתי לרשימה רק הדגיש את נחיצותה.
- מיקרוסופט היו הראשונים שהעמידו מנהל שיווק דיגיטלי במשרה מלאה והפעילויות שהתקיימו בטק-אד, חלונות 7, אתר הבלוגים ואחרים בטוח לא הזיקו לענקית מרדמונד/רעננה;
- חברת אורנג’ אף היא עורכת פעילויות מאוד יפות לקהילת הבלוגרים והטוויטריסטים ומבצעת ניטור של המתרחש ברשת, לטובת שיפור השירות וקד”מ;
- חברת סאן עושה פעילות מבורכת עם Sun Startup Essentials – התוכנית לסטארט-אפים, שלקחה חסות על טכונומי באפריל השנה;
- גם יבמ נכנסה לאחרונה לתחום, עם פוקוס מיוחד על קהילת הסטארט-אפים והמפתחים;
- אורקל הקימה את אורקל-ספייס במיוחד עבור שבוע אורקל (בנוסף לבלוגיה שלהם);
- יבואנית פ’זו-סיטרואן שיתפה פעולה עם בלינק בפעילות ה-308 בלוג-טור – 7 בלוגרים, 7 ימים, ברחבי ישראל.
- הילל פולד מספר בהרחבה על סאגת הסלולר שלו;
- ואני קיבלתי אלפא רומיאו מיטו לנסיעת מבחן בעקבות הודעה תמימה בטוויטר.
איילה צורף מדה-מרקר נמצאת בימים אלו בפסטיבל הפרסום הבינ”ל המתקיים בקאן, בו משתתפים מספר מכובד של חברות פרסום ישראליות, והיא ריאיינה אתמול את סמנכ”לית השיווק הדיגיטלי העולמית של קוקה-קולה. לדבריה, שיווק דיגיטלי אינו דומה לשיווק רגיל – מדובר על דיספלינה אחרת לחלוטין ולכן דרוש מנהל שיווק דיגיטלי העובד במקביל למנהל השיווק הרגיל. הדוגמאות שציינתי (ואחרות) מהוות הוכחה מצויינת לנחיצות השיווק הדיגיטלי, בכל חברה ובכל גודל.
שמעתם על מהלכי שיווק המשלבים מדיה חברתית? מכירים את הסיפור מאחורי המהלך? נשמח לשמוע ולכתוב – תנו צעקה בתגובות או במייל.
הגב
8 תגובות על "שיווק דיגיטלי זה כאן"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
Type your comment here. תודה דביר. זה ממש אנציקלופדיה למדיה חברתית
מה כתבת שזיכה אותך בנסיעה במיטו?
תודה אשר!
זה רק הסיפתח, מקווה שיהיו עוד הרבה בעתיד הקרוב.. :-)
שח-מט: שאני אעשה הרבה מאוד כדי לקבל נסיעת מבחן באלפא רומיאו מיטו. הכל נמצא בבלוג: http://dvirreznik.blogspot.com/2009/05/twitter-…
ניתוח יפה. כל הכבוד. היה מעניין לקרוא והכי חשוב זה לראות את הכוח והעוצמה של תוכן הגולשים מול חברות החדשות בתקופות כאלו (אירן).
תודה על הידיעה המעניינת.
אני הצגתי את כתיבתך בניוזגיק בפני מספר לקוחות ככתיבה שטיפה מגזימה בנסיון/ הסוואה של דחיפת תוכן שיווקי.
ההשתרבבות של האינדקס שאתה מנסה לבנות ממש תלושה מהכתבה.
כמו כן גם אזכור האגב של הצורך הארגוני במנהל שיווק דיגיטאלי , והוא נחוץ, מתחיל להיות קצת צפוף
למה לא לייצר תוכן איכותי ופשוט לשים קישור בסוף אל האתר/ הבלוג בצירוף הטייטל המקצועי? כמו פעם, זה עובד מצויין!
לא יאומן כמה מליונים רצים בתעשייה הזו.
[…] שיווק דיגיטלי ושיווק במדיה החברתית (SMM) הולכים ותופסים חלק גדול יותר בתמהיל השיווק של עסקים וחברות. תעשיית התיירות העולמית נשענת הרבה על האינטרנט והסלולר (אפליקציות אייפון ואנדרואיד, צ'ק-אין במקומות וכו') על מנת לייצר שיחה עם הקהל ולחזק את הנאמנות שלו למותג. הפעילות של מלון ענבל ירושלים היא בהחלט מבורכת ואני מקווה לראות אותה מתפתחת בשנת 2011 ובאותה עת מדרבנת עסקים נוספים להשקיע בתחום. […]