נרדמתם על ההגה? מערכת חיישנים תעיר אתכם

פרי פיתוח גרמני ידאג לשמור על נהגים ערנים. מערכת קטנטנה המוצבת ברכב ועושה שימוש במספר מצלמות תתריע עם הנמנום הראשון ואף תחשמל קלות את מי שצריך

החידוש הבא מיועד לנהגים שמבלים את מרבית זמנם על הכביש. אלו שמרכז חייהם ועבודתם מרוכזת בנסיעות, נוטים לעיתים לסבול מפגיעה בזמן המנוחה המומלץ ובשעות השינה החיוניות. כולנו מודעים לחשיבות הערנות של נהג הרכב וכי מספיקה שנייה אחת של חוסר זהירות ותשומת לב על מנת לגרום לאסון. בכל שנה נספים בעולם כ-700 אלף בני אדם בממוצע כתוצאה מתאונות דרכים. מחקרים מורים כי אחד הגורמים המשמעותיים לכך (כ-30%) הינו העייפות וחוסר הערנות של נהג הרכב. אדם שנמנע משינה במשך 20 שעות רציפות פוגע במהירות התגובה שלו, לעיתים אפילו ברמה חמורה מזו של נהג שיכור.

חיישני תנועה

דיווח של העיתון רג’יסטר המתפרסם בבריטניה חושף כי מהנדסים גרמניים מצאו פתרון לתופעת ההרדמות בשעת נסיעה. מדובר במערכת מעקב והתראה העוקבת אחר תנועות העיניים ומזהה מצב של חוסר ערנות. מערכת זאת לדעת המפתחים טובה משמעותית מאלה המוצעות על ידי המתחרים. המחיר המשוער בשלב זה עבור מערכת רכב עומדת על כ-199 דולרים אך יתרונה הרב נעוץ דווקא במודל ההתאמה שהיא מציעה לצרכנים. בניגוד לפיתוחים שונים בתחום המצריכים התאמה ספציפית לנהג הרכב בשל השוני הפיזיולוגי שבין הנהגים השונים כאן מדובר במערכת המבצעת זיהוי אישי ומתאימה את מנגנוני האבחנה באופן אוטומטי. נתונים אישיים המיוחסים לנהג הרכב כמו: קו ראיה, גובה ועיצוב המושב הינם משתנים המהווים קושי ביצירת התאמה של המערכת.

המודל שפיתח צוות המהנדסים הגרמני קטן במיוחד (גודלו כגודלה של קופסאת גפרורים) והוא ניתן להטמעה בלוח המכוונים של הרכב. החומרה והתוכנה הקיימים במערכת מאפשרים את איתור עיני הנהג והתאמת מצלמות המעקב עבורו. מדובר בשש מצלמות כששתיים מהן מתמקדות במעקב אחר תנועות העיניים והיתר מייצרות גבולות גזרה במרחב ומקפידות לזהות את זויות הראייה.

אות חשמלי כמכת רענון

המערכת החדשה מבצעת עד 200 מדידות בשנייה ובוחנת את ערנות הנהג לפי תנועות הראש והעיניים. היא נבנתה בצורה כזו שאם הנהג מגיב לאט מידי ביחס לאלגוריתם הממוחשב, המערכת תשמיע צליל שנקבע מראש או אפילו תפעיל זרם חשמלי חלש אל טבעת מיוחדת שתשווק יחד עם הערכה באמצעות קישוריות בלוטות’.

מה שעשוי להעניק זריקת מרץ למערכת החדשה הם גופי המימון שלו. מדובר בחברות המזוהות עם תחבורה המשמשת להובלה כגון Man ו-EUROBUS.

ממוצע הנספים בתאונות דרכים בגרמניה גבוה יותר מאשר הנספים על רקע ביטחוני צבאי. מאחר וכך, התעדוף המוענק במדינה לפתרון תאונות הדרכים זוכה לתקציבים והתעניינות רבה יחסית, דבר שעשוי להעניק יתרון נוסף בהטמעת המערכת החדשה בכלי תחבורה כבדים בקרוב.

Avatar

מיכאל ויצמן

מורה לאנגלית בהשכלתו, שוטר מג"ב בשירותו הצבאי (כן שוטר בגן ילדים). פריק של טכנולוגיה, סלולר וכל דבר דיגיטלי. בזמנו הפנוי מכתיבת שורות אלו משחק איירסופט.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: