היסטוריה בחלל: SpaceX מצליחה להנחית את טיל הפאלקון 9

לראשונה הצליחה SpaceX לשגר טיל לחלל שהציב לווייני תקשורת במסלול סביב כדור הארץ, ולהנחית את הטיל בחזרה, לצורך שימוש חוזר. המשמעות: טילים ממוחזרים יקצצו דרמטית בעלויות השיגור הבאות. אפילו ג’ף בזוס, המתחרה הגדול, בירך. בערך

מקור: SpaceX

ההמראה. מקור: SpaceX

אחרי הכשלונות הקודמים של SpaceX ואחרי שראה את יריבו ג’ף בזוס מצליח – רגע של נחת לאילון מאסק ולתעשיית החלל הפרטית: טיל הפאלקון 9 נחת בשלום לאחר שסיים משימת שיגור לוויינים לחלל.

הטיל הגיע למהירות של פי 8 ממהירות קליע אקדח – ונחת

מאז שנטשה נאסא את מעבורות החלל ב-2011, פועלות מספר חברות פרטיות על פיתוח טילים שיוכלו לשאת ציוד ואנשים אל החלל. אחת הטכנולוגיות הכי בולטות בתחום היא ‘הטילים הממוחזרים’, שאותה מפתחים במקביל מהנדסים ב-SpaceX של אילון מאסק ו-Blue Origin של ג’ף בזוס. כיום, כל טיל שמשוגר לחלל כולל קפסולה או תא שיכול להכיל מטען או נוסעים ומשגר, חלק שתפקידו להוציא את הטיל מחוץ לאטמוספירה ואז להתנתק ממנו. הבעיה היא שהמשגר, שניתק מהקפסולה, נשרף עם החזרה לאטמוספירה ולכן הוא למעשה חד-פעמי, מה שאומר זמן ייצור ארוך לכל משגר ובעיקר עלויות כספיות אדירות. ‘הטילים הממוחזרים’ כוללים משגרים, שלאחר השיגור נוחתים בחזרה על כדור הארץ ולכן גם ניתנים לשימוש חוזר במשימות עתידיות.

הלילה בקייפ קנוורל שיגרה SpaceX את טיל ה-Falcon 9 המשודרג שלה, שנשא את קפסולת המשא ובתוכה מטען יקר בדמות 11 לוויינים של חברת Orbcomm. בשלב הראשון, הטיל המשגר הביא את קפסולת המשא לגובה של כ-100 ק”מ ואז הוא ניתק ממנה, אם כי הוא המשיך לנסוק עד לגובה של 200 ק”מ. כאשר הגיעה קפסולת המשא לגובה של יותר כ-620 ק”מ שוגרו מתוכה בהצלחה 11 לוויינים, שמשקל כל אחד מהם הוא 172 ק”ג, והם החלו במסלולם מעל כדור הארץ.

החלק המעניין היה כמובן החזרה של הטיל המשגר מגובה של כ-200 ק”מ לנחיתה אנכית על כדור הארץ. כדי להמחיש עד כמה המשימה מורכבת נסו לדמיין שאתם עומדים על המדרכה ליד האמפייר-סטייט בילדינג ומשגרים ממנה עיפרון, שנוסק למעלה, עובר מעל גורד השחקים, ואחר-כך נוחת בשלמותו בצורה אנכית על הצד של המחק. ואכן, הטיל המשגר, שהגיע כבר לגובה 200 ק”מ מעל כדור הארץ ולמהירות של 8 קילומטר לשנייה, כלומר פי 8 ממהירות של קליע, החל בהדרגה להאט עד שהגיע למהירות של קמ”שים בודדים ונחת בצורה מושלמת בבסיס.

מי שצפה בשידור לא היה יכול להישאר אדיש נוכח ההתרגשות שאחזה את עובדי SpaceX עם סיום מוצלח של כל שלב בשיגור. השיא כמובן היה עם הנחיתה של הטיל המשגר וקריאות ההתלהבות של המהנדסים ומאות הצופים שהפכו במהירה לקריאות USA, USA, למרות שלא מדובר כאן על שיגור מוצלח של נאסא, אלא של חברה פרטית.

עלות טיל משגר כמו ה-Falcon 9 היא כ-16 מיליון דולר ועד עתה, כל גוף שרצה לשגר לוויינים או להביא אספקה לתחנת החלל היה צריך לשאת כמובן בעלות הגבוהה הזו בכל שיגור. עתה, העלות לשיגור תצנח דרמטית, כשעיקרה יהיה מורכב מעלות הדלק שעולה כ-200 אלף דולר בכל שיגור, כשהטיל המשגר הוא אותו טיל. אגב, הטיל עצמו שעשה את ההיסטוריה לא ישוגר שוב. על פי דברי מאסק, הטיל “יישאר על הקרקע מכיוון שהוא די מיוחד… הוא הראשון שהצלחנו להנחית”.

רגע הנחיתה:

ג’ף בזוס בירך… ועקץ

מי שלא פספס הזדמנות לברך… וגם לעקוץ הוא ג’ף בזוס, מייסד אמזון וחברת Blue Origin, שכזכור, הצליחה לפני מספר שבועות להנחית חזרה על הארץ ‘טיל ממוחזר’ מתוצרתה. בזוס צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “ברכות ל-SpaceX על הנחיתה המוצלחת. ברוכים הבאים למועדון”. למרות ש-Blue Origin אכן הצליחה במשימה, חשוב לזכור שהטיל המשגר של מאסק מגיע לגובה רב יותר משמעותית ולמהירות רבה יותר מאשר אלו של בזוס, ולכן גם המשימה מורכבת הרבה יותר.

…ואי אפשר הרי בלי קצת מלחמת הכוכבים

חוץ מהנגשת החלל והוזלת העלויות, ב-SpaceX שוקדים על פיתוח הטיל המשגר והמעבורת שיוכלו לשאת אנשים למאדים. אילון מאסק אף התבטא בעבר כי הוא מקווה שיוכל להנחית אנשים על המאדים עד 2026. לא פלא לכן, שנציג SpaceX סיכם את השיגור במילים: “המטרה היא מאדים, כי אף אחד לא רוצה לחזור לכוכב ג’קו (Jakku)”.

45 דקות עוצרות נשימה – השידור המלא של השיגור ההיסטורי:

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: