בגדי ה-Digg החדשים

אתר החדשות החברתי Digg נמצא בעיצומו של מרד משתמשים כתוצאה משינוי דראסטי במבנה השרות והאתר. אור בוטון מסביר למה לא כדאי להסתבך עם משתמשי Digg

קווין רוז, מנהל אתר Digg, היה צריך להיות למוד ניסיון מהפעם הקודמת שזה קרה לו: עם משתמשי האתר Digg, לא מתעסקים. משתמשי האתר פצחו במרד לאחר שביום רביעי האתר עבר עיצוב מחדש בו ידיעות וקישורים מאתרי תוכן גדולים הופיעו במרכז על חשבון התוכן המשתמשים האלטרנטיבי בזכותו ידועה Digg.

Digg הוא אתר חדשות קהילתי שמאפשר למשתמשים לפרסם קישורים לפרסומים באתרי חדשות רשמיים, בלוגים אישיים, אתרים פרטיים ועוד. המשתמשים קובעים אילו פרסומים יעלו לעמוד הראשי של האתר ואילו ירדו מחשיבותם על ידי הצבעה על חשיבות התוכן בזמן אמת, והם יכולים גם לדון בנושא במערכת תגובות המוצמדת לכל פרסום באתר.

המלך הוא עירום

הגרסה החדשה של האתר הפכה את היוצרות: בזמן שהגרסה המקורית של Digg קטלגה חדשות על פי רמת הפופולאריות של הידיעה בקרב משתמשי האתר, העיצוב החדש – “Digg v4”, עבר אל שיטת המעקב של טוויטר ופייסבוק שבה המשתמשים מוזמנים לבחור את ספקי הידיעות שאחריהם הם מעוניינים לעקוב. פרסומים של אותם מקורות זוכים להופיע בפנל הראשי החדש: “החדשות שלי”, בעוד שהעמוד הראשי הישן שמקטלג ידיעות מרחבי האתר עבר לפאנל חלופי.

שינוי זה ושינויים נוספים לאלגוריתם מיון הידיעות של האתר גרמו לכך שחדשות שפורסמו באופן אוטומטי מאתרי חדשות גדולים וידועים קיבלו קדימות על פני קישורים שפורסמו על ידי משתמשים אל מקורות אלטרנטיביים. הסרת היכולת להצביע נגד ידיעה במקום לקדמה (“Bury”) ושינויים נוספים גרמו למשתמשים הרבים להרגיש נבגדים על ידי צוות פיתוח האתר – דבר שגרר מרד של ממש בו המשתמשים פרסמו והצביעו עבור סיפורים המפרסמים את האתר המתחרה Reddit, מעשה שגרם לעמוד החדשות הפופולאריות להתמלא בסיפורים שמקשרים לאתר המתחרה בלבד.

המרד ב-Digg הפציץ את עמוד החדשות של האתר בחדשות מ-Reddit, האתר המתחרה. בתמונה: משתמש בטוויטר ששם לב למהפכה.

מעשה זה מקבל חשיבות יתרה כשלוקחים בחשבון את העובדה שקהילת משתמשי Digg סולדת מ-Reddit בלשון המעטה, ויש אף שרואים בו את “האויב”. למרות היריבות בין האתרים, מסתבר שגם אלקסיס אוהניין (Alexis Ohanian), מייסד האתר Reddit, אינו מתלהב מהשינוי שעבר על Digg. במכתב פתוח שהוא פרסם לקווין רוז, אוהניין הזכיר את הימים הראשונים של האתרים שלהם בתקופה שקדמה לטוויטר ופייסבוק, כשהדחף המרכזי מאחורי השירות “היה להחזיר את הכוח אל העם” ולתת למשתמשים לבחור ולקדם ידיעות בעצמם בלי להיות תלויים באתרי חדשות מרכזיים ובעלי אינטרסים.

במכתב, אוהניין מפרט את השערתו שהשינוי שעבר על Digg הולך כל כך נגד הכיוון המקורי של האתר, שהעניין נראה כאילו שנכפה עליו על ידי משקיעי האתר שרצו להעתיק פונקציות מצליחות מאתרי רשת חברתיים מצליחים כמו פייסבוק, והביע תקווה שהמשקיעים יחזירו את הכוח בחזרה למייסד האתר.

קווין רוז, בתגובה למרד, פרסם בבלוג הפרטי שלו ששינוי האתר היה הכרחי ממספר סיבות. לדברי רוז, מערכת האתר לא יכלה לעמוד בעומס הגובר והגיע הזמן להחליפה במערכת יציבה יותר. כמו כן, לטענתו, השינוי הביא מספר רב של משתמשים חדשים – יותר מ-43 אלף הרשמות ביום שינוי האתר. אם זאת, הוא גם הסביר שהוא מאזין לתלונות המשתמשים ושרוב הבעיות – כמו העובדה שפרסומים של אתרי תוכן גדולים ופןפולריים מקבלים תעדוף על פני תוכן אלטרנטיבי, מקורן בבאגים באלגוריטם האתר החדש שיטופלו בקרוב. עם זאת, לצוות האתר אין תוכניות להחזיר את היכולת להוריד מחשיבותם של סיפורים עקב ניצול לרעה הולך וגובר של היכולת במשך השנים האחרונות.

לא להרגיז את הקהילה

זוהי אינה הפעם הראשונה שאתר Digg מוצא את עצמו עומד בפני מחאת משתמשים: במאי 2007 מפתח ההצפנה של מדיית HD-DVD נחשף והופץ ברחבי האינטרנט. המפתח איפשר למשתמשים לעקוף את ההגנה נגד העתקה של הסרטים אשר הופצו על HD-DVD ולהעתיקם למחשב.

כאשר בעלי ההצפנה התלוננו בפני האתר, האדמיניסטרטורים החלו לצנזר פרסומים שהכילו את מפתח ההצפנה או קישרו למקומות שבהם היה ניתן למצוא את המפתח. בתגובה, משתמשי האתר פצחו במרד כולל: המשתמשים החלו להפציץ את האתר באלפי פרסומים על מפתח ההצפנה ולדחוף אותם לעמוד הראשון. ההצפה היתה כל כך גדולה שהשרתים של האתר אף קרסו תחת העומס והאתר ירד לזמן קצר. בעקבות זאת, קווין רוז התנצל בפני משתמשי האתר והודיע שצנזור הידיעות על מפתח ההצפנה יופסק.

כעת נראה שהוא הצליח שוב להרגיז את משתמשי האתר הפופולארי, ואלו לא עומדים לוותר. השאלה כעת היא מי ימצמץ קודם: האם Digg יחזירו את מתכונת השרות המקובלת והוותיקה או שמא יתעקשו על אופן הפעולה החדש, מה שעלול לגרום להם לאבדן משתמשים. הזוכים הגדולים כתוצאה ממרד זה יהיה ללא ספק אתר Reddit, שנמצא כידוע בקשיים קיומיים וכעת עשוי לקבל גל חדש של משתמשים בהתאכזבו קשות מ-Digg.

Avatar

אור בוטון

גיק וגיימר מהסוג הישן שזוכר ימים טובים יותר. תושב קבע בכפר הגלובלי של הרשת ואובססיבי לגבי טכנולוגיה, חדשנות ותרבות רשת. בעל חיבה בלתי מובנת למציאות מדומה וכל הקשור בכך.

הגב

1 תגובה על "בגדי ה-Digg החדשים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מגי
Guest

דיג 4 הפך את דיג לקורא רסס של אתרי חדשות גדולים ושינה לגמרי את המהות של האתר המקורי. הסיבה למספרים נרשמים רבים ביום הפתיחה אותה מצטט רוז קשורה לזה שאי אפשר היה להירשם לדיג כחודש מלפני הפתיחה, וסקרנות של משתמשים רבים לחקור את הפונקציות החדשות. אין בה שום ערך, וכמו שצויין בפוסט הרבה מאוד משתמשי דיג עברו לרדדיט.
עם כל השינויים בדיג והאנטי ישראליות המתסכלת השוררת ברדדיט, מזל שיש אתר איכותי בסגנון ברשת הישראלית שנקרא ת’ריל (www.thrill.co.il) שמאפשר לגולש הישראלי להנות מתוכן רלוונטי ושומר את הכח בחירה בידי המשתמש ולא העורכים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: