CrowdSourcing: ושלא יעבדו עליכם [com.Vention 2012]

במסגרת פאנל ‘כלכלת ה-CrowdFunding’ שהתקיים באירוע, בדקו המשתתפים כיצד תחום חוכמת ההמונים הצליח לשנות את הטכנולוגיה עד היום וכיצד הוא יצליח לשנות אותה בעתיד

צילום: ארז יניב

במסגרת כנס com.Vention השביעי (גם: ועידת האינטרנט של דה מרקר) שנערך היום (ג’) בנמל יפו, התמקדו המרצים והפאנלים השונים ב”דבר הבא” במגוון תחומים, ביניהם גם בתחום ה-CrowdFunding.

במסגרת פאנל ‘כלכלת ה-CrowdFunding’ שהתקיים באירוע, בדקו המשתתפים כיצד תחום חוכמת ההמונים הצליח לשנות את הטכנולוגיה עד היום וכיצד הוא יצליח לשנות אותה גם בעתיד.

איך זה עוזר לנו?

פאנל ‘כלכלת ה-CrowdFunding‘ נערך בהשתתפות אנשי מפתח בתחום חוכמת ההמונים, שכללו את ליאור צורף, חוקר חוכמת ההמונים, רן חקלאי, מנכ”ל uTest, יעל אליש, סמנכ”ל שיווק ומוצר Waze, תימור גורדון מחברת digiti, רפאל אוזן, מייסד שותף ב-BillGuard ותומר אשור, יו”ר הוועד המנהל בעמותת ויקימדיה ישראל.

כיאה לפאנל מסוג זה, גם השאלות שנשאלו במסגרתו נבחרו ונכתבו על ידי קהל ההמונים, שבחר להתייחס אל מספר סוגיות מפתח כגון הקשר בין הקהל לחברה, כיצד זה עוזר לכל אחד מהצדדים להתפתח וכמובן – מה היתרון המשמעותי בשימוש בחוכמת ההמונים לצורך פיתוח וגדילה של בית העסק.

רפאל אוזן, מנכ”ל BillGuard פתח בכך שככל הנוגע לתחום ההונאות – כיום לחברה בלתי אפשרי לפתח אלגוריתם או מערכת שתוכל לזהות את הבעיות הללו, שכן מדובר על תקלות והונאות המתפתחות ומשתנות עם הזמן. כתוצאה מכך, הדרך הטובה ביותר לזהות את אותן תקלות היא דווקא באמצעות המשתמשים – שבודקים את חשבונות הבנק שלהם ויודעים להתריע ברגע שמוצאים חיוב לא מאושר.

תומר אשור מוויקימדיה הוסיף כי כיום לוויקיפדיה יש פחות טעויות מאנציקלופדיית בריטניקה, שהייתה בין הפופולאריות ביותר בארצות הברית. הוא מסביר כי למרות שישנם גורמים המעוניינים להזיק ולשנות את התכנים לטובתם, מכיוון שמדובר בקהילה כה גדולה היא מצליחה לאזן את עצמה – כך שוויקיפדיה אינה צריכה כלל להתערב בתכנים, אלא הגולשים עצמם הם אלה שדואגים לשנות ולתקן אותם.

כך למעשה, מכיוון שמדובר בהמון – הוא מסוגל לאזן את עצמו ולהגיע לתוצאה הטובה ביותר, גם עבור החברה אותה עוזר לשפר, וגם עבור המשתמש הפשוט הדורש את שירותיה.

ומה עם התשלום?

לנו בתור יחידים קשה לחשוב על הרעיון שלא נקבל תשלום עבור עבודתנו. אך לטענת רפאל, לעיתים תשלום גורר להיפך הגמור ממה שהתכוונה אליו החברה. כלומר, ברגע שעובד יכול ‘למדוד’ או ‘לכמת’ את העבודה שלו, היא אינה מתבצעת בצורה האופטימלית והאידיאלית שניתן. ברגע שמציעים לאותו משתמש אפשרות להשפיע – הוא יבלה שעות וימים בעבודה על מנת להציג את התוצאה הטובה ביותר שניתן.

ההסבר מאחורי תופעה זו, הוא שהמשימה היא מה שמחברת את האנשים והמוטיבציה הכי חזקה בקהילה – היא אמוציונלית. מנסיונן של החברות, אם תעניק למשתמש סכום כספי עבור עבודתו, הוא תמיד ישאף ליותר ויעבוד פחות – אך אם תעניק לו הערכה ואפשרות להשפיע, יעבוד הרבה יותר קשה מבעבר.

דוגמה נוספת לכך ניתן לראות ב-Waze, מנהלי האזורים והמשתמשים האחראים על שינוי ועדכון המפות עושים זאת בהתנדבות מלאה, כחלק ממנהל הפורומים הקיים באתר. למעשה, החברה הצליחה להגיע להשפעה כה גדולה, שכיום מצליחה החברה לבנות מפות מאפס, רק באמצעות המשתמשים.

במסגרת הפאנל חשפה יעל אליש כי בעוד שהמודל העסקי של Waze מתבסס כיום על פרסומות, המטרה היא להפוך לספק המפות העדכני ביותר ולהציע שירותי מפות מלאים לכל שירות וממשק הדורש זאת – והסיבה העיקרית בעקבותיה הצליחו להגיע למפות כה מדוייקות שניתן לשווק אותן גם לחברות צד שלישי, היא רק באמצעות חוכמת ההמון.

ומה בעתיד?

לטענת רן מ-uTest, האפקט על סביבת העבודה העתידית הוא מהפכני ולמעשה קורה כבר היום. החברה מאפשרת לעובדים להשאר בבית ולעבוד מהמחשב האישי, ללא בוסים צועקים או מנהלים מעצבנים – המשתמש מנהל את עצמו, בתוך מערכת המבוססת על צדק, מוניטין שנקנה רק על ידי כשרון וכך למעשה אף אחד לא יכול להפלות את העובדים לרעה.

להערכתו של תימור גורדון, ההתפתחות של חוכמת ההמונים בעתיד תלך גם לעולמות הפיזים. לדוגמה, הסופרמרקטים יהיו מבוססים על חוכמת והתנהגות הצרכנים, כך שאפילו סידור המדפים ומיקום המוצרים יהיה בהתאם לצריכה של ההמון ולא בהתאם לצרכיו או רצונותיו של מנהל הסופר.

בנוסף, בעוד שבחו”ל רואים כבר התקדמות בשיתוף הציבור בפעילויות פוליטיות, בארץ הנושא עוד נמצא בחיתוליו. אך התקווה כי בעתיד במקום להשפיע פעם ב-4 שנים, יוכלו האזרחים להשפיע פעם ב-4 שניות. דוגמה טובה לכך ניתן לראות כבר היום באיסלנד, שם החוקה נכתבת באמצעות חוכמת ההמונים.

אין ספק שחוכמת ההמונים מייצרת וגורמת למהפכות דרמטיות בתחומים רבים ומגוונים ולא רק לשינוי קטן ולא משמעותי – ואנחנו נמצאים רק בתחילת הדרך. נקווה כי כלל החזונות הללו אכן יתגשמו ובעתיד הכוח יהיה בידיו של האדם הקטן ולא רק בידי הממשלה או הגופים החזקים.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: