פי 4 יותר מהיר מטיסה: הסינים מכריזים על הייפרלופ משלהם והם מאוד רציניים

ה’תעשיה האווירית’ הסינית הכריזה על פרויקט במסגרתו ישייטו קפסולות נוסעים בתוך ‘צינור’ תחבורה במהירות של עד 4,000 קמ”ש – יותר מפי 3 ממהירות הקול

אין ספק שאחד מכלי התחבורה העתידניים המסקרנים ביותר שנמצאים בפיתוח כיום הוא ההייפרלופ – כלי תחבורה שאילון מאסק הגדיר כ”הכלאה בין מטוס קונקורד, תותח אלקטרומגנטי ושולחן הוקי-אוויר”. עתה מכריזה CASIC, חברת החלל והמדע של סין, המקבילה לתעשייה האווירית שלנו, על התחלה של תהליך מחקר ופיתוח של כלי תחבורה חדש ומבטיח.

פי ארבעה יותר מהר מטיסה מסחרית

בתדרוך לכלי התקשורת הסיניים אמר מנכ”ל CASIC כי מדובר ב’רכבת מרחפת’, שתתבסס על טכנולוגיה הדומה לזו של ההייפרלופ. בבסיס הרעיון עומד תא נוסעים, מעין קפסולה, שנמצא בתוך צינור רחב מימדים שבו לחץ אוויר נמוך. המתקן שואב את האוויר שנמצא לפני תא הנוסעים ומשחרר אותו דרך החלק התחתון שלו, כך שתא הנוסעים ינוע קדימה – ללא חיכוך עם הדפנות של הצינור, מה שיקנה לו מהירות רבה תוך צריכה מועטה ביותר של אנרגיה. למעשה, האנרגיה היחידה שתצרוך כל קפסולה היא רק ההתנעה והשיוט בחמשת האחוזים הראשונים של המסלול.

על פי ליו שיקואן, מנכ”ל CASIC, קפסולות הנוסעים בפרויקט ההייפרלופ הסיני יוכל להגיע למהירות של עד 4,000 קמ”ש, כלומר פי שלושה ממהירות הקול שעומדת על 1,225 קמ”ש. לשם השוואה, מהירות השיוט של טיסות מסחריות כיום נעה בין 850 ל-920 קמ”ש, כשגם הקונקורד, מטוס הנוסעים העל-קולי הגיע למהירות ממוצעת של 2 מאך או 2140 קמ”ש. אם יצליחו הסינים בתוכניות שלהם, הם צפויים להתעלות אפילו על הפרוייקט של חברת Hyperloop One, שקשורה לאילון מאסק, וצפוי להגיע למהירות מירבית של 1,200 קמ”ש ‘בלבד’. עם זאת, Hyperloop One כבר ביצעה שני ניסויים מוצלחים בטכנולוגיה שלה במתקן הניסוי שלה בנבדה. בבעלות CASIC אגב רשומים כבר כ-200 פטנטים הקשורים לפרויקט, כך שלא מדובר בתכנון מאפס. חשוב לזכור גם כי בסין לא רק מדברים. Shanghai Maglev שיוצאת משנגחאי היא רכבת ‘הקליע’ המהירה בעולם, ובעזרת טכנולוגיית ריחוף מגנטי (Maglev), היא מגיעה למהירויות של 430 קמ”ש.

עם זאת, כמובן שהגעה מהירה למהירויות על קוליות עלולה להיות חוויה לא נעימה לנוסעים רגילים – ולכן בחברה מדגישים כי ההגעה למהירות המירבית תהיה הדרגתית – ותדמה להאצה של מטוס נוסעים כיום. החברה הסינית לא חשפה פרטים נוספים או לוחות זמנים, אבל הפרויקט צפוי להיות חלק מפרויקט ‘חגורה אחת, דרך אחת’ או ‘חגורת דרך המשי’ – פרויקט בהיקף של 5 טריליון דולר, שמובילה סין, וכולל פיתוח מסיבי של תשתיות ייצור ותשתיות תחבורה בסין ובמדינות השכנות.

בטח יעניין אותך:

רוסיה בוחנת הקמת הייפרלופ שיקשר בין מוסקבה לסנט פטרסבורג

בדרך להפוך למציאות: הניסוי הראשון של Hyperloop One עבר בהצלחה

קו תל אביב-אילת בין המועמדים הסופיים של פרויקט הייפרלופ

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה וכבוד האדם.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: