Cellint – למפות את הפקקים עם הסלולרי

השימוש ביכולת האיכון של מכשירי הטלפון הניידים על-בסיס תדרי הסלולר יכול לספק כמויות אדירות של מידע על מצב התנועה. חברת הסטארטאפ הישראלית Cellint הפכה את הנתונים הללו לעסק.

ממשק השליטה של מערכת ה-TrafficSense

מאחר ורוב האנשים מחזיקים איתם מכשיר טלפון נייד גם כשהם נמצאים ברכב (ורובם גם מדברים בו תוך כדי הנסיעה), השימוש ביכולת האיכון של מכשירי הטלפון הניידים על-בסיס תדרי הסלולר יכול לספק כמויות אדירות של מידע על מצב התנועה. את הנתון המדובר הבינו עופר אבני ויוסי קפלן עוד בשנת 2005 והקימו את חברת Cellient. מאז ועד היום, עובדים השניים ביחד עם צוות החברה על מערכת מבוססת סלולר, אשר תאפשר לכל המעוניין לקבל מידע מפורט על עומסי תנועה, מהירות תנועה ממוצעת בכבישים ואפילו לא עלינו, על תאונות.

איך זה עובד?

הפתרון של החברה, TrafficSense, מתחבר למרכזי המיתוג של הרשתות הסלולריות ואוסף נתונים אנונימיים המאפשרים למערכת לספק מידע מדויק יחסית לגבי התנועה בכבישים ראשיים, דרכים צדדיות וברחובות עצמם. הטכנולוגיה של TrafficSense מתבססת על פטנט רשום בשם VirtualSensor, המאפשר למערכת לאתר בצורה אנונימית נתונים על כל רכב בנפרד ועל-ידי שימוש במספר הודעות מערכת שהמכשיר שולח באופן אוטומטי, יודעת המערכת את מיקומו המדויק ואת כיוון התנועה שלו על הכביש שבו הוא נמצא. אמנם המערכת עדיין לא יודעת להבדיל בין נסיעה בנתיבים שונים בכביש מהיר, אך היא מספיק מדויקת על-מנת להבדיל בין נסיעה בכבישים או ברחובות מקבילים (אחת התקלות המעצבנות ביותר במערכות ניווט מבוססות GPS).

מערכת ה-TrafficSense גם יודעת לשתף פעולה עם מקורות מידע חיצוניים אחרים כגון נתוני GPS ודיווחי משטרה בזמן אמת על-מנת לחדד את אמינות המידע המסופקת ללקוחות הקצה. את המידע והדיווחים, TrafficSense יכולה להעביר ללקוחותיה בכמעט כל דרך אפשרית, כולל פורמט TMC (פורמט דיווחי תנועה לאפליצקיות ניווט), הודעות טקסט והודעות קוליות ואפילו ישירות כתמונה או כמדיה המוטמעים באתר אינטרנט. כתוצאה מכך, הלקוחות של המערכת יכולים להיות גם ספקי הסלולר ומפתחות תוכנות הניווט מצד אחד וגם שירותי החירום ומשרד התחבורה המעוניינים לעקוב אחרי התנועה בכבישים באופן שוטף.

הסלולרי נגד חיישני הכביש

השיטות האלטרנטיביות הקיימות כיום לאיכון באמצעות סלולר הן שימוש בחיישני כביש (חיישנים המוטמנים מתחת לאספלט של הכבישים) או דיווחי תנועה מבוססי GPS. היתרון המשמעותי של איכון סלולרי על חיישני הכביש הוא בעיקר העלות הכוללת, מכיוון שהם דורשים חפירה והטמנה של החיישנים בכביש, מה שעלול גם ליצור פקקי תנועה וסיכונים נוספים רק לצורך הטמנת החיישנים. מבחינת השימוש ב-GPS כמערכת איכון, על אף העובדה שבחלק גדול מהמקרים הוא יהיה מדויק יותר, כמות האנשים שמחזיקים מכשיר טלפון הכולל בתוכו רכיב GPS או אפילו מכשיר GPS עצמאי, עדיין קטנה משמעותית ממספר האנשים שמחזיקים מכשיר סלולרי ולפיכך כמות הנתונים המתקבלים שמהם ניתן להסיק לגבי אופי וכמות התנועה תהיה נמוכה יותר.

לא ממש העתיד

השימוש באיכון מבוסס סלולר הוא לא חידוש וכמות החברות המתחרות בשוק הזה הוא גדול. אמנם רק אחוז קטן מבין החברות מציע את השימוש בנתונים הללו לצורך מדידת עומסי תנועה בכבישים, אך לחברה קיימים מספר מתחרים כמעט בכל מגזר לקוחות אליו היא מנסה לפנות. עבור הלקוחות הממשלתיים וכוחות החירום, חברות כגון AirSage האמריקאית מספקות מספר יישומים שונים המשתמשים באיכון מבוסס סלולר, כולל יישום למדידת עומסי תנועה, שאינם פחות טובים מהיישום של החברה. בשוק המפעילות ואפליקציות הניווט, גם חברות המספקות פתרונות מתחרים בצורה לא ישירה, דוגמת Waze הישראלית (המספקת את השירות המדובר באופן עצמאי לפלטפורמה שלה בלבד), יודעות לספק פתרון שאולי לא מדויק כמו TrafficSense, אך עלות הפריסה והשימוש בו קטנה יותר באופן משמעותי.

השוק הפוטנציאלי הוא מספיק גדול ומאפשר למספר חברות להנות מההכנסות הקשורות בו, אך מעניין יהיה לראות מדוע דווקא הפתרון של Cellint יהיה זה שיצליח להתעלות מעל האחרים.

Avatar

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: