עם ספות מפנקות ובלי הגה: מעצב ישראלי מציג כיצד תיראה הנסיעה ברכב אוטונומי

הרכב האוטונומי, שיסיע אותנו ממקום למקום, כבר אינו מדע בדיוני. אבל האם חשבתם פעם כיצד תשפיע המהפכה הטכנולוגית על עיצוב הפנים של הרכב? מעצב ישראלי צעיר מציג לנו הצצה לחלל הרכב ואין שום קשר למה שאנחנו מכירים כיום

הדמייה: אור שחר

הדמייה: אור שחר

כלי רכב אוטונומיים כבר מזמן לא נתפסים כקונספט עתידני או טכנולוגיה מסרטי מדע בדיוני ובשנים האחרונות ראינו זינוק מרשים גם בפיתוחים וגם ביישום של הטכנולוגיות השונות. עם זאת, נדמה שרוב הדיון התמקד בטכנולוגיה, בכסף הגדול שמוזרם לתחום וברגולציה ולא הרבה דובר על העיצוב ו’חוויית המשתמש’ של הנוסעים ברכב. את הכפפה הרים אור שחר, מעצב תעשייתי ובוגר טרי של בצלאל, שהמחיש בפרויקט הגמר שלו את המהפכה העיצובית שתעבור המכונית האוטונומית, כשזו תגיע סוף סוף. בשיחה עם גיקטיים, חשף שחר כיצד עשוי להיראות כלי הרכב שלנו בעתיד הלא-מאוד רחוק.

נכנסים לרכב כמו שנכנסים לסלון

הדמייה: אור שחר

הדמייה: אור שחר

לפני שניגש לעבודת העיצוב, ביצע שחר מחקר מקדים, בהנחייתה של ד”ר יונה וייץ, וגילה שרוב המכוניות האוטונומיות עדיין מציעות צורת ישיבה מסורתית עם 2 שורות מושבים בכיוון הנסיעה, כשההגה ולוח המחוונים נמצאים בדיוק באותו מקום שבו הם נמצאים ב-100 השנים האחרונות. שחר רצה למתוח את הגבולות ולדמיין כיצד ייראה פנים הרכב האוטונומי עם כמה שפחות מגבלות ולכן בחר לעצב רכב יוקרה, מה שאיפשר לו להיפטר לחלוטין ממערכת ההיגוי ולהשתמש בחומרים יקרים ולהתבסס על אלמנטים טכניים מורכבים.

אפשרות לשליטה בשקיפות של החלונות. הדמייה: אור שחר

אפשרות לשליטה בשקיפות של החלונות. הדמייה: אור שחר

אולם לא רק פנים הרכב זכה ל’איתחול מחדש’. שחר גם גילה, כי אם יפצל את המנוע החשמלי הגדול ל-4 מנועים חשמליים קטנים ואת מכלול הסוללות יטמיע ברצפת הרכב, יוכל להרוויח מקום יקר. לאחר שפינה לחלוטין את פנים הרכב, פנה שחר לחלוקה הפנימית. הכניסה לרכב למשל נעשית מחלקו האחורי של הרכב, וזאת כדי שלדבריו “תהיה תחושה של כניסה לתוך חלל ביתי בצורה נוחה, בלי להתכופף ולהשתחל לתוך מושבים דרך דלת צידית”.

חלוקה כיום מול חלוקה אופשרית ברכב אוטונומי. הדמייה: אור שחר

חלוקה כיום מול חלוקה אופשרית ברכב אוטונומי. הדמייה: אור שחר

עוד כולל החלל הפנימי שני כסאות בודדים ושתי “ספות” יחידות השקועות בתוך פאנל עץ, שנועדו לשמש ילדים קטנים או לצורך קיום פגישות בתוך הרכב. שני המושבים הנפרדים יכולים להפתח למצב של שכיבה מלאה, כך שהנוסעים יוכלו לישון בצורה נוחה ברכב לנסיעות ארוכות. לדברי שחר, כך יוכל הרכב האוטונומי לשמש חלופה נוחה לטיסות ולנסיעות בתוך אירופה או ארצות הברית – מבלי להיות מטורטרים בתחנות, צ’ק אין או מזוודות.

בזכות ביטול 4 הדלתות, יכול הרכב האוטונומי גם לכלול מסכי ענק שמשולבים בחלונות ומציגים מידע מותאם אישית ובזמן אמת על הנסיעה כמו למשל הבניינים שמשתקפים בחלון, שעות פתיחה של חנויות, אתרים מעניינים ועוד.

אין חשיבות לחלק קדמי או אחורי של רכב

הדמייה: אור שחר

הדמייה: אור שחר

גם העיצוב החיצוני שכיום לא מקבל יותר מדי דגש זכה לחשיבה מחדש. שחר רצה ליצור שפה עיצובית שונה ממה שמוכר לנו כיום, זאת מכיוון שלמערכות המחשב אין חשיבות לחלקו הקדמי של הרכב או חלקו האחורי. כך למשל החלונות בנויים בזוויות הפוכות, שלא נוחים אולי לנהיגה ידנית, אבל טובים יותר מבחינת קרינת השמש. החלונות עצמם יכולים לקבל שקיפויות שונות לפי רצון הנוסעים – עד לרמה של אטימות מלאה מכל הכיוונים.

את חיפויי הגלגלים עיצב שחר, כך שהם יתנו לרכב תחושה של ריחוף או שיוט על הכביש, כך שלא לגמרי ברור לאן הרכב נוסע ובפנסים הקדמיים ישנה רק תאורת יום שנועדה לתת לרכב את ה”פנים” שלו וללא תאורת לילה חזקה למרחק. כאמור, הכניסה לרכב היא מהצד האחורי בעזרת דלת-כנף גדולה שנפתחת כלפי מעלה, כך שהנוסעים יכולים להכנס לרכב מבלי להתכופף.

“היום פוחדים לנסוע ברכב אוטונומי, בעתיד יפחדו לנסוע ברכב שהוא לא אוטונומי”

הדמייה: אור שחר

הדמייה: אור שחר

שחר גם מתייחס בעבודתו להשלכות הפסיכולוגיות והמעשיות של הנסיעה ברכב אוטונומי.

מה נעשה לדעתך בזמן הפנוי שפתאום יתפנה לנו בזכות הנסיעה ברכב אוטונומי?

שחר: “רוב האנשים היו מעדיפים פשוט לישון… אבל גם עבודה משרדית בזמן הנסיעה היא אופציה. החשש שלי הוא שעבודה מהרכב תהפוך לסטנדרט המצופה מכל אחד. עם זאת, הפוטנציאל העיקרי שאני ראיתי ברכב האוטונומי הוא ההזדמנות להסתכל קצת יותר החוצה ולראות מה קורה – גם מבחינת נופים ומרחב עירוני וגם מבחינת חיבוריות לכלי רכב ולנוסעים אחרים. הזמן בתוך הרכב יכול להפוך לזמן משחק ושיחה עם המשפחה, ניהול ישיבות עבודה, ניצול הזמן לעיסוק בתחביבים שונים”.

מה לגבי החשש הפסיכולוגי של אנשים להיכנס לכלי רכב אוטונומיים?

שחר: “במחקר שעשיתי מצאתי אמירה מעניינת שעל פיה, היום אנשים מפחדים לנסוע על כביש בו נוסעות גם מכוניות אוטונומיות, אבל בעוד 20 שנה אנשים יפחדו לנסוע על כביש בו נוסעות מכוניות “ידניות”. גם מעליות תופעלו פעם רק ע”י בני אדם. אני חושב שיהיו לנו בדרך עוד שלבי מעבר שיקלו על קבלת המוצר הטכנולוגי הסופי והאוטונומי בצורה מלאה”.

בסמטאות של גות'אם סיטי. הדמייה: אור שחר

בסמטאות של גות’אם סיטי. הדמייה: אור שחר

פרויקט הגמר של שחר, בהנחיית דורי רגב, הוצג במסגרת תערוכת הבוגרים של בצלאל 2016.

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

3 Comments on "עם ספות מפנקות ובלי הגה: מעצב ישראלי מציג כיצד תיראה הנסיעה ברכב אוטונומי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מפרגן
Guest

אור שחר.
כל הכבוד.
עבודה מאד יפה!

יונתן
Guest

כל הכבוד, כתבה מעניינת
כיף לראות שיש בישראל אנשים שעוסקים בנושאים אלו ברמה יצירתית ובראייה רחבה. נכון, עוד לא מדובר בחברת פיתוח רכב, אבל יש פה אדם שעשה עבודת חשיבה ותירגם אותה לא רע לחזון ויזואלי.

don jwan
Guest
יפה מאוד. כתבתם ש- “החלונות בנויים בזוויות הפוכות, שלא נוחים אולי לנהיגה ידנית, אבל טובים יותר מבחינת קרינת השמש”, אבל מי אמר שהזוית היום היא בגלל נוחות הנהיגה הידנית? סביר להניח שויות הפוכות נוחות דווקא לנהיגה ידנית כי הנהג מסתנוור מהשמש אלא אם השמש בכל שעות היום, חוץ משעות הצהריים כשהשמש מעליו בדיוק, אבל הסיבה שהחלונות הינן בזויות הקיימות הינן פיזיקליות גרידא: המבנה היום אוירודינמי ומה ששחר מציע ייצר הרבה יותר התנגדות לאויר שפירושה ביצועים נמוכים יותר ובזבוז דלק. נקודה נוספת הינה בחלוקת המנוע והמצברים – בעוד שהרעיון נותן דרור למחשבה יצירתית, יש תפקיד חשוב מאוד למנוע ולתא המנוע בקדמת… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: