הענן של אמאזון מקרטע

מי שחלם על מחשוב ענן כפתרון מושלם לנפילות אתרים, שיחשוב שנית. תקלה גדולה במספר מוקדים של אמאזון גורמת להפרעות באתרים גדולים רבים ברחבי הרשת.

במהלך היממה האחרונה, הענן של אמאזון סובל מבעיות טכניות. מרכזי המחשוב של החברה ברחבי ארצות הברית סובלים במקביל משלל תקלות טכניות, אשר מנטרלות את השרתים העוצמתיים שהיא מחזיקה בהם. בפועל, אתרים פופולריים רבים, כגון Reddit, קואורה (Quora) וגם Foursquare נאלצו לדווח ללקוחותיהם כי בעקבות התקלות באמאזון, השירות שלהם יופסק זמנית או יהיה משולב בהפסקות קצרות.

אדום עולה

את הבעיות בענן של אמאזון הרגשתי בעצמי כבר אתמול. אחד מאתרי החדשות החברתיות הגדולים ברשת, Reddit, החל לשדר אחרי כל לחיצה שנייה את דף התקלה האוטומטי שלו. בצורה מעניינת, ההודעה שהופיעה על המסך לא כלל רק את המסר הרגיל, שמודיע שיש תקלות בשרתי האחסון של האתר, אלא גם ציינו ספציפית שהבעיה היא בחוות השרתים של אמאזון, אשר סובלות מתקלות במספר מוקדים במקביל.

מי שגולש הבוקר לאתר, יראה הודעת מערכת בדף הראשי שמסבירה שהאתר לא יכול לפעול כרגע בצורה מלאה, ועבר לנוהל חירום בעקבות התקלות של אמאזון. בעקבות הפעלת נוהל החירום באתר, האתר לא מקבל ידיעות חדשות מהגולשים. מדובר במכה קשה לאתר שמסתמך על קלט גולשים לחידוש התוכן שלו.

הפורומים של אמאזון

הפורומים של אמאזון מתמלאים בקולות של לקוחות וגולשים שמנסים למצוא תשובה לשאלת הקסם, מתי ייגמרו הבעיות הטכניות והאתרים השונים יוכלו לחזור לפעילות סדירה. בינתיים, הנציגים של אמאזון מנסים לעזור לעדכן את הלקוחות שהתקלות שמתרחשות במקביל במספר מוקדים משפיעים רוחבית על אתרים רבים ברחבי האינטרנט, ולכן לקוחות רבים של שירותי הענן של אמאזון לא יכולים לגשת בשלב זה אל המידע שלהם בענן.

עיון בדו”ח הבריאות של הענן של אמאזון מגלה שהבעיות סובבות את היבשת האמריקנית. שרתי החברה באירופה ובאסיה, נכון למועד כתיבת שורות אלו, פועלים בצורה תקינה.

מחשוב ענן לאן

אמאזון, בהיותה אחת מהשחקניות הראשיות בתחום מחשוב הענן, ובין המובילות ביישום שירותי ענן ללקוחות קצה, מתמודדת עכשיו עם התקלה הרצינית ביותר מאז הושק השירות. הבאזז התקשורתי שנוצר ברשת סביב התקלות מעלה שוב כמה מהשאלות הגדולות שנשאלו מהרגע שמחשוב ענן הפך מחלום למציאות; עד כמה ניתן לסמוך על המידע שבענן? עד כמה הענן יציב? מה יקרה ביום שבו תהיה לא רק תקלה אחת, אלא מספר תקלות במקביל במספר חוות שרתים?

לכל אלה, ולשאלות אחרות, מקבלים הגולשים הבוקר תשובה ברורה. כמו שהיה לפני מחשוב ענן, גם היום, בעידן של מחשוב ענן, אין תחליף לגיבוי מלא ומעודכן של המידע. באמאזון שוקדים על תיקון התקלות והחזרת מצב השירות חזרה לתפוקה מלאה, אך עבור הלקוחות, שלא יודעים בשלב זה האם הנתונים שלהם המאוחסנים בענן בטוחים.

יותר מיממה

המשכות התקלה מעבר לתחום המספר שעות, והעובדה שהיא כבר חצתה את היממה הראשונה ועדיין לא נפתרה במלואה מעלה שאלות רבות על יכולת ההסתמכות של ארגונים ושירותים גדולים על מחשוב ענן.

מה היה קורה אם קופות חולים היו מאחסנות את המידע שלהן ושל החולים בענן, והענן לא זמין כבר יממה? מה היה קורה אם בחברות גדולות היו משתמשות בענן כפלטפורמה להריץ את התוכנות שלהן, והענן לא זמין? יממה היא משך זמן ארוך במיוחד,  כאשר מבינים בחשבון את ההסתמכות על הענן.

התקלה של אמאזון אינה מבשרת את סופו של הענן או מחשוב הענן. היא משמשת יותר מכל דבר אחר תמרור אזהרה וסימן לבאות. גם אם אנשי מכירות מנסים למכור לכם סיסמאות יפות, בסגנון “הענן לא יכול ליפול” או “הענן מפזר את הסיכון במספר מקומות פיזיים שונים” או “הסיכוי שתהיה תקלה במקביל במספר מקומות”, כולן סיסמאות שהפכו ריקות מתוכן בבוקר שכזה.

כל רוכש פוטנציאלי של שירותי ענן צריך לקחת בחשבון וברצינות מה הוא יעשה ביום שבו הענן שלו יקרוס, ולהיערך בהתאם. ב-Reddit הכינו נוהל חירום, ופועלים לפיו. ראוי שלכל אתר תהיה תוכנית שכזו, תוכנית שתדע לקיים את האתר והשירותים שלו לציבור הגולשים, גם אם הענן מקרטע.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

10 תגובות על "הענן של אמאזון מקרטע"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רוני רון
Guest

גם עבור הלקוח הפרטי זה בעייתי.
תארו לכם מצב שאתם מעלים הכל לענן העתידי של גוגל.
כעבור שנה, מישהו מצליח להשיג את הסיסמה שלכם של גוגל.
באותה שניה, יש לו גישה לכל הקבצים, תמונות, פגישות, אנשי קשר ומה לא…
זה מאוד מאוד מסוכן, במיוחד עם גוגל שאין להם שירות לקוחות ואין עם מי לדבר.

לפני שנה, נרשמתי לאתר כלשהו עם סיסמה שדומה לGMAIL שלי.
כעבור יום, פרצו לי למייל.
ההרגשה היתה נוראית פשוט נורא וכמובן שעוד יותר נורא שאין שירות לקוחות שיכול לעזור.

אנונימי
Guest
“מה היה קורה אם קופות חולים היו מאחסנות את המידע שלהן ושל החולים בענן, והענן לא זמין כבר יממה?” וכתשובה : מה היה קורה אם לקופות החולים היה Data Center משלהם פה בארץ ובו הייתה תקלה ? ” אז היו עוברים שבועות שעד שהיו מטפלים בתקלה ! אתם שוכחים פרט חשוב מאוד, וכדאי לשים לב אליו לפני שרצים להספיד את שירותי הענן. תקלות, מלחמות, בעיות תקשורת יכולות גם לקרות כאשר אתם או ארגון מנהלים את ה Data Center לבד. רק, שמקרה הזה, ה Core Business של אותו הארגון הוא בדר”כ לא IT ולכן יקח לו יותר זמן ויותר משאבים לתקן… Read more »
ביולוג
Guest

מסכים מאד עם האנונימי..
תקלות יכולות לקרות בכל מקום, בענן או מחוצה לו. כל מי שמנהל או ניהל תחום IT יודע שהשינה בלילה אף פעם לא תמיד שלווה, כי אנחנו מכירים היטב את הסביבה, וברור לנו שזה עניין של זמן עד שמשהו יפסיק לעבוד. כך או כך, צריך שתהיה תוכנית התמודדות עם מצבים מהסוג הזה, ולדעתי השימוש בענן דווקא מקל על המצב. תזכרו שאין מצב להשיג 100% הגנה כל הזמן.

עמית
Guest

למה זה מפתיע מישהו? לא היה מובן מאליו שזה יקרה, ולא באחרית הימים אלא בקרוב?

בועז זינימן
Guest

מה שרבים שוכחים זה ש – DRP הוא באחריות הלקוח. לא משנה אם מדובר בענן של אמזון, כל ספק ענן אחר או חוות שרתים כזאת או אחרת, כשספק נופל ואין תוכנית DR, לא משנה מי הספק ומה הטכנולוגיה.
לאמזון 5 אזורים שונים בעולם, 4 מתוכם לא נפגעו כלל. מי שבנה מערכת המבוססת על אזור גאוגרפי אחד, חייב להיות מודע לסיכון (שבחלק מהמקרים נלקח משיקולים של תקציב, כח אדם וכו’).
עוד על התקלה של אמזון בבלוג שלי – http://ziniman.com/2011/04/aws-fail/

Erez
Guest

גם האתר שלנו נפגע קשות מהבעיה באמזון, הבעיה ספציפית נוגעת לדיסקים חיצוניים EBS, כך ששרתים שלא משתמשים בשירות הזה או שלא נמצאים ב-ZONE 1A לא נפגעו, אנחנו משתמשים בשניהם…
כדי לפתור את הבעיה כרגע הצלחנו להעלות שרתים ב-ZONE 1D ולהפנות את ה-LB לשרתים הללו.

אנשי מכירות מחברות ענן מתחרות כבר הספיקו לעוט על המציאה ולפנות אלינו וללקוחות נוספים שנפגעו כדי להציע את השירות שלהם, דווקא שירות אחד מעניין שמציע לפזר את השרתים באופן אוטומטי ויעיל בין איזורים שונים ואפילו שירותי ענן שונים, אני אבדוק ואשתדל לדווח בנושא.

חג שמח (כאשר אנחנו לא תקועים מול המחשב מסביב לשעון…)!

ITC
Guest

אני גם מסכים שבעיות בתשתית קיימות בכל ארגון,
אני רק חושב שכדאי לפרסם פתרונות – במקרה והענן מקרטע…
(האם קיים לנו את נוהל החירום של Reddit?)

גלית זמלר
Guest

אפשר לראות בזה את היתרון של הענן, במקום שכל המידע שלנו יהיה ב- data center אחד שממוקם אצלנו, בענן אפשר להתפזר על פני מספר שרתים של חברות שונות ובאיזורים גיאוגרפיים שונים – דורש תכנון אבל בהחלט אפשרי. זה מה שאנחנו עושים בימים אלו.

גרי
Guest

יש כלל אחד פשוט. לא שמים את כל הביצים בסל אחד
וזאת הסיבה שעדיין ארגונים לא עוברים לענן.
ענן חוסך הרבה כסף ומשאבים – אך לא מבטיח לך כלום
במקרה של אובדן או אסון כמו שאמר “רוני רון”, כל שנשאר לך הוא להיות חסר אונים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: