על מיתוסים ומחשוב ענן

למרות שמחשוב ענן הוא אחד התחומים החמים והמתפתחים ביותר בשוק הטכנולוגיה, רבים עדיין נמנעים מלנסות ולהבין אותו בגלל אמונות ומיתוסים שונים שמסתובבים ברשת לגבי התחום. ניר חינסקי, מנהל תחום שירותי הענן במיקרוסופט, מנסה להסביר כמה מהמיתוסים ולהפריך אותם

הפוסט נכתב בחסות חברת מיקרוסופט, העורכת את כנס Tech-Ed 2010 שיתקיים  באילת ב-28-30 בחודש נובמבר/ אחד המסלולים המרכזיים בכנס הוא מסלול ה Cloud בהובלת ניר חינסקי. המסלול  יעסוק בפתרונות מיקרוסופט קיימים ועתידיים לפיתוח יישומים חדשים או להרחבת יישומים קיימים בטכנולוגיות הענן. אם אתם מעוניינים ללמוד יותר על נושא מחשוב הענן ועל הפתרונות של מיקרוסופט בתחום, אתם מוזמנים לשריין את מקומכם במסלול שירותי הענן בכנס.

אין שום ספק שמחשוב ענן הוא אחד הטרנדים החמים בשנה האחרונה וכפי הנראה הוא רק הולך ומתחזק. אם מסתכלים על הנושא בזוויית הראייה של הצרכן הסופי, הענן הוא כבר משהו מוכר שכן רוב הגולשים כבר עובדים על יישומי ענן שונים, דוגמת Hotmail ו-Office Web Apps. לעומתם, מהזווית של מחשוב ארגוני, הענן הוא דבר חדש יחסית ועל אף תהלךי האימוץ היחסית מהיר של הטכנולוגיות החדשות בתחום, חלק גדול מהארגונים עדיין נמנעים מלהיכנס לבריכה. אספנו עבורכם מספר מיתוסים בתחום מחשוב הענן כדי לעזור לכם להבין בצורה קצת יותר טובה מה באמת קורה שם ומול מה אתם עומדים.

מיתוס #1: התפקיד של מנהלי הרשת ואנשי הסיסטם בארגון ישתנה, חלקם הגדול אולי אף יפוטר ותפקידם יבוטל.

בשלב הזה חשוב להבין כי גם במקרה של הענן, עדיין ישנם ארגונים שיבחרו באפשרות של “ענן פרטי” מה שאומר שהשרתים ישבו אצלהם וכל הפעולות שהתבצעו על-ידי אנשי ה-IT עד היום ימשיכו באופן דומה יחסית. מצד שני, גם במידה והארגון בוחר בפתרון המבוסס על הענן הציבורי, התפקיד של מנהל הרשת לא נעלם. במקרה הזה, המעבר לעבודה בענן פשוט משחרר את מנהלי הרשת מחלק גדול מהעבודה השחורה שאיתם הם היו צריכים להתמודד עד היום כגון ניהול תהליכי הגיבוי, ניהול שטחי האחסון ועוד. רבים חושבים שבגלל שחלק גדול מהעבודה נעלמת, אז יש סיכוי שגם התקן שלהם ימצא את דרכו אל מחוץ לחברה. חשוב לציין כי למרות שחלק גדול מהעבודה התחזוקתית השוטפת עוברת לידיים של ספק שירות הענן, יש עדיין לא מעט עבודה שנשארת. התמיכה במשתמשים, תמיכה באפליקציות אחרות שעדיין נשארות במסגרת הארגונית, עבודה אל מול שירותי הענן וכמובן, המשך הדאגה לפתרונות טכנולוגיים יעילים לבעיות הצצות בחברה. הענן, בדומה לאנשי ה-IT, הוא אמצעי להשגת מטרה ולא המטרה עצמה. נכון להיום, לפחות עד שנגיע לסינגולאריות, עדיין יש צורך באנשים שיעשו את העבודה ותודה לאל, תמיד יש מספיק.

מיתוס #2: הארגון יאבד את השליטה על המידע ויהיה “נעול” עם ספק ספציפי במקרה של מעבר לשירותי ענן.

המהות המרכזית של שירותי ענן הם הגמישות שהם מספקים. יישום מסוים אשר רץ על שירות ענן אחד יכול לעבוד מול יישום אחר שרץ על שירות ענן אחר והמידע יכול להיות מאוחסן במקום שונה לחלוטין, אפילו ברשת הפנימית של הארגון ועדיין להיות נגיש ליישומים שרצים בענן. נכון להיום, שום ספק שירותי ענן לא מציע פתרון שמשתלט לחלוטין על סביבת ה-IT הארגונית וסביר מאוד להניח שהפתרון שהכי מתאים לארגון שלכם, ישלב בצורה כלשהי בין שירותי ענן בתחומים מסוימים לבין שירותים מקומיים. מצד שני, חשוב להבין שבכל אינטראקציה שלכם עם ספק שירותי ענן שהמידע שלכם מאוחסן אצלו או אפילו עובר דרכו, נושא אבטחת המידע צריך להיות אצלכם בעדיפות ראשונה. רוב ספקי שירותי הענן כיום מציעים מגוון רחב של פתרונות לבעייה ואתם צריכים לוודא שהפתרון שמוצע לכם על-ידי ספק השירות הוא אכן מתאים לצרכים שלכם.

מיתוס 3#: אין יותר בעיות אינטגרציה ותאימות כשעוברים לשירותי ענן.

אחד המיתוסים היותר שגויים ומוזרים שנתקלנו בהם. בעיות האינטגרציה ממש לא יעלמו גם אם הארגון יעביר שירותים מסוימים למחשוב ענן ולעיתים, חלק מהבעיות הללו אף ידרשו עבודה נוספת. חלק גדול מהיישומים והשירותים שיועברו לענן, עדיין ידרשו תאימות עם יישומים ושירותים הרצים על-גבי התשתית המקומית ובתחום הזה צפויה לא מעט עבודה בשנים הקרובות.

מיתוס 4#: שירות ענן זה לעסקים קטנים. הם היחידים שבאמת יכולים לחסוך כסף באמצעות הפתרונות הללו.

היתרונות של מחשוב ענן תקפים לגבי כל סוגי העסקים, מקטן ועד גדול. לא מעט חברות גדולות מעבירות חלק ניכר מהתשתיות שלהן למחשוב ענן בגלל החסכון הכלכלי שהוא מספק. החסכון במשאבים ובזמן עבודה בארגונים גדולים, בולט משמעותית בתכנון התקציב אל מול העבודה עם שירותי ענן באותם תחומים.

מיתוס #5: החברה יכולה לקבל את כל היתרונות של הענן, על-ידי הרצת “ענן פרטי” על השרתים המקומיים.

אם נחקור את המיתוס הזה קצת יותר לעומק, נגלה שבפועל, ענן “פרטי” הוא כמעט ואינו שונה מהמצב שבו רוב הארגונים נמצאים כיום. בענן פרטי, כל התשתיות וכל המערכות יושבות בתוך הארגון וצוות ה-IT של הארגון עדיין צריך לדאוג לכל אותם נושאים בהם הוא טיפל עד היום, כך שחסכון במשאבים וזמן עבודה לא ממש נעשה כאן. אחת מאפשרויות הביניים שבין ענן פרטי שיושב בתוך הארגון לבין הענן הציבורי שאנחנו מכירים, היא האפשרות לענן פרטי שמתוחזק על-ידי ספק אירוח כלשהו. במקרה הזה, הארגון שלכם נהנה מכל יתרונות הפרטיות ומקבל ענן “פרטי” משלו, אך מצד שני, הוא מוריד מעצמו את עלויות התחזוקה והמשאבים שהוא צריך להשקיע בתשתיות המתאימות.

מיתוס #6: החברה צריכה להעביר את כל היישומים שלה למחשוב ענן כדי לחסוך באמת בעלויות.

במצב הנוכחי, העברת ה-Datacenter של החברה בצורה מלאה לענן הוא דבר מאוד בעייתי עד בלתי אפשרי ולחלוטין אינו מומלץ על-ידי אף אחת מספקיות שירותי הענן השונות. על-מנת לבחון את החסכון בעלויות, יש לבדוק את כמות המשאבים שאתם משקיעים בתחזוקת היישומים השונים הקיימים אצלכם בארגון ועל-ידי זיהוי אותם “נקודות בעייתיות” ששואבות מכם הרבה זמן ומשאבים. חפשו את אותם יישומים שמשתמשים במספר רב של משאבי עיבוד וזכרון למשך תקופות קצרות ולאחר מכן יכולות “לשכב” ללא עבודה במשך זמן ארוך. יישומים מהסוג הזה יכולים להיות מתאימים למעבר לענן מאחר והאחרון בנוי בצורה גמישה שמיועדת לספק בדיוק את הצרכים הללו.

מיתוס #7: ספק שירותי הענן לא יכול להבטיח לכם שהמידע שלכם אכן בטוח ומאובטח.

למרות שההצהרה הזאת היא נכונה ברובה, יש עדיין כמה נקודות ששווה להתייחס אליהן. הרצת יישום מסוים בענן הוא סוג של שיתוף פעולה בין הארגון ובין ספק השירות. מנקודת מבט פיזית, מרכזי השרתים של ספקיות שירותי הענן השונות הן בין המקומות המאובטחים יותר שקיימים בעולם, אך עדיין, מבחינה לוגית, ספק שירותי הענן לא יכול להבטיח אמינות מלאה של אף אחד מהשרתים או השירותים שהוא מספק, אם האפליקציות שרצות עליהן לא נכתבו כמו שצריך או אובטחו כמו שצריך.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג ביזגיק

ניר חינסקי

ניר חינסקי הוא מנהל תחום שירותי ענן במיקרוסופט ישראל.

הגב

5 תגובות על "על מיתוסים ומחשוב ענן"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
צביקה
Guest

חינסקי הוא פשוט מלך. אחד הנכסים הכי חשובים שיש למיקרוסופט ישראל. רמת השליטה שלו בחומר אדירה, ואני ממליץ לכל מי שיגיע לטקאד לא לפספס את ההרצאה שלו. הוא יעביר לכם את החומר ואפילו תהנו ממנו, בדרך כלל. כמו המאמר הזה: ברור, נהיר ומעביר את המסר היטב. אחלה.

צ'ארלי
Guest
מאמר מעניין ובהחלט שופך קצת אור על המושג “מחשוב ענן” שהרבה לא באמת מכירים אותו. אך המאמר עדיין לא סיפק לי מספיק סיבול לקפוץ אל תוך ה”בריכה הזו” כאיש טכני אני עדיין דוגל בזה שמחשבו ענן זה תחום לא בטוח ודי פרוץ (הפסקה האחרונה מחזקת את דבריי) וגם בארגונים כמו מיקרוסופט וגוגל יודעים זאת! מה שמצחיק אותי זה שבהתחלה מיקרוסופט התנגדו לקונספט הענן, האמת די בצדק, אין טעם שבעולם מודרני שבו החומרה חזקה והרשת מהירה אנשים יחזרו לימי המינפריים של שנות ה80, אבל כנראה שמאז שאוזי נכנס למיקרוסופט וראו שם שבגוגל זה תופס חזק, אז החליטו לנסות את זה גם…… Read more »
עידן
Guest

מיתוס #8: חוות שרתי ענן לא באמת נמצאות בעננים.

אחלה מאמר.

מדים
Guest

שירות ענן זה לעסקים קטנים. הם היחידים שבאמת יכולים לחסוך כסף – מסוּפקני בעליל!

סרבל עבודה
Guest

מאמר מעניין פותח כיווני חשיבה נוספים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: