אמזון רק רשמה סימן מסחרי, אבל זה הספיק כדי להפיל מניה של חברה אחרת

אמזון רק הגישה בקשה לסימן מסחרי על סיסמה, אבל זה הספיק כדי לגרום לצניחה במניות של חברת Blue Apron, חברה חדשנית שרבים חיכו להנפקה שלה. האם זוהי תחילתו של הסוף עבורה?

מקור: Blue Apron

אין ספק שאחת מההנפקות המסקרנות ביותר בעולם הטכנולוגיה בחודשים האחרונים היתה ההנפקה של חברת Blue Apron (בלו אפרון). אבל צל ענק שהטילה ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון על החברה, פגע קשות בחברה בתהליך ההנפקה וממשיך לפגוע בה גם עכשיו. הפעם, הספיקה בקשה לסימן מסחרי שהגישה אמזון.

כל המצרכים לארוחה טרייה – עד הבית

השירות שמפעילה Blue Apron מאפשר למנויים לקבל עד הבית אריזה ובתוכה מגוון מצרכים טריים ואיכותיים שמיועדים להכנת מתכון מתחלף – על פי בחירתם. החבילה, שמגיעה מספר פעמים בשבוע, כוללת את כל המצרכים למנה, כולל בשר, דגים, פירות ים, ירקות, תוספות ותבלינים, כך שהמנויים לא צריכים להכין מראש דבר. מחיר כל חבילה שכזו עומד על 9 דולר לאדם, כולל משלוח, והמנוי יכול לבטל או להוסיף משלוחים לפי רצונו. החברה, שפעילה כיום רק בארצות הברית, פונה בעיקר למילניאלז (ילידי שנות ה-80 וה-90) וסיפקה כבר יותר מ-160 מיליון ארוחות, עם יותר ממיליון לקוחות פעילים.

החברה יצרה סביבה באז ורעש, היא גייסה כמעט 200 מיליון דולר ממשקיעים, ורבים המתינו להנפקה (IPO) של החברה בבורסה בניו יורק (NYSE). אולם למרות שהמחיר הצפוי של החברה – מספר ימים בלבד לפני ההנפקה – עמד על 15-17 דולר למניה, הרי שלבסוף הונפקה החברה במחיר של 10 דולר למניה בלבד, מחיר נמוך יותר מהערכת השווי בסבב הגיוס האחרון שלה שהובל על ידי קרן Fidelity Investments. האשמה? אמזון.

ביצועי המניה מאז ההנפקה. מקור: גיקטיים

ביום שהודיעה אמזון כי רכשה את רשת שיווק מזון הבריאות Whole Foods תמורת 13.7 מיליארד דולר, התאמת החשש הגדול ביותר של מייסדי ומשקיעי Blue Apron, והוא שאמזון תשיק שירות זהה משלה. תחרות מצד ענקית קמעונאות כמו אמזון עלולה לקבור את החברה הצעירה, והחשש אמיתי וממשי מכמה סיבות. ראשית, נהנית אמזון מעליונות טכנולוגית בזכות פלטפורמת הסחר שלה; שנית, פלטפורמת המשלוחים היעילה של אמזון מאפשרת לה לבצע משלוחים בצורה יעילה הרבה יותר וזולה הרבה יותר מכל מתחרה חדש; יתרון נוסף הוא בסיס הלקוחות העצום שלה, שכולל על פי ההערכות כ-65 מיליון לקוחות פריים ועוד מאות מיליוני לקוחות מזדמנים; לבסוף, עולה הרתיעה של משקיעים מהשקעה בחברה, שעומדת להתחרות באמזון, שהוכיחה כבר שהיא מסוגלת להיכנס לשוק באיחור ועדיין למחוץ את המתחרות, כמו למשל במקרה של רשת הספרים Barnes & Noble.

הסיסמה של אמזון הפילה את המניה

מתוך בקשת הרישום לסימן מסחרי שהגישה אמזון. צילום מסך: גיקטיים

ב-6 ביולי הגישה אמזון בקשה לרישום של סימן מסחרי. לכאורה, עוד בקשה שגרתית, אולם הבקשה כללה הגנה על הסיסמה: “We do the prep. You be the chef” או “אנחנו נעשה את ההכנות, אתה תהיה השף”. במסמכי הבקשה לא משאירה אמזון מקום לדמיון ומתארת את השירות כ”ערכות מוכנות למצרכים שמיועדים לבישול”. בתיאור הערכות מציינת החברה במפורש שהן יכללו מגוון של מצרכים החל מבשר, דרך פירות ים, דגים, פסטה, אורז, נודלס, מאפים, ירקות ופירות. החברה גם מציינת תוכנית נאמנות שתאפשר ללקוחות מתמידים לצבור נקודות ולהשתמש בהן לרכישות נוספות. מאז שהתפרסמה הבקשה של אמזון, צנחו המניות של Blue Apron ב-10 אחוזים נוספים והביאו אותה לשפל של כל הזמנים ומחיר שעומד על 6.6 דולר בלבד למנייה.

לקריאה נוספת:

ההנפקה שכולם מדברים עליה – מי זו בכלל Blue Apron?

 

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

8 Comments on "אמזון רק רשמה סימן מסחרי, אבל זה הספיק כדי להפיל מניה של חברה אחרת"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אריה
Guest

מעולה… זה שוק חופשי… שיבינו שרעיון זה לא מוצר… רעיון אפשר לשכלל… אחרת היה לנו מונופולים.. אחרת חברה קטנה ולא מוכרת כמוהם הייתה מונעת מאמזון הגדולה לעשות דברים יפים כי הם קראו “דיפס” על הרעיון הכללי הזה… פטנטים זה על טכנולוגיות חדשות לא שיטות לא רעיונות ולא נעליים, כל דבר מעבר זה פשוט פגיעה בחופש של כולנו… כמו פטנט על גלילה בעמוד אינטרנט שתובע את מי שבא לו באינטרנט בשביל להיות טרול ולסחוט כספים…

אנונימי
Guest

אני מאחל לך שתקים חברה (זה לא משנה אם מוצלחת או לא) ושיבוא איזה גוף גדול כמו אמאזון ויפיל לך את ההשקעה רק בגלל שהוא אמר משהו.
כח כזה לא טוב שיהיה בידיים של אף גוף

BobboVilla
Guest
הפוך, גוטה. אמזון היא המונופול הגדול והדורסני, שנכנס לתחום כלשהו (מנות להכנה בבית במקרה הזה) ופשוט מחסלת את כל המתחרים. יכול להיות שאמזון, בגלל הגודל שלה, תוכל לספק מוצר “טוב” יותר (עבור הגדרה כלשהי של טוב – זול, איכותי, לא משנה מה), אבל לא בטוח שזה יהיה המצב. יכול להיות שהיא תספק את אותו מוצר, או אפילו מוצר פחות טוב, אבל בגלל הגודל שלה לחברות הקטנות לא יישאר יותר מקום. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של מוצרים ש”ניצחו” מוצרים איכותיים יותר בגלל שהם הצליחו להגיע ל”מסה קריטית” קודם. תחרות זה טוב, ובאמת אי אפשר ולא צריך שיהיה פטנט על “רעיון כללי”, אבל… Read more »
Trashold
Guest

אני מנחש שאמזון ניסתה לקנות בחשאי את בלו אפרון לםני שהם עשו את כל זה..
בכל מקרה זה באמת מעצבן לראות איך אמזון נכנסת לשוק בתולי וחדש יחסית ורומסת את על האחרים..

שsdf
Guest

נראה לי שהמילה “סלוגן” מתאימה יותר מ”סיסמה”

MiniMe
Guest

אנשים מגיבים לנושא כאילו הם צופים בסרט שנכתב וצולם מראש.
אנחנו הכוח האמיתי, אם ההתנהגות הדורסנית של מונופול או חברה גדולה לא מוצא חן בעיניכם, אל תקנו מהם.
אני לא מתדלק בחברת ‘דלק’ ולא קונה ב’מנטה’ ולא מתפתה לשום מבצע שיעשה… , כי זה שייך ליצחק תשובה ואני מחרים אותו.
בלי סיסמאות פייסבוק, בלי דרמות. פשוט לא קונה במה שקשור לבן אדם.

קוקו
Guest

לבד אתה לא משפיע על כלום

MiniMe
Guest

איפה בתגובה שלי כתבתי שאני רוצה להשפיע?
לא מוצאת חן בעיני התנהגות של יצחק תשובה. אני נמנע מלקנות בתחנות דלק.
בהקשר לכתבה, למרות שאולי היה לי יותר קלזול לקנות מהשירות החדש של אמזון. הייתי ממשיך להיות לקוח של בלו אפרון.

נ.ב, היו תגובות שזה שוק חופשי ותחרות וכו’ וכו’… חארטה. אחרי שהחברות הענק האלו דורסות את החברות הקטנות ומשתלטות על השוק, הן מעלות מחירים… ואין להן תחרות… אז כדאי לראות מטר קדימה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: