אמזון רק רשמה סימן מסחרי, אבל זה הספיק כדי להפיל מניה של חברה אחרת
אמזון רק הגישה בקשה לסימן מסחרי על סיסמה, אבל זה הספיק כדי לגרום לצניחה במניות של חברת Blue Apron, חברה חדשנית שרבים חיכו להנפקה שלה. האם זוהי תחילתו של הסוף עבורה?
אין ספק שאחת מההנפקות המסקרנות ביותר בעולם הטכנולוגיה בחודשים האחרונים היתה ההנפקה של חברת Blue Apron (בלו אפרון). אבל צל ענק שהטילה ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון על החברה, פגע קשות בחברה בתהליך ההנפקה וממשיך לפגוע בה גם עכשיו. הפעם, הספיקה בקשה לסימן מסחרי שהגישה אמזון.
כל המצרכים לארוחה טרייה – עד הבית
השירות שמפעילה Blue Apron מאפשר למנויים לקבל עד הבית אריזה ובתוכה מגוון מצרכים טריים ואיכותיים שמיועדים להכנת מתכון מתחלף – על פי בחירתם. החבילה, שמגיעה מספר פעמים בשבוע, כוללת את כל המצרכים למנה, כולל בשר, דגים, פירות ים, ירקות, תוספות ותבלינים, כך שהמנויים לא צריכים להכין מראש דבר. מחיר כל חבילה שכזו עומד על 9 דולר לאדם, כולל משלוח, והמנוי יכול לבטל או להוסיף משלוחים לפי רצונו. החברה, שפעילה כיום רק בארצות הברית, פונה בעיקר למילניאלז (ילידי שנות ה-80 וה-90) וסיפקה כבר יותר מ-160 מיליון ארוחות, עם יותר ממיליון לקוחות פעילים.
החברה יצרה סביבה באז ורעש, היא גייסה כמעט 200 מיליון דולר ממשקיעים, ורבים המתינו להנפקה (IPO) של החברה בבורסה בניו יורק (NYSE). אולם למרות שהמחיר הצפוי של החברה – מספר ימים בלבד לפני ההנפקה – עמד על 15-17 דולר למניה, הרי שלבסוף הונפקה החברה במחיר של 10 דולר למניה בלבד, מחיר נמוך יותר מהערכת השווי בסבב הגיוס האחרון שלה שהובל על ידי קרן Fidelity Investments. האשמה? אמזון.
ביום שהודיעה אמזון כי רכשה את רשת שיווק מזון הבריאות Whole Foods תמורת 13.7 מיליארד דולר, התאמת החשש הגדול ביותר של מייסדי ומשקיעי Blue Apron, והוא שאמזון תשיק שירות זהה משלה. תחרות מצד ענקית קמעונאות כמו אמזון עלולה לקבור את החברה הצעירה, והחשש אמיתי וממשי מכמה סיבות. ראשית, נהנית אמזון מעליונות טכנולוגית בזכות פלטפורמת הסחר שלה; שנית, פלטפורמת המשלוחים היעילה של אמזון מאפשרת לה לבצע משלוחים בצורה יעילה הרבה יותר וזולה הרבה יותר מכל מתחרה חדש; יתרון נוסף הוא בסיס הלקוחות העצום שלה, שכולל על פי ההערכות כ-65 מיליון לקוחות פריים ועוד מאות מיליוני לקוחות מזדמנים; לבסוף, עולה הרתיעה של משקיעים מהשקעה בחברה, שעומדת להתחרות באמזון, שהוכיחה כבר שהיא מסוגלת להיכנס לשוק באיחור ועדיין למחוץ את המתחרות, כמו למשל במקרה של רשת הספרים Barnes & Noble.
הסיסמה של אמזון הפילה את המניה
ב-6 ביולי הגישה אמזון בקשה לרישום של סימן מסחרי. לכאורה, עוד בקשה שגרתית, אולם הבקשה כללה הגנה על הסיסמה: "We do the prep. You be the chef" או "אנחנו נעשה את ההכנות, אתה תהיה השף". במסמכי הבקשה לא משאירה אמזון מקום לדמיון ומתארת את השירות כ"ערכות מוכנות למצרכים שמיועדים לבישול". בתיאור הערכות מציינת החברה במפורש שהן יכללו מגוון של מצרכים החל מבשר, דרך פירות ים, דגים, פסטה, אורז, נודלס, מאפים, ירקות ופירות. החברה גם מציינת תוכנית נאמנות שתאפשר ללקוחות מתמידים לצבור נקודות ולהשתמש בהן לרכישות נוספות. מאז שהתפרסמה הבקשה של אמזון, צנחו המניות של Blue Apron ב-10 אחוזים נוספים והביאו אותה לשפל של כל הזמנים ומחיר שעומד על 6.6 דולר בלבד למנייה.
לקריאה נוספת:
ההנפקה שכולם מדברים עליה – מי זו בכלל Blue Apron?
הגב
8 תגובות על "אמזון רק רשמה סימן מסחרי, אבל זה הספיק כדי להפיל מניה של חברה אחרת"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
מעולה… זה שוק חופשי… שיבינו שרעיון זה לא מוצר… רעיון אפשר לשכלל… אחרת היה לנו מונופולים.. אחרת חברה קטנה ולא מוכרת כמוהם הייתה מונעת מאמזון הגדולה לעשות דברים יפים כי הם קראו "דיפס" על הרעיון הכללי הזה… פטנטים זה על טכנולוגיות חדשות לא שיטות לא רעיונות ולא נעליים, כל דבר מעבר זה פשוט פגיעה בחופש של כולנו… כמו פטנט על גלילה בעמוד אינטרנט שתובע את מי שבא לו באינטרנט בשביל להיות טרול ולסחוט כספים…
אני מאחל לך שתקים חברה (זה לא משנה אם מוצלחת או לא) ושיבוא איזה גוף גדול כמו אמאזון ויפיל לך את ההשקעה רק בגלל שהוא אמר משהו.
כח כזה לא טוב שיהיה בידיים של אף גוף
אני מנחש שאמזון ניסתה לקנות בחשאי את בלו אפרון לםני שהם עשו את כל זה..
בכל מקרה זה באמת מעצבן לראות איך אמזון נכנסת לשוק בתולי וחדש יחסית ורומסת את על האחרים..
נראה לי שהמילה "סלוגן" מתאימה יותר מ"סיסמה"
אנשים מגיבים לנושא כאילו הם צופים בסרט שנכתב וצולם מראש.
אנחנו הכוח האמיתי, אם ההתנהגות הדורסנית של מונופול או חברה גדולה לא מוצא חן בעיניכם, אל תקנו מהם.
אני לא מתדלק בחברת 'דלק' ולא קונה ב'מנטה' ולא מתפתה לשום מבצע שיעשה… , כי זה שייך ליצחק תשובה ואני מחרים אותו.
בלי סיסמאות פייסבוק, בלי דרמות. פשוט לא קונה במה שקשור לבן אדם.
לבד אתה לא משפיע על כלום
איפה בתגובה שלי כתבתי שאני רוצה להשפיע?
לא מוצאת חן בעיני התנהגות של יצחק תשובה. אני נמנע מלקנות בתחנות דלק.
בהקשר לכתבה, למרות שאולי היה לי יותר קלזול לקנות מהשירות החדש של אמזון. הייתי ממשיך להיות לקוח של בלו אפרון.
נ.ב, היו תגובות שזה שוק חופשי ותחרות וכו' וכו'… חארטה. אחרי שהחברות הענק האלו דורסות את החברות הקטנות ומשתלטות על השוק, הן מעלות מחירים… ואין להן תחרות… אז כדאי לראות מטר קדימה.