גוגל ואמזון במסלול התנגשות – מה הוביל לשם?

גוגל הודיעה כי תסיר את אפליקציית יוטיוב ממוצרי הסטרימינג של אמזון, אמזון לא נשארה חייבת. מה גרם לשתי הענקיות לעלות על מסלול התנגשות?

Amazon Echo Show

תמונה: Amazon

תחרות היא אחד הדברים הכי בריאים לשוק, והכי טובים ללקוחות. היא גורמת לחברות לנסות להמציא את עצמן מחדש, להוזיל מחירים ובעצם גורמת לחברות מתחרות להציע יותר ללקוחות שלהן בתקווה שהם יבחרו בה. אך כבר שנים שאחת המלחמות הקשות ביותר בין שתיים מענקיות הטכנולוגיה, אמזון וגוגל, פוגעת בצרכנים שלהן עצמן, ואין סימן להסלמה במערכת היחסים הזאת. הגיע הזמן לפשרה, או השבת מלחמה מצד הלקוחות. תלוי מי ישבר ראשון.

גוגל מסירה את יוטיוב מהסטרימרים של אמזון

לפי ההודעה של גוגל, כשהשעון יראה חצות והתאריך יתחלף ל-01.01.18, אפליקציית YouTube תחדול מלעבוד במכשירי ה-Fire TV וה-Echo Show הפופולארים של אמזון. נכון לעכשיו, משתמשים אשר מנסים להשתמש באפליקציית יוטיוב במכשירים הללו מקבלים את הודעת האזהרה מפני ירידת האפליקציה מהאוויר ברגע שהם מנסים לגשת אליה, כאשר ההודעה מנסה להכווין אותם לרכישת “מכשירים אחרים” שתומכים ביוטיוב. גוגל הודיעה כי היא מקווה להגיע להסכם עם אמזון שיאפשר את המשך השירות במוצריה, אך בינתיים הלקוחות כבר מתחילים לדאוג.

על המהלך החד צדדי הזה של גוגל קשה להאשים רק את גוגל. יש כאן עוד צד בסיפור שמתנהג בצורה בעייתית כבר מספר שנים, ופוגע בלקוחות שלו ובלקוחות של חברות נוספות פעם אחר פעם, ומדובר כמובן באמזון.

Youtube Logo

תמונה: YouTube

אמזון לא אוהבת לשחק עם אחרים, וראינו עדויות לכך במהלך השנים. אמזון ניסתה להכריח משתמשי אנדרואיד במשך שנים להוריד את חנות האפליקציות הייעודית שלה (זוכרים אותה?) רק בכדי שיוכלו להוריד את אפליקציית ה-Prime Video שלה (זהו שירות הוידאו של אמזון, שזמין גם בישראל, המקביל לנטפליקס, אשר כלול במסגרת מנוי ה-Prime של אמזון במדינות תומכות). ההשקה של אפליקציית Prime Video למכשירי ה-Apple TV של אפל שהושקו באוקטובר 2015 התבצעה רק בימים האחרונים. מדובר בשנתיים של גרירת רגליים והורדות ידיים עם אפל. עד כה לקוחות פריים וידאו לא יכלו להשתמש באפל טי וי הפופולארית מאוד בקרב לקוחות אפל בכדי להשתמש בשירות של אמזון. כל זאת בשביל לדחוף את ליין ה-Fire TV שלה.

אך את הבעיה העיקרית יצרה אמזון ב-Echo Show, כאשר השתמשה בממשק הקולי של אלכסה על גבי הממשק של יוטיוב, מה שבעצם מפר את תנאי השימוש של יוטיוב האוסרים על ביצוע שינויים במוצר. הרי ה-Echo Show, כמכשיר מבוסס קול ומסך, אמור להיות מכשיר סטרימינג נהדר ליוטיוב: בין אם לצפיה בסרטונים בחדר השינה, בידור של הילדים או לצפיה במתכונים במטבח. כעת, הלקוחות ימצאו את עצמם בלי שירות הוידאו הגדול ביותר בעולם, שעד כה היה זמין במכשיר (אם כי בגירסא מוזרה להפליא).

אמזון החלה עם המהלכים החד צדדיים

זוכרים כשהכרומקאסט שוחרר בשלהי שנת 2013? הכרומקאסט הספיק לקבל גירסא משופרת ב-2015, וגירסאת 4K ב-2016. מיטב האפליקציות המרכזיות בשוק תומכות ב-Casting אליו, אך מי לא תמכה מעולם? ניחשתם נכונה, אמזון. תמיכה של אפליקציה ב-Chromecast היא דבר פשוט יחסית, ומאפשרת למיליוני לקוחות להשתמש בתכנים של האפליקציה על גבי מסכים או רמקולים תומכים בתקן הפופולארי, אך אמזון פשוט מסרבת להכיר בתחרות שלה.

chromecast ultra

תמונה: Google

החברה החליטה להגדיל ולעשות במלחמת החורמה שלה על הסטרימר המוזל של גוגל ופשוט לא מאפשרת את מכירתו דרך הפלטפורמה שלה. לאחרונה אמזון העלתה הילוך במלחמה שלה בגוגל והחליטה שהיא לא מאפשרת למכור את מוצרי Home (הרמקולים המכילים את העוזרת הקולית של גוגל, המתחרה באלכסה), ובנוסף לא מאפשרת את מכירת מוצרי Nest של גוגל (שמתחרה באופן עקיף בחלק ממוצרי הבית החכם שאמזון השיקה בזמן האחרון). אמזון גורסת כי היא לא מוכרת את הכרומקאסט כיוון שלא ניתן לצפות בו בשירות הוידאו שלה, ואצלה הפתרון לבעיה.

מיותר לציין שאף אחד לא יכול להכריח את אמזון למכור שום מוצר, אבל הניסיון של אמזון להעלים את המתחרים שלה עשוי לחזור אליה כמו בומרנג, ויותר לקוחות עשויים פשוט לא לבחור במוצרי אמזון בתור מוצרי הסטרימינג שלהם כאשר אפליקציה מהותית כמו יוטיוב חסרה בהם.

מי הנפגע העיקרי מהמהלכים של אמזון? לקוחות אמזון

Amazon Prime Video

תמונה: Prime Video

מי שבפועל נפגע יותר מכל בטווח המיידי, הוא מי שמנסה להסתמך כמה שיותר על האקוסיסטם של אמזון. בעלי מכשירי Echo Show, Fire TV ומשתמשי Amazon Prime Video שלא יכולים לצפות בתוכן שהם משלמים עליו (גם אם הוא חלק מחבילה אחרת) על גבי חלק מהמכשירים הפופולארים ביותר בעולם. הנפגעים האמיתיים בטווח הארוך הם לקוחות שתי החברות, שמוצאים את עצמם באמצע שדה קרב של שתי ענקיות טכנולוגיה ששירות הלקוחות שלהן הוא ככל הנראה לא בראש מעייניהן כרגע.

מחברות כמו אפל כבר למדנו לצפות לא לשתף פעולה בשמחה עם מתחרות על חשבונה, אבל זו לא הבשורה שחברות כמו גוגל ואמזון אמורות להביא. אחת מהן היא ממנהיגות עולם הקוד הפתוח והחופש למשתמשים, והשניה היא ממנהיגות המהפכה הצרכנית באינטרנט. שתיהן מהפכניות בדרכן, אבל ככל הנראה כל עוד אתם משתמשים במהפכה שלהן.

עד אשר הלקוחות של החברות לא ידעו להתנגד לגזרות הללו, ולדרוש מהחברות את השירות שהם חושבים שמגיע להם, החברות ימשיכו להשתמש בלקוחות שלהן ככלי שרת במלחמה שלהן אחת בשניה. במקום שהלקוחות ירוויחו מהעובדה ששתיים מהחברות הגדולות בעולם רבות על לב הקהל, הם הנפגעים היחידים שמקבלים תמורה פחותה בעבור כספם, ולעיתים במפתיע.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

2 תגובות על "גוגל ואמזון במסלול התנגשות – מה הוביל לשם?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בודק
Guest

בנתיים זה קצת שטויות, מכוון שאפשר יהיה להשתמש ביוטיוב מהדפדפן, השאלה לאן זה ימשיך מכאן

Alasdf
Guest

כתבה מאד חד צדדית, הרי את אותן ההגבלות בדיוק עושות גם גוגל ואפל (והרבה יותר מזה…)
הרי גם כדי להשתמש באפליקציית gmail אתה חייב להתקין את הplay store של גוגל.
ומעניין אם תצליח להריץ את מנוי הappletv שלך על מכשיר אנדרואיד TV.
אמזון לא עושה “שינויים במוצר” של יוטיוב דרך אלקסה – כי אין שום שינויים לעשות, בסך הכל שימוש במנוע חיפוש על יוטיוב
ואם הייתה הפרה של תנאי שימוש, בטוח שגוגל הייתה סוחבת את אמזון לבית המשפט ולא מסתפקת בהורדת האפליקציה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: