3 פתרונות לאתגרים שכל מפתח משחקי מובייל נאלץ להתמודד איתם

רגע לפני שאתם מייצרים את המשחק הויראלי הבא בסמארטפונים, כך תתגברו על שלושה אתגרים שכל מפתח מובייל מכיר מקרוב

מקור: Flappy Bird

מקור: Flappy Bird

מאת אור פרץ, מייסד שותף ב-Round Robin וראש חטיבת המשחקים שלה, Spartonix.

מה הופך משחק מובייל למוצלח? למה משחקים כמו Clash of Clans ו-Angry Birds הצליחו איפה שכל כך הרבה נכשלו והכי חשוב, מה גורם למשחק להיות רווחי? בתור אחד שהתחיל לפתח משחקים להנאתו כבר בגיל 12 והיום מתחזק, יחד עם הצוות שלי, 4 משחקים רווחיים ועוד אחד טרי טרי שכבר מראה רווחיות, אני מכיר היטב את ההתלבטויות הללו. “איך אני גורם למשחק שלי להיות פופולארי? עסקי? איך מתחילים?”

ריכזתי עבורכם 3 פתרונות לאתגרים שכל מי שאי פעם ניסה או קיווה ליצור את הלהיט הגדול הבא בעולם משחקי המובייל יוכל להזדהות איתם.

1. האתגר: יצירת משחק שאנשים יאהבו

הפתרון: לא באמת ציפיתם לנוסחת קסמים נכון?

נתחיל מסיפור רקע קצרצר. את המשחק הראשון שלי יצרתי בעקבות משחק כדורסל. אחרי צפייה במשחק של מכבי ביורוליג, נשארתי עם “טעם של עוד” – כל התחושות החזקות של נצחונות והפסדים עוד בערו בי אבל המשחק הבא של מכבי היה במרחק של שבוע שלם אז… יצרתי לי אחד (חשוב לציין שלמדתי תכנות לצורך העניין). הרגשתי שחסרה לי החוויה של המשחק בחיי והמשחק שפיתחתי ענה לי על החוסר הזה.

כמה שנים אח”כ, בצבא, פיתחתי התמכרות קלה ל”דרגון בול Z”. כן כן, ישבתי וראיתי את כל הפרקים אבל כשנגמרו הפרקים לראות – נותרתי עם טעם של עוד. שוב מצאתי את עצמי עם צורך שלא זוכה למענה, אז שוב פיתחתי משחק, ברוח הסדרה, כדי לספק לעצמי את התחושה שהסדרה נתנה. הפעם, החלטתי לבדוק האם אחרים חולקים את אותו ה”חוסר” שאני עצמי הרגשתי. העליתי את המשחק ל-Google Store ונחשו מה? 450 אלף הורדות אח”כ, קהילת שחקנים ורווחים מחנות המשחק (שהשחקנים עצמם ביקשו ממני לפתוח!) – הבנתי שעליתי על משהו.

משחקים באים לענות לנו על צרכים בסיסיים שקיימים בנו, והצרכים הללו, כמו המשחקים, מגוונים. תתמקדו בתחושה שהמשחק שלכם נותן לשחקן, הצרכים שמניעים אתכם לשחק מניעים גם אחרים. המשחקים שיצרתי עבדו כי בזמן שכולם ניסו למכור משהו אני רציתי לתת חוויה, לבנות אווירה. לפעמים לוקח יותר מנסיון אחד או שניים לקלוע בדיוק לצורך, או לאווירה אותה מחפש השחקן. שאלו את עצמכם האם המשחק היה עונה גם לכם על אותו הצורך.

ברגע שביססתם את הצורך עליו המשחק בא לתת מענה, חשוב לבנות בסיס חזק למשחק ולשם כך חשוב שתעצרו ותשחקו במשחק שלכם, שוב ושוב. כל פעם שהוספתי שלב או שיניתי מרכיב חשוב במשחק שלי עצרתי ושיחקתי בו מההתחלה, לוודא שהוא עדיין עובד, עדיין מספק את התחושות שאני מחפש ושהרצף הגיוני. מעגל החיים של משחק שטרם עלה לאוויר מורכב מסבבים רבים של ניסוי וטעיה במהלכם אתם משחקים פעמים רבות במשחק שלכם ונותנים גם למקורבים אליכם הזדמנות לשחק ולהעיר הערות.

חשוב להציב יעדים לשחרור המשחק כדי להתקדם מהר, אבל מטרת היציאה היא לשפר ולהקשיב לשחקנים, לא לשנות את מהות המשחק. לכן, אל תשחררו משחק עם בסיס שלא עובד לכם, שלא כיף לכם לשחק איתו. ברגע שהגעתם לגרסה שאתם שלמים איתה (גם אם לא 100% מושלמת) שחררו את הגרסה הראשונה והיו מאוד קשובים לפידבק מצד השחקנים כדי שתוכלו לתקן בהתאם. חשוב להישאר עם אצבע על הדופק לאורך כל חיי המדף של המשחק.

אם בשלב זה אתם חושבים שכל זה טוב ויפה אבל, מה אם אין לי רעיון או צורך שצריך מענה? אחרי פיתוח של ארבעת המשחקים הראשונים שלנו גם אנחנו נתקלנו בשאלה זו. הפתרון – “רכבו על כתפי ענקים” (אייזק ניוטון) או במילים אחרות, תלמדו את השוק. ההשראה למשחק האחרון שלנו (Spartania War: Quest for Honor) הגיעה מאחד המשחקים היותר פופולאריים בשוק היום – Clash of Clans. תחום משחקי האסטרטגיה הוא עצום אבל כשבחנו אותו מקרוב הרגשנו שחסרה בו אותה חוויה אישית ואווירה ידידותית עליה דיברתי, אז יצרנו אותה. Spartania הוא משחק אסטרטגיה שמציג דמויות חביבות והרבה הומור – וזה עובד. גם בתחום האסטרטגיה שנדמה אולי כעמוס ומאוס, מצאנו את החוסר, את התחושה שלנו עצמנו הייתה חסרה שם ולתוך הנישה הזו נכנסנו עם המשחק שלנו.

2. האתגר: יצירת משחק רווחי

הפתרון: במוח, לא בכח

כל מי שאי פעם התנסה במשחקי מובייל יוכל לזמר לכם את נוסחת הרווח המקובלת במשחקים: “רוצה להתקדם במשחק מהר יותר וטוב יותר? תשלם”. אבל המציאות היא שאחוז המשתמשים המשלמים עומד על בין 1-5% בלבד. איך בכל זאת נגייס את 5% ולא את האחוז הבודד (שלא לדבר על מעל 5%)? תנו למשתמשים שלכם את הקרדיט המגיע להם: צרו משחק בו החנות המקוונת תמיד נמצאת, אבל ברקע. מצד אחד לא מפריעה למהלך המשחק ולא מחייבת ומצד שני קיימת שם לכשירצו למנף את המשחק או את הדמות שלהם בכמה רמות. ברגע שהליך הקנייה נעשה כבדרך אגב ולא מקנה למשתמש תחושה ש”דוחפים לו”, ההנאה מהמשחק עולה וכך גם תחושת החיבור של המשתמש למשחק, מה שבסופו של דבר, יגדיל לכם את היקף המכירות.

angry birds

3. האתגר: להישאר בטופ

הפתרון: משתמשים שמחים

אחת הבעיות הגדולות בתעשיית המשחקים היא גירוי המשתמשים לשחק במשחק שלכם וחשוב מכך – לחזור ולשחק שוב ושוב למרות שפע ההיצע. ראשית, תלמדו את קהל היעד שלכם. הכירו היטב את פלחי השוק אליהם המשחק שלכם פונה ובחנו היטב את סוג המשחקים אליהם הם פונים על מנת להבין מהי החוויה אותה הם מחפשים. שנית, וחשוב לא פחות – שמרו על השחקנים הקיימים. היו קשובים לפידבק, תנו מענה מהיר לשאלות או בעיות ושימרו על משחק מאוזן: אתם לא רוצים שהמשחק שלכם ימאס במהרה ולשם כך תצטרכו להקפיד על כלכלה נכונה של הצלחות מול הפסדים ורמת קושי עולה. ערכו חישוב של כמה זמן בממוצע מבלים המשתמשים במשחק שלכם כל פעם שהם נכנסים אליו ודאגו לגירוי לפעולה בכל אחת מהפעמים הללו.

אחרי שערכתם היכרות עם קהל היעד שלכם, חישבתם כלכלת משחק נכונה ודאגתם לתקשורת רציפה עם המשתמשים הקיימים שלכם – מתחילה עבודת השיווק. אם ביטויים כמו retention, ASO, SEO או ARPDAU זרים לכם לחלוטין, תתחילו לעבוד על זה. מבלי היכרות מעמיקה עם החנויות המקוונות, בלוגים ועיתונות מקצועית יהיה למשחק שלכם קשה מאוד להתרומם. לשיווק נכון של המשחק יש תפקיד מכריע בגיוס שחקנים ורווחים למשחק שלכם.

איך מתחילים?

ברור לי שגם אחרי קריאת הפוסט הזה תוכלו לחשוב על אתגרים רבים נוספים העומדים בפניכם (עוד לא אמרנו כלום על הוצאות כלכליות או גיוס האנשים הנכונים לעבוד איתם…). עצתי לכם – הישארו רציונאליים ופרקטיים, הרשו לעצמכם לעצור מדי פעם. רעיונות שנראים לכם מבריקים בערב עשויים להראות מוזרים מאוד בבוקר, אז לפני שתקחו החלטות מכריעות הקפידו “לישון עליהן” לילה או שניים ואם הן עדיין מוצאות חן בעיניכם בבוקר תדעו שאפשר “ללכת על זה”.

פיתוח משחק זו יזמות לכל דבר עם הרבה מהאתגרים שהקמה של עסק עשויה להציב בפניכם. אבל התגמול, כאשר המשחק עובד, שווה את ההשקעה. חייבים להאמין באותו משחק שחלמתם ליצור ושהאמנתם שכולם יכולים להנות ממנו. שחקנים שיהנו ויאהבו את המשחק שלכם ימליצו עליו לחבריהם ובשורה התחתונה, לשיטת ה”מפה לאוזן” יש את ההשפעה הגדולה ביותר על הצלחת המשחק. אם תזכרו שהמניע העיקרי למול עיניכם צריך להיות ההנאה של השחקן ולא כמה יבזבז בחנות המשחק – ההצלחה קרובה יותר ממה שתעיזו לחלום.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

12 תגובות על "3 פתרונות לאתגרים שכל מפתח משחקי מובייל נאלץ להתמודד איתם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Doronn
Guest

כתבה מעניינת! גם אני מנסה להיכנס לתחום פיתוח המשחקים, אני מפתח פרוייקטים לעצמי… איך אתה ממליץ להתחיל בכלל לשווק את המוצר אם אין לי את הכלים לקדם את המשחק באמצעות פרסום? (לא בכוח אדם, לא בתקציב ולא בידע). אני יודע שרגע אחרי שאעלה את המשחק שאני מפתח לplaystore למשל, הוא פשוט יבלע בים האפליקציות והמשחקים האחרים… אז מה עושים?

Amichai Hazan
Guest

מאמר מעולה! עצות שימושיות ופרקטיות ממקצוען ועוד בחינם. מרשים מאוד!

Jonathan Weinberg
Guest

מעניין מאד! כיף לקרוא שיש אלו שמתרכזים בחוויה של המשחק ושאכפת להם מהשחקנים. אני מאמין שזה פקטור קריטי בהצלחה בתחום שהרבה מאד כסף מעורב בו הן מבחינת פיתוח והן מבחינת שיווק.

Lesh_M
Guest

אוי זה נפלא! אני שומר לי את זה כדי שאוכל להיעזר בזה כשאני אתחיל את המשחק הבא שלי :)

Maayan Sela
Guest

איזה כיף לשמוע תובנות ממישהו עם כל כך הרבה נסיון!
תודה רבה על ההשקעה!!!

orPerets
Guest
היי דורון, הבעיה מוכרת, כל חברה קטנה – בינונית תחווה אותה גם כן, צריך הרבה כסף כדי להתחרות בחברות גדולות וזה ממש קשה. מה שאני הייתי ממליץ הוא לעשות כזה דבר, להתחיל בsoft lunch במדינה אחת… כנראה בעדיפות ישראל כי כאן אני מניח יש לך הכי הרבה השפעה, ותוכל לגרום לאנשים מסביבך להוריד את המשחק. משם אתה צריך לשבת מול האנליטיקות של המשחק ולהבין מה קורה עם השחקנים שלך, האם אתה מרגיש אהבה רבה? (תגובות, שאלות דירוגים שמגיעים) אם כן תצא למדינה נוספת שמעניינת אותך למשל כדי לבדוק מבחינת מוניטיזציה במידה והיעד הוא ארה”ב , תתחיל משוק דובר אנגלית קטן… Read more »
Belthazore
Guest

תמציתי ואינפורמטיבי, תודה רבה על הכתבה

Belthazore
Guest

תמציתי ואינפורמטיבי, תודה רבה על הכתבה

Alexander Mazyarik
Guest

קריאה מהנה, תודה חבר.

asd2
Guest

ציפיתי (לעוד) מאמר שכל מטרתו לשווק את הכותב שלו ויצאתי חכם יותר, סחטיין וכל הכבוד על ההשקעה!

Adi Stein
Guest

שלום לכולם!
שמי עדי ואני הCEO של BrainWizer, אנחנו חברה שהמטרה שלה לעזור לחברות משחקים להעריך ולשפר את תוכן המשחקים שלהם ע”י קבוצות מיקוד. אנחנו משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות של גלי מוח וזיהוי רגשות מוידיאו. אנחנו מחפשים חברה שמפתחת/ יש לה משחק שתרצה לבצע פיילוט ולקבל תובנות והמלצות לשיפור על המשחק שלה.
http://www.brainWizer.com

מוזמנים לפנות אלינו ל:brainwizer@gmail.com

ran
Guest

יש אפשרות ליצור קשר איתם?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: